I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hjälp med flygrädsla.

Övrigt - Blandat

2012-04-09 13:32

Hjälp med flygrädsla.

Hej hopp bullen!
Det är så att i september så ska jag flyga till London för att sedan flyga vidare till Newquay för att gå på Bangface weekender.
Mitt problem är dock att jag är sjukligt rädd för att flyga!!
Jag hade helst sett att vi tog oss dit på något annat sätt, men jag tror inte mina medresenärer är så peppade på det. Jag får alltså dödspanik när jag flyger, hyperventilerar, skakar, tårarna bara sprutar och jag är helt SÄKER på att jag kommer att dö när planet lyfter. Dödsångest.

Det jag undrar nu är om någon har nått bra tips på hur jag kan lindra min rädsla för att flyga fram till september? Finns det nån slags terapi eller kan man få lugnande av sin läkare? funderar på att ta upp denna rädslan med min psykiatriker eller ska jag ta upp det med min husläkare på vårdcentralen? hmm.

Snälla snälla, bara seriösa svar tack då detta verkligen är ett stort problem för mig.

de andra gångerna jag har flygit så har jag druckit mig askalas, men känner inte för att gå askalas från ett flyg för att sen kliva på nästa..

Tack på förhand bullen.

If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language
Hangaround

2012-04-09 13:54
Benzo löser ditt problem..för att få recept måste du övertyga läkaren att du behöver det, en langare räcker det med att du betalar;)

2012-04-09 14:25
Yes, några valium eller en stabil runda på baren innan brukar ordna det
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-04-09 14:30
Tech
Jag tror inte jag kommer ha några större problem att få ett par bensos utskrivet av min psykiatriker eller min husläkare då båda har skrivit ut detta till mig tidigare för att lindra min ångest. Dock fick jag Oxascand då och jag tvivlar rätt rejält på att några Oxascand skulle hjälpa vid denna skräck jag känner kring flygplan och att flyga.
Stesolid däremot skulle nog vara bättre, tyvärr har jag ju ett par intoxer på halsen, så det kanske blir svårt att få tag i.
får snacka med den lokala dealern annars! ;) Ett par etizolam skulle nog funka dock, 3 - 4 mg skulle nog vara bra.

Vanilla
Eftersom vi antagligen kommer resa med ett annat flygplan när vi landat i London så är jag liiite osäker på om jag kommer få gå på flyget om jag blir i den form jag behöver vara för att klara en flygresa. Sist jag flög började jag dricka ca 03.30 och drack konstant tills vi landade kl 11! Dyng, ja.
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language

2012-04-09 14:34
ta nån öl, en fönsterplats och bara titta ut och se så häftigt allt ser ut uppifrån istället =)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-04-09 14:36
haha, jag tror inte det kommer funka tyvärr. men tack för tipset vanilla!

2012-04-09 14:41
Den här metoden har hjälpt mig otroligt mycket kring oro jag haft kring en massa saker. Var tex livrädd för att åk hiss förut och var rädd för att gå ut för jag trodde nått hemskt skulle hända. Nu är jag i princip fri från allt det.

Testa se de här klippet, de kanske inte hjälper dig helt, men ger dig kanske lite perspektiv :)

2012-04-09 14:44
Tack Aneek! :)
Hangaround

2012-04-09 14:46
emelie

ja men då lär det ju vara lugnt, vet folk som blivit nekade lugnande inför flygresa för att läkaren inte tyckte det var nödvändigt liksom.
skulle säga skippa alkoholen helt och hållet, fatta att ha kommit halvvägs och börja nyktra..ångest, panik och baksmälla på en och samma gång, fuck d.

2012-04-09 14:53
Tech
ah, det kan tyvärr mycket väl visa sig att jag inte kommer få någon bens av min läkare, men då får jag ju lösa det problemet när det uppstår. Inte så farligt svårt att få tag på om man verkligen vill..
Ja, vill inte vakna upp ur fyllan och bli bakis för att sen kliva på ett till flygplan för att sen dra på festival bakis. njeee.

2012-04-09 14:58
Varsegod :)

Om du tyckte de lät intressant så finns de en presentation av metoden här

http://www.youtube.com/watch?v=7KXRjptPjLg&feature=my_liked_videos&list=LLW3LzqiQ-o_OJlxixKDatGQ

i ditt fall så är det ju en tanke som "jag kommer krascha" eller "jag kommer få panik" eller vad det nu är för tankar som stressar dig när du flyger som du ska arbeta med.

och hennes hemsida där du hittar worksheets finns här

http://www.thework.com

2012-04-09 16:06
Ta upp det med din psykiatriker? Hen om någon borde väl ha tips på både övningar (likt de som AneekDivine tipsar om) eller kan avgöra om du borde få något utskrivet? Känns lite onödigt att spekulera här eftersom vi alla är snillen (läs amatörer som tror vi är snillen), haha.. Alltså, med tanke på att du faktiskt har ett proffs att ta hjälp av.

Jag är också flygrädd, inte alls på samma nivå som du beskriver din flygrädsla och hittills har min medfödda envishet gjort att jag klarat av att sätta mig på ett plan och "genomlida" flygresan. Jag tycker det är jobbigast vid start och om det blir typ turbolens under resan, i övrigt kan jag hantera det.. Något som kommit på gamla dar, asmärkligt.

2012-04-09 16:15
Tänk såhär,

Det är jättemycket farligare att ta bilen 5 minuter till närmsta mack än att flyga till London.

Annars blunda hela vägen med hög musik i lurarna.
Rädda en ko, ät en vegetarian!
Hangaround

2012-04-09 17:45
PontyOne

tror du verkligen det där skulle hjälp?..läste du första inlägget överhuvudtaget?

2012-04-09 18:35
Tech:

Förlåt, min gode herre.

KöP KNARK ISTÄLLET!!!!!!!!
Rädda en ko, ät en vegetarian!
Redaktionen

2012-04-09 19:41
jag får också dödspanik när jag flyger, fast i en ganska lagom dos.. det är nåt med att fara fram i ett stålrör X antal metrar upp i luften i X antal kilometer i timmen som gör att paniken sväljer en inifrån.
det enda som hjälper mig (jag har inte testat hjärndödarknark i detta syfte) är att KONSTANT uppehålla tankarna. hög musik, rita, blunda, vara överdrivet social mot stackaren intill, rita, rita, rita.

fixa typ final fantasy till nintendot!
namaste

2012-04-09 19:59
Vad är du rädd för? Mer specifikt? Att du är orolig för att krascha förstår jag men varför ororar du dig för det?

Finns en bra tråd om detta på FB som jag ska försöka leta fram.

2012-04-09 20:03
https://www.flashback.org/t698439

Rekommenderar att du läser tråden. Ger svar på många frågor och tar kål på en del myter om säkerheten i flygtrafiken.

Admin

2012-04-09 23:51
Du bör säga till personalen. Vet inte om det finns något speciellt man kan göra innan avresan men på själva flygplatsen kan du säga till vid incheckningen. Du är inte den första eller sista med flygrädsla och det finns nog småsaker de kan göra för att göra det lite lättare. De kan säkert se till att prata lite mer med dig under flyget, kanske låta dig gå på först, berätta hur allt fungerar osv. Det kanske varierar med olika flygbolag men det är värt att kolla upp. Börja att kolla hemsidan.

Det går att få bukt med flygrädslan med hjälp av terapi. Fobier är inte så svårt att hantera men det kan förstås ta tid. Snacka med en psykolog (din psykiatriker kanske kan hjälpa till då redan läkare på vårdcentraler kan hjälpa till med milda fobier, depressioner osv, annars kan psykiatrikern hänvisa dig nån annanstans) och be om att få KBT-behandling mot din flygfobi. Även om ni inte skulle hinna bli helt färdiga innan avresa så kanske du hinner få tillräckligt med hjälp så att du slipper supa ner dig eller käka en massa stesolid.

Sen kan man förstås rabbla en massa statistik och sånt men antar att det kanske inte hjälper så mycket just nu. Flyg är det säkraste sättet att färdas, det vet alla, men fobikern tror ju att just sitt flyg är det som kommer haverera.

Något att komma ihåg dock är att flygindustrin är en av världens säkraste. Jag snackade med en pilot förut och kan säga att även om jag inte är flygrädd så blev jag ännu mindre rädd av att höra han berätta om alla punkter som måste vara uppfyllda innan de ens överväger att ge sig ut på taxibanan. När du väl är i luften är det inte mycket som kan gå fel.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Poet

2012-04-10 10:07
Alkohol gör det bara värre för mig. Jag har CP-ångest över att flyga längre sträckor. Inte rädd eller så, bara att jag blir dödligt uttråkad, svettig, kall, obekväm och jag kan inte sova eftersom jag är för lång. Jag kan inte sova på rygg heller, aldrig kunnat. Min taktik är den att jag drar ut brickan framför, lägger kudden där och sover lutandes framåt. Detta är under förutsättningen att mongot framför mig inte har lutat sin stol bakåt, vilket 85% brukar vara fallet.

Speciellt trans-atlantiska flyg när man sitter där 04:00 (tror jag i alla fall, jag brukar oftast tappa tidsperspektivet när jag flyger över tidszoner på natten) när man åker från väst tillbaks till Sverige. Så har idioten framför en fällt tillbaks stolen och du bara sitter stirrar framför dig och inte har en aning om vad du ska göra för att kunna sova. Bottomline, sist i februari så skulle jag flyga från Toronto till Köpenhamn, ett flyg på 8,5 timmar som dessutom gick 20:00 från Toronto. Drack mig full i flygplatsen innan jag skulle ombord. Funkade inte bra alls.

Stay away from alcohol om du ska flyga.
At the gates of Eternity...

2012-04-10 11:55
Tack alla för tipsen!
Jag ska prata med min psykiatriker i veckan som sagt. Hon kanske kan fixa KBT mot flygrädsla eller något sådant! Min terapeut snackade om att det fanns något sådant på min mottagning. :)

Annars får mina polare slå något hårt i huvudet på mig och rulla mig fram i en rullstol till festivalen. :p
Admin

2012-04-10 14:03
BC99

Misstänker att du också tillhör kategorin +1,85m vilket brukar innebära att man har ställningarna "fötterna på golvet" och "fötterna på golvet utan skor" att välja mellan. Har försökt skräddarställning, skjuta in benen under sätet framför (men knäna slår i, speciellt om det fälls bakåt) och att hänga upp benen med knäna högst upp på sätet framför. Sen ser jag tjejen som kan ligga ner och sova med huvudet i mitt knä och resten av kroppen ihopkurad på sitt säte. Inte konstigt att man inte är någon solstråle vid landning.

*..emelie..*

Låter bra! Det handlar mycket om att du ska fundera på vad det är som gör dig rädd med att flyga (kan ju vara miljoner orsaker) och därefter sakta men säkert börja närma dig ett flygplan. Först i tanken, sen titta på ett osv. När du är redo kanske du skulle testa att åka till Bromma flygplats och titta på lite plan? Inte så stor flygplats, mellanstora plan, lagom tät trafik, lättillgängligt osv. Det kan du ju göra när som helst, hur många gånger som helst. Klarar du 30 sekunder första dagen kanske du klarar 30 minuter tionde dagen eller så. I min mening en bra form av "självmedicinering" :) (Om det funkar så klart).
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Poet

2012-04-10 15:15
Evolution: Hahaha, yupp! 193 cm lång. Och om jag får sätet vid gången så kan jag åtminstone sträcka ut ena benet... tills passagerare och personal ska fram och tillbaks. Vilket självklart gör det helt värdelöst om man försöker sova.

Tror jag hellre hade valt att åka i lastutrymmet eller något, kan jag åtminstone sträcka på mig ordentligt :(
At the gates of Eternity...

2012-04-10 15:55
Jag har rest mycket mellan Sverige och Chile vilket är en resa som tar över 20 timmar. Det bästa för mig är att inte sova något på över 30 timmar innan jag kliver på flyget och så fixar jag starka sömntabletter. Funkar tvärbra :)

2012-04-10 18:47
Jag har alltid hatat att flyga och när jag flög till USA för några år sedan trodde jag seriöst att slutet var nära. Vi mellanlandade i Chicago och bytte till inrikes till Orlando och den resan var den värsta i mitt liv, satt och stortjöt i två timmar. Eftersom det kändes lite pinsamt så passade jag på att i USA införskaffa mig några tabletter, helt lagligt från ett apotek, som heter Dramamine. De rekommenderas verkligen!
Jag är i normala fall väldigt skeptisk mot piller i alla former och tar inte ens alvedon, men när det gäller flygning försvinner mina restriktioner helt. Dramamine är egentligen mot åksjuka av olika slag, men det gör att iaf jag blir ganska dåsig och bara vill sova. Sitter i i ca 2-3 timmar. Oslagbart när det gäller flygturer!