I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jobba i Norge

Övrigt - Blandat

2012-06-18 15:35

Jobba i Norge

Jag och en kompis planerar att flytta till Norge i höst, det som lockar är givetvis pengarna och att det helt enkelt finns mycket mer jobb. Som många andra innan oss riktar vi in oss på månaders, kanske ett års jobb och sedan resa ut i vida världen!

Vad jag undrar är, ifall att ni har jobbat/jobbar i Norge hur ni tog er tillväga? Använde ni er av arbetsförmedlingen, var dom hjälpsamma? Åkte ni dit direkt och bara körde stenhårt, hade ni mycket pengar på kontot i det fallet? Vilka hemsidor använde ni er av, vilka är att rekommendera?

Ja, allt möjligt får ni tillägga.. Känner mig oerhört peppad men känner att all hjälp behövs så man helt plötsligt inte sitter fast!:)

Dessa är hemsidorna jag hittills har haft ögonen på;
http://www.hybel.no/
http://www.finn.no
Samt platsbanken!

Tack på förhand!

En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2012-06-18 17:47
Jag gör min första Norge resa nu på söndag.

använde http://www.finn.no

har väldigt lite på mitt konto men dom har boende där jag skall jobba å hyran å mat drars från lönen :)

lycka till
?- Hur många bor det i Tyskland?
- Gôr-many.
Redaktionen

2012-06-18 19:48
bemanningsföretag är det lätt att få jobb igenom, bra till en början iaf.
namaste

2012-06-18 20:22
har väldigt lite på mitt konto men dom har boende där jag skall jobba å hyran å mat drars från lönen :)

Fan vad grymt, det skulle inte vara helt fel att få tag i ett sånt arbete/paket! Skulle man kunna sticka precis när som helst utan att oroa sig ifall man måste suga på grus haha.

bemanningsföretag är det lätt att få jobb igenom, bra till en början iaf.

Får svänga in på proffice, uniflex m.m och höra mig för. Tack för tipset=)
Redaktionen

2012-06-18 20:26
bäst är om du reggar dig nu, går du till kontoret kommer de bara be dig regga dig online.

jag fick en del via www.toptemp.no
namaste

2012-06-18 20:39
Jag är reggad på alla bemanningsföretag redan så det ska nog lösa sig haha:) Okej, ska kika runt där, tack

2012-06-18 22:21
om du vill ha bonde å sånt kirrat skall du söka jobb på hotell upp i fjällen typ :)
?- Hur många bor det i Tyskland?
- Gôr-many.

2012-06-19 13:37
Jag och en kompis jobbade för Adecco i Norge under ett halvår och tycker de skötte det riktigt bra. Trevliga och bra o ha att göra med.

Vi var ganska panka när vi kom dit men vi bokades in på truckkurs snabbt o efter två veckor fick vi jobb på lager efter att ha duckat för butiker, snöskottning och annat mindre kul ;)

Det jag ångrar är att vi inte stannade längre. Vi sjöng förvisso "Jag vill va fri som en fågel" i bilen på väg hem till Sverige igen men det var innan vi förstod att vi var ännu mer arbetslösa o oattraktiva på den svenska arbetsmarknaden än innan..

Bara o åk! Blir nog bra :)

2012-06-20 13:43
haha låter bra det!
Ja som det ser ut så kommer vi/jag mer eller mindre vara panka när vi väl kommer dit. Ska ta en tripp till Mo i Rana och testa att charma in oss där om drygt 2 veckor, förhoppningsvis så får man jobb på plats haha:)

Angående bostäder, killen på arbetsförmedlingen pratade om att man i många fall pungar ut 3månaders hyra i förskott- som du i sin tur får tillbaka givetvis. Den summan lär väl hamna på minst en 10000 norska(billigast på hybel), någon som kan tala ur egen erfarenhet gällande just bostäder? Borde ju finnas en billigare alternativ, ifall man inte skulle få en deal som tekone dvs:)

Tittar man specifikt på Mo i Rana som verkar relativt aktuellt då vi ska dit snart så finns det inte en chans i världen att vi kan punga ut en 21-30000.. Är väl därför man vill dit, så man eventuellt ska kunna göra det haha.

2012-07-29 00:43
Gå inte via bemanning, de utnyttjar folk sjukt mycket, försök istället få jobb via ngt riktigt företag. SAS har jobb som markarbetare på Gardemoen dvs de som slänger bagage i flyg. Vi behöver även jobb i säkerhetskontrollen på Gardemoen. Helt ok löner och du blir inte utnyttjad som du blir av bemanningsföretagen. Skicka mig ett meddelande om ni vill ha mer info hur man söker hos oss osv.

2012-07-31 07:22
Couchsurfaren Word,bemanningsforetag is not the shit. Dom forsoker hustla dig grovt,alltid. Det blir knas med lon osv.

Finn kan man hitta massa jobb OCH bostader pa samt diverse kommunhemsidor vart ni an ska.
Jag jobbar inom kommunen och det har aldrig varit nat knas med nat.

Lycka till med era planer,har ni kommit ivag an? peace
 http://www.inminds.co.uk/boycott-israel-2012.php
Producent

2012-09-08 16:04

2012-09-08 20:11
Daniel gör det! Jag har ju sagt att det finns massor med jobb här , bara du ringer de du vill jobba med något företag här så lovar jag du får jobb.

Jag såg annons på facebook, på Urbans facebooksida.

Jag skrev först till Narvik för jag trodde de var till narvik dem sökte, men de var i mo. Så jag letade upp deras grupp på facebook och såg att senaste dagen dem tog emot ansökan var den 7de juni och jag skrev den 11de tror jag. Så jag skrev i deras logg "Försent att skicka ansökan?" då skrev chefen skicka cv..

På kvällen samma dag ringde chefen mig och frågade om jag kunde komma på intervju dagen därpå, och jag svarade att jag vet inte riktigt om jag kan det.. för jag hade inte räknat med att få svar så snabbt. Då sa chefen att det var lugnt.. och skulle ringer mig imorgon för en telefonintervju. När jag precis lagt mig fick jag ett sms där de stod om jag kunde komma på torsdagen.

Så jag sa Ja de kan jag.. (hade ingen aning hur man tog sig dit så jag googlade ) insåg att de gick bara bussar till hemavan, och därifrån fick jag försöka fixa skjuts. Så skrev på mo's grupp på facebook att jag skulle behövt skjuts.

Fick ganska tur för en person från mo skulle till hemavan och hämta ett paket precis den tiden min buss var i hemvan. Och fick tips av turistbyrån i tärnaby att ringa tre personer som jobbade i mo men bodde i hemavan. Ena av dom slutade precis när min intervju var klar. Jag reste i 8 timmar, sedan direkt på intervju. Var väldigt sliten och trött visste inte ens vad hon frågade och jag var så slut i huvudet så jag svarade ju helt tokigt. Så när jag gick därifrån tänkte jag att jag faila ju ganska hårt.

När jag bokat in på hotellet i tärnaby för äntligen få vila så ringer chefen mig och fråga om jag kunde komma på jobbanställning veckan därpå. Så jag tackade ja och tog bilen upp istället andra gången och sedan körde jag hem. Skulle få veta efter helgen om jag skulle få jobbet.

Efter den helgen ringde chefen och sa att jobbet var mitt. Så det blev tre intensiva veckor. Från att spontan skriva ett cv till flytt i ett annat land och annan stad som jag inte hade någon aning om de låg i norge eller sverige. Men lätt mitt bästa impulsiv grej jag har gjort i hela mitt liv. Älskar jobbet, älskar människorna och allt.

All I'm gonna do is just go on and do what I feel - J.hendrix

2012-09-08 20:21
på provjobbanställningen gick jag in med en attityd "det här jobbet är mitt" och bara körde stenhårt de var jag och 3 andra i klädaffären. Men vissa kom fram och frågade "asså.. vad säger du till kunderna?" jag svarade "fråga om dom vill ha hjälp?" sen så sa dem typ "aha.. " sen började dom fråga kunderna ifall dem ville ha hjälp med något.
Producent

2012-09-09 03:32

2012-09-09 12:03
hahahha klart jag har, men de las ner förra helgen JÄTTE TRÅKIGT haha..
De var ju där de hände alla män hitta sina kvart i tre ligg. Så många är missnöjda.

Men hur kommer de sig att du har sån koll på läget?
Producent

2012-09-09 17:27
Hehe.. Epic place.. (not)

Jag är killen som har koll på läget förstår du väl Johanna? ;)

Mo har jag varit mååånga gånger i.. Finns inte så mkt att göra där egentligen men byn har väl sin egna lilla charm antar jag.

//Paz

2012-09-09 19:59
Jag ska till oslo på mtv video music awards som kickoff med jobbet i oktober.. så får väl se vad oslo har att erbjuda.

Mo i rana äger ju.
Producent

2012-09-10 00:00
LillJ

Jobbar inte du med Junkyard? De har sitt klädlager typ dörr i dörr med min lägenhet, hehe.. Oslo har väl inte så mkt mer än extrema mängder av följande saker:

* Narkomaner

* Horor

* Langare

* Uteliggare

* Alkoholister

* Tiggare

* Kriminella gäng

Jodå, Mo är en mysig liten by, absolut!

//Paz

2012-09-10 00:02
Jobbar på Urban

2012-09-23 01:41
Jag säger fuck bemanningsföretag. Åk till arbetsplatsen du letar arbete på och lämna in cv till ansvarig ledare. Kräver ju dock att du är i Norge.
DING DONG

2012-09-28 19:50
Skulle själv vilja testa men jag är en liten chicken :<

2012-09-28 20:40
Norge är nya sverige kom hit bara!
kom till mo i rana ;D

2012-09-28 21:56
ah fuck bemanningsföretag, dem kommer hustla dig grovt.

Jag jobbar i Bergen, här regnar det mycket. Här finns lika många junkies som i oslo.
Men betydligt fetare natur.

Lätt o få jobb tror jag.
Jag är VVS-Montör så jag har lätt att få jobb över hela norge, plus att vi tjänar jävligt bra.

åk o sök i lager osv o skippa som sagt bemanningsföretagen, I norge som svensk ska man aldrig ha mindre än 200 i timmen.

Stå på er, kräv hög lön för det har dom fan råd med.
Svenskar jobbar som 3 norrmän i regel, och ska man fan ha lite credd för det med.
www.twitter.com/kurtcodein holllaaa

2012-09-28 21:57
kurtcodein vad menaru med att svenskar jobbar som tre norrmän?

2012-09-28 22:28
LillJ Han menar att norrmän är lata jävlar och att det blir lika mycket gjort för en svenne som för tre norrmän
DING DONG

2012-09-28 22:35
ja mycket sant det..

2012-10-03 00:36
är i Oslo nu och söker jobb, kom i söndags och har mest åkt runt i oslo och orienterat mig. behöver tips på hur jag ska gå till väga, skiter i vilket jobb det är bemanning eller ej. Kan man prata med "coacher" på bemanning via telefon?

2012-10-03 00:41
ter_g

Hugg ett truckkort, kan du nog göra via ett bemanningsföretag... Det är bara att ringa olika bemanningsföretag, skicka in CV osv.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-10-03 00:55
VRGNHNS, ok tack!

2012-10-03 01:17
jobba me nåt på oljeriggarna hahah du tjänar så bra stålar... vet en som bygger ställningar, livsfarligt men han cashar typ 40 lax på 2 veckors jobb...

2012-10-03 20:57
http://https://urbanshop.no/magasin/0/1693

HUGG I CHANSEN!!! Journalist/modeintresserad som gillar att ta bilder.
tryck på länken jag ids inte skriva allt som står där..