I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

granne som stör

Övrigt - Blandat

2012-08-16 15:25

granne som stör

Jag har precis flyttat till en ny superfin lägenhet där jag trivs jättebra. Men jag har funderat på en sak.
Det är så här att jag har en granne som har något form av handikap. Jag tror hon är smått autistisk och paranoid. Jag har sett att hon även har hemtjänst.

Oftast är hon lugn och verkar gullig. Problemet är bara att hon rycker i sitt dörrhandtag lite då och då. Jag antar att hon är orolig för att dörren inte är låst ordentligt, och det hade väl egentligen inte varit ett särskilt stort problem om det inte var så för att hemtjänst kommer till henne runt 7-8 på morgonen varje morgon och varenda gång personen går så måste hon rycka i sitt handtag några extra gånger eftersom hon stängt dörren, vilket väcker mig. Kan nämna att det är väldigt lyhört i huset.

Det andra problemet är även att hon är extremt överviktig, vilket egentligen inte är mitt problem, men varje morgon så går hon ut och kommer tillbaka efter en stund, och då ska hon gå upp för alla trappor till tredje våningen. Problemet där är att det verkar som att hon tar några trappor, stannar och typ ylar av utmattning eftersom det är så jobbigt för henne. Det tar kanske 20 minuter för henne att komma upp. Något som är lika störigt när man försöker sova.

Jag förstår faktiskt inte varför hon inte bor på något hem. Hon bor helt ensam i en trea, vilket känns väldigt onödigt och hade kunnat utnyttjas av en familj som verkligen behöver den ytan.

Kan man säga till om sånt här, eller är jag löjlig som stör mig?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2012-08-16 15:29
Hahaha, jag vet att man inte borde skratta, men du målar upp bilden väldigt lustigt :)

Nej men låt henne va. Du säger ju själv att hon verkar lite bakom flötet, så det hade kanske bara förvärrat saken om du hade försökt att snacka med henne. Man får anpassa sig/vänja sig helt enkelt. Jag har grannar som älskar att dundra musik på högsta volym i tid och otid. Jag klagar aldrig, för jag vet att när tillfället kommer, så kan jag också dundra på hur mycket jag vill med min musik utan att de kommer störa mig. Mutual understanding :)

Men om du mot all förmodan inte kan anpassa dig till situationen, så kan du kanske ringa störningsjouren eller hyresvärden.
At the gates of Eternity...

2012-08-16 15:30
Problemet där är att det verkar som att hon tar några trappor, stannar och typ ylar av utmattning eftersom det är så jobbigt för henne. Det tar kanske 20 minuter för henne att komma upp. Något som är lika störigt när man försöker sova.

HAHA! Jag tycker du låter lite gnällig bara, det är ju synd om henne, inte om dig.
SMÅLAND!

2012-08-16 15:38
Det ÄR sjukt komiskt. Men jag har bara svårt att se det roliga i det när jag är nyvaken och vill somna om, men sedan får höra ylandet i 20 minuter efter :P

BC

Nej gud. Jag hade aldrig tagit det med henne, det känns som att hon inte är särskilt kapabel att kunna ha en sådan diskussion. Jag syftade mer på hyresvärden.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-08-16 16:07
Ut och hjälp henne istället?
Vi blir aldrig som dom från stan!

2012-08-16 16:25
Den tanken har slagit mig, men samtidigt så tänker jag; hur då? Jag kan knappast bära henne, ska jag bara stå där och där och hejja?
Hangaround

2012-08-16 16:48
Haha, GO FATTY GO GO *vifta med pom-poms*

2012-08-16 16:52
Du kan ju hjälpa henne och typ bära något om hon nu har något att bära
SMÅLAND!
Hangaround

2012-08-16 17:12
TJOCKA ÄR OCKSÅ MÄNNISKOR!!!

Nej du kan förstås inget göra, förutom att kanske flytta till hus?

2012-08-16 17:24
chokladocigg F23

Har du ett hus jag kan få? ;)

2012-08-16 17:45
bli hennes kompis. få henne att ändra diet och gå powerwalks tillsammans, hon kommer över sin paranoia blir slank och träffar en man som kan fylla upp lägenheten, du får en ny kompis och en plats i himmelriket.
trevligt inte sant.

2012-08-16 17:50
Va fan. Jag tycker inte ni tar det här på allvar haha...

2012-08-16 17:56
Men nä, nu när jag tänker efter så har ni rätt. Med hennes storlek så behöver hon all den ytan av en trea, så jag ska låta henne vara. Men får jag reda på att hon odlar cannabis i de ena rummet så åker hon ut :P
Battlerappare

2012-08-16 17:59

2012-08-16 19:01
GO FATTY GO GO *vifta med pom-poms*

ärligt...jag förstår hur frustrerande det kan vara. har nattjobbat med och haft småbarnfamiljer på alla olika håll som grannar.

men det Tech´s lösning var fan bra!!

hon kommer antingen ta peaken och motionera ner sig till en lämplig volym( på flera sätt)
eller sluta gå ut och yla i trapphuset.

sen så som BCsäger, det är alltid bra att ha "en upp" på grannen. nån gång vill du föra väsen och då kan du göra det utan att behöva bry dig. Och DET är en fett skön känsla;)
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2012-08-16 19:41
Jag får väl gå och köpa mig ett par pom-poms då...

2012-08-16 19:59
posta bild
Rappare

2012-08-16 20:56
Bjud över henne på kakor och tårta ett par gånger, jag menar är hon så tjock att det tar 20 minuter att gå upp för ett par trappor är det väl inte många kilon ifrån att hon inte ens kan ta sig upp nästa gång. ;)
Keep your opinion to yourself nigga no one asked you

2012-08-16 21:05
Bjud över henne på kakor och tårta ett par gånger, jag menar är hon så tjock att det tar 20 minuter att gå upp för ett par trappor är det väl inte många kilon ifrån att hon inte ens kan ta sig upp nästa gång. ;)

Haha, det var nog det bästa förslaget hittintills.

2012-08-16 22:44
Du kanske kan göra något med hennes dörr så det inte låter så mycket när hon rycker i handtaget. Så är halva problemet ur världen.
Redaktionen

2012-08-16 23:11
helt plötsligt är vi inte så humana och peacelovingförstående när människan är tjock. då kan vi ju lika.gärna ta död på henne liksom..

fat is the new black. fast inte på det bra sättet
namaste

2012-08-16 23:50
ja hon kanske gråter över sin vikt atm..tycker seriöst skitsynd om de som har det så och mena liiiite allvar i min första post..jävla whoa

2012-08-16 23:53
brukar ni inte bli helt tårögda när ni ser en tjock människa som går ute med stavar te.x...man vill hjälpa på något vis...ska man hata på tjocka måste de va elaka

2012-08-17 00:51
brukar ni inte bli helt tårögda när ni ser en tjock människa som går ute med stavar te.x...man vill hjälpa på något vis...ska man hata på tjocka måste de va elaka

Inte för att vara sån men... jag blir inte tårögd när en alkoholist sitter och dricker vatten?

2012-08-17 01:03
inte jag heller men extremt tjocka människor som försöker göra något åt sin situation ligger mig varmt om hjärtat..gick förbi en videobutik häromdan och såg genom fönstret en fet person stå och välja film och jag bara fastna o log och hoppades att personen skulle välja världens bästa film..inte för det har ett skit att göra med något men man ska ge fan i att retas med dom för det mår nog dåligt ofta

2012-08-17 10:17
Nu handlar det i sig inte om att hon är tjock utan att hon går upp för trappan och ylar, alla dagar i veckan och även söndagar, på tider när man vill sova.
Producent

2012-08-17 11:10
Hahaha ylar! HAHAHAHA BÄST!!!

FILMA SKITEN ELLER SPELA IN!!! JAG VILL HÖRA NÄR HON YLAR! :)

2012-08-17 11:17
DÅ lär jag ha hela whoa på mig med att jag diskriminerar och mobbar tjocka människor :P
Redaktionen

2012-08-17 11:27
jojo. jag bor i ett område med nästan uteslutande invandrare. det är Aldrig tyst här. det är folk ute hela tiden, antingen barn som leker o skriker eller vuxna som sitter o pratar på gården till sent.

men jag kanske ska slänga ut lite minor eller nåt, dem dras ju till såna hahahaaa
namaste
Redaktionen

2012-08-17 11:32
o för att vara ontopic så tipsar jag om att gå till hyresvärden. kan du göra det, F27?

måste finnas bättre ställen för henne att bo på ään upp för massa trappor. alternativt att hon får fixa en personlift till trappor, vet inte hur sånt funkar dock.
namaste
Toastare

2012-08-17 12:09
Öronproppar ... problemet ligger mer hos dig än hos henne. Eller börja lämna lägenheten? Du verkar vara hemma hela tiden.

"måste väl finnas bättre ställen för henne att bo" ...eller så väljer man att inte bo där det finns utslussningslägenheter. De är ju också människor och mår nog mycket bättre av att slippa bo på nån institution.

Det är mycket jobbigare att bo bredvid t.ex random 20-åring i sin första lägenhet som ska ha fest hela tiden. Eller paret som bråkar dag ut och dag in och bråkar de inte har de försoningssex. Alkisgrannen som ska ringa på hela tiden och söka kontakt osv. osv.

Jag skyller allt på Emma!

2012-08-17 12:33
ÅderpåleOne

Hehe... jo. Min förra lägenhet låg i ett hus där två romerska familjer bodde. Dom hade alltid ytterdörrarna öppna och västnades dagarna i ända. Vad som ändå var bra var att om man nån gång behövde ha de tyst så la dom faktiskt av när man sa till. Jag har inget problem med oväsen egentligen, så länge det är på dagarna. Jag bryr mig inte heller om nån har en fest nån gång ibland, så länge det inte är varje vecka. Man får ju tåla lite när man bor i lägenhet.

Jag har funderat på att ringa hyresvärden, men ville kolla med folk först för någonstans vet jag inte riktigt vad han hade kunnat göra åt saken. Jag håller med om att det är synd om henne och att hon egentligen borde bo någonstans där det är mer handikap-vänligt istället för ett lyhört hus utan hiss. Jag funderar på att haffa en hemtjänst personal när dom är påväg ut och prata med dem om det. Hade inte dom kunnat göra mer?

2012-08-17 12:38
Bounty

Jag tror inte du har läst ordentligt. För det första så har jag precis flyttat hit och jag föredrar att deala med saker istället för att flytta. För det andra så är det oväsendet på morgonen jag stör mig på, så att inte vara hemma skulle då innebära att jag behöver sova någon annanstans varje natt, och det är inte ens ett alternativ.

2012-08-17 13:33
öronproppar eller ring hyresvärden och se om de kan fixa personlift, sånna som sitter i räcket.

och som någon sa förut

FILMA SKITEN ELLER SPELA IN!!! JAG VILL HÖRA NÄR HON YLAR! :)
Vi växte upp tillsammans för att sedan splittras för alltid
Moderator

2012-08-17 13:45
Alltså... Det här med medmänsklighet och så gäller bara när det passar eller? Som BountyBoo sa är det ditt problem, inte hennes. Skaffa öronproppar och vad glad för att hon kan bo på egen hand trots sina hinder.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2012-08-17 14:29

Hon låter ungefär så här!

Har bestämt mig för att prata med hemtjänst.

Jag hade gärna haft öronproppar, problemet är bara att jag har prövat typ alla som finns men dom trillar ändå ut på natten, vilket inte hjälper mot störande ljud på morgonen.

2012-08-17 14:40
ring hyresvärden och se om de kan fixa personlift, sånna som sitter i räcket.

De e sant. Då har jag nått konkret att säga. Tack!

2012-08-17 15:02
det är såna som du som borde flytta ut i skogen och inte ha några grannar. om du inte ens klarar av att nån går upp för en trappa, eller rycker i ett dörrhandtag. fan kom igen, gnälligare får man fan leta efter.

2012-08-17 15:02
vet inte om din ålder stämmer, men du gnäller som en tant eller gubbe på 78 som är jävligt less på livet

2012-08-17 15:36
skillz

haha jasså? När någon gnäller enligt mig så klagar man bara enbart i syftet att klaga, utan att ha någon avsikt att göra något åt saken. Vad jag gör är att jag diskuterar ett problem och vill ha hjälp med en lösning. Att det sedan har spårat ut lite tycker jag bara är roligt.

Sen är det ju lite komiskt att vara en tant som klagar, så om det är den benämningen jag får så go ahead ;)

Nu ska jag ut i solen!
Hangaround

2012-08-17 17:38
Du ska alltså bli den som haffar tag i hennes hemtjänst och diskuterar eventuella åtgärder med dom? Good for you...

Hon är antagligen rättså utredd som det är, varför inte bara slappna av och somna om?

2012-08-17 18:27
eh,medmänsklighet...MY SKINNY ASS!

stör hon mig skulle jag inte ha problem att ge tillbaka. är det ett cirkusnummer som stör i trappen så är det fan legetimt!
och fett KUL!
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2012-08-17 20:36
Vanilla skrev:
inte jag heller men extremt tjocka människor som försöker göra något åt sin situation ligger mig varmt om hjärtat..gick förbi en videobutik häromdan och såg genom fönstret en fet person stå och välja film och jag bara fastna o log och hoppades att personen skulle välja världens bästa film..inte för det har ett skit att göra med något men man ska ge fan i att retas med dom för det mår nog dåligt ofta

hahaha jag är precis likadan. Det värsta för mig är tjocka asiater som gråter... jag klarar det inte, dom ser så otroligt mer ledsna ut än alla andra.
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2012-08-17 21:03
Jag rekommenderar att du blir en ännu mer störande granne än hon är, tills hon flyttar! Du kanske måste skaffa hjärnskador och bli en inkontinent fettboll som pissar i trappan, men är det inte värt det för att få god nattsömn?

Alternativt kan du bli frikyrklig och politiskt engagerad och gå och ringa på hos alla dina grannar stup i kvarten och berätta om "Jeebuspartiets heliga kreationist-budskap" (alternativt förklara nyttan med jobbcoacher, det är ungefär lika efterblivet). Antingen kommer hyresvärden inse att det inte finns plats för två förståndshandikappade i huset och du är den som är kapabel att hävda diskriminering av religiösa skäl, eller så kommer dina grannar lyncha dig (kanske genom att krossa dig med tjockis-tanten!) Hur som helst får du sova gott då. Problem solved.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2012-08-18 00:06
Är ni helt allvarliga eller? Haha seriöst, hon tycker ju synd om sin granne och ni hoppar på henne.. Är hon inte medmänsklig bara för att hon inte vill bli väckt sjukt tidigt varje morgon av att någon rycker i sitt handtag och ylar i trappuppgången?

hahaha jag är precis likadan. Det värsta för mig är tjocka asiater som gråter... jag klarar det inte, dom ser så otroligt mer ledsna ut än alla andra.

Hahaha what the fuck? bästa jag någonsin läst hahaha.
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "
Battlerappare

2012-08-18 00:48
Nej hon är inte medmänsklig.

2012-08-18 00:49
chokladcigg

du försöker väl vara snäll, men jag klarar mig utan dina råd :P

lollarn

tack! Jag antar att detta är whoa i ett nötskal.
Hangaround

2012-08-18 07:36
Aneek

Nej det kan jag aldrig tänka mig att du gör. Fnizz.

2012-08-18 12:08
choklad

Män ser på kvinnor. Kvinnor ser sig själva bli iakttagna. Detta bestämmer inte bara männens relationer till kvinnor utan även kvinnornas relationer till varandra.

av någon anledning tycker jag det citatet stämmer in rätt väl på hur kvinnor inne på whoa beter sig mot varandra.

Rappare

2012-08-18 12:27
Fast det som chokladocigg skrev var ju inte särskilt konstigt. Onödigt och barnsligt att dra kvinnokortet i den situationen.

Har du ens testat att sova med öronproppar?

2012-08-18 12:35
inte alls onödigt. Jag vet att idioter som du inte drar sig för att skriva elaka saker till folk du inte känner, men jag har högre förväntingar på kvinnor.

Har du ens testat att sova med öronproppar?

Läs hela tråden.