Varvtal på bilen, skadligt?

Övrigt - Blandat

Varvtal på bilen, skadligt?

Jag kan ingenting om bilar, så jag undrar om det är skadligt för bilen om man drar iväg på ettans växel tills varvtalet överstigen 4an eller 5an. Det låter ju jävligt mycket och brukar bli att lukta bränt, men det är så skönt att dra på lite. Någon som fattar vad jag menar får gärna svara :)

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Ja till att börja med ska du sluta slira på kopplingen.. Dels är den dyr och dels är det den som luktar bränt när du brassar upp motorn i 5 000 varv och dunkar i en växel. Testa att släppa upp kopplingen snabbare och på varvtal runt 3 000 varv istället.

Fast det allra bästa är att smyga iväg som vanligt och när växeln är i (dvs du har släppt upp kopplingen så långt det går) så ger du full patte. Prova dig fram, luktar det bränd koppling så gör du fel. Gör gärna det här utanför skolor och i tättbebyggda områden. Jag brukar tycka om att dricka några bira innan.
Haha okej. Tack för tipset!
Jupp, skadligt som fan. Försök att inte gå över 3000 varv.
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "
oj jävla så mycket behöver di inte gasa , det ska räcka att gasa till ca 1200 varv så får du en mjuk start om det är en uppförsbacke kan du gasa lite mer men aldrig till 5000 varv haha
Hahah, what?!
Don't!