Lider samhället av en kollektiv rädsla för närhet?

Övrigt - Blandat

Lider samhället av en kollektiv rädsla för närhet?

Har precis läst ut en bok som heter "hemligheten" av Dan Josefsson och Egil Linge. Ett stycke som totalt mind-blowade mig var det här:

Vår rädsla för närhet

En man som går i terapi hos egil berättar en dag glädjestrålande att han har träffat en kvinna och att han är djupt försälskad. Hon jobbar på samma arbetsplats som han själv, men på en annan avdelning. Det tycker han är tur.
- Annars hade det ju inte gått.
Egil frågar klienten varför han tycker att det är bra att han bara får träffa kvinnan på kvällar och helger. Om de älskar varandra borde de väl vilja ses på dagarna också?
Nej, svarar mannen, det vore inte bra.
Något svar på frågan varför det inte vore bra får Egil aldrig. Mannen utgår bara ifrån att relationen tar skada om han spenderar allt för många av dygnets timmar tillsammans med sin älskade.

Det är han långt ifrån ensam om att tro. Det råder i vår kultur stor samsyn om att relationer mår bra av att närheten ransoneras. Vi säger att relationer tappar spänningen om vi träffar vår partner för mycket. Men hur spridd den här uppfattningen än är så är den djupt felaktig. Det är sant att många idag har problem med att få sina relationer att hålla. Men det beror i allmänhet inte på att folk umgås för mycket med den d är tillsammans med, utan att de knappt hinner träffas överhuvudtaget. Iden att relationer skulle må bra av distans är som att tro på tomtar och troll. Man kan fråga sig varför den är så spridd.

En möjlig förklaring är att samhället lider av en slags kollektiv variant av otrygg-undvikande anknytning. Beteenden som egentligen hör hemma i denna anknytningstyp har upphöjts till ideal istället för att ses som problematiska. Överallt ser vi hur människans grundläggande beov av närhet avfärdas som en svaghet, snarare än som en värdefull och nödvändig tillgång. I film, teveserier, dokusåpor, tidningar och reklam matas vi med bilder av människor som inte behöver någon annan än sig själva och som just därför är framgångsrika och lyckliga.

När vi är tonåringar och det är dags att inleda egna kärleksrelationer får vi lära oss att inte vara för angelägna. När vi står i en bar och hoppas på att få träffa någon, anses det lämpligt att se likgiltig ut. Ingen längtan efter närhet ska få skina igenom. Om vi trots allt skulle lyckas träffa någon som vi gillar så har vi lärt oss att d bör gå rejält med tid innan vi kontaktar personen igen, annars avslöjar vi ju att vi är intresserade av kontakt.

I själva verket bygger hela vår kulturs rädsla för närhet på en missuppfattning om vad frihet och självständighet är. Det är sant att en självständig människa klarar av att agera på egen hand när så krävs, och att detta är en värdefull egenskap. Men själva förutsättningen för att en sådan självständighet ska kunna uppstå är att vi klarar av att skapa den närheten vi behöver. Den som inte vågar utsätta sig för närhet kan möjligen låtsas vara fri och oberoende, men någon verklig upplevelse av frihet kommer aldrig infinna sig. Den gnagande längtan av närhet kommer alltid förmörka livsupplevelsen. Den finns bara en väg till äkta oberoende och frihet, och den går via närheten till andra människor.

Vi påverkas alla av att leva i ett samhälle som betraktar närhet som något farlig. Också den som har med sig en trygg anknytning från barndomen får från alla håll signaler om värdet av distans. Det är synd, för närhet mellan oss människor är inte ett problem, utan en lösning.

Jag har aldrig någonsin hört någon förklara det på d här sättet. Det vände upp och ner på min värld lite. Vad har ni för tankar?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
För er som vill läsa mer om anknytningsteorin som han nämner:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anknytningsteori
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
för den som anser att man bör leva i en relation så kanske den här boken kan ge något. könner man inte att man vill det så är det i grunden ute och cyklar...
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain
Man kan ju applicera det i princip alla relationer. Vänskap, kollegor, familjemedlemmar. Den enda skillnaden är att en kärleksrelation förutsätter en en mer intim närhet, som man inte har, eller behöver ha i långlivade vänskapsrelationer. Frågan är då om personen undviker kärleksrelationer eftersom den verkligen vill ha det så, eller om den undviker dem eftersom den är rädd för att komma någon för nära.
Skivsamlare

2012-08-07 14:38
Har tänkt i samma banor.. Men har egentligen inget att säga om det. Tror en bit av båda sidor är bra. För integritetens skull, att inte utelämna sig för mycket före man lärt känna varandra. Först vill man ju se om han/hon är någon man vill umgås med vidare...

För integritetens skull, att inte utelämna sig för mycket före man lärt känna varandra.

Hur ska man kunna komma till den punkten att man lärt känna varandra, om man inte utelämnar saker om sig själv? ;) Men jag förstår vad du menar, att berätta sin livs historia på första dejten är nog inte särskilt sunt.
Skivsamlare

2012-08-07 14:48
Precis. Skillnaden mellan privat och personligt :)

Att ha folk runt om sig innebär att man konstant måste ta hänsyn. Personligen föredrar jag "närhet" i begränsade doser.

Med det sagt så är mämmidksksn ett flockdjur, samtidigt som vårt institutionaliserade välfärdssystem gör människor helt oberoende av individers närhet till varandra.
Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful. - Lao Tzu

För när folk håller med, får jag alltid en otäck känsla av att jag har fel. - Färska Prinzen
samtidigt som vårt institutionaliserade välfärdssystem gör människor helt oberoende av individers närhet till varandra.

Precis. Frågan är om systemet har gjort att människor får ett undvikande beteende, eller om det är människor med rädsla för närhet som har byggt upp systemet och därmed styr alla andra på samma sätt. Eller kanske både och....
eller om det är människor med rädsla för närhet som har byggt upp systemet

skulle jag tro. eller bara "människor med rädsla...har byggt upp systemet"

-Mark Twain
Här är en förklaring som jag fann väldigt träffsäker: http://oskorei.motpol.nu/?p=767
Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful. - Lao Tzu

För när folk håller med, får jag alltid en otäck känsla av att jag har fel. - Färska Prinzen
rytger P24

Tyckte inte riktigt att den passade in på topic. Jag syftar mer på hur vår uppväxt påverkar hur vi relaterar till varandra.
Hangaround

2012-08-18 18:25
Men varför är det nödvändigt att hela tiden omge sig med andra? Alltså, oavsett om människan är rädda för närhet eller inte (och oavsett det är systemet som bidragit till detta eller inte) så är ju normen att en ska vara social, ha många vänner, vilja umgås med vänner eller familj så fort en är ledig (helg, semester).

Det hade ju varit många konstiga blickar på kontoret om jag kommit tillbaka från 6 veckors semester och sagt att jag bara hade lega hemma på soffan helt själv. Till och med folk som reser själva verkar det ju nästan vara något fel på när det kommer upp som diskussion eller om någon berättar om att hen reste till Italien i en vecka ensam.

Att "åka världen runt och hitta sig själv" är ju accepterat men att ta en långweekend i Paris helt ensam är bara wierd.

Jag har ett otroligt behov av att vara själv och har på senare år lärt mig att "vara själv i andras sällskap" (t.ex. hemma i och med att jag bor med min partner). Att lixom mer zoom out fastän det är någon annan i samma lägenhet/rum. Men jag skulle ju ljuga om jag sa att jag inte älskar stunden då jag är hemma från jobbet men min sambo inte hunnit hem ännu, utan att på något sätt vara trött på honom eller inte gilla de stunder vi spenderar ihop. Jag skulle nog bli tokig på att jobba på ha samma jobb, samma fritidsintressen, samma rutiner - samma allt. Att umgås i allt från att man vaknar tills man somnar tror jag inte är hälsosamt, därför förstår jag inte alls "kritiken" som dyker upp i de första styckena om mannen som gillade en kvinna på en annan avdelning...
you killed the part of me that cares.
Jag förstår faktiskt vad du menar. Jag är själv likadan. Nu tror jag dock inte att författaren syftade på närhet=att alltid ha folk omkring sig, utan närhet= att ha nära relationer med människor. Det finns ju personer som alltid omger sig av folk, men som inte har en intim relation med någon av dem. Sen finns det de som inte omger sig av folk och gör det för att undvika intimitet. Folk hanterar det kanske på olika sätt?

För mig var det mind-blowing eftersom jag någonstans har blivit inpräntad att det inte är bra att umgås för mycket med människor. Det är en regel som jag bara tagit för sanning utan att ens tänka igenom om det verkligen är sant. Men du behöver inte hålla med om det :P
En riktig player säger "jag älskar dig" efter första älgskogen, sen är det on to the next utan sårade känslor

Skämt o sido, rädsla finns i alla former men desperation visar på att du inte är attraktiv på marknaden

Den enda ultimata närheten har man fö med sig själv
 "Jag brukar egentligen inte skriva här"
Den enda ultimata närheten har man fö med sig själv

Word! Sen tror jag folk inte har en särskild konstruktiv närhet med sig själv, och därav inte kan ha det med andra iheller.
Sen tror jag folk inte har en särskild konstruktiv närhet med sig själv, och därav inte kan ha det med andra iheller.

Problemet är ju att vissa har en icke konstruktiv relation till sig själv och den man är pga att man ständigt matas med uppfattningar kring hur man bör vara, bara det du länkar ingjuter ju en självförakt hos de som senare i livet har intima liv med andra

När vi är tonåringar och det är dags att inleda egna kärleksrelationer

Allt tyder ständigt på att vi är beroende av andras bidrag för att ge oss vår självkänsla och förtroende, fallar du utanför normen på ett sätt eller annat kommer du att börja ifrågasätta ditt eget liv och den du är vilket snabbt kan leda till en ond cirkel och inte bara underminerar din personliga relation utan den med andra.

Enligt mig hör detta ihop med det så kallade "patriarkatet", den ständiga kommunikationen mellan "alfamän" och "alfakvinnor" där vad som är atraktivt för framtida generationer och "det riktiga livet" blir ideal.

Men själva förutsättningen för att en sådan självständighet ska kunna uppstå är att vi klarar av att skapa den närheten vi behöver. Den som inte vågar utsätta sig för närhet kan möjligen låtsas vara fri och oberoende, men någon verklig upplevelse av frihet kommer aldrig infinna sig. Den gnagande längtan av närhet kommer alltid förmörka livsupplevelsen. Den finns bara en väg till äkta oberoende och frihet, och den går via närheten till andra människor.

Ser man riktigt cyniskt på det här stycket är just det riktiga frihet den som har möjlighet till flest amorösa relationer, för en ständigt innestående tillgång men även att kunna välja och vraka.
Problemet är ju att vissa har en icke konstruktiv relation till sig själv och den man är pga att man ständigt matas med uppfattningar kring hur man bör vara, bara det du länkar ingjuter ju en självförakt hos de som senare i livet har intima liv med andra

håller med.

Allt tyder ständigt på att vi är beroende av andras bidrag för att ge oss vår självkänsla och förtroende, fallar du utanför normen på ett sätt eller annat kommer du att börja ifrågasätta ditt eget liv och den du är vilket snabbt kan leda till en ond cirkel och inte bara underminerar din personliga relation utan den med andra.

Jag tycker inte det är fel att vara beroende, så länge man inte hänger upp sig på att andra ska ge en saker som man inte har lärt sig att ge till sig själv.

Ser man riktigt cyniskt på det här stycket är just det riktiga frihet den som har möjlighet till flest amorösa relationer, för en ständigt innestående tillgång men även att kunna välja och vraka.

Är inte det en personlig åsikt, snarare än en sanning? Närhet med andra räknas ju som närhet oavsett om det är med en eller flera.
Är inte det en personlig åsikt, snarare än en sanning? Närhet med andra räknas ju som närhet oavsett om det är med en eller flera.

Att vara attraktiv är en frihet om det så handlar om arbetsmarknad eller köttmarknad
Jo fast nu pratar vi om närhet, inte om attraktion :P Eller ser du närhet och attraktion som samma sak?
AneekDivine F27

Nej precis, va inte menat att sätta likhetstecken mellan att vara attraktiv och att ha en sund intim relation, men inte ofta man blir ratad av någon som inte ser möjlighet till någonting bättre... För att se möjlighet till någonting bättre behövs också en bekräftelse från andra, bevisligen stannar folk i helt keffa relationer pga att de inte tror sig vara värda mer på olika sätt.

Ber fö om ursäkt för hur jag stakat ut mina åsikter som någon absolut sanning
Producent

2012-08-19 01:11
Vette fan asså.. Det finns olika kulturer också där den privata sfären varierar. I Japan eller Mellanöstern så är den väldigt liten där folk bokstavligt talat står rätt upp i ansiktet på dig medan den är ganska stor i Skandinavien. Kan säkert har något att göra med hur folktätt det är. Personligen är jag ganska intim med människor men det är nog inte "normalt" direkt här uppe. Om jag hade haft en flickvän så hade jag absolut inte låtit några normer eller liknande stå i vägen för vad jag känner och hur jag är.

//Paz
Hangaround

2012-08-19 10:43
Vi säger att relationer tappar spänningen om vi träffar vår partner för mycket. Men hur spridd den här uppfattningen än är så är den djupt felaktig. Det är sant att många idag har problem med att få sina relationer att hålla. Men det beror i allmänhet inte på att folk umgås för mycket med den d är tillsammans med, utan att de knappt hinner träffas överhuvudtaget. Iden att relationer skulle må bra av distans är som att tro på tomtar och troll. Man kan fråga sig varför den är så spridd.

Men jag är forfarande inte alls med på hur de bevisar att motsatsen är bättre/mer korrekt! Det stör mig. De konstaterar bara att uppfattningen är fel och vad det kan bero på. Men de bygger ju knappast upp stöd för att en tes om motsatsen skulle vara mer korrekt eller bevisat korrekt av någon forskare...
phatie

Dom argumenterar ju för det i en hel bok så läs den :) Sen håller jag med om att det är lite väl att säga att det är fel, samtidigt som jag ändå kan förstå det. Varför vill man egentligen vara ifrån någon man älskar? Kanske inte i alla situationer, men i många, så tror jag man vill vara ifrån eftersom en person man älskar oftast är den som triggar igång saker i en själv som man inte vill ta itu med.
Varför vill man egentligen vara ifrån någon man älskar? Kanske inte i alla situationer, men i många, så tror jag man vill vara ifrån eftersom en person man älskar oftast är den som triggar igång saker i en själv som man inte vill ta itu med.

Men att tro att man vill vara med någon 24/7 i en total symbios tills döden är lite som att tro på att det verkligen bara finns en ämnad för dig av alla människor... Kärlek är lite som med religion det blir sant för att du tror på det.

Triggar saker...?
Hangaround

2012-08-21 18:47
AneekDivine

Ah ok, vet inte om boken är något som lockar mig ;) Mer diskussionen här skulle jag påstå. Men ja, jag vet inte. Jag tycker ju inte att det behöver vara fel med att få lite "andrum" från vissa personer under vissa perioder oavsett man tänker det aktivt eller om det blir så omedvetet.

Att konstant vara med någon du älskar kommer ju innebära att du aldrig kommer få känna på känslan av att vara ifrån denne (både på gott och ont kanske). Jag tror däremot, till skillnad mot dig, att när man är ifrån den man älskar och vill vara med ger dig ju ett tillfälle att "kicka igång" de känslor du har. Att längta efter någon som du vet att du får träffa igen är ju något som många gånger gör att passion blossar upp när man sen ses. Det blev svårt att förklara, men är du med på vad jag är ute efter? :) ...snarare än att bli ensam med en massa känslor som man inte vill ta itu med.
phatie

Att konstant vara med någon du älskar kommer ju innebära att du aldrig kommer få känna på känslan av att vara ifrån denne (både på gott och ont kanske). Jag tror däremot, till skillnad mot dig, att när man är ifrån den man älskar och vill vara med ger dig ju ett tillfälle att "kicka igång" de känslor du har. Att längta efter någon som du vet att du får träffa igen är ju något som många gånger gör att passion blossar upp när man sen ses. Det blev svårt att förklara, men är du med på vad jag är ute efter? :)

Jag förstår precis vad du menar. Grejen e ju att de flesta tänker på det sättet, men frågan är om vi gör det eftersom det är något som vi lärt oss och tagit för sanning, eller om de alltid stämmer? Jag säger inte att det du skriver är fel, jag tänker likadant själv, jag tyckte det bara va intressant att ställa mig utanför den tanken och ifrågasätta om det verkligen alltid är sant?

VRGNHNS

Det är fysiskt omöjligt att vara med någon 24 timmar om dygnet, om man möjligtvvis inte bor i ett big brother hus.

Ja. Har du aldrig varit med om att den du älskar, vet precis vilka knappar den ska trycka för att göra dig irriterad? :P
Manager

2012-08-22 10:38
Blir man inte beroende av den andra människans närhet om man vänjer sig att få det hela tiden?

För mig dör inte känslorna när jag är med någon för mycket, men däremot blir hjärnan helt mongo.
Redline!
Hangaround

2012-08-22 18:15
Blir man inte beroende av den andra människans närhet om man vänjer sig att få det hela tiden?

För mig dör inte känslorna när jag är med någon för mycket, men däremot blir hjärnan helt mongo.

Håller helt med Dr.Octagon! Att ha "gjort sig själv" så beroende av någon annan att man kanske till slut inte vet vem man själv är när man en dag kanske blir ensam är ju bara att göra sig själv illa (tycker jag).

Är helt klart med på det du skriver om att hjärnan blir mongo också, haha. Känslorna kanske inte direkt svalnar men det kommer väl till en punkt där du kanske vill ha någon annans perspektiv på diskussioner eller någon annans smakråd eller bara sitta i tystnad framför en film med någon annan som också gillar sci-fi (eller vad det nu kan handla om). Det är väl därför man har en massa olika typer av vänner... Vänner till olika behov dessutom ibland. En vän som du pratar om djupa saker, en vän som du kanske delar en specifik hobby med, en vän som du känt sen länge som känner dig väl och kan läsa dig väl och så vidare. Jag tycker det vore galet om man skulle hitta ALLT i en och samma person (den man blir kär i och väljer att leva med) och sen nöjer sig med att ha det så.
Hangaround

2012-08-22 18:17
AneekDivine

Nej jag förstår precis problematiken du lyfter, om det är strukturellt eller om det faktiskt ÄR så. Men jag tror nog att man behöver längta lite efter en person för att kunna "ladda om batterierna" eller vad man ska kalla det. Inte alltid, inte i alla relationer - men så tror jag inte heller att det är eftersom alla är olika och alla relationer ser olika ut.
dr octagon

Varför är det dåligt att vara beroende av någon? Är vi rädda för beroendet i sig, eller för smärtan av att bli sårade av någon som vi är beroende av?

phatie

Nu spekulerar jag bara så ta mig inte helt på allvar men:
Om vi jämför till exempel med en relation med ett djur, varför förespråkar man inte samma sak där? "jag behöver komma ifrån min hund så jag kan längta lite efter honom". Det låter lite sjukt, men du kanske förstår vad jag menar? De relationer där man tillåts att "vara ensam och få gå inåt" fastän personen ändå är där, kanske är de mest hälsosamma?

Eller att man inte drar sig undan och är ensam, för att komma ifrån personen för att göra relationen bättre, utan för att man behöver ensam-tid för att kunna göra vissa saker som man mår bra av att göra? Förstår du vad jag menar? Att det är skillnad på att dra sig undan för att fly undan en person, och på att göra något för sig själv som skänker en glädje.
måste ju säga att jag tycker det är rätt underligt att jämföra relationen man har till ett husdjur med den man har med sin partner.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
misery

Haha ja det låter underligt. Jag får väl poängtera att jag inte enbart vill diskutera romantiska relationer, utan alla nära relationer man kan ha. Nu har jag inga djur själv, men vissa ser ju tydligen sina hundar som sina bästa vänner, så då kan man väl räkna in det som en nära relation? Men rätta mig om du tycker annorlunda... det kanske var en dålig jämförelse...

Min poäng var iallafall att vi har vissa relationer där vi inte anser att det är bättre att vara ifrån varandra. Vi säger till exempel aldrig att "det är så bra att jag och min 12-åriga dotter inte träffas varje dag, det har förbättrat vår relation". Då börjar folk undra vad man har för problem med sin dotter eftersom man inte orkar träffa henne. Typ tänka "oj dom måste nog bråka mycket". Däremot så är det mer legitimt att säga samma sak om en partner, man ser det i princip som något normalt.
Groupie

2012-08-23 00:06
Det kan ju vara skönt att bejaka sina egna intressen också. Inte bara de gemensamma.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Ptja, jag personligen är inte utrustad med ett behov av egentid _alls_, men jag ser inte riktigt varför det skulle vara ett problem att det finns gott om människor som har det.
jag personligen är inte utrustad med ett behov av egentid _alls_,

jag fick nog lite för mycket av just det behovet. panikierar(helt eget ord) om jag inte får min tid. spelar ingen roll hur mycket jag vill vara med någon. jag ser ändå till att få vara själv.

-Mark Twain
hur mycket tid för dig själv behöver du då?

(är nyfiken eftersom jag verkligen inte kan relatera till den känslan alls)
inte konstant, tror jag
...men bland folk önskar jag mig alltid bort till "mitt". om det så är en ensam sten i skogen eller ett rum där bara jag är.

-Mark Twain
det är en helt annan sak när det kommer till husdjur, eller djur i allämnhet...

-Mark Twain
ja jo, jag tycker inte man kan jämföra med husdjur, det är för mig en _helt_ annan sak.
Producent

2012-08-23 08:58
Varför ska man vara ihop med någon när man kan vara ifrån någon?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Fast det är väl skillnad på att vilja ha egentid, och på att vilja vara ifrån en person eftersom det gör relationen bättre? Det första handlar för mig om att bejaka sig själv vilket är positivt, och det andra låter för mig som att man snarare vill fly från något i relationen?

Groupie

2012-08-23 13:47
Nej det är samma sak. Hur mycket du än vrider på det så är det samma sak. Tid att odla egna intressen gör gott för förhållandet då de ger mer intryck och puls i förhållandet. Två personer som sitter i ett rum dag ut och dag kan efter ett tag få svårt att umgås med varandra, hur mycket man än tycker om varann, eftersom det alltid är fokus på "vårat" och sällan ens egna privata intressen, vissa saker varken vill eller kan man dela med sin partner som dessutom kanske är totalt ointresserad av vissa saker den andre gör. Ska man då bakbinda sig själv bara för att vara "snäll" mot partnern, vem gör man då en tjänst? knappast sig själv. och i långa loppet knappast partnern heller...

lepra; med förutsättningen att man sitter i ett rum när man är tillsammans ??

man kan ju göra massa saker tillsammans med någon...

-Mark Twain
Groupie

2012-08-23 19:29
ett rum som i ett tillstånd, dumt skrivet av mig, jag menar när man bara umgås med varandra hela tiden, men det här är såklart personligt för alla.

För min del funkar det bra att odla privata intressen även tillsammans med min sambo, men jag tycker fortf det är olika saker. Nästan bara vi som umgås jämt.
En riktig player säger "jag älskar dig" efter första älgskogen, sen är det on to the next utan sårade känslor

En person kan älska stort :D. Behöver inte betyda att någon skall claima en enkild individs hjärta, dela på det och låt dem få veta det :).

Det är lätt att älska många men att låta någon dela samma värld som dig är en helt annan sak. Att dela en värld med någon behöver inte betyda att personerna måste vara intima eller ens vara i varandras närheten. Det handlar mer om en förståelse, en undermedveten sammankoppling av relationen till varandra.
 -? ? ? ? ? ?- {@L_@} -? ? ? ? ? ?-
Manager

2012-08-24 06:56
Aneek:

Varför är det dåligt att vara beroende av någon? Är vi rädda för beroendet i sig, eller för smärtan av att bli sårade av någon som vi är beroende av?

Ett beroende är aldrig bra ur många olika synvinklar. Det påverkar ens rationella tänkande, man prioriterar sitt beroende framför andra saker som kanske är viktigare, man ökar toleransen och behöver hela tiden mer för att stilla sitt begär etc.

Om vi jämför till exempel med en relation med ett djur, varför förespråkar man inte samma sak där? "jag behöver komma ifrån min hund så jag kan längta lite efter honom".

Haha, jag måste vara borta från min hund också i perioder. Har jag honom mer än två veckor så har vi rätt tråkigt tillsammans...eller ja, han har skittrist eftersom jag inte är intresserad av att leka med honom utan går bara de nödvändiga promenaderna. Det är så nice att ha delad vårdnad över honom med mitt ex. Jag skulle inte kunna ha en hund själv på heltid.

Redline!
Manager

2012-08-24 07:24
Om jag Gud förbjude fick ett barn vet jag att jag skulle känna på samma sätt. I mitt fall är det min hjärnas fel, den tröttnar för fort på människor i ett kortsiktigt perspektiv, alltså att jag behöver ständig variation av sällskap alt. vara själv.
Om jag inte får det blir jag seriöst deprimerad.

Jag känner mig som en svartbältare i förhållanden :P
Redline!
Manager

2012-08-24 07:24
Svartbältare PÅ förhållanden...
Redline!
Producent

2012-08-24 20:57
Jag tänkte på det här, förra helgen var jag med mina barndomskompisar och campade, det var mycket prat om hur man skulle komma bort från familjen, flickvännen eller frun. Vad man ska säga, och vad hon ska säga o.s.v.
Så borde kanske inte förhållande vara?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Groupie

2012-08-24 22:24
Håller med dig dope... om man ska göra saker ensam så ska man vara 100% ärlig med vad man gör..