I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Motivationskällor?

Övrigt - Blandat

Moderator

2012-09-04 22:04

Motivationskällor?

Hej!

Har tänkt mycket under dagen på olika motivationskällor folk kan ha, vanligtvis olika från person till person. Det kan gälla ens egen arbetskarriär eller annat, och är nyfiken på andra källor folk kan ha. Tanken slog mig först för några veckor sedan efter en incident vilket gav mig en rejäl boost.

Grejen var att jag hade åkt bil ett par hundra mil under ett några dagar, ungefär för fyra veckor sedan. Mitt i körningen ringer min telefon och jag plockar upp den, samtidigt vinkar polisen in mig och berättar att jag kört för fort. Tur i oturen inte såpass att lappen ryckte, men ändå så att det kändes i plånboken.

Nu ett par veckor senare insåg jag att det gav mig motivation, varför vet jag inte och det känns väldigt konstigt att en sådan händelse kunde motivera mig så. Men på något sätt blev jag sugen på att göra något som lyfte mig. Blev nästan direkt ännu mer fokuserad på arbetet, jag började direkt komma igång med träning och kost, tog åt mig fler projekt utanför arbetet och känner mig verkligen på topp nu.

Vad jag vill ha för syfte med tråden är att jag undrar vad ni har för saker, personer etc. som motiverar er? Har ni svårt att skaffa motivation? Känns allt hopplöst hela tiden?

Om det går skulle det vara kul att diskutera allt möjligt om just motivation, varför inte använda tråden för att peppa varandra eller dela med er utav tips?

time isn't wasted when you're getting wasted .
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Moderator

2012-09-04 22:06
Kan lägga till att jag ofta blir inspirerad utav idrottsmän. Den unge John Guidetti har varit en grym motivationskälla för mig de senaste åren, man kan ju inte annat än att älska hans målmedvetenhet trots åldern.

http://www.youtube.com/watch?v=ShZDaVDHrtc
time isn't wasted when you're getting wasted .
Redaktionen

2012-09-04 22:50
gör inte jag grejer så kan jag likagärna rulla över o dö, typ.

mycket kontemplerande bakom det till synes enkla uttalandet asså, 4real yo

fast vid närmare eftertanke så tillför det ju inte jättemycket till diskussionen...

jag har perioder av ett mer eller mindre motiverat jag. ofta triggas nog min motivation av yttre åverkan såsom t.ex respons på ens arbete osv. och tvärtom, bristen på respons leder mig till en mer eller mindre omedveten likgiltighet. du rycktes väl ur nån dvala när harry haffa're.

tycker sånt här är ganska intressant och tror också att motivation är en sak som fungerar liknande på alla. skillnaden ligger väl mer i hur man hanterar det. om man är handlingskraftig, initiativrik, uthärdig m.m..
namaste
Hangaround

2012-09-05 07:12
Jag har barn och då ställs ju allt lite på sin spets. Hon motiverar lätt mig i allt. Att göra ett bra arbete så att jag kan behålla mitt jobb och fortsätta ge henne någonstans att bo. engagera mig politiskt trots motgångar för att hon ska växa upp och leva i ett schysst samhälle. Vara en trevlig och god människa så att hon växer upp med en bra förebild. Stiga upp när man vissa gånger bara vill dra täcket över huvudet och sova i en evighet. Hon ger mig inget val. Himla praktiskt faktiskt.

2012-09-05 18:37
Jag bloggar just nu mycket om min kamp för en bättre fightingkropp. Hittills tagit mig från 108kg till 95kg efter en, ja vi kan kalla det misslyckad bulk :) Och att varje pass få skriva ner och se svart på vitt vad man har gjort motiverar mig mycket.

Jag läser även citat och ordspråk och försöker följa dessa så gott det går!

Man får starkare ben i uppförsbacke :)

2012-09-05 20:09
Jag hittar motivation när jag har struktur och ordning i mitt liv, Flyttat till Norge och här är de blandat med motivation för min del..
tex mitt nya jobb där är allt strukturerat , jag vet vad jag ska göra, och jag vet hur jag ska göra. Vilket leder motivation tillexempel att ordna väggar, hitta nya lösningar och outfits, göra om i front och i skyltfönster samt skyltdockorn (jobbar i klädaffär ). Jag är motiverad hela tiden.

Men hemma, min lägenhet är upp och ner, jag orkar inte tvätta kläder, jag orkar inte diska, och jag har slutat äta mat. helt hållet. Finner ingen motivation till att laga mat, vilket leder till ingen energi, och de leder till att då hittar jag ingen motivation att göra något.
Gått ner 7 kilo på 3 veckor. Många tror att man skyller på adhd typ som en ursäkt till varför man inte orkar göra saker, istället för att kanske fatta att vissa saker har man svårare med att göra än andra.

För mig känns det som ett helt årsprojekt att tina kycklingen, steka upp den och hitta kryddor som passar till. Medans man ska koka upp vatten lägga i spagettin och hålla på tiden , i värsta fall två tider eftersom kycklingen måste man också hålla koll på. Det är bara piss, fyfan jag blir typ trött av att tänka tanken.

Hemma, så har mina vänner varit den som har typ kommit in och ba "tjeenaaa johanna, vad haru ätit idag?" sen svarar jag "nja en halv macka typ.." sen så motiverar dom mig till att laga mat tex säga till vad jag ska göra och får matlagningen att bli så rolig som möjligt genom att visa mig vad jag kan använda osv.

Imorgon ska jag träffa en dietist som ska hjälpa mig hitta motivation till att laga mat igen, eller ge mig tips på vad jag kan äta utan att de blir för avancerat.

Så i stortsett- de som får mig motiverad är nog struktur på saker och ting.
All I'm gonna do is just go on and do what I feel - J.hendrix

2012-09-05 20:18
Svår fråga. Jag kan inte komma på vad det är som motiverar mig.

Måste man veta vad det är? Antingen gör man något, eller så gör man det inte. Vissa dagar är jag lat, andra dagar har jag energi. Hur vet jag att jag inte behöver gå upp ur sängen? Jag ligger fortfarande kvar. Det måste väl inte vara svårare än så.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-09-05 20:29
kan väl nämna att jag inte alltid lever så... ibland får jag skuldkänslor när jag är lat. Men det är mitt motto iaf!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-09-05 20:41
LillJ

Känner igen det där lite.. För mig blev jag väldigt aktiv då jag hade ett fysiskt jobb, styrde alltid matlåda, lunch osv "ryddade" upp efter mig. Du verkar ändå ha ett jobb som ger dig fritiden helt fri så borde kännas som du kan ta för dig mer då du är hemma. Ett tips är väl att börja göra matlådor och se det lite som att "måla" eller nått, det är ändå kul att laga mat, dina kollegor kommer bli avis när du dyker upp varje dag med nått nice hemlagat.

Dom brukar ha schysta, redan preppade laxfileer i norge, bara att köra i ugnen och sen i micron på jobbet, va sjukt goda, checka rema, 4 som ligger i folieask. Bara att göra pasta till.

Räkor är typ gratis i norge ocksp om du gillar det, lite pill iofs... Jag gillar att koma starkt, vitlök och citron, pasta pluss såser är alltid lätt och kycklingfärs är också ett billigt tipps i norge.

2012-09-05 20:44
Jag har ingen motivation till att laga mat de är där de sitter..
jag älskar räkor osv, men denna månad har jag bara 200 kr att leva på tills den 20de.. så har inte ens råd att köpa mat heller.

2012-09-05 21:38
Räkor kostar 15-17 kr kilot i Norge, pasta är ingen peng och finns billiga pastasåser. You can do it!

2012-09-05 22:16
jaaaaaa kanske.. fan ja hitta bara dyra räkor. Undra vars man hitta färska räkor?..

2012-09-05 22:19
Kör på frysta med skal brukar smaka bäst och finnas för självplock

2012-09-05 22:29
nej dom är svindyr... inte hittat självplock här.
Bor i mo i rana..

2012-09-05 22:34
Skumt, va riktigt billigt i Oslo...

2012-09-05 22:49
Mo i rana - Oslo ...

Stor skillnad.. tro mig, väldigt stor skillnad.

2012-09-06 00:29
LilJ

Men hemma, min lägenhet är upp och ner, jag orkar inte tvätta kläder, jag orkar inte diska, och jag har slutat äta mat. helt hållet. Finner ingen motivation till att laga mat, vilket leder till ingen energi, och de leder till att då hittar jag ingen motivation att göra något.
Gått ner 7 kilo på 3 veckor. Många tror att man skyller på adhd typ som en ursäkt till varför man inte orkar göra saker, istället för att kanske fatta att vissa saker har man svårare med att göra än andra.

ok helt ot men vafan sådär ska du inte behöva ha det, fick du inte i samband med att du fick din diagnos någon form av hjälp att utveckla strategier för att fixa sånt där?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2012-09-06 09:45
Mistery_Chick : Nej för jag har aldrig haft några problem med det vad jag har trott, men när jag tänker tillbaka har mina vänner varit till stor hjälp.

Hemma äter jag när jag känner för det, men jag har även fått ett eget ica kort av mamma som hon står för kostnaden så är jag sugen på något så har jag dragit och köpt det typ.

Första gången jag flyttar helt själv, ska hålla koll på räkningar (aldrig betalat räkning förut eller någon som visat hur jag ska göra), jag ska hålla koll på tiden, jag ska fixa abonemang, jag ska hålla de rent och snyggt, jag ska jobba och även kolla koll på ekonomin så att det inte far iväg. Inget utav de där har jag väl tagit tag i själv förutom att jobba då. Men det krävs en hel del att flytta själv, och jag har varit inne på NAV i norge och frågat om stöd. För hemma gick jag en gång i veckan hos en psykiater som fick mig hålla koll på läget, men just nu har jag så mycket att hålla reda på, så jag i stortsett inte orkar göra något alls. Vet inte vars jag ska börja och även sagt de till NAV (arbetsförmedlingen i norge) men ingen kan hjälpa mig, alla ser ut som frågetecken när jag berättar att jag behöver hjälp, kanske någon att prata med. Men eftersom jag inte är norsk medborgare så finns det som inget..

Förut hade jag boende jag skulle också hitta, aldrig flyttat förut så jag visste väl inte hur man ska leta, eller vad allt ska kosta och vad som är rimligt och inte rimligt. Men jag hittade tillslut ett boende som jag har, som är relativt billigt. Men alltså jag orkar inte ens tvätta liksom.. Jag tror allt handlar om för jag har tappat det helt, kläderna ligger på golvet och även om jag viker in det och försöker hålla det rent så är allt på golvet efter några minuter. Diskhögen har blivit större, fast om jag har sagt till mig själv att diska efter jag har ätit så har det kommit en zombie inom mig som bara vägar göra allt. Det jag kan göra är att sova och jobba typ. Men jag har sagt till mig själv att jag ska städa idag och ordna upp allt detta och även satt på en tvättmaskin nu så jag kan få sova i rena lakan som jag inte gjort på två månader.

Men mat för mig är som att jag glömmer bort att äta, (det problemet har jag haft förut och folk har sagt att jag ska ha en skalman klocka, sova äta klocka) Men just nu är jag inte ens hungrig längre och jag vet att concerta har en biverkning att man tappa aptiten, jag gjorde de förut när jag åt den men ätit medicinen i 19 månader nu, men nu har de kommit tillbaka. Jag har försökt köpa mackor (typiskt norskt) men jag får i mig tre tuggor sen vill jag typ spy upp det igen. Allt smakar skit, och jag orkar inte äta. ska till doktorn nu klockan 12, sist jag åt mat de var igår klockan 9. Fick i mig en halv omelett som jag köpte.

Jag har googlat adhd - kost (även tog jag tag i att skicka ett mail till Anna Skipper ) kom in på hennes hemsida och de stod "detta bör du äta , detta bör du inte äta" men för mig hjälpte det inte alls när jag är ute efter recept.

Jag skrev till Anna skipper exakt som det var och att jag tyckte att hennes sida hjälpte mig inte bara för de står detta bör du äta och detta bör du inte äta så hjälpte de inte att se pasta och allt man ska ha till mat ska man inte äta för det är socker, hur ska jag få veta vad jag ska ha till äggen, eller till kycklingen ? Sen att jag funderar på att göra ett matschema där det står varje dag vad jag ska äta ochville ha hjälp med lätta recept och inspiration.

Hon svarade "Åk till närmaste vårdcentralen i norge och fråga om att träffa en dietist, eftersom jag inte ser ditt tillstånd nu så kan inte jag hjälpa dig. Men du bör äta mat och är tre gånger om dagen" Men jag är aldrig hungrig så.. vi får se hur det går med doktorn idag.

Men jag tror att hemma har jag ändå struktur på saker och ting och koll på läget därför hittar jag motivationen till att äta, och de gångerna jag inte gör det brukar mina kompisar ordna upp middagar tillsammans så jag får äta mat.

2012-09-06 09:51
ett stort stort problem är tidsuppfattning jag kan inte skillnad på 5 minuter och 45 minuter. De kan vara ett problem när man är ensam, jobbar liksom till 19. Sen så tänker man ahmen jag äter något snart.. blir säkert hungrig.. Sen när man kolla på klockan igen då är den 01.00 typ och sen så fattar man inte vars tiden tog vägen och då är de försent att äta.

2012-09-06 09:55
LillJ

Om det är medicinen som gör att du tappar aptiten så måste du ju byta ut den till något annat. Ingen dietist kan hjälpa dig om du har fått en medicin som inte passar din kropp. Det finns ju flera av dem som kan ge samma positiva effekt, men inte samma bieffekter.

2012-09-06 09:56
Den passar jätte bra med min kropp, alltså den har hjälpt mig jätte mkt.

mitt fall med medicinen är typ ett sånt där "mirakel" som forskare kan ha på redovisning för att visa hur bra den är.

Det handlar inte om medicinen, det handlar om struktur osv..
Jag vet inte riktigt vars jag ska börja för att få strukturen att gå igenom.. de enda jag behöver i såna här tillstånd är en "push"..

2012-09-06 09:59
Då kanske jag missuppfattat.. skrev du inte där uppe att du tappat matlusten sen du började på medicinen?

2012-09-06 10:05
När det gäller struktur så tror jag du är hårdare mot dig själv än vad du behöver vara. Det du beskriver är i princip så som jag kan leva i. Jag dammsuger typ aldrig. Kan ha högar av disk, byter sällan lakan och tvättar inte förrän det är absolut nödvändigt. Jag gör bara inte så himla stor grej av det. Sluta intala dig själv att du behöver ha ordning för att må bra. Du städar när du städar.

2012-09-06 10:11
i början gjorde jag det, sen har det gått bra. Men nu när jag har slutat äta mat, då har det kommit tillbaka. Men jag vet att biverkningen går att få bort bara om jag hitta motivation att äta.

AneekDivine - Det är där vi är olika, jag måste ha ordning för att må bra.

Jag måste veta vad jag ska göra på dagarna för att komma igång, om jag ska duscha först eller borsta tänderna. Jag har skrivit lappar förut, har försökt skriva lappar nu också men jag orkar inte följa dom. Jag sitter bara och väntar tills jag börjar jobbet för det är så skönt att komma dit för där har jag struktur och behöver inte tänka på allt här hemma..

Men tex nu sjukt rörigt hemma, och jag vet inte vars jag ska börja.. men jag vet att när jag väl börjar och håller igång då tar jag rubbet.

2012-09-06 10:37
men jag vet att när jag väl börjar och håller igång då tar jag rubbet.

Precis det jag menar. Du vet om att du kommer göra det förr eller senare och då kommer du fixa det, så varför sitta och grämma sig för att du inte gör det nu? Njut lite av livet fram tills dess. Gå ut och drick en te i solen, titta på människor. Läs en Kalle Anka. Köp dig en fin tröja. Skit i att du inte borstat tänderna eller duschat. Går hela världen under för det? Ge dig lite cred. Du har fan vågat flytta till en ny stad ensam. Inte alla som tar det steget.

2012-09-06 10:41
åh tack vad fina ord :)
jag måste typ duscha.. jobba i klädaffär. utsidan är viktig. Men du har kanske lite rätt, kan ge mig credd också att jag faktiskt hedde i alla handdukar och lakan i tvätten idag..

2012-09-06 10:48
bra där! Se vad du faktiskt gör, istället för allt du inte gör! :)

2012-09-06 11:24
det är såna som dig jag behöver när jag blir zombie. Då får jag som en kick..

2012-09-06 11:38
Jag gjorde inte så mycket. Jag pekade bara åt ett håll som du inte tittade åt, men det var du som såg :)

2012-09-06 23:55
ADHD- Kost? Finns sånt verkligen? Finns det speciell kost för CP-skadade och folk med Downs också då? Skumt.

Jag blir iallafall motiverad av folk som man trott at det vart helt kört för sen så ser man helt plötsligt att det går jätte bra! Sånt blir jag glad och motiverad av! Puss
Låt kärleken slå rot..

2012-09-06 23:58
AneekDivine skrev:
men jag vet att när jag väl börjar och håller igång då tar jag rubbet.

Precis det jag menar. Du vet om att du kommer göra det förr eller senare och då kommer du fixa det, så varför sitta och grämma sig för att du inte gör det nu? Njut lite av livet fram tills dess. Gå ut och drick en te i solen, titta på människor. Läs en Kalle Anka. Köp dig en fin tröja. Skit i att du inte borstat tänderna eller duschat. Går hela världen under för det? Ge dig lite cred. Du har fan vågat flytta till en ny stad ensam. Inte alla som tar det steget.

Där har du nog svaret LillJ:a flicka!
Låt kärleken slå rot..

2012-09-07 07:21
Rädsla och fåfänga är mina centrala källor till motivation.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2012-09-07 09:14
Den här ger mig motivation!
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

2012-09-07 09:58
Baze - du behöver kanske inte gå överstyr. Men det finns kost som förbättrar liksom olika saker.
adhd människor ska inte äta socker osv tillexempel.
Den är inte specifikt "hej bara du med adhd ät det här" utan det är mer kost som hjälper olika delar i hjärnan, och annat energi intag än andra.
Det är som folk med fettma dom kan ju äta saker med mindre fett i, och adhd ska undvika allt socker , och äta mkt advokado tex. Du behöver inte dumförklara mig då kunde du likagärna låta bli. Så onödigt att dra in "aha finns de för cp skadade människor och folk med downs?" Du var verkligen tvungen krydda till det för att dumförklara mig?

2012-09-07 10:01
Ibland kan det hända att när jag får för stökigt osv, då orkar jag inte alls och lever så hur länge som helst i flera månader. Och vilket gör att jag blir väldigt trött av att se all röra. Men klart jag tar tag i det när de väl behövs.

2012-09-13 15:15
Arnold Schwarzenegger - "Who do YOU want to be in life?"

http://www.youtube.com/watch?v=vH0nP4NzS9M

2012-09-13 16:42
musik är utan tvekan den största motivationskällan för mig.

2012-09-13 20:00
min favoritsysterdotter motiverar mig att orka leva. (det lilla aset)

annars motiveras jag ofta av min partner och mina vänner.

sen jag gick i terapi för att orka leva med mina MS-smärtor motiverar jag mig själv jävligt bra. tricket är att göra saker fast jag har ont och försöka fokusera på sånt jag finner värdefullt i livet.
att leka med min systerdotter kan göra helt fantastiskt ont, men det gör både henne och mig glada, så jag tar den smärtan och klagar inte över den. ingen kan hjälpa mig ändå. varför fokusera på den istället för att leka?

att se andras papercraft motiverar mig att bli en bättre modellbyggare.

för mig handlar motivation mycket om att ställa en handling, ett fenomen eller en framtida planering mot ett alternativ och jämföra vad jag finner mest värt.