I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Facebook och integritet

Övrigt - Blandat

   

2012-05-10 00:08

Facebook och integritet

Vi lever i ett sorgligt övervakningssamhälle. I Holland kom en ny lag idag som ger lite hopp. http://www.theverge.com/2012/5/9/3009157/netherlands-net-neutrality-law-passes-senate

Tyvärr gäller det bara Holland. Inga svenska medier tar ens upp ämnet (?), förmodligen passerar det inte nyhetsfiltret, eftersom att de som styr här faktiskt vill att vi ska vara rädda för varandra och respektera att all vår integritet säljs av för någon slags illusion av "säkerhet".

Börjar ledsna rätt hårt. Idag på Facebook hade jag helt plötsligt någon ny funktion också, som fungerar som en leveransrapport på SMS - som jag alltid hatat och aldrig använt. Om jag skriver till någon på chatten så ser jag "visad 21.21" typ, alltså då den personen kollade vad jag skrev.

Jag frågade om han också hade den funktionen men tydligen inte. Hittar ingen seriös information om Facebook och deras förändringar som de implementerar. Googlat nu i 30 minuter men inte hittat någonting om just denna funktion.

Är det någon annan som sett den? Går den att ta bort? Ser inte vitsen med att veta när folk läst vad jag skrivit, och likadant tvärtom.

Vad skulle det krävas för att göra en ny Facebook (för idén är ändå trots allt rätt god) men en Facebook som inte säljer ut privat information, har idiotisk övervakning på sina användare och tvingar dem att övervaka varandra dessutom. Känns som vi har en rätt stark "skydda internet"-kultur här i Sverige, men den får ju knappast gehör från politiker som gång på gång försöker inskränka rättigheterna för medborgarna. Istället ser man Kinas censur som ett föredöme i frågor hur man ska låta medborgarna använda internet (framför allt från USA, men i och med det också i högsta grad från svenska politiker).

Huvudfrågan gäller om det går att ta bort denna idiotiska funktion på något sätt.. men kan ju också leda till andra diskussioner gällande internet.

Tack.

Not a follower, so Twitter has never been an option.