Har precis avslutat en rekrytering på mitt jobb nyligen, där jag var en av de ansvariga. Alltså, jag kanske är oproffsig men jag kunde nog inte bry mig mindre om huruvida någon ringde till mig för att småsnacka lite och visa sitt intresse. Jag tänker att alla som sökt jobbet bör vara intresserade och sen går jag helt och hållet på vad och hur folk skrivit sina personliga brev och sen CV förstås.
De som ringde hade oftast inget speciellt att prata om & ställde istället frågor om saker som stod tydligt i arbetsannonsen (eller på vår hemsida). Det gav mig ju tyvärr bara intrycket att dem knappt hade läst annonsen, vilket jag inte tycker bådar speciellt gott.
Några som ringde visste inte vad de skulle säga och ställde typ en fråga och blev sen tysta. Kändes väldigt märkligt att behöva vara den som förde samtalet framåt, fastän det var dem som ringt mig och jag kanske egentligen hade bättre saker för mig än att sitta och snacka med dom (som ändå nästan inte sa något), haha.
Men det är ju absolut bra att ringa om du har relevanta frågor, då är det ju viktigt för dig själv att få svar. Men mitt tips är: OM du tänker ringa arbetsgivaren - ställ för guds skull inte de där klassiska frågorna som du egentligen redan vet svaret på (eller borde veta, för att det står utskrivet i annonsen eller på deras hemsida). Tänk igenom ditt samtal innan så att du faktiskt har något att komma med eller ställer frågor som är relevanta. Annars framstår du (iaf i mina ögon) som dåligt påläst...
you killed the part of me that cares.
|