Funderingar kring att vara kvinna i ett mansdominerat yrke

Övrigt - Blandat

Funderingar kring att vara kvinna i ett mansdominerat yrke

För några månader sedan började jag ett nytt jobb på ett ungdomshus som ljud och studiotekniker. Mitt val av yrke är väldigt mansdominerat och ofta är man ensam tjej bland killar.

Till en början så gick jag runt med tanken att jag behövde bevisa mig hela tiden, och att detta berodde på att jag är tjej, men nu på senare tid så har jag börjat ifrågasätta det här.

Så min fråga är, och detta är bara riktat till killar; hur ofta känner ni att ni oxå behöver prestera? Många kvinnor till exempel beskriver en bild av att ni bara kan komma in i ett rum, öppna munnen, och sedan har ni automatiskt respekt eftersom ni har en snopp mellan benen. Känner många av er att ni inte behöver anstränga er särskilt mycket för att få respekt?

En annan fråga som jag oxå funderat på. Kan det vara så att min tanke kring att jag måste bevisa mig faktiskt sätter käppar i hjulet för mig? Att jag på något sätt sätter mig på tvären mot män ( för alla män jag jobbar med nu är verkligen superbra, jag har till exempel aldrig fått höra att jag är bra för att va tjej, utan det är bara "bra jobbat" ) och att många tjejer hindrar sig själva på grund av en tanke som egentligen inte är sann? Det vill säga; att prestationsångest är något som vi alla känner i alla yrken och inte bara har att göra med vilket kön man har?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Låter snarare som att det är du själv som anser att du måste bevisa något, jag vet inte hur du skulle bli bemött i en situation där alla dina kollegor var kvinnliga, det lär ju inte vara en dans på roset det heller.

Har jobbat både i mans och kvinnodominerade yrken, med kvinnliga och manliga chefer, haft kvinnliga och manliga anställda och jag har aldrig märkt av någon skillnad. Jag har bara fokuserat på att göra mitt jobb så bra som möjligt, varför lägga tid på att sabba för andra när man kan lägga tiden på sin egen karriär?
NoWice

Jag förstår väl oxå att det är bättre att inte tänka på det sättet, men min fråga var om män tenderar att göra det lika mycket som kvinnor, eller om män faktiskt har det lättare i jobbsammanhang bara för att dom är män.

Utifrån ditt svar känns du som att du är en man som antagligen inte är medveten om dessa tendenser, eller så är du bara en jävligt stark kvinna ( vilket jag innerst inne hoppas att du är )
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag tror alla som på något sätt bryr sig om sitt yrke har prestationsångest då och då. Däremot skulle jag tro att män har större, eftersom vi till skillnad från kvinnor måste bevisa oss för att få föra vidare våra gener.
Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful. - Lao Tzu

För när folk håller med, får jag alltid en otäck känsla av att jag har fel. - Färska Prinzen
Poet

2012-06-18 15:44
Som man, med invandrarbakgrund så känner jag samma press. Och det är så. Vi (alla som mer eller mindre inte är heterosexuella, vita män med kristen bakgrund) måste alltid hustla hårdare för att få samma respons. Gör vi något fel så är det många som automatiskt tänker "det för att hon är tjej" eller "typiskt invandrare" osv.

Känner många av er att ni inte behöver anstränga er särskilt mycket för att få respekt?

Precis som alla arbetsplatser jag varit på haha. Räcker för vissa att de bara dyker upp, medan andra sliter som djur...

www.wallyjohnson.se
Moderator

2012-06-18 16:56
Jag har enbart jobbat inom industrin och har träffat på en hel del tjejer inom yrket. Jag har fått en känsla att vissa av dom, till en börja iallafall verkligen försöker anstränga sig för att inte visa sig sämre än män.
Men efter ett tag så faller alla in i gruppen på ett bra sätt. oftast.

Jag själv ser inte ner på kvinnor men jag vet att vissa av dom "äldre" männen inom industribranchen anser att kvinnor inte kan utföra ett "manarbete" riktigt.
Fast dom flesta gubbar tycker bara det e kul när tjejer dyker upp på de industrier jag jobbat på =)

Däremot så har jag alltid känt att jag måste prestera riktigt bra när jag börjat på ett nytt jobb på grund av min ålder. Men det e ju så det funkar, är man ung och oerfaren så måste man anstränga sig till 100% för att ta sig in i arbetslivet.
//TW
BC99 skrev:

Precis som alla arbetsplatser jag varit på haha. Räcker för vissa att de bara dyker upp, medan andra sliter som djur...
Skulle säga att det här vanligtvis är ett symptom av socialsim.
Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful. - Lao Tzu

För när folk håller med, får jag alltid en otäck känsla av att jag har fel. - Färska Prinzen
Redaktionen

2012-06-18 20:45
samma sak med att vara tjock, rakad hiphopare.

bu hu
kimmo kanon
rytger

social-sim = gullig felsägning

intressanta svar! Vilket i princip betyder att många har det i sig, oavsett om det handlar om kön, ålder, hudfärg eller klädstil.
Jag upplever att yngre kvinnor ganska ofta trippar lite på tårna. Dock har jag aldrig upplevt att medelålders och äldre kvinnor känner sig obekväma bland män på jobbet. Jag tror att det går djupare än att Kvinnor inte accepteras på arbetsplatsen.

Av egna erfarenheter så känns det som att det funkar det följande sätt i skolan. Tjejer "ska" vara tysta och närvarande medan killar förväntas ta lite mer plats, diskutera och ifrågasätta läraren. Jag tror att detta sätter sätter mentala spår. Sedan så kvarstår ju faktumet att vi är djur, Alfa hanar, arbetsmyror, jägare och beskyddande mödrar mm.

Själv så är jag typen som sniker upp bakifrån och ger dig ett rear naked choke samtidigt som jag citerar nått klassiskt med Clintan. Så med andra ord har jag inte några liknande arbetsplats relaterade upplevelser som TS

När det gäller Invandrare har jag bara 3 stycken på min nuvarande arbetsplats (dock en massa Sverige födda som i folks ögon kan tas för invandrare) och 2 av dom är nog dom mest omtyckta på hela stället. Men inte direkt "här är jag och tar för mig" typerna som diskuteras i tråden.

i tried being reasonable, i didn't like it. - Clintan
 ----------------------------------------------------------------------------
Poet

2012-06-19 08:30
Själv så är jag typen som sniker upp bakifrån och ger dig ett rear naked choke samtidigt som jag citerar nått klassiskt med Clintan.

Hahaha :D
www.wallyjohnson.se
Toastare

2012-06-20 11:34
Jag jobbar som lokförare och det är ju fortfarande väldigt mansdominerat. Men det är absolut inget jag tänker på, så länge jag själv vet att jag är bra på mitt jobb. Skulle aldrig anstränga mig för att överbevisa att jag är bra för att jag är kvinna. Det handlar inte om mitt kön, det handlar om förmåga... och i viss mån ruttna chefer, för han man en chef som inte uppmärksammar en för att man är kvinna och fokuserar på männen. Då är det fel på chefen.
Jag skyller allt på Emma!
Är det inte så i dagsläget att kvinnor har lättare att få jobb i mansdominerade yrken än män? och vice versa. Så är det i alla fall när det gäller gymnasiet och val av program, det är lättare att ta sig in på fordons som kvinna för att det ska vara jämnare fördelat.

fattar inte varför vi har en sån besatthet av att allt ska vara jämnt och lagomt, om en arbetsplats har över 90% av det ena könet så ska alltid någon feministtant klaga över det.. så töntigt.
I'm a different kettle of fish
Jag jobbar med bara kvinnor som är minst 15 år äldre än mig. Tja, vad ska man säga, snacka om att man blir ifrågasatt ur alla aspekter.

Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded
Groupie

2012-06-21 13:08
haha nattugglan tog tråden.. Morsor på jobbet är nog drygt att hantera :p

Jag jobbar på ett jobb där de nästan bara är tjejer 20-30 år och de är alltid skitprat om varandra ur alla möjliga vinklar , man får stå över det och fokusera på sitt arbete så man inte blir för påverkad. Jag tror tjejer har större problem med att släppa in varandra än om de kommer en extra kille till gruppen. Jag har liknande erfarenheter från andra platser också och prestationsångesten har jag alltid fått leva med, oavsett och jag är svensk, vit men uppfattas som lite annorlunda och känner samma saker som ni.

Men som påle skrev så, buhu, de är ju tyvärr så de ser ut.

Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
metastrof

Är det inte så i dagsläget att kvinnor har lättare att få jobb i mansdominerade yrken än män? och vice versa. Så är det i alla fall när det gäller gymnasiet och val av program, det är lättare att ta sig in på fordons som kvinna för att det ska vara jämnare fördelat.

Jag tror fler kvinnor drar sig för att kliva in på en arbetsplats full av män än tvärtom, vilket också gör att skolor osv är mer måna om att peppa tjejer att ta sig in i vissa yrken, därav att du upplever det som "lättare" för tjejer.

fattar inte varför vi har en sån besatthet av att allt ska vara jämnt och lagomt, om en arbetsplats har över 90% av det ena könet så ska alltid någon feministtant klaga över det.. så töntigt.

Det handlar inte om besatthet. Det handlar om att vissa kön drar sig från att välja ett visst yrke eftersom de är rädda för konsekvenserna av det. Män vill till exempel ( bara exempel behöver inte alltid vara så ) inte bli kallade för bögar och kvinnor vill slippa bli sexualiserade. När man sätter ett mål att göra det så jämnt fördelat så gör man det för att ge ett kön chansen att våga ta sig in och och ta plats.

Jag förstår inte varför folk bölar över kvotering. De män respektive kvinnor som tar sig in i motsatt könsdominerad arbetsplats brukar i de allra flesta fall göra ett utmärkt arbete och ibland till och med bättre. Jag har aldrig varit på en arbetsplats där man tagit in någon bara för att den är tjej/ kille och inte baserat d på kunskaper.