Snus - Sömnproblem?

Övrigt - Blandat

Snus - Sömnproblem?

Hejj

Jag har snusat i ungefär 3-4 år. Och nu på senaste tiden så har jag haft lite sömnproblem. Jag kan gå och lägga mig skittrött klockan halv 12 på kvällen, men ändå inte kunna somna fören 3-4 på natten.
Så jag undrar om det är någon annan som har samma problem? Kan det vara snuset som påverkar? Eftersom nikotinet är uppiggande.

Är det någon som har slutat snusat och fått bättre sömn?

Skulle uppskatta bra svar och erfarenheter!!

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
När snusade som mest kunde jag inte sova ordentligt. Vaknade hela tiden. Löste det genom att snusa hela natten...

Så, för min del var snuset iaf inte något problem för sömnet, snarare tvärtom.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
Ja jag känner igen mig faktiskt. Men snusar du fortfarande, eller mindre? Ifall de kanske har blivit bättre?

Har slutat. Det kändes så jävla pissigt att vara så beroende av något. När jag slutade sov jag sjuk dåligt. Vaknade upp flera gånger per natt helt kallsvettig första veckan. Drömde helt sjuka drömmar också.

Det är nog inte omöjligt att snuset påverkar dig, någon sorts effekt har det ju givetvis. Vanligaste orsakerna till sömnproblem är väl dock inaktivitet under dagen, stress och/eller oro.
Mitt sömnproblem beror inte på inaktivitet i alla fall. Jag tränar nästan varje dag och sköter om min lägenhet så de ser snyggt och fräscht ut. Handlar och lagar mat. Sitter knappt still!

Men som du säger så har du nog rätt om stress och oro. Jag funderar ganska mycket och känner mig stressad och orolig i onödan. Så de är nog kanske det som är problemet

Producent

2012-04-13 17:36
haha snusade som mest? antingen snusar man, eller så snusar man inte?! hur snusar man mycket, och hur snusar man lite? just asking

Poet

2012-04-13 17:41
snusar man mycket så byter man snus hela tiden och har alltid en inne.. snusar man lite så lägger man ut, sen väntar man 1-2 timmar tills man är sugen igen. eller snusar bara efter mat/dryck.

inget konstigt med de..
"life's a garden, dig it."
Producent

2012-04-13 17:42
haha "snusar du?" -"jafan" "okej, snusar du mycket eller lite?"

haha jag orkar inte :(
Poet

2012-04-13 17:46
precis.. o snusar man i sömnen snusar man vråålmycket!
"life's a garden, dig it."
jag snusade minst 1 dosa om dagen, hade alltid snus inne (t o m när jag försökte somna på kvällen), men har nu slutat.

jag upplever att jag sov bättre när jag snusade. Jag har nu varit snusfri i drygt 1 vecka (jag trappar ner med nikotin gum och onico) och har sovit sjukt dåligt och drömt sjukt mycket konstiga drömmar. Igår kväll var jag skittrött, la mig vid 12, kunde inte somna, låg vaken till halv 3, somna, vakna 5, 7, 9....

sjuuukt jobbigt
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Snusat konstant i flera år, har sömnproblem till och från... det är inte pga snuset kan jag ju iaf säga.
Så fort det blir vinter och solen försvinner så sover jag kasst, sen oro/stress påverkar ju oxå obviously.
Men mina problem är fan vintertid enbart... sverige suger.

Rappare

2012-04-13 20:17
Förr var jag snusare och hade sömnproblem.
Nu är jag rökare och har inga sömnproblem.
Det är däremot inte nödvändigtvis relaterat.
Konstigt - Ja... när jag säger snusade som mest då menar jag dels antal timmar per dygn (dvs 24 timmar - de sekunder det tar att byta snus) och dels antal dosor snus i veckan.

Är väl inte så konstigt?

tror inte riktigt det har med snus att göra ?
har snusat i några år och jag själv har haft svårt för att somna lite då och då det senaste.
Men är arbetslös och är inte alltid sysselsatt på dagarna !

pröva dig fram.. prova att krama din kudde med snus inne, somnar du då så är det väl snuset fel.

men är så många som snusar så antar att det måste finnas någon sorts fakta *svar* om det någonstans här på internet ! :)
Let's kick it !!
Jag kunde ibland ha svårt att sova förr då jag snusade men jag la av för två månader sedan och märkte att jag sov mycket bättre.
Anledningen till att jag slutade snusa var att jag kände att pulsen blev lite för hög vilket stressade mig lite, men då jag sluta sjönk pulsen vilket såklart innebär en förbättring när det gäller att slappna av.

De flesta säger att de inte kunde sova första veckan typ efter de slutat men det hade aldrig jag problem med. Det var snarare skönt att borta tänderna och sova efter en dag fylld av yrsel och huvudvärk..

edgeman

Det påverkar definitivt. Var på en sömnklinik några nätter för två år sen, vi som var där fick inte bruka nikotin efter 19.00. Är man nikotinberoende får man alltid en energikick när man tar en prilla eller en cigg.

Första natten jag var där blev det lite pinsamt eftersom jag var inlagd för att jag hade riktigt svårt att somna, precis som du nämnde. Tar ut sista prillan 19.00 som beordrat och somnade som ett litet barn 21.00...
Producent

2012-05-28 01:05
jag slutade snusa för ca 2 veckor sedan, har inte kunnat sova ett skit under den här tiden :(
life's a biiatch and then you decide, To do something about it, shit'll only drive you crazy if you allow it