Ämnet propnanolol gör människor mindre rasistiska

Övrigt - Blandat

Ämnet propnanolol gör människor mindre rasistiska

Hittade en väldigt intressant forskning där personer som fått ta propnanol ( som bland annat ges till personer med högt blodtryck och även för att hjälpa människor med postraumatiskt syndrom ) fått delvis mindre rasistiska åsikter.

Forskarna menar att det främst är rädsla som gör människor rasistiska ( no shit liksom ) och att detta ämnet, på något sätt som jag inte förstått, hjälper kroppen att hantera rädslan.

The main finding of our study is that propranolol significantly reduced implicit but not explicit racial bias. This supports our hypothesis that noradrenaline-mediated emotional responses play a role in the generation of implicit negative racial attitudes, and supports prior theorising suggesting a greater affective component in implicit attitudes

http://www.springerlink.com/content/63v2561264075373/fulltext.html

Jag blev själv inte chockad när jag läste det. Har alltid haft känslan av att folk som är rasistiska har nått emotionellt problem. Samtidigt som jag hade tyckt det var sjukt om man började ge medicin till dessa människor. Ska vi liksom börja medicinera åsikter nu?

Vad tänker ni?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
för att göra något lite läskigt larvigt...produktens namn slutar på LOL. jag tror det är en hälsning från topparna på läkemedelsbolagen:p

jag hörde nåt om det här på nyheterna för ett tag sen. och jag måste säga att visst låter det logiskt att bota rasism via rädsla. dom två hänger ju ihop. iaf i min världsbild.

men hur lite jag tycker om rasism så är det ändå ett steg in i någons åsikt. ett steg med ett piller.
någon kommer göra profit på detta och det gynnar inte någon i ett större perspektiv.

kan man inte finna andra sätt att bota rädlsa på? något mer personligt. allt kan inte gå med piller....

"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain
Nej, åsikter ska inte "behandlas".
Intressepenisen hårdnar!
kan man inte finna andra sätt att bota rädlsa på? något mer personligt. allt kan inte gå med piller....

Jag håller med. Tyvärr så lever vi ju i ett piller-samhälle där känslor ska medicineras bort istället för att mötas.

Jag tycker dock att studien var intressant, o vad som hade varit ännu mer intressant är om man gjorde en likadan studie fast bytte ut piller mot terapi och om samma samma resultat hade framkommit. Sen kan man ju inte tvinga på en rasist varken terapi eller medicin, vilket hade varit ännu mer absurt om man gjorde...

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Du som är så emot röka, som är i princip ofarligt... kommer här och ens tänker tanken på att medicinera nån för en åsikt!
Läkemedel är fan vidrigt. Lagligt knark liksom.
Hur fel rasism än är... att medicinera bort det är fan i mig vidrigt.

Oj. Hur har du tolkat det som att jag är för att medicinera folk för deras rasistiska åsikter? För det är jag verkligen inte. Skrev till och med ovanför att vi lever i ett piller-samhälle där vi medicinerar istället för att möta våra känslor och att det skulle vara absurt att tvinga människor behandla sina rasistiska åsikter. Jag tror du har fått det om bakfoten. Jag tycker bara studien är intressant.
Intressant kanske.. men väldigt fel. :p

japp. absurt!
Låter inte så troligt. Att man har negativa åsikter om andra etniska grupper har väll majoriteten av alla människor ändå.
??? ???
även ecstasy gör människor mindre rasistiska.

"Nazitvillingarna" började röka marijuana - lämnade nazismen

Vad kan vi då dra för slutsatser kring detta?
Om folk får medicinera, försvinner rasismen.
...eller?
"lite knark så är det där problemet ur världen. " - Balhoo
Min slutsats är att personer med rasistiska åsikter har en massa tankar som de inte ifrågasatt, och därav leder till deras rädsla. Jag tror som sagt inte på medicinering, det räcker att man inser att man inte är sina tankar.
Om vi är överens om att rasism är fel, inte i meningen "fel åsikt" därför att vi inte gillar den moraliskt, utan fel därför att den bygger på fördomar, så kan jag inte se något problem med att dela ut drogen, gärna till alla. Det är ju inte någons välgrundade åsikt som påverkas (den borde inte heller kunna påverkas av drogen) utan bara ens tendens att dra negativa slutsatser om andra utan tillräcklig information. Tycker inte det här minskar någons åsiktsfrihet; på samma sätt som vi inte säger till psykotiska människor "jag respekterar dina vanföreställningar", behöver vi inte respektera rasistiska åsikter baserade på felaktig information eller fördomar, och då inte heller vara rädda för att påverka dom åsikterna.
http://soundcloud.com/80scrackpolo