I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Funderingar kring att vara kvinna i ett mansdominerat yrke

Övrigt - Blandat

   

2012-06-16 13:53

Funderingar kring att vara kvinna i ett mansdominerat yrke

För några månader sedan började jag ett nytt jobb på ett ungdomshus som ljud och studiotekniker. Mitt val av yrke är väldigt mansdominerat och ofta är man ensam tjej bland killar.

Till en början så gick jag runt med tanken att jag behövde bevisa mig hela tiden, och att detta berodde på att jag är tjej, men nu på senare tid så har jag börjat ifrågasätta det här.

Så min fråga är, och detta är bara riktat till killar; hur ofta känner ni att ni oxå behöver prestera? Många kvinnor till exempel beskriver en bild av att ni bara kan komma in i ett rum, öppna munnen, och sedan har ni automatiskt respekt eftersom ni har en snopp mellan benen. Känner många av er att ni inte behöver anstränga er särskilt mycket för att få respekt?


En annan fråga som jag oxå funderat på. Kan det vara så att min tanke kring att jag måste bevisa mig faktiskt sätter käppar i hjulet för mig? Att jag på något sätt sätter mig på tvären mot män ( för alla män jag jobbar med nu är verkligen superbra, jag har till exempel aldrig fått höra att jag är bra för att va tjej, utan det är bara "bra jobbat" ) och att många tjejer hindrar sig själva på grund av en tanke som egentligen inte är sann? Det vill säga; att prestationsångest är något som vi alla känner i alla yrken och inte bara har att göra med vilket kön man har?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.