Restaurangers skyldigheter vid allergiska reaktioner?

Övrigt - Blandat

Restaurangers skyldigheter vid allergiska reaktioner?

Jag beställde en smoothie idag åt en vän, och var noga med att påpeka att den skulle vara fri från både laktos, och nötter. Hon är så allergisk mot nötter att jag inte kan använda försvarets hudsalva som läppbalsam när vi umgås, då det innehåller jordnötsolja. (och vi hånglar inte eller är intima med varandra)

Två minuter senare höll hon på att tuppa av och jag fick sätta en akut-spruta i benet på henne. Pajasen på stället vi var hade då blandat i sojamjölk i smoothien,
vilket är en korsprodukt till nötter = livsfarligt för nötallergiker.

Incidenten har hittills kostat henne 630 :- för uthämtande av mer akutmedicin då den första sprutan i kombination med inhalator inte räckte, förlorad inkomst, och taxiresa på 200 spänn.

Rimligtvis kräver hon detta av stället som serverade henne, men finns det någon lag eller liknande att luta sig mot?
De på stället är givetvis informerade om händelsen redan, då det hände på deras servering, men tjejen i kassan ursäktade sig med
"Oj, jag hörde bara laktos"

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Hangaround

2012-04-20 19:34
Jag vet inte vad dom kan tänkas ha för skyldighet, men vill din kompis ha ekonomisk ersättning får hon nog göra mer än att vända sig till restaurangen ifråga. En anmälan till miljö-och hälsoskyddskontoret kanske?

Tack, men ett "kanske" och ett "jag vet inte" kommer vi inte så långt med.

En sökning på google resulterade mest i resultat där folk ville stämma skiten ur restauranger, min vän vill bara ha igen de pengar hon fick lägga ut idag för att de slarvade.

Producent

2012-04-20 19:56
Oansvarigt av din vän..

Restaurangen har inte gjort något fel, ty sojabönan är inte en nöt utan en baljväxt. Är man allergisk mot jordnötter så är soja-mat en risk, men inte om man är allergisk mot t.ex. hasselnötter. Ni gav alldeles för vag information, ni har knappast lagen på er sida i det här fallet.

Vet man med sig att man inte kan äta/dricka mat som innehåller soja så måste man ju påpeka detta specifikt när man beställer! Man kan inte förlita sig på att folk ska läsa mellan raderna när man beställer mat (Hallå, jag sa specifikt "inget oxkött" och ni serverade mig griskött. jag är allergisk mot allt kött!!)
http://www.youtube.com/watch?v=7abtH0-rs7w
Producent

2012-04-20 20:04
Eller nej, det kanske var du som var oansvarig och inte din vän (missade att det var du som beställde). Men glöm oansvarig-biten, vill inte låta otrevlig... MEN det jag menar är att restaurangpersonalen enligt mig inte gjort något fel i detta fall (och borde därför inte hållas ansvarig eller betala några pengar)
Du var inte heller till mycket hjälp du.

Hangaround

2012-04-20 20:10
Då tar jag bort kansket, tipsar om en anmälan till miljö-och skyddskontoret och avslutar med en punkt istället.

Hangaround

2012-04-20 20:10
Haha, fan vad otrevlig du verkar.

Håller helt och hållet med Jakkhammer. ni ska inte ha en spänn av restaurangen för att ni inte upplyst dom ordentligt. det är inte andras ansvar att dom vet allt om er och vad ni tål och inte tål, det är ert ansvar. jag vill fanimig att man ska kunna öppna restaurang utan att veta allt om varenda människa i världen och deras personliga problem.

det är ert ansvar. punkt. ni kan kalla mig för okänslig, men jag vill isåfall påpeka att jag tycker ni är okänsliga och egoistiska om ni kräver pengar av dom utan att ha upplyst dom om soya mjölk eller åtminstonde ha hört er för vad drinken innehöll.
Rent allmänt borde det vara politikernas fel. Varför? Jo för d är ju dem som ska ta hand om lagar och förbud... Kolla nikotin lagarna, det är förbjudet att röka på krogen och på café. De har stora varnings skyltar på ciggaretter. Så varför inte trycka upp innehållet på alla varor... Alltså så att alla förstår inte massa kod ord och skit.. om det är nötter i skriv det på allt med stora bokstäver. Om politikerna ville d skulle dem gjort det och denna händelse skulle aldrig inträffat.

Ingen vinner något på att klanka ner på någon vi är ett lag, allihopa tillsammans och för att vinna med laget måste vi sluta skylla på varandra. Så med allt detta ville jag endast säga ? Vad?
det var en olyckshändelse. Alla mår dåligt av det som skedde. Men om ingen tar tag i problemet kommer den inträffa igen.

Tips.
( ställ högre krav på företagen.)
 -? ? ? ? ? ?- {@L_@} -? ? ? ? ? ?-
Min uppfattning när det gäller sådana här ärenden är att man helgarderar sig mot liknande incidenter genom att helt enkelt skriva ett litet kort (typ plasta in ett visitkortsstort papper man kan ha i plånboken) med en lista på det man absolut inte tål. Det blir liksom inga möjligheter för restaurangpersonal att undkomma saken genom att hävda att man 'inte uppfattade allt som sades' eller liknande. Inte minst är detta viktigt utomlands. Det känns säkerligen skitfånigt att göra detta men för de av mina vänner som har sådana här problem, inte minst en av mina syrror, så är detta en bra lösning, och det kan ju trots allt vara skillanden mellan liv och död.

Antar för övrigt att jag inte hjälpte dig med sakfrågan. Sorry.
whoa.nu - siten där snillen spekulerar...
humankind: a big russian roulette, no bullets, instead h.i.v.
"behind every beautiful thing, there's been some kind of pain"
Är man allergisk mot nötter, är man allergisk mot sojaprodukter. Jag tycker att man dubbelkollar med gästen som beställer om man är osäker. Tjejen frågade om alla andra ingredienser hon hade i, förutom sojamjölken, just därför oroade varken jag eller min vän oss för att hon hade stoppat i det.

Producent

2012-04-21 16:54
Du har tyvärr fel!

Är man allergisk mot jordnötter så kan man vara allergisk mot sojaprodukter. Det är absolut inte någon regel, bara det att risken finns eftersom jordnöten och sojabönan är besläktade. Ingen av dessa är ju ens en nöt, för övrigt, så redan där faller ju ditt resonemang ganska hårt..

Är man allergisk mot nötter (hasselnöt, cashewöt eller vilken nöt som helst) så finns det INGEN koppling till allergi mot sojaprodukter.

Därför är det totalt orimligt att kräva att restaurangpersonalen ska undvika sojamjölk p.g.a. din kompis "nötallergi". Hade du specifikt sagt att hon var jordnötsallergiker hade jag förstått dig lite mer, men eftersom sojabönan inte är en jordnöt så hade det ändå varit tveksamt.

Hade ni sagt "inga sojaprodukter" och ändå fått sojamjölk så hade restaurangen gjort fel. Bara då.

Du tycker uppenbarligen inte att det jag skriver är till någon hjälp, men det jag säger är fakta. Restaurangen gjorde inget fel - ni slarvade
Skivsamlare

2012-04-21 18:24
Hade faktiskt ingen aning om att Sojamjölk består av nötter ens.. Nu vet jag det om jag skulle träffa på en nöt-allergiker någon gång :)

Precis som Cribbe skriver så finns det inget vi mot dom, och det gäller även restaurangpersonalen. Personen som använde sojamjölk utan att veta det innehåller nötter är människa precis lika mycket som du och din kompis och mår säkerligen redan nu dåligt av det som hänt.
att stämma restaurangen kan leda till att personen förlorar sitt jobb, får ännu mer skäll och mår mycket sämre än personen redan gör över det inträffade.

Tänk på att en så tung anklagelse som att det var hennes/hans fel att din vän hamnade i det tillståndet satte igång den försvarsmekanism som alla har inbyggd och att även om personen kanske lät dissig när den hävde ur sig att den bara hörde laktos, så är det garanterat något som han/hon tänkt mycket på och känt sig dålig över. även om det inte var hans/hennes fel.
Ett bra sanningenligt svar på en sån anklagelse kommer oftast först efteråt.
det var en olycka och ingen utav dom inblandade har som sagt mått annat än dåligt av den, att föra det hela vidare och kräva pengar osv kommer bara göra det sämre för alla parter.
det där med ett visitkort med farliga grejjer tycker jag lät som en fenomenal ide.
gör ett sådant, känn er en erfarenhet rikare och ännu mer förberedd inför framtiden istället för att attackera och se syndabockar.
Jag är glutenintolerant och fick i mig gluten när jag åt på Waynes en gång.
Trots att jag verkligen frågade hundra gånger om det verkligen var glutenfritt, kände mig nästan dum som ifrågasatte den som jobbade där men fick då höra ''det är nytt att vi börjat med glutenfritt bröd''. Men tji fick jag för att lita på dom.
Jag hade ett jävligt tufft boxningspass timmen efter och var sjuk ifrån mitt jobb dagen därpå.
Jag gick tillbaka till Waynes när jag tillfrisknat ifrån spyorna och berättade vad som hänt och de bad om ursäkt och bad mig kontakta marknadschefen (tror jag det var).
Jag gjorde det och han ville träffa mig och be personligen om ursäkt. Fick också 1200 i ersättning pga frånvaro ifrån mitt jobb.
Fick också skriva på att jag mottagigt pengarna och typ inte går ut i media.
Tror inte jag direkt hade sålt några löpsedlar, på sin höjd hamnat i ''tycka synd om mig'' tråden här på whoa. Så jag tog pengarna och skrev på.

Vet inte hur det ser ut med regler och skyldigheter annars men det här är den erfarenheten jag har.
Rahamadjan av GU-PA!
Vill bara tillägga det att jag har varit glutenintolerant i hela mitt liv och har aldrig råkat ut något sånthär liknande men har många gånger struntat i att äta något som jag varit osäker på trots personal eller någon annan påstått att det ska vara glutenfritt för jag blir så pass sjuk.
Jag anser att jag bär allt ansvar för min allergi och man kan inte lita på att folk har samma kunskap eller förstår hur viktigt det är att den följs.
Tydligen.
Rahamadjan av GU-PA!
Poet

2012-04-22 12:44
En average Joe skulle aldrig hålla reda på att nötallergi även kan inkludera sojaallergi.
För mycket krävt av föreståndare om du frågar mig.
Jag har ätit pannkaka!
Redaktionen

2012-04-22 13:22
Hade jag varit så pass allergisk mot något hade jag nog för det första beställt min smoothie själv. Sen hade jag frågat vad hon haft i den. Då hade det inte hänt.

Har aldrig hört att jordnötsallergiker skulle kunna vara allergiska mot sojaprodukter. Frågade även min tjej som är kock, hon visste inte heller om det. Men om någon beställer och säger att dom är allergiska så går hon alltid och pratar med dom innan hon gör maten.

Verkar mer som att det var du som gjorde fel. Du sa att hon var nötallergiker när hon egentligen är jordnötsallergiker? Och om THE_JAKKHAMMER har koll på vad han pratar om så verkar det ju inte ens vara nödvändigt att man inte tål sojaprodukter bara för att man är jordnötsallergiker. Hade ni bara varit tydliga så hade det inte hänt.

Sen det du nämnde om korsprodukter. Antar att du syftar på korsallergi, och det betyder att det är vanligt att du är allergisk mot en sak om du har en annan allergi. Typ att om du är allergisk mot björkpollen så är det vanligt att vara allergisk mot äpplen. Dock är jag allergisk mot björkpollen men har inga problem med äpplen. Så det är långt ifrån en självklarhet.

PS. Jag vet att jag inte hjälpte dig i din fråga, så du behöver inte skriva det.

Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se
Fick också skriva på att jag mottagigt pengarna och typ inte går ut i media.

... vilket du typ just gjorde :D
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)
Om jag var jävligt allergisk hade jag inte lämnat rum för kansken.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
isofu
hehe man är ju lite wild n crazy!
Rahamadjan av GU-PA!
Är det bara jag som tänkt på varför allergier bara finns hos folk som bott i västvärlden?

nu säger jag inte att det är så, men många människor från en viss världsdel jag stött på har aldrig haft allergi innan dem kom till sverige o har bott här i några år.

conspicuous

Äntligen en intressant tråd! :)

Jag är själv allergisk mot nötter..jag känner inte någon annan som är det dock så jag vet bara hur det är för mig själv och såklart har jag hört en massa. För min egen del är jag inte allergisk mot jordnötter, vad jag vet är det inte en nöt och sojaprodukter äter jag hela tiden. Jag har inte hört talas om att det skulle hänga ihop innan, så jag gissar att det är relativt ovanligt...
Men, jag tycker det är fett intressant att veta vilket ansvar resturanger och butiker har när det kommer till allergier och innehåll i deras produkter. Jag har varit med om att personal inte förstår att det är mjölk i yogourt, de har trott att det är två olika saker. Jag har också fått allergiska reaktioner två gånger, varav ena gången det visat sig vara spår av nötter (tydligen rätt mycket lol) i kakor utan att de skrivit det på förpackningen. Jag tjafsa rätt mkt med de men de enda jag åstakom var att de ändrade innehållsföteckningen, sjukhus o apotek fick jag själv stå för. Sedan dess har jag varit mer nogrann och utomlands har jag som någon skrev ovan haft en lapp med allt uppradat med mig i de fall man inte kunnat göra sig ordentligt förstådd med engelskan.
Vissa företag är väl mer eller mindre seriösa så det gäller att vara försiktig om man har så många saker man är allergisk mot, inte för man ska behöva gå runt o vara rädd men ja, det går aldrig att vara för försiktig.
MtotheJ:
Är det bara jag som tänkt på varför allergier bara finns hos folk som bott i västvärlden?

nu säger jag inte att det är så, men många människor från en viss världsdel jag stött på har aldrig haft allergi innan dem kom till sverige o har bott här i några år.

Det kan ju bero på det faktum att folk, sett ur ett historiskt perspektiv, flyttat till väst i högre grad än vice versa. Skulle fler flytta åt andra hållet skulle säkerligen de uppleva ökad allergiproblematik. Utan att ha vetenskapliga belägg för mitt kommande påstående skulle jag vilja låta oss kunna anta att människor grund och botten, ur ett evolutionärt perspektiv, förmodligen kommit att utveckla tålighet för de faktorer/conditions som råder på den plats de levt. Hence principen: Om A flyttar till B så blir förmodligen utfallet detsamma som om B flyttar till A.
whoa.nu - siten där snillen spekulerar...
humankind: a big russian roulette, no bullets, instead h.i.v.
"behind every beautiful thing, there's been some kind of pain"
Jag hoppas att ingen tog Conspicuous på ordet utan att själva kolla upp fakta. Det hon säger stämmer nämligen inte. Är man jordnötsallergiker så är man ofta allergisk mot andra nötter samt ibland pollen och baljväxter och soja. Ibland till och med äpplen eller andra kärnfrukter under sommarhalvåret. Detta varierar. Det finns inget givet samband mellan att vara allergisk mot jordnötter och soja - nej.

Är man allergisk mot både och så måste man självklart specificera att man är allergisk mot både och - eller skylla sig själv. Det bästa att säga om man är jordnötsallergiker är att man är allergisk mot alla nötter för att vara på den säkra sidan (men vissa har endast allergi mot en specifik nöt såsom jordnötter eller hasselnötter), samt självklart säga att man är allergisk mot soja, mandel och vilka övriga allergier man nu må ha.

Priyan: Ligger nått i det du säger, men jag kopplar det lite till (nu har jag ingen vetenskaplig fakta utan spekulerar endast) att allergi och massa andra sjukdomar är sånt som uppkommit av renlighet under "folkhemmet" tiden eftersom det var då man skapade sverige som det är idag med att duscha efter gympan duscha innan skolan duscha efterskolan använd dem medicinerna etc. Så ja det jag vill komma fram till är, kan det vara en "renlighets" sjukdom? nu menar jag inte att dem i afrika/asien/latinamerika är smutsiga men det är ju en annan standard än te.x vad vi har i sverige, frankrike, england etc där jag antar att allergi är som utbredast?

Det stämmer att allergier har ökat i västvärlden under de senaste årtiondena i stadig takt med att renlighetskraven ökat i denna del av världen och besattheten av renlighet. Det är bara att googla allergies+rise+western world+cleanliness så får du fram fakta om saken.

Hur gör man en smoothie utan laktos/soja? Jag vet då inga andra alternativ.
Tål inte laktos själv, så jag kör på soja.

Fidelista då hade min hjärna rätt fast jag inte ens hade fakta :)

SuckaFree

Om jag minns rätt är det valio som har laktosfria produkter som inte innehåller soja.

Tråden kom lite att handla om hur oansvarig jag och min vän är, det var inte riktigt tanken.
På mitt jobb förväntas jag veta vissa saker, om man jobbar med livsmedel och serverar dessa till gäster, kan inte vi som gäster ha vissa förväntningar då?

Det aktuella stället har varit i blåsväder innan, och min vän har upplyst dom tidigare om att sojamjölk kan vara farligt för nötallergiker, trots detta gör de samma sak igen.

Rappare

2012-04-23 23:43
Sorry alltså, men som lekman anser jag inte att stället har gjort fel.
varför går man ens till ett ställe som har varit i blåsväder förr?
"har allt i min ryggsäck alltid min rygg täckt."
Redaktionen

2012-04-24 10:14
Självklart ska man kunna ha förväntningar som kund, men även kravet att vara tydlig. Hade du frågat ifall det var en sojaprodukt i smoothien så ska du ju kunna förvänta dig att dom kan svara på det.

Det aktuella stället har varit i blåsväder innan, och min vän har upplyst dom tidigare om att sojamjölk kan vara farligt för nötallergiker, trots detta gör de samma sak igen.

Hade något ställe varit i blåsväder tidigare hade jag dubbelkollat vad som var i den. Sen verkar det ju inte ha något samband mellan nötallergi och allergi mot sojaprodukter. Det är som att säga att jag är pollenallergiker och anta att folk ska förstå att jag är allergisk mot katter.
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se
Om din vän vet att dom har sojamjölk, varför inte då specifiera sig när ni beställer och säga "ingen sojamjölk tack, det kan vara farligt".

Är man väldigt allergisk är det ens eget ansvar att kolla upp vad som är i något INNAN man stoppa det i käften. Så enkelt är det.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
Det är som att säga att jag är pollenallergiker och anta att folk ska förstå att jag är allergisk mot katter.

Word.

Tråkigt att kompisen fick en anafylaktisk chock, men den här tråden är idiotisk. Själv är jag också nötallergiker och i en identisk situation så hade jag bara klandrat mig själv.
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)
^^^ Alla 5 av de senaste kommentarena anser att du har fel, Conspicuous F24. Men det är väl anturligt att inte vilja höra att man har fel. Jag har själv en livsfarlig jordnötsallergi OCH jag jobbar inom restaurangbranchen. Jag skulle också ha serverat smoothin med sojamjölk själv såvida personen inte specificerade att hon/han är allergisk mot det. DET ÄR DITT ANSVAR.

Poet

2012-04-24 14:05
Priyan, MtotheJ + Fidelista: Läste om det i ett nummer av Illustrerad Vetenskap för inte så länge sedan att det är just renligheten som gör att oss mottagligare för allergier.

Vårt immunförsvar blir mycket starkare om man är mer utsatt för smutsig mat, smutsig miljö osv.
www.wallyjohnson.se
BC99 Tur man bor i Skåne då ;) hehe

Poet

2012-04-24 15:20
Dirty South! ;)
www.wallyjohnson.se
TS

Jag som är allergisk mot det mesta har lärt mig med tiden att -alltid- fråga och ALLTID vara tydlig när jag äter/fikar ute. Först vill jag veta vad produkten innehåller, sedan ber jag dem utesluta det jag inte tål (om detta går) och sedan när jag väl har det framför mig, innan jag betalar, så brukar jag vara tjatig och fråga igen om de har uteslutit exempelvis nötter. Om jag är hemma hos vänner eller min mamma - det spelar ingen roll var - frågar jag alltid om matens innehåll för det är MITT ansvar som allergiker.

Är man allergisk mot nötter, är man allergisk mot sojaprodukter.

Jag är allergisk mot baljväxter vilket är kategorin som både jordnöten och sojabönan faller under. Det är lite tricky det där, med att jordnöt kallas för just en nöt i folkmun, när det egentligen är en baljväxt. Dock är det verkligen inte sant att man som nötallergiker behöver ens lida av korsallergi och vilka ämnen man är överkänslig mot kan även ändras sig med tiden (förvärras eller om man har tur - helt försvinna). Det är en djungel och just för att det är så invecklat så ligger ansvaret hos den som beställde - you - inte stället ni besökte.
"It is very often nothing but our own vanity that deceives us."
För den som är intresserad http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84rtv%C3%A4xter
:)
läste för några år sen att det var bristen på parasiter och bakterier i våra kroppar (d.v.s renlighet) som var anledningen till utvecklande av allergier. det är så vitt jag vet en ganska allmänt accepterad, om än ej 100%igt bevisad, teori. immunförsvaret behöver utsättas för parasiter/bakterier under barndomen för att "tränas upp", lever man i en för klinisk miljö finns risken att immunförsvaret börjar attackera ofarliga ämnen som kommer in i kroppen, ex. nötter, pollen, päls, osv. med andra ord, jag har läst samma sak, mer eller mindre.

gällande trådens egentliga ämne. jag hade aldrig gjort kopplingen nötallergi- sojaallergi. och om du på allvar tycker att det är någonting folk som serverar mat/glass/whatever ska veta så tycker jag du är en väldigt väldigt dum människa. personligen tycker jag ansvaret faller på dig, som tydligen visste om detta. så du kan ju ta och pynta för din väns utgifter ur egen ficka. det tycker jag känns rimligt.

I try to stay uplifted so that bullshit can pass me
Allergi är delvis ärftligt. Man ärver då anlaget att utveckla allergi, inte allergi mot ett specifikt ämne.

Källa: http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Allergi/

En intressant länk med saker som hör till ämnet:http://sv.wikipedia.org/wiki/Autoimmunitet

Jag tycker inte det känns lönt att fortsätta diskussionen här, då många av er inte kan hålla er till ämnet utan måste kalla mig för korkad.
Både jag, och min vän, har lärt oss en läxa av det här, och jag undanber mig ytterliggare pekpinnar om hur otroligt korkad jag är, om hur fel jag har, samt hur oansvarig jag är.
Er poäng har nått fram.
Det finns dessutom alltid två sätt att säga saker på, jag hoppas verkligen inte att ni tilltalar folk i verkliga livet med en sådan dryg attityd.

Om den jag beställer av frågar om varje grej hon häller i smoothien, (är blåbär ok? är jordgubb ok? är kiwi ok? osv)
så förutsätter jag att hon sen inte smäller i nånting på eget bevåg när hon verkligen förstått vidden av hur allergisk min vän är, och de dessutom har den laktosfria mjölken som min vän tåler.

Rappare

2012-04-24 23:59
conspicuous skrev:
Jag tycker inte det känns lönt att fortsätta diskussionen här, då många av er inte kan hålla er till ämnet utan måste kalla mig för korkad.
Både jag, och min vän, har lärt oss en läxa av det här, och jag undanber mig ytterliggare pekpinnar om hur otroligt korkad jag är, om hur fel jag har, samt hur oansvarig jag är.
Er poäng har nått fram.
Det finns dessutom alltid två sätt att säga saker på, jag hoppas verkligen inte att ni tilltalar folk i verkliga livet med en sådan dryg attityd.
Jag tycker inte att snacket i tråden har varit särskilt dryg, förutom möjligtvis från din sida när du direkt avspisar varenda kommentar som inte tycker att restaurangen är ansvariga.
Hangaround

2012-04-25 08:42
Jag tycker inte att snacket i tråden har varit särskilt dryg, förutom möjligtvis från din sida när du direkt avspisar varenda kommentar som inte tycker att restaurangen är ansvariga.

*lajk*

Poet

2012-04-25 09:44
Nu är ni lite för hårda mot Conspicuous. Uppenbarligen så skedde ett misstag och jag är säker på att både hon, hennes vän och kvinnan som serverade smoothien har lärt sig vad de ska göra hädanefter. Hon frågade ju bara om det finns någon sorts form av ersättning att hämta från restaurangens sida. Och om tjejen bakom kassa enbart hörde "laktos" så är det ju uppenbart att hon inte var särskilt lyhörd från början.
www.wallyjohnson.se
Skivsamlare

2012-04-25 11:10

+1
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

Jag tycker inte det är någons fel, varför kan man inte bara se att det är ett missförstånd från bådas sida?

Tråden handlar fortfarande inte om den enskilda incidenten som utlöste min fråga.
Kan ni inte hålla er till ämnet så trakassera en annan tråd, det här börjar bara bli löjligt.

VAD HAR EN RESTAURANG FÖR SKYLDIGHETER/ RÄTTIGHETER VID ALLERGIER?