I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur man lyckas.

Övrigt - Blandat

2012-05-03 12:58

Hur man lyckas.

Tjena, är ganska trött och undrar hur man lyckas i livet egentligen.

Jag är en 21 årig kille som har varit inskriven på arbetsförmedlingen
i snart tre år. Träffar min coach minst en gång i veckan och har sökt
över 800 jobb hitills genom telefon, internet, har även rest runt och
frågat över 100 företag i dom fem närmsta städerna. Är registrerad
på varenda rekryterings sida, har praktiserat på sju platser utan att
få betalt. Gjort mitt bästa på den goda fronten helt enkelt men utan
resultat. Detta är nu min tredje coach som har fastnat på repeat.

På den andra sidan så har jag rånat folk och butiker, sålt droger och
fordon, inbrott och annat. Har omkring 50 000 på kronofogden från
misslyckade brott som hela tiden växer. Jag skulle vilja betala mina
skulder, kunna försörja mig själv, flytta ut och starta ett eget liv. Alla
som jag känner sitter antingen i fängelset eller gör helt sjuka saker på
utsidan. Skrev in mig på en osäker kock utbildning som börjar först om
ett år men jag kommer nog börja mörda snobbar snart känns det som.

Hur fan lyckas man? är det här med lagliga jobb en myt eller finns det?

Battlerappare

2012-05-03 13:13
Jag fick min igenom arbetspraktik vad de nu hette, gjorde ett bra jobb så blev man inringd oftare och oftare och nu e jag fast.

2012-05-03 13:40
Först och främst tror jag det är viktigt att du hittar något som du tycker är roligt att göra. När du sedan söker ett jobb och utbildning så kommer du ha lättare att komma in eftersom de som anställer/ tar in kommer se att du är passionerad kring det du gör.

Vad är det för mening med att skicka 50 cv'n någonstans där du egentligen inte vill arbeta? Då är det bättre att du skickar in 2 cv'n till ställen där du verkligen vill vara och lägger all din energi på att göra det bra.

Kort sagt. Tänk igenom saker du gjort i ditt liv och där du känt mest glädje. Det kan ha varit allt från att mecka med en cykel, spela tv-spel, när du leker med barn osv. Försök sedan hitta ett yrke som passar in. Sedan kan det ju finnas delmoment till att nå det yrket. Du kanske kommer behöva jobba dig upp för en piss-lön ett tag, men om du finner glädje i att göra ditt jobb så blir du oxå bra på det, och då kommer arbetsgivare se detta och vilja anställa dig. Känner du dessutom glädje i att göra något så kommer det bli roligare att arbeta, trots att du får en piss-lön, och känner du glädje i att göra något så kommer du också känna dig lyckad :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-05-03 14:02
Varför ställer jag ens frågan på ett hiphop forum.
Groupie

2012-05-03 15:38
Vad är det för mening med att skicka 50 cv'n någonstans där du egentligen inte vill arbeta?

Pengar? Det är väll ingen som tycker det är kul att arbeta. Bara att bita ihop i 40 år till.

2012-05-03 16:19
Utbilda dig, och helst inte till kock - utan kanske läkare, ingenjör inom byggteknik, tandläkare, sjuksköterska - för att nämna några med brist i. Då får du jobb efteråt och en inkomst under tiden.
Don't!

2012-05-03 17:11
Går det inte att fixa skuldsanering?

Du är ju pank och arbetslös med gediget skugg CV så de lär väl fatta att du inte kan betala dem i lagliga pengar bara sådär tycker man.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-05-03 18:49
Haha, vad är det för jävla råd folk ger här?

"Sök nåt du tycker är kul"

"Utbilda dig till läkare"

Vafan är det där för idioti egentligen? Läste ni ens igenom snubbens inlägg? Då han hållit på med brott antar jag han inte har några vidare gymnasiebetyg om ens några alls. För läkarutbildning krävs MVG i allt, verkligen allt och inte ens då är det säkert att man kommer in. Även om snubben är geni och skriver perfekt högskoleprov och går igenom en ingenjörsutbildning är det inte säkert att någon vill ha en person med brottsregister. Jag antar det är där skon klämmer.

Som dömd kan man inte söka det som man tycker är kul. Man ska vara tacksam att man får tag på något stabilt arbete överhuvudtaget hur mycket man än hatar det.

Arbetsförmedlingen ska du inte ha någon tilltro till. Jag har också flängt runt arbetslös i 3 års tid för ett tag sedan (dock stod andra saker i vägen för mig) och arbetsförmedlingen var det som gav absolut minst hjälp. En av slynorna sa t.o.m att jag såg lat ut och därför förtjänade jag inte vara inskriven. Försök komma in i något program som hjälper en att söka jobb och få kontakter, för kontakter är allt nuförtiden (så jag fick jobb).

Kockutbildning är jag tveksam till. Jag känner ett par kockar och det är sinnessjukt stressigt och krävande jobb. 16-timmars pass är inte ovanligt. Men om du vet vad du går in i och brinner för matlagning så gå for it!

Lagerarbetare är annars något jag skulle rekommendera dig. De lager jag jobbat på fanns det gott om dömda för allt möjligt men så länge du gjorde det du skulle göra och inte surfade på mobilen bakom nån låda så var det inga problem. Det är bra lön också, 16-20k efter skatt.

Sen får du komma ihåg att det är finanskris nu och typ hälften av unga är arbetslösa.
:D

2012-05-03 19:25
gggg_hatt

Sannolikheten är väldigt mycket högre att han får ett jobb om han verkligen vill ha det och brinner för sin sak. Vad tror du en arbetsgivare vill ha: en person som kommer in och skiter i vilket eftersom han vill ha pengar och vill slippa råna tanter, eller en person som kommer in och verkar genuint intresserad av sina arbetsuppgifter?

Du kanske inte gillar ditt jobb, men jag älskar mitt :)

Klot-Einar

En person som är dömd för något i sitt förflutna kan visst det göra vad dom tycker är roligt. Dom får visserligen kämpa mer för att vinna människors tilltro, men jag tycker det är rätt nedlåtande att påstå att en person som varit kriminell aldrig mer kan få ett roligt arbete. Jag var på en föreläsning med en kille som skrivit en bok och åkte landet runt för att prata om hur han tog sig ur ett kriminellt liv. Det finns många som hamnat snett och faktiskt vänt på det och gjort något positivt av det, så va inte en jävla bitterfitta :P

2012-05-03 22:19
AneekDivine

alltså det där låter verkligen jättefint. super. super fint. men handen på hjärtat. hur många som jobbar som exempelvis slamsugare tror du brinner för sitt arbete? kan man ens vara genuint intresserad av att suga upp skit med en slang? eller renhållningsarbetare som går och plockar skräp med en sån där lustig arm hela dagarna.

det är jättebra om man hittar ett jobb som man brinner för och allt det där, men bara för att du lyckats med den bedriften innebär det inte att resterande 4 miljoner (eller vad det är) i Sverige kan ha samma tur.

nakenjanne

det sorgliga svaret är att man ska ha tur eller kontakter för att haffa ett jobb. jag har fått alla mina genom kontakter. du får helt enkelt gå igenom alla människor du känner tills du hittar någon som kan få in dig nånstans.
 I try to stay uplifted so that bullshit can pass me

2012-05-03 23:14
AneekDivine

Känner att jag varit lite mot det du skrivit i andra trådar senaste tiden, men här håller jag verkligen med. För mig funkar det inte annars.

Mitchaloff

Det finns folk som resonerar så också, och därmed har vi platser nog för oss som faktiskt känner att det är lite dumt att slänga bort stora delar av livet på att jobba med något som inte känns bra.

2012-05-03 23:43
Vet inte riktigt var ni bor som har råd att enbart söka jobb som ni genuint är intresserade av. Självklart prioriterar man de jobben som faktiskt verkar roliga, men efter att ha varit arbetslös i x antal månader/år så är man inte så jävla petig längre.

Enda jag har lyckats hitta i år trots att jag har tidigare erfarenhet av kundtjänst/säljare, lärarassistent, fritidsledare är ett jobb som snöskottare.. Slet häcken av mig för ynka 100kr timman tills axeln for åt helvete.. sånt är livet!

Så jag har absolut ingen aning vad du skall göra, fortsätta som du gör och hoppas att du får något snart antar jag. Du verkar ju allt annat än lat så att, hoppas det löser sig!
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2012-05-04 09:03
Klot-Einar

Tack för tipset om att bli lagerarbetare, har faktiskt funderat på det.

en person som kommer in och skiter i vilket eftersom han vill ha pengar och vill slippa råna tanter

Båda mina föräldrar är arbetslösa och jag har flera syskon, vi kom hit
som flyktingar från ett krig och var tvungna att göra vissa "saker" för
överlevnad redan från början. Gör mitt bästa för att vara en positivare
människa och jag har aldrig rånat några tanter. Är klar med gymnasiet
men saknar både tid och intelligens för en högre utbildning. Ska försöka
med kock utbildningen eller fixa ett truckkort om jag inte kommer in och
att man kan bli vad som helst kan du säga till dom som är handikappade.
Hangaround

2012-05-04 09:27
Du behöver ju inte söka in till en tio terminers utbildning, det kan räcka med ett par kurser (på distans om du inte har tid att hänga i skolan) eller någon ky-utb. Truckkort är verkligen en värd inverstering.

I din situation, utan utbildning, arbetslivserfarenhet osv, tycker jag absolut du ska söka jobb du egentligen inte vill ha. Jag menar inte att du ska nöja dig med vad som helst eller sluta drömma, men du måste samla på dig lite meriter och erfarenhet innan du kan börja ställa krav. Ingen börjar på toppen, det är allt en kämpig väg dit.

Har du öht någon aning om vad du verkligen vill göra? Du vill läsa till kock, om ett år. Det är bättre att göra nåt under tiden du funderar, så länge du håller motivationen uppe och gör ett bra jobb.

2012-05-04 10:25
Klot-Einar
Varför skulle han inte kunna utbilda sig till läkare för? Till att börja med finns en gymnasieutbildning att fixa till på komvux och orkar man inte anstränga sig med betygen (som förövrigt inte använder G-VG-MVG längre) finns alltid ett högskoleprov att göra. Sen behöver man inte alls "MVG" i allt, inte heller behöver man 2.0 på ett högskoleprov längre. Snittet rent allmänt har sjunkit. Sen det där med brottsregister - läkare kan göra både det ena och det andra utan att förlora sin licens - just för att det är en sådan brist.

Sedan finns det mängder av ingenjörsutbildningar där kraven på att komma in är inte alls höga, knappt "G" i alla ämnen och ett högskoleresultat på 0.2. Detta gäller mängder av utbildningar.

Älskar att du generaliserar något så otroligt.

nakenjanne
Du behöver inte vara speciellt intelligent för högre utbildning. Hur kommer det sig att du inte har tid för det då? När det faktiskt generar i pengar.
Don't!

2012-05-04 18:17
AneekDivine F27
Du har en extremt idealistisk syn på det hela. Förstår inte hur någon på 27 bast fortfarande resonerar som en 12-åring. Det är klart att snubben kan sikta in sig på astronaut eller statsminister men då måste han verkligen vara ett under. Jag tror inte du förstår hur stora begränsningar kronofogdsskulder, belastningsregister och även utländsk bakgrund (om det syns) innebär vid arbetssökning där krav på utbildning och erfarenhet är minimal. Det finns drösvis med unga som inte har alla dessa begränsningar som arbetsgivaren hellre anställer.

Det går att ta sig upp ur de värsta situationerna men förvänta dig inte att man ska få tag på sitt drömjobb. I sådana fall spelar det egentligen inte roll vilket jobb man får bara man har en stabil inkomst. Vetskapen att jobbet leder till ett normalt liv kan göra det roligt.

Mitchy
Vad dillar herrn om? det krävs 22+ i slutbetyg för att komma in på valfri läkarlinje; alltså högsta betyg i allt och man måste även ha läst de kurser som ger meritpoäng.

Vad för tidsrymd snackar du om när du säger att intagningspoäng har sjunkit? Förra året, eller? Det har ökat ganska rejält de senaste 5 åren pga finanskrisen då det är svårare att hitta jobb så alla söker utbildning istället.

Att en läkare kan göra skit utan att förlora sin licens är något annat än en snubbe som gjort skit och försöker få en licens. Lättare att hålla sig kvar än att komma in. Namean?

Det är sant att man kan komma in på vissa ingenjörsutbildningar med 0,2 HP eller knappt "G" i alla ämnen men så gäller det också att klara utbildningen vilket man knappast gör om man är så korkad och presterar endast 0,2 på hp. Intagningspoäng visar inte hur svår en utbildning är. Anledningen att färre söker tekniska utbildningar är för att dom är väldigt svåra till skillnad från samhäll, sociologi och andra tramsutbildningar. (Anledningen till att läkarlinjer har så höga intagningspoäng är att läkare måste praktisera ett par år och det finns begränsat antal praktikplatser, därför tar man in mycket färre läkarstudenter jämfört med teknikstudenter)

Ifall enda målet är stålar så är byggbranschen bra mycket bättre alternativ än långa akademiska utbildningar som faktiskt kräver ett genuint intresse för att ta sig igenom. Svetsare, plåtslagare eller något liknande har korta utbildningar, höga löner och det är brist på sånt folk. Kanske något att fundera över nakenjanne ?

2012-05-04 20:46
Det känns som du borde fixa en bättre utbildning. Jag va lite i samma sits som du, fast utan brottsregistret. Sökte säkert 50 jobb i månaden och fick inte en enda intervju. Bestämde mig för att utbilda mig vidare istället och det har varit grymt.

Om du har dåliga gymnasiebetyg så kan du ju alltid börja på komvux och sen jobba dig uppåt. Kolla runt i utlandet också efter utbildningar, ibland kan det va lättare att komma in utomlands då utländska studenter ofta är eftertraktade av institutioner.

Jag tror att det är riktigt sunkigt att fortsätta i samma veva, fortsätta att söka jobb efter jobb och inte få nåt. Det är bättre att sadla om och försöka lyfta sig själv genom att utdbilda sig vidare och samtidigt lyfta ens självkänsla genom att känna att man gör nånting nyttigt. Det värsta är verkligen att bara sitta hemma och inte göra ett skit, då mår man bara dåligt och känner sig skyldig. Det behöver ju inte vara läkare du ska utbilda dig till, det finns ju faktiskt rejält många andra utbildningar man kan ta sig ann och ha i princip ett garanterat jobb när man är klar.
Married to the money, fuck the world, that's adultery
Producent

2012-05-04 21:13
Dra till Norge, 2,7 procents arbetslöshet här. En femtedel av Oslo är redan bebodd av svenskar. Lönerna är långt högre. Du jobbar mindre. Osv osv, blah blah..

2012-05-05 02:17
Tackar alla för inspirationen, missuppfattningarna spelar ingen roll.
Får se vad som händer, men kommer inte tillbaka till whoa iallafall.
Ni har fått med det mesta som kan vara bra att veta, det räcker så.

2012-05-05 11:39
nakenjanne: flyktingar får väl bidrag vad jag förstått? varför ska ni då behöva ta till med "vissa åtgärder"? tänker jag...
Skivsamlare

2012-05-05 13:23
lyssna på Machete.. stack också till Norge ett tag när det krisade sig här i Sverige

Poet

2012-05-05 17:04
Shit mannen, och jag som trodde att AF och soc fuckade mig förr.
Sättet jag tog mig ur deras vidriga grepp var genom att börja plugga, men lånen minskar ju inte när man gör det direkt...

Jobb finns, men då ska du slåss med flera 1000 andra personer, om det jobbet.

Lycka till!
Jag har ätit pannkaka!

2012-05-06 02:38
Jag säger inte att det är lätt.. men fundera ut något som passar dig som folk är i behov av och kanske starta eget?

Försök fixa ett deltidsjobb som du kan ha i början då det tar en stund att få det att komma i rullning.

Det passar inte alla men det är ingen som kollar ditt register och (så klart beroende på vad du vill göra) det är inte säkert att du behöver plugga.

2012-05-06 11:17
Klot-Einar
När jag pratade om att snittet hade sjunkit de senaste året menade jag på högskoleprovet som var nere i 1.6(!) någon vår.

Att en läkare kan göra skit utan att förlora sin licens är något annat än en snubbe som gjort skit och försöker få en licens. Lättare att hålla sig kvar än att komma in. Namean?

Jo, det kan jag vara villig att hålla med om.

Äsch, det är med din teori med att det är svårt med en ingenjörslinje och det är därför det är så lågt köper jag inte riktigt. Jag tror det mest beror på skola och läge. En bra skola är det svårare att komma in på än en sämre skola.
Don't!
Manager

2012-05-06 12:12
som critical säger. Om du är duktig på något och kan erbjuda en tjänst, försök fördjupa dig inom det och tillslut kanske du kan starta eget på det.

Norge (eller utomlands överhuvudtaget) var förresten bästa tipset. då kommer du bort från dina vänner och ditt gamla lite ett tag också och kan bygga en ny kompiskrets som innebär nya möjligheter på alla möjliga sätt.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit
Rappare

2012-05-06 13:51
Är det verkligen knas så kan du alltid kontakta lugna gatan, man får ju typ 140kr i timmen för o tugga runt på olika stationer (nu vet jag inte om du bor i sthlm) kan ringa en vän som kanske kan fixa in dig.

Plugga upp betygen på komvux och ansök om CSN (2700kr om du studerar på heltid) samtidigt som du läser upp betygen. MEN lura inte dig själv- plugga helhjärtat för du kommer bara slösa din tid om du inte har disciplinen eller viljan.

Prioritera rätt.. Slösa inte pengar på skit, sluta upp med snorvalps kapen du blir inte rik på o råna din lokala livsbutik och student-kalle.

Fråga dig själv vafan du är bra på, vad gillar du? Vad kan du? Vad vill du syssla med etc. Tänk långsiktigt du sitter inte i den sitsen där du kan söka in på en utbildning för att sen bara byta eller "ångra" dig. Tror nog du är medveten om det själv

PM;a om du undrar något...

Lycka till och godmorgon!

Tutilooooo
Producent

2012-05-06 14:47
Försök att börja jobba deltid eller gratis för att sedan arbeta upp dig till heltid och fast anställning. Arbetar du lite deltid eller gratis slipper du ha arbetsförmedlingen på dig lika mycket också.

Sedan arbeta utomlands som många andra har skrivit, det är lättare att få arbete i norge. När jag bodde där var det ingen arbetsgivare som kollade belsastnings registret.
Landet suger men det som är bra är att det är lättar att få heltidsarbete där, nästan alla i norge har någon form av chefsposition så det är lätt att få lite meriter så när du kommer tillbaks till Sverige så är det lättare att få arbete här.

Annars kan du försöka få jobb som rivare, humpare eller tidningsbud.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2012-05-08 10:18
Klot-Einar

Det var inte jag som föreslog att han skulle bli statsminister eller austronat. Jag skrev bara ( som ett antal ovanstående oxå nämnt ) att det är bra om han funderar ut över vad han är bra på och tycker är roligt och söker några få jobb som han är intresserad av, eftersom det ökar hans chanser att få ett jobb om han verkligen känner intresse för jobbet. Det är ju redan uppenbart att det inte fungerar att skicka ut 50 cv'n någonstans.

Det är väl bra att det finns människor som fortfarande kan ha samma glädje och motivation kvar som en tolv-åring, snarare än att tänka som en bitter gammal gubbe som aldrig ens försökte nå sina egna drömmar? Jag har minsan iallafall aldrig hört om en bitter och "realistisk" ( som ni så gärna kallar er ) människa som lyckats, och viljan att lyckas är ju faktiskt ts topic.

Hittade för övrigt en föreläsning som skulle kunna vara intressant, om möjligheten att ta sig till malmö finns. Jag tror det kan vara bra att ha förebilder som gått igenom samma sak som inspiration.

http://www.inkonst.com/2012/04/24/gang-och-unga-i-malmo/

Program

13.00 Antonio Fernandez aka King Tone, tidigare ledare för New Yorks största och mest ökända gäng the Almighty Latin King and Queen Nation. Tone har precis avtjänat ett långt fängelsestraff, lämnat ledarskapet för gänget och jobbar nu för att få unga människor att förändra sina liv och sitt lokalsamhälle.

2012-05-09 18:01
AneekDivine F27
Det är väl bra att det finns människor som fortfarande kan ha samma glädje och motivation kvar som en tolv-åring...

Jag håller med, det är mycket bra! Du delar dessutom många andra kvaliteter med en 12-åring vilket gör dig helt enkelt bäst.

Jag har minsan iallafall aldrig hört om en bitter och "realistisk" ( som ni så gärna kallar er ) människa som lyckats

Inget att anmärka på där heller. Saker du inte hört talas om finns inte. Det gör världen så mycket enklare att begripa.