I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bo i Uppsala?

Övrigt - Blandat

2012-07-18 13:32

Bo i Uppsala?

Hej! Funderar på var man ska bo i Uppsala om man vill bo nära universitetet och samtidigt inte bo i något ghetto-område? Gärna något tryggare område där man vågar gå ut på promenader om kvällarna...

Sedan undrar jag vad för hyresvärdar som finns? Detta kan jag iofs googla själv, men om ni ändå vet något så är jag tacksam för svar om diverse erfarenheter...

Berätta gärna hur det är att bo i Uppsala, hur utelivet är etc! Vad för ställen man bör besöka och känna till!

Tacksam för svar!

/Ankan

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

2012-07-18 15:21
Är inte det en oxymoron? I alla fall jag har stött på är de områden närmast högskolor/universitet riktiga skitställen. Speciellt i Karlstad! KRP, jag ryser vid blotta tanken!
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.
Redaktionschef

2012-07-18 15:56
Universitetet är utspritt på olika institutioner så det beror helt på vad du ska plugga, även om det mesta ligger centralt.

Det finns inga "ghetto-ställen" direkt. Är du rädd av dig kan du undvika Gottsunda. Eventuellt Stenhagen och Gränby också, även om jag aldrig känt mig otrygg där. Det som talar för att bo mer centralt är att du har nära hem när du varit ute och festat på nationerna (alla studentnationer är grymma, men de finns i olika storlekar och olika inriktningar). Jag bodde i Uppsala i 7,5 år så hann nog vara lite överallt.

Studentstaden har en klar majoritet av alla bostäder, så där måste du se till att ställa dig i kö. Det går i regel även att få bostad via din studentnation efter 1-3 år, så anmäl intresse om det när du skriver in dig i studentkåren. Sen finns så klart Uppsalahem också, men det är den "vanliga" bostadsmarknaden.

Vill du bo riktigt bra till ska du söka dig till Rackarberget, men Uppsala är så pass litet att man enkelt kan cykla överallt ändå. Jag bodde längst tid på Kantorsgatan och alla de områdena där: Kantorsgatan, Djäknegatan, Väktargatan osv är alla trevliga och är bara 7-8 minuter cykling från stan.

http://www.studentstaden.se/
http://studenthus.nu/
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2012-07-18 17:43
Har Uppsala satt upp en staty av Kung Henry Bowers ännu?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Battlerappare

2012-07-18 18:56

Kanske för hood beskrivning av staden men vad vet jag

2012-07-19 19:54
Ah det är trevligt att bo i Uppsala.

Boende får man bäst via kontakter skulle jag vilja säga.
Så försök skaffa på alla sätt om du inte har några, fråga vänners vänner osv.

Annars förutom det Oracle nämnt finns.
http://www.studentboet.se/

För fest är det nation som gäller och senare när de stängt så hänger man på 14 nationen Palermo till klockan 03.00 innan man vinglar hem.
http://www.nationsguiden.se/
http://www.palermo-uppsala.se/kontakt/index.html

Sedan finns det olearys där de brukade iafall ha standup med lokala amatörer och mer bevandrade stand up komiker.
Klart värt att gå på.

2012-07-20 15:36
Ghetto, osäkert, våga gå ut. Alltså lever du via tidningars bild av samhället?

Herregud vilka fördomar om områden du har, ghetto = döden. Väx upp. Våldsbrott kan ske var som helst, skapa en trygg miljö i ditt bostadsområde så ska du nog se att "du klarar dig".
Påstår du att weed inte är farligt så har du motbevisat dig själv
DJ

2012-07-24 09:47
Uppsala är fett! Vad ska du plugga?

Jag har aldrig känt mig särskilt otrygg någonstans i Uppsala, men oavsett så är det ju nice att bo ganska centralt om man kan.

Förutom det som Oracle har nämnt så har nationerna en hel del bostäder och de ligger oftast centralt dessutom. Det är värt att kolla runt på deras hemsidor om hur man söker deras bostäder och kanske till och med ringa för att höra om de har nåt ledigt. Jag har faktiskt en kompis som ringde runt till alla nationer och till slut fick napp, men jag vet inte hur vanligt det är.

Universitetet har en lista på andra bostadsvärdar som du kan kolla upp eller kontakta:
http://www.uu.se/utbildning/praktiskt/bostad/bostadsforetag/

Annars kan det funka att lägga ut en annons på Blocket. Så fixade jag min första bostad i Uppsala.

Min nuvarande fick jag eftersom jag är nykterist, så det är alltid ett hett tips :)

Lycka till med bostadssökandet! I Uppsala kommer du att trivas :)

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.

2012-07-25 19:54
Tack till er som svarade :)

Inser att lite mer bakgrund och detaljer skulle vara på plats:

Pojkvännen/sambon fick här om veckan veta att han blivit antagen på läkarprogrammet i Uppsala vilket innebär flytt c:a 30 mil. Så just nu letar vi efter något att stå på som vi kan förhålla oss till när flyttlådorna kommer att packas. För honom är flytten mer aktuell, han har släkt att till en början bo hos och en utbildning som han kommit in på. Själv har jag "inget" tidigare förknippat med staden Uppsala.
Jag har alltså inte riktigt bestämt mig än om jag (och katterna) flyttar med, men jag håller ögon och öron öppna och hoppas på att få fatt på ett eget riktmål.

Som känt dröjer det ofta före man får tag i och kommer kunna flytta in i ett nytt boende, så jag ser mig om på förhand - just nu känns det som jag kommer flytta.
Men det är ju förstås ett stort kliv att flytta i från tryggheten jag har här i hemstaden... Det funkar ju nu, varför skulle jag vilja ändra på det? Är kärleken och upplevelsen värt det? Frågar jag mig gång på gång, samtidigt är jag medveten om att det kan gå olika för alla...

Distansförhållande känns inte aktuellt, inte heller att göra slut... Vilket leder mig vidare mot flytten... Jag fruktar att jag snart kommer att få välja bort något som jag trivs med bra och egentligen inte vill ändra på.

Kanske att någon har egna erfarenheter att dela med sig av?

2012-07-25 19:58
Blev lite offtopic... Men nödvändigt.

2012-07-25 20:24
flyttade med en liten kärlek till spanien och visst tog det slut och jag kom tillbaka men jag skulle aldrig vilja ha den tiden ogjord!

tror man växer som person av att flytta runt lite. självvalt då;)
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2012-07-29 13:07
Det kan ju inte bli värre än att du känner att du vill flytta tillbaka, så det kanske är värt att prova - allt du tänker på nu är ju bara spekulationer och gissningar (både positiva och negativa) så om du inte har "för mkt" att lämna där du bor nu (t.ex. en bostadsrätt eller ett heltidsjobb eller något annat som kanske känns som en stor trygghet som du är osäker på om du får i Uppsala) så skulle jag ändå ta chansen. Vänner och familj kommer du ha kvar och du bor väl i Linköping? Det tar inte så lång tid med tåg till Uppsala så det går ju att hälsa på enkelt, tycker jag iaf efter att ha bott i Norrköping i tre år och haft många gamla vänner kvar i Stockholm.

Jag har aldrig bott i Uppsala och jag har bara varit där några få gånger över dagen (aldrig klubbat eller så) men alla mina kollegor bor där, har pluggat där (eller pluggar just nu för att t.ex. behålla sitt kårleg så att de kan festa på nationerna) och dom verkar ju ha kul :) Dessutom pendlar ju alla till jobbet som ligger i Stockholm, vilket ju också verkar funka helt okej så länge tågen går som de ska... Så du kan ju eventuellt söka jobb även i Stockholm om du skulle flytta med din kille och pendla.

Det kanske inte gav dig några bra tips eller råd om vilka områden som är bäst etc. men kanske lite pepp till att våga ta steget och flytta.