Vad får er att må bra?

Övrigt - Blandat

Vad får er att må bra?

Jag har en känsla över att många väljer karriärs tänkande istället för en blandning av karriärs och välmående. Jag själv har inget fast jobb. Tänker inte göra karriär inom något. Har ett funktionshinder som gör det svårt för mig att hinna med i det tempo som krävs ute på Arbetsmarknaden. Ändå är jag otroligt lycklig. Jag värderar det som jag har. Vill helst inte ha för mycket materiella ting och så.
Förlåt om jag låter flummig bara vart intreserad av vad som gör er lyckliga och er definition av det. ha en trevlig dag MVH // Coma

för att jag kallas koma :P
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
intresserad
Producent

2012-06-26 12:38
Jag är nog inne på samma spår som du. Så länge som man har det man behöver och vännerna/ en bra umgängeskrets att chilla med så behövs det inte så mycket mer.

Dock när jag är ledsen så tycker jag om att driva in i mina spel. Det hjälper alltid, mår bättre varenda gång.
When Life Gives You Lemons You Paint That Shit Gold
Att känna att jag har tid att bara vara, det gör mig lycklig. När jag kan ta dagen som den kommer och göra det jag känner för, inte ha några måsten och inte ha något inplanerat. Typ sitta och titta på träden genom mitt fönster, eller ligga inbäddad i min mammas hammock en sommarkväll och känna lukten av natten och lyssna på duvornas kuttrande. Så flummig är jag :)

Därav att jag inte vill jobba hel-tid. Fri tid är viktigare pengar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
exakt vilka krav är dem väsentliga. Jag kräver att få planera min tid till att må bra :)
Johtohanen: Håller med. Tror ni fokuseringen på att lyckas och alla måsten skapar människors psykiska ohälsa? Jag tror många glömmer bort vad livet egentligen går ut på. För att dem är för stressade, och inte hinner reflektera över sitt välmående. Jag mår alltid bra när jag får tid att hinna låta mig må bra. Hoppas ni inte tycker jag skryter det är inte menat så.
AneekDivine: väldigt sant Jag spenderar mer tid på jobbet än med min sambo. Fast det är familjen och vännerna som är viktigast. Har praktik så
väldigt sant Jag spenderar mer tid på jobbet än med min sambo.

Det är du inte ensam om. Förstår inte varför det ska vara sån hets att man ska jobba hela tiden. Det är väl inte det livet ska handla om?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
nej det är helt sant. vi fostras till att prestera men inte till att lära oss att ta hand om varandra

word!
Det är du inte ensam om. Förstår inte varför det ska vara sån hets att man ska jobba hela tiden. Det är väl inte det livet ska handla om?

Vem är det som hetsar att "man ska jobba hela tiden"? Jag kan inte tänka mig att särskilt många i världen bryr sig om hur många timmar någon av er jobbar, eller om ni jobbar alls. Möjligtvis att vissa representanter från samhället kan ha åsikter ifall man inte jobbar men vill ha pengar ändå, men jag lovar, det är helt okej om du vill jobba två timmar om dagen så länge du är villig att anpassa din levnadsstandard efter de pengar du får in genom att jobba den tiden.

Jag prövande för övrigt att skita i pengar, karriär och materialism i tio år, och bara hänga med polare, göra saker jag gillade, och anstränga mig precis tillräckligt för att överleva. Nu håller jag på att pröva tio år av att jobba så jag inte har tid med vänner, skita i alla ideal och bara tänka på pengar, prestige och materiella ting.

Ska bli kul att se vilket jag gillar bäst när jag prövat bägge!
Svensk hiphop har gått åt helvette när DJs tror att "lite av det bruna" betyder "spela mer Timbuk"
Moderator

2012-06-26 23:14
glass
Vardagshjältar som gått för långt.
Nja. Jag får till exempel inte gå in på arbetsförmedlingen och säga att jag vill arbeta mindre eftersom jag värderar fritid mer. Dom tvingar mig att söka alla arbeten om jag inte har ett sjukintyg som intygar att jag inte kan arbeta 8 timmar. Vilket jag tycker är helt galet. Varför måste man vara sjuk för att slippa behöva ta arbeten på heltid?

Det finns en standard i samhället, och jag tror faktiskt många inte ens tänker tanken på att arbeta mindre eftersom det är så givet att det är de man ska göra.

Ska bli kul att se vilket jag gillar bäst när jag prövat bägge!

Behöver väl inte vara antingen eller? Finns mellanting oxå :)
Jag har aldrig haft ett fast jobb. Efter gymnasiet åkte jag till Wales och jobbade ett halvår, därefter blev det folkhögskola, jobba ett halvår i Norge, några månaders jobb på flyttfirma och sedan studier på högskolan kompletterat med lite jobb då och då. Dock var det inget program på högskolan som ger mig ett givet jobb, men jag har aldrig velat studera till t.ex. lärare eller mäklare bara för att kunna jobba som det resten av livet. Jag vill göra lite allt möjligt. Det är inte det lättaste att hitta jobb inom det jag vill jobba med (media, film, sport) eller andra jobb som jag kan tänka mig, men på nåt sätt kommer det nog ordna sig, brukar alltid göra det.

Jag tycker man ska tycka om det man studerar och inte bara tänka karriär/pengamässigt. Men det är jag och jag förstår folk som studerar till ett bra jobb, men jag tycker det verkar lite segt ändå.. :)

slug : Jag håller med. För många idag trivs inte med sina jobb de har. Samtidigt är det svårt att få jobb. Har hellre aldrig haft ett "riktigt" Jobb.
AneekDivine: Nej det är konstigt med att man behöver intyg för att inte behöva jobba heltid. Håller med dig till 100 där. Tycker det är viktigare med en bra arbetsmiljö och arbetskamrater än vad man tjänar. Det som får mig att må bra är att inte stressa även om jag jobbar långsammare så får jag ofta komplimanger med att det ser bra ut det jag gör vilket naturligtvis gör mig glad :)

Undrar hur det skulle se ut rent praktiskt om alla jobbade halvtid. Tror fler skulle komma ut i arbetslivet. Och vad är det för fel med att få bidrag och vad är ett "riktigt jobb" Om jag som funktionshindrad inte klarar av att hålla tempot men ändå gör ett bra jobb. Är det själva anställningen eller är det jobbet man utför som definierar att man har ett riktigt jobb. Tror många arbetsgivare har snöat in på att det företag dem driver skall bara öka i omsättning. Men om omsättningen är bra. Varför vilja nå ännu längre? Varför inte skapa ett arbetslag där alla känner sig lika viktiga oavsett roller.
Coma: I like your mind :)
tackar värmer jag gillar ditt synsätt med :)
Träning får mig att må sjukt bra.
Dra in pengar, självklart känns det bra.. avslutad utbildning som VVS-montör, känns jävulskt bra.
Att se min tjej le, jag älskar det.
Hunden, gör mig alltid sjukt glad.

Instämmer f.ö. med UncleSam, skiter fullständigt hur andra jobbar.. men då får man leva efter sina tillgångar likaså.
Jag är peppad på att tjäna bra nu, slita, slita, sen blir allt ännu bättre!

Jag väljer val av yrke via utbildning efter både intresse och, men främst, efterfrågan.
Don't!
Upvote på Mitchy.

Uncle sam:
Jag prövande för övrigt att skita i pengar, karriär och materialism i tio år, och bara hänga med polare, göra saker jag gillade, och anstränga mig precis tillräckligt för att överleva. Nu håller jag på att pröva tio år av att jobba så jag inte har tid med vänner, skita i alla ideal och bara tänka på pengar, prestige och materiella ting.

intressant :) Hoppas du får ett bra liv önskar dig all lycka med det du tar dig för :)
Jag har varit arbetslös till och från och bara haft extra jobb som har kanske varit nångång varannan månad 2 timmar. Villket gjorde mig deprimerad, att bara sitta hemma och varje dag upprepades och såg likadan ut.

Jag drog till björkliden och säsongsjobbade i 3 månader, fickjobba som ett as. Jag mådde bra att få hålla igång, men jag mådde inte bra att chefen gav mig nästan alla extra pass, jag fick inte vara ledig en enda helg, medans andra som jag jobbade med var typ ledig hela tiden. Samma sak med hon jag bodde med, hon fick inte ens vara ledig när hennes familj kom, medans en annan fick vara ledig såfort någon som hon kände kom. De blev ganska påfrestande och då tyckte jag att jobb inte var så kul längre. Men sen så var det i fel bransch också.

Jag har precis fått ett drömjobb i Norge, ska jobba på en skate/street klädaffär som skoansvarig de är typ skate/snowboard klädmärken + streetmärken.
Jag kommer vara den personen närmast chefen tex när hon är borta så är de jag som har ansvar för butiken osv. Jag är superlycklig att få jobba med något sånt här, för jag brinner för det. Med min funktionsnedsättning så mår jag bra av att jobba, för det stärker min självkänsla. Jag vill gärna hålla igång hela tiden och ha struktur på mitt liv och rutiner.

Men självklart är inte karriären som borde göra folk lycklig, eftersom det finns så mkt annat. Men för mig är det en känsla som gör mig väldigt glad.

Men sen så finns de något annat som gör mig så jävla lycklig och de kan typ vara att köra bil i hög hastighet och maxa rockklassiker, eller ta skateboarden och lyssna på skön musik och cruisa lite.
All I'm gonna do is just go on and do what I feel - J.hendrix
Rappare

2012-06-28 09:40
Slug
Det är en jäkligt fin tanke, och jag har egentligen alltid varit inne på samma spår också. Problemet är att man då inte har något att falla tillbaks på om man failar med drömyrkena och är i direkt behov av cash. Om du bara läst lattjo linjer på högskolan så kommer ändå ingen anställa dig. Då får man helt enkelt ta skitjobben som man avskyr ännu mer än lärar- och mäklaryrkena, om man får dem vill säga.

Jag hade ju självklart inte pluggat något som jag absolut hatade, men samtidigt så känns det just nu väldigt viktigt för mig att få ett ordentligt jobb så att jag inte fastnar där jag är nu.

Coma
Det som får mig att må bra är att inte stressa även om jag jobbar långsammare så får jag ofta komplimanger med att det ser bra ut det jag gör vilket naturligtvis gör mig glad :)
Vad har du för jäkla glidarjobb? Enda gången cheferna pratar med mig om mitt arbete är när de tycker att jag jobbar för långsamt, trots att jag sliter röven av mig.

Tror många arbetsgivare har snöat in på att det företag dem driver skall bara öka i omsättning. Men om omsättningen är bra. Varför vilja nå ännu längre? Varför inte skapa ett arbetslag där alla känner sig lika viktiga oavsett roller.
Du har missförstått poängen med företag. De flesta finns inte till för att folk ska vara nöjda, utan för att dra in så mycket pengar som möjligt. Det är ju bara helt logiskt att företagarna vill omsätta så mycket som möjligt, oavsett vad man tycker om det.

scrotum. Jag har inget glidar jobb. Jag lever på aktivitets ersättning. Har ju ett funktionshinder som sagt :P

Klart jag förstår att arbetsgivarna vill att det skall gå bra för företaget. Dock tycker jag borde vara ett mellanting. Där jag har praktik funkar det jättebra för mig i alla fall.
Behöver väl inte vara antingen eller? Finns mellanting oxå :)

Vafan? Det säger du NU??? Du menar att jag kunde haft vänner och hobbies, och ändå haft en anständig levnadsstandard de senaste tio åren???
Svensk hiphop har gått åt helvette när DJs tror att "lite av det bruna" betyder "spela mer Timbuk"
UncleSam P33

hehe...

Leva anständigt ( och anständigt för mig betyder inte att man har råd att köpa den dyraste soffan, skorna eller datorn utan man har råd med de normal-billiga sakerna utan att behöva tänka på ekonomin ) kan man absolut göra utan att jobba ihjäl sig.
Jobba och slita ut sig idag så att man kan leva imorgon...
Men imorgon kommer ju aldrig?
Har väl inga karriärsmål direkt utan snarare intressen att följa. Sa upp mig från jobbet för att plugga en jävla massa år framöver. Å ena sidan en ekonomisk förlust som gör det svårare att resa runt i världen (stort intresse) men världen finns förhoppnings kvar i framtiden också.

Just det, att våga genomföra förändringar i livet, gör mig lycklig. Att inse att ingenting är statiskt. Och att inse hur förbannat små vi är, hur kort livet är och hur stort universum är. Det är en underbar känsla när den inte är skrämmande. Lite flummig måste man få lov att vara.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Moderator

2012-06-29 14:42
Just nu studerar jag till lärare och att under mina praktikperioder komma ut från en lektion som har gått bra gör mig jävligt lycklig.

Att vara med min flickvän gör mig också jävligt lycklig, varje stund med henne känns som en välsignelse.
I bleed Compton, spit crack and shit chronic
Say my name, Mr Bush, say my name
Sluta vara otrevliga mot varandra, ni kan få fram poänger ändå
"eva anständigt ( och anständigt för mig betyder inte att man har råd att köpa den dyraste soffan, skorna eller datorn utan man har råd med de normal-billiga sakerna utan att behöva tänka på ekonomin ) kan man absolut göra utan att jobba ihjäl sig."

det är det jag menar jag kommer aldrig få ett vanligt jobb så varför ens försöka.
Pga som jag sagt innan jag är för långsam.

Jag vill inte ha så mycket ju mindre materiella ting jag har destu lyckligare är jag :)

LillJ: Förlåt om jag frågar vilken funktionsnedsättning du har? Jag har Asperger.

"Vafan? Det säger du NU??? Du menar att jag kunde haft vänner och hobbies, och ändå haft en anständig levnadsstandard de senaste tio åren???"

ja visst tror jag att du har vänner och hobbies. Det beror på vad du definierar som anständig levnadstandad. Jag anser att Levnadstandad för mig är att kunna
bo i min lägenhet. Kunna ha råd till mat. På min fritid är jag med min sambo familj vänner och gör musik. Jag är nöjd i alla fall :)
Kapten Krok : Önskar dig all lycka till med det du tar dig för :)
Lärare är ett intressant yrke. Att undervisa kunskap :)

Håller med dig Att umgås med flickvännen familj och vänner är det bästa jag vet :)
Rappare

2012-06-29 18:10
coma82 skrev:
scrotum. Jag har inget glidar jobb. Jag lever på aktivitets ersättning. Har ju ett funktionshinder som sagt :P
Ah, ursäkta missuppfattningen.

Klart jag förstår att arbetsgivarna vill att det skall gå bra för företaget. Dock tycker jag borde vara ett mellanting. Där jag har praktik funkar det jättebra för mig i alla fall.
Ja, jag tycker också att det hade varit bättre med ett mellanting. Faktum är att jag tycker att det hade varit bra om företagen gav mig saker gratis utan något i gengäld. Men det är långt ifrån hur det ser ut i verkligheten.
Moderator

2012-06-29 19:10
Tack så mycket coma! :)

Jag kan ju förresten lägga till att jag blir lycklig av att spela datorspel och rollspel. Rollspel kan nog vara världens trevligaste aktivitet faktiskt.
I bleed Compton, spit crack and shit chronic
Say my name, Mr Bush, say my name
Sluta vara otrevliga mot varandra, ni kan få fram poänger ändå
Rollspel kan nog vara världens trevligaste aktivitet faktiskt.

sexuella rollspel? :P
jag har adhd
mi jao!
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain
Jag älskar att springa, så ibland kan jag bara gå lös och springa hur länge som helst nästan lite som forrest gump i filmen de tar aldrig slut jag bara springer och springer och springer.. känslan efteråt. Det är ett glädjerus.
löpning är bra för mina tankar. det får mig rätt fokuserad...önskar jag orkade springa lite längre ibland men då måste jag ju ge upp lyckan som min cigg ger mig...:p
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain
Det är faktiskt sant, men på morgonen om jag vaknar typ sjukt less och har mycket tankar. Då brukar jag kunna springa rätt långt utan att de tar slut. Men är de mitt på dagen då brukar min cigg komma fram då och då..
Man börjar en dag då man ser rakt in i väggen, man tänker inte riktigt klart och man känner panikångesten ligga och lura.
Man vet att detta kommer att bli ännu en dag av misär och konstiga tankar.

Dagen slutar istället i umgänget av bra vänner och soft musik, inga bekymmer.

Då mår jag bra.
- men nog om dig nu.
LillJ: Okej.

ja löpning är trevligt. Jag är friidrotts fanatiker :) Fast springer inte så mycket nu mer.

Blweria: Har vart rökare själv så förstår dig
Spela fotboll. Allmänt röra på sig. Pussa på vovven. Solen. En bra film. En bra bok. Hälsa och prata med människor. Listan är lång...
du, det kan du ge dig fan på!
Groupie

2012-07-03 17:02
Trygghet, upplevelser, vänner, familj, sambo, framtidstro och framtidsplaner, möten med likasinnade, weed, spel, det är vad som gör mig glad. Saker (jag är ingen materialist), personer och platser som betyder mycket för mig och har höga symbolvärden för mig spelar stor roll..

Jobb är bara en bisyssla i mitt liv..
Att få utvecklas personligen är det viktigaste i livet för mig och även för andra tror jag. Att bejaka och utveckla sina intressen, sin person och göra det man gillar och utforska saker som intresserar det. De är nyckeln till välmående (när grundtryggheten är säkrad). Att få dela med sig av sin framgång (inte nödvändigtvis pengar) till de människor jag tycker om gör mig gladare än någonsin. Hellre en delad gröt än en svulstad oxfilé..

Jag tror att om man glömmer den "hårda vägen" till sitt inre, så försöker man muta sig själv med den ytliga och de leder bara till vemod, förr eller senare, för ingen surfare klarar att vara högst på vågen hela tiden, spec inte när de är ett pyramidspel..
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!