Frank Ocean väljer att komma ut

Övrigt - Blandat

Frank Ocean väljer att komma ut

Han gjorde det igår via sitt tumblr konto eftersom Channel Orange som släpps 17e juli innehåller texter som refererar till den relation han pratar om ovan, och det hade börjat cirkulera rykten.

Tanken var att han skulle gjort det i liner-notes för skivan, men nu blev det denna väg istället.

Jobbigt för alla lobbyister som försökt utmåla OFWGKTA till "böghatare" osv.

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
har aldrig gillat OFWGKTA och vet knappt vem denna snubbe är, men måste bara säga att om det här är sant är det jävligt fett! big up!
hoppas det inte är nån retarderas pr-grej bara
Coolt. Big props till honom, han är väl den första (stora artist) som vågat i en sjukt homofob hiphop scen.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Vet inte vem han är men fett!!
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded
Skivsamlare

2012-07-05 10:13
Good for him!

Frågan är bara om det är ett PR-stunt eller inte.
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

Frågan är bara om det är ett PR-stunt eller inte.

Jo absolut, han skrev låtar på plattan som handlar om sin läggning och denna relation han talar om i det öppna brevet, men jepp best pr-stunt EVAR.

Poet

2012-07-05 11:44
Haha sen när är det bra för ens karriär att komma ut som gay? Vet ni hur duktig/stor man måste vara för att ens karriär ska överleva om man kommer ut som gay? Inte ens Ricky Martin lyckades. Samhället är fortfarande fucked-up homofobiskt, speciellt i USA. Så PR-stunt är det bara glömma.

Kul för Frank att han kommit ut, hoppas hans karriär fortsätter gå bra.
www.wallyjohnson.se
Han är såklart en hjälte för detta. Hoppas fler följer.

(PS. Tycker fortfarande hans musik är värdelös men det är ju lite beside the point. DS)
Trapped in the 90s hit och trapped in the 90s dit. Vad har 80-talet gjort för ont?
Förstår ärligt talat inte hur man ej kan gilla hans musik dock, han har rört om i grytan i en musikgenre som stått still och stampat i gud vet hur många år, och visat att man faktiskt kan skriva om andra saker än "oooh i wanna sex ya göööööörl" i 450 olika versioner.

Well you can have my Mustang, that's all I've got in my name
But Jesus Christ don't break my heart, this wedding ring won't ever wipe off
But if you stay, oh if you stay
You'll probably leave later anyway, it's love made in the USA

I mina ögon så är det rent ut sagt skrämmande hur begåvad han är, vid så pass ung ålder, han får the weeknd att framstå som en amatör alla dagar i veckan.

http://globalgrind.com/entertainment/russell-simmons-letter-to-frank-ocean-gay-bi-sexual-comes-out-photos

Today is a big day for hip-hop. It is a day that will define who we really are. How compassionate will we be? How loving can we be? How inclusive are we?

I am profoundly moved by the courage and honesty of Frank Ocean. Your decision to go public about your sexual orientation gives hope and light to so many young people still living in fear. These types of secrets should not matter anymore, but we know they do, and because of that I decided to write this short statement of support for one of the greatest new artists we have.

His gifts are undeniable. His talent, enormous. His bravery, incredible. His actions this morning will uplift our consciousness and allow us to become better people. Every single one of us is born with peace and tranquility in our heart. Frank just found his.

Frank, we thank you. We support you. We love you.

-Russell Simmons

brb2009 skrev:
visat att man faktiskt kan skriva om andra saker än "oooh i wanna sex ya göööööörl" i 450 olika versioner.

1) Jag sa att jag inte gillar hans musik, inte att han inte har bra texter. Har ingen koll på dem. Precis som när det gäller den mesta annan musik jag ogillar.

2) Lyssnar du mycket på Anthony Hamilton, Mary J. Blige, Jaheim o.s.v.? Jag tycker R&B-texter är väldigt mycket mer än "I wanna sex you girl". All R&B innan F Ocean är inte R. Kelly och inte ens R. Kelly skriver enbart sådana texter.

Hursomhelst, nu handlade detta inte om hans musik, utan om att han gjort en bra och viktig grej.
Trapped in the 90s hit och trapped in the 90s dit. Vad har 80-talet gjort för ont?
Producent

2012-07-05 16:07
Grymt av Franken. Men kom inte Aher Roth ut som gay?
Han är t.o.m rappare.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Skivsamlare

2012-07-05 18:30
Jo absolut, han skrev låtar på plattan som handlar om sin läggning och denna relation han talar om i det öppna brevet, men jepp best pr-stunt EVAR.

Har jag inte lyssnat på hans album, då hans musik inte faller mig i smaken för fem öre.

Poet

2012-07-05 19:08
Dopeness: Nej det var rykten och spekulationer.
www.wallyjohnson.se
Skivsamlare

2012-07-05 22:04
Jag har inte lyssnat på hans album, då hans musik inte faller mig i smaken för fem öre.

Så ska det stå, slängde om orden där uppe.

Manager

2012-07-07 00:53
brb2009

Glöm inte den här som kommer vara med på Channel Orange:

/ Deedz.
www.jewoit.se www.youtube.com/user/JewoitEntertainment
http://jewoit.tumblr.com/ & http://www.facebook.com/jewoit

Groupie

2012-07-08 15:40
Folk som inte gillar Frank Ocean borde skämmas!
Den här veckan började bra sa han som blev hängd på måndagen.
Helt oinsatt i hans musik men det är naturligtvis bra att han väljer att komma ut.

Sedan tycker jag det känns som att hela samhället blivit väldigt mycket mindre homofobiskt jämfört med bara för tio år sedan.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Ripoff: Skäms inte för fem öre för att jag inte gillar hans musik. Men skäms å mänsklighetens vägnar över att det finns folk som nu "ska sluta lyssna på honom" pga hans sexualitet.

mästerkatten: Håller med. Det har hänt mycket. Mycket i R&B-världen/hiphopvärlden känns dock minst tio år efter där så jag håller med om att det är väldigt bra. Kanske lite extra viktigt när det är en R&B-sångare, jämfört med t.ex. en teaterskådis eller modeskapare där det länge varit mer accepterat.
Jag tycker mest att det är jävligt skevt att det ska ses som en stor grej att nån "kommer ut". Likaså folk som säger saker som "Så jävla starkt!".
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
App: Det är klart att det är skevt att det är en stor grej. Men om du sett några av de negativa reaktionerna (se t.ex. allt otäckt hat han själv retweetat efter detta) så inser du snabbt att det ÄR en väldigt stor grej och att det krävs väldigt mycket mod för att göra något sånt. Sedan tror jag alla är överens om att det inte BORDE vara en stor grej i en perfekt värld. Men nu lever vi inte i en perfekt värld, utan i en värld där folk de facto dagligen utsätts för verbala trakasserier och fysiskt våld när de berättar om sånt här. Så hur kan det inte vara "en stor grej" när någon har modet att göra det??

fan va goa frank ocean punches det kommer vara i framtida låtar nu :) först till kvarn

Battlerappare

2012-07-08 22:13
Haha youtube klippet va bra

Nu blev jag osäker på om det är hans riktiga konto som RT:at allt det där. Men det verkar ju vara riktiga tweets iaf so point still valid.
Frank släppte Channel Orange en vecka tidigare igår på iTunes, helt klart det mest intressanta släppet i år.

Det var ändå på tiden att nån tog steget. Modigt! Samtidigt känns hiphop/r&b-världen inte längre lika medeltid längre.

Håller med Soul_Survivor_II om att den här branschen är 10 år efter resten av samhället i det här avseendet. Jag tror faktiskt att det inte kommer vara en särskilt stor grej för 80- och 90-talister att komma ut som homo/bi i framtiden. Det kommer ta lite längre tid i USA och vissa andra delar av världen. Men då får de väl hålla sig till New York eller Europa så länge.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Manager

2012-07-10 12:38
Fler än jag som är lite besviken på Channel Orange, med undantag för singlarna?

Pyramids och Thinkin bout you är överlägset bäst tycker jag efter första lyssningen. Gillar även Andre 3000's inhopp på Pink matters. Utöver det så var hela plattan rätt trist och intetsägande?
/ Deedz.
www.jewoit.se www.youtube.com/user/JewoitEntertainment
http://jewoit.tumblr.com/ & http://www.facebook.com/jewoit
Evolution skrev:
Men då får de väl hålla sig till New York eller Europa så länge.

Sidospår, men ett stort problem kan ju vara att toleransen generellt (och nu menar jag verkligen generellt, för individuell varians är stor ofc) är större i mer välbärgade områden numera. Finns platser i tredje världen där synen på hbt är otroligt reaktionär. En allmän acceptans och lyhördhet tycks höra samman lite med ett samhälle som är rättvist och jämställt också i övrigt. Och det finns ju delar av Bronx som nästan är tredje världen. Så "New York" får nog nästan modifieras till Manhattan om du förstår vad jag menar? Vad jag tror att jag försöker säga är att utbredd homofobi inom t.ex. "hiphop" eller "R&B-communityt" såklart inte är orsakat av dessa musikstilar i sig utan snarare hänger samman med att det är musikstilar som har sitt ursprung och en stor del av sin publik i områden med socioekonomiska problem, vilket ju alltid riskerar att plocka fram crabs in a barrel-mentaliteten hos vissa...
Och nu menade jag inte att just du tror att det är orsakat av musikstilarna, men det finns ju tjockskallar som resonerar så, så det känns alltid viktigt att påpeka.
Bra poäng.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Groupie

2012-07-13 01:26
Soul_Survivor_II P34

Hehe, det var ingen regelrätt uppmaning utan mera min hyllning till Frank Ocean. En snällare version av alla som inte gillar Frank Ocean är pedofiler... typ :) Jag har slutat att försvara artister (allra mest på internet), just nu brukar jag bara låta musiken tala för sig själv.

Oavsett hur många fans Frank vinner eller förlorar på det här så kommer det oavsett att vara ett litet steg i att normalisera homosexualitet inom hiphop (läs samhället).

Groupie

2012-07-13 01:36
Peekaboo

Sen tänkte lite hur många öppet homo, bi whatever personer det finns inom musikvärlden. Unga (och hippa) som spelar på Coachella och inte Elton John alltså. Jag kunde i alla fall inte komma på många. Kan man säga att hiphopen går i bräschen för detta? Ett långskott kanske... men ändå.
Hehe näe det kan man väl verkligen inte säga. Iofs verkar det ha uppstått ett litet vacuum där det är mindre artister nu som kommer ut som homosexuella än det var för 10-20 år sen, men det finns fortfarande en hel del. Fåntratten Adam Lambert, Rostam från Vampire Weeekend, Mika, Rufus Wainwright, Magnetic Fields mannen, Anthony and the johnsons Anthony.

Fast det är klart det är ju ingenting mot åttiotalets totala gaydominans. Frågan är om det bara är en slump, eller om det (kanske på grund av tex. hiphoppens homofobi) är en liten backlash.
mindre

Och vilka är alla dessa som gjorde det för dessa 10-20 år sedan då menar du?, även sådana saker som vart dom befinner sig i sina karriärer när dom väljer att göra det är något som skall tas i beaktande.

När David Bowie gick ut och sa att han gillade män under ziggy stardust tiden så hade han absolut noll att förlora och låg på botten redan.

Att jämföra med då tex Freddy Mercury som var aktiv under samma period och inte stod för sin läggning i media klartext en enda gång.

Du kommer inte hitta en enda artist som befunnit sig i sin karriär där Frankie gjorde det när han bestämde sig för att berätta för hela världen vem han är, och dessutom i den genre han tillhör och sub-genres han förknippas med.

Därav att det uppmärksammats så mycket som det gjort.

Som vanligt är det yrningar från din sida och det börjar bli väldigt tröttsamt nu, du kan utgå.

Fan vad härlig du är brb, du har så jävla rätt alltid, och ett sånt vackert språk och trevlig ton dessutom. Ja det är klart att Frank Ocean, en medelstor r'n'b artists halvavslöjande att han eventuellt är bisexuell är det största en artist gjort i gayvärlden. Ricky Martins avslöjande är en bagatell i jämförelse.

Fast det var inte ens Ricky Martin jag tänkte på, eller Micheal Stipe, eller Darren Hayes, eller killarna i westlife, boyzone och n'sync, utan snarare de som kom lite tidigare; Rob Halford, Marc Almond, Frankie goes to hollywood mannen, Andy Bell i Erasure, Neil Tennant i Pet shop boys, George Micheal, Boy George. Och Elton John förstås.

Du är återigen ute och cyklar och jag finner dig väldigt tröttsam

en medelstor r'n'b artists halvavslöjande att han eventuellt är bisexuell

Det ser inte snyggare ut för att du upprätter en rökridå, blir svårt att göra det mer övertydligt än att mer eller mindre i detalj beskriva ett skeende som pågått under en längre period.

Micheal Stipe, eller Darren Hayes

Faller under

vart dom befinner sig i sina karriärer

R.E.M hade etablerat sig under en period på vad, 15+ år?, Darren Hayes "Savage Garden" boom var över.

Stephen Gately i Boyzone hade inget val, eftersom det skulle publiceras en story med bilder och allt som outade honom.

Lance Bass i N'Sync avslöjade att han var gay i people 2006 (sisådär 4år efter Justin Timberlake redan etablerat sig som en megastjärna och både han och J.C Chasez bestämt sig för att upplösa N'Sync)

Mark Feehily i Westlife gjorde det 2005, efter Brian McFadden redan hade lämnat, och man säkrat enbart turnerade för dom kommande åren.

George Michael hade inte heller så mycket val efter den berömda toalett incidenten 1998 när han fastnade i en sting-op.

Andy Bell har varit "out" sedan dagarna innan Erasure ens hade etablerat sig,

Neil Tennant varken bekräftade eller förnekade sin läggning när han blev tillfrågad genom hela 80-talet och outade sig själv 94.

Elton John gjorde det i steg, med början redan 1976 (efter rykten också hade cirkurlerat genomgående i hans karriär fram tills dess, och fortsatte efter)

Rob Halford gjorde det 1998 (skall du försöka påstå nu att Judas Priest var ett aktuellt band 1998?)

"I think that most people know that I've been a gay man all of my life, and it's only been in recent times it's an issue that I feel comfortable to address ... something that I feel has a moment, and this is the moment to discuss it."
—Rob Halford

Om vi säger så här, mellan 1990 och 2005 så släppte Judas Priest inte en enda skiva.

Marc Almond faller under samma kategori som Andy Bell.

Bra nästa gång kanske om du inte googlar "famous gay pop artists" och bara rabblar ett gäng namn.

Och sett till pm'en i min inbox så har jag inte varit ute och cyklat något alls, snarare skulle du framstå som årets åsna på forumet om jag postade innehållet med det du försökt "försvara" i blindo.

Han gjorde en intervju inatt på 10 min utan att ens prata om det? :)
http://rapradar.com/2012/07/12/frank-ocean-calls-zane-lowe/
Det faktum att han dessutom är svart är även det något att ta i beaktande, om vi säger så här rykten om samma sak kostade nästan BDK hans karriär.

utan att ens

Han skrev inte en , inte två , utan TRE låtar om det på skivan och dessutom skrev han ett brev och publicerade på sin tumblr vad mer finns att diskutera eller prata om egentligen.

Du är väldigt konstig brb. Fin research du har gjort hela förmiddagen; det var en trevlig genomgång av historien bakom några av gayvärldens artisters omständigheter när dom kom ut. Är förutsättningarna exakt likadana som för Frank Ocean? Nej, men hur skulle dom kunna vara det. Och jag förnekar inte att det är stort att han kommit ut (i den mån han ens har gjort det), jag förnekar bara "...att hiphopen går i bräschen för detta... ". Dessutom finns det ju en hel hög med svarta rappare som kommit ut tidigare; att dom inte hade samma popularitet som Ocean när dom gjorde det kan man ju se som både mer eller mindre modigt.

När det gillar dina pm så vet jag inget om det, har aldrig pm'at dig och vet inte vad du pratar om.
ripoff: Jag hyllar så gärna Frank Ocean för hans mod, ärlighet och att han går i bräschen. Men har provat igen nu efter detta att lyssna på hans musik. Kan väl säga såhär: Jag hör att det gömmer sig en bra sångare nånstans där bakom alla studio effects, veka trummor och plastiga ljud. Men det blir lite som att lyssna på Sam Cooke genom grannens vägg för mig. Känns som om studiotekniker och producenter har jobbat stenhårt på att dölja all själ i musiken tills det bara låter reklamradio om alltihop. Jag är helt införstådd med att massa människor finner hans musik "själfull", men det är svårt att läsa in det när man inte hör det själv, knahmean?
vad mer finns att diskutera

tycker bara det va ett bra exempel på att allmänheten ändå har "accepterat" det och att inte är någon big deal egentligen

jag vet inte, det som diskuteras i denna tråden kanske?
research

Nej du förstår jag levde faktiskt under denna tidsperioden, till skillnad från dig som pratar om ett årtioende där du inte ens var påtänkt.

förutsättningarna

Det är relevant på grund av att som jag sa så hittar du inget tidigare exempel att matcha detta med, och då frågar vi oss, (trots att rent statistiskt så finns det rimligtvis flertalet inom dessa genres som är GAY/BI) hur kommer det sig att Frank blir den första som gör det?

Hur många andra SVARTA RNB/RAP/SOUL artister i BÖRJAN av sin karriär, då dom precis etablerat sig har gått ut i WHITE AMERICA och låtit världen veta vem dom är?

I samtliga fallen du listade tidigare så hade det antingen florerat rykten om dom i åratal , eller så var dom ute redan när dom etablerade sig som artister.

Frank skrev det där brevet redan för över ett halvår sedan, så det var inget hastigt påkommet beslut, utan det skulle hela tiden stått med i liner notes, det var hans "tack"

hel hög

Lista denna "hela hög" är du vänlig så kan vi sen se hur många av dessa namn en enda kotte ens hört talas om, "Deshawn Daniels" som rappar hemma på pojkrummet och inte ens är känd i sitt eget kvarter räknas dessvärre inte.

(i den mån han ens har gjort det)

Ett öppet brev, där han beskriver relationen, samt TRE låtar på sin skiva menar du?, alltså snälla sluta harva det där för du har inget på fötterna överhuvudtaget.

Det räcker nu.

Folk som inte gillar Frank Ocean borde skämmas

nej, du ska skämmas!

musiken han gör är inte bra. om det nu finns en text i musiken så trollas den bort av oljudet som hans musik består av.

vill gärna vända på det det där om vilka som ska skämmas men tänker inte göra det. alla har sin smak PÅ EXAKT SAMMA SÄTT SOM ATT ALLA HAR SIN LÄGGNING!

tja!
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain
Hur många andra SVARTA RNB/RAP/SOUL artister i BÖRJAN av sin karriär, då dom precis etablerat sig har gått ut i WHITE AMERICA och låtit världen veta vem dom är?

vad gör det för skillnad var man är i sin karriär. Men skit i det du har rätt det är just bara han. Och med det går hiphoppen verkligen i "bräschen" för homosexuella i musibranschen.

Fan vad fånig du är brb, du är verkligen genuint fånig.
Producent

2012-07-13 15:08
Fan vad fånig du är brb, du är verkligen genuint fånig.

och nästa gång brb, lägg tråden i rätt forum.
skillnad

För att en person som har en stark etablerad grund som artist och redan sålt miljontals skivor och legat på listor i flera år har inte lika mycket på spel som en ung artist alldeles i början av sin karriär som precis etablerat sig, likväl som en person som inte varit aktuell på x år heller inte har speciellt mycket att förlora på att lägga korten på bordet.

Vad för genre av musik som personen ifråga är verksam i är även det högst relevant.

Var bra så.

Moderator

2012-07-13 15:14
Ursäkta för att jag går lite ot men jag måste bara påpeka att jag älskar de trådar där brb2009 är med. Han har så gott som alltid rätt men saknar helt förmåga att klargöra det på ett trevligt sätt. Resultatet blir väldigt underhållande :)
I bleed Compton, spit crack and shit chronic
Say my name, Mr Bush, say my name
Sluta vara otrevliga mot varandra, ni kan få fram poänger ändå