I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Recept-tråden

Övrigt - Blandat

Graffare

2012-09-27 14:51

Recept-tråden

Vem är game på att dela med sig av recept, för tips och inspiration? Är verkligen inget proffs, men tycker det är kul med mat och prova nya saker.

Jag börjar med en vanlig men ovanligt god köttfärssås som just nu står och puttrar på spisen. Receptet är delvis egenkomponerat/modifierat utifrån andra recept:

400 g blandfärs
1 burk krossade tomater
En halv rödlök
Vitlöksklyftor efter smak
Majskorn på burk
1 tärning grönsaksbuljong
Matlagningsgrädde
0,5 dl rödvin
Rosmarin
Oregano

Hacka och fräs vitlök och rödlök, i med köttfärsen och fräs tills den fått färg. Slå på en skvätt vatten, vinet och krossad tomat. Låt det börja puttra och sen i med buljongtärning och eventuellt lite tomatpuré. Krydda på bra med oregano och rosmarin och puttra i 30 minuter innan du slår på en skvätt grädde. Vid den här tiden kan man slänga i majsen om man vill ha det, samt börja koka valfri pasta. Toppa med riven parmesan eller någon annan skön ost.

Som bonus kan jag tipsa om en jävligt god gröt till morgonen eller mellanmålet:

Hacka ett halvt päron och koka upp tillsammans med fiberhavregryn och lite sojamjöl. Jag brukar även blanda i psyllium- eller linfrön för magens skull.

Lägg upp i tallrik/skål och pudra över vaniljsocker och lite vanligt strösocker. Häll på mjölk: gudomligt.

My stomach got young dead orphans in it
I eat from trash cans at abortion clinics
-Jus Allah

2012-09-27 17:29

Pasta sås:
Bacon
Lök
Matlagningsgrädde
Tomatpuré

Steklöken och bacon till önskad konsistens, tillsätt grädde och tomatpuré. Peppra lite, baconen är så salta i sig att man ej behöver salta. Koka spagetti!

klart på 15 min och fett gott! Peeeace!
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...
Graffare

2012-09-27 19:09
En variant på pastasås jag brukar göra är bacon, lök, creme fraiche och paprika. Också gott :)
-Jus Allah

2012-09-27 19:24
Hacka och stek ICAs mexicana korv. Hacka tomat och blanda med bönmix, korv och sweet-hot sås.

---

Häll bort vattnet från en burk tonfisk och fräs i olivolja med selt och peppar. Blanda sedan i ca 2 msk tomatpure och 2 msk ketchup. Fortsätt fräs under ständig omrörning till dess att vattnet i ketchupen börjar försvinna. Släng i en god dos oregano, rör om lite över värmen och ät sedan till pasta.
Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful. - Lao Tzu

2012-09-27 19:53
Men du är min gud! Jag har länge funderat på att göra denna men tror att de skulle bli så jävla tjafs om jag gjorde de..

Tur nån tänker som jag. äntligen kanske jag kan börja hitta motivation att äta igen och laga mat.
All I'm gonna do is just go on and do what I feel - J.hendrix
Promotor

2012-09-28 19:39
Tonfiskpizza med sallad och vitlökssås.

Pizza

Deg:

5 dl vetemjöl
1 msk olivolja
1-2 krm salt
2 dl vatten

Häll i mjölet i en plastbunke, tillsätt olivolja och salt, häll i vatten efter känsla men det är ett ungefärligt mått (har dock aldrig kört med mått, endast på känsla med samtliga ingredienser) arbeta degen med händerna tills dess att degen har en jämn fin färg och varken är torr eller blöt.

Lägg in den färdiga degklumpen i en fryspåse i kylen i c:a 15 minuter för förbättrat resultat (mycket skönare konsistent och lättare att kavla ut)

Sätt ugnen på över och undervärme på mellan 225 - 300 grader (beroende på tjockleken av botten, ju tunnare botten ju högre värme)
Obs! Ta inte snabbvärme, för ett bättre resultat behöver ugnen värmas på över & undervärme, annars riskerar botten att vara degig medans ovansidan är mer eller mindre bränd.

Smöra plåten/olja, smaksak.
(Rekommenderar inte bakplåtspapper då det oftast gärna fastnar i botten.)

Kavla ut eller använd händerna.

Topping:

Krossade tomater
Icas tonfisk i olja (den bästa jag smakat hittills)
kalamata oliver (eller vilka du nu föredrar)
Italiensk salladskrydda
Mild ost, riven pizzaost eller t.ex, hushållsost, nice att även ha på mozarella.

Lägg på detta gärna i den ordningen, alt. kalamata oliverna efter salladskryddan beroende på om du vill att dom tar smak av den eller ej.

I mitten av ugnen alt. steget nedanför, beroende på ugnen, har erfarat att botten inte blivit helt klar i vissa ugnar, men blivit perfekt när jag satt den ett hack ned.

Pizzan är klar när kanten är gyllenbrun och har hårdnat, kolla även gärna botten.

Toppas med oregano när du tagit ut den ur ugnen
(krossa oreganon i handen för att få ut mer smak.)

Sallad:

Isbergssallad
Tomater
Avocado
Mozarella
Oliver
Olivolja
Vinäger
Salt
Peppar
Oregano

Skär upp salladen och lägg i en skål, samma med tomaterna.
Häll i olivolja, lite lite vinäger (sätter väldigt mycket smak), lite salt och peppar och rör om.
Skär upp avocadon i mindre bitar och häll i, i med oliver, skär även mozarellan i mindre bitar och häll i. Toppa med Oregano och rör om.

Vitlökssås:

3 dl Creme fraiche
50 mg smält smör/margarin
1-2 krm salt
en nypa peppar
2-3 vitlöksklyftor

Häll i Creme fraiche i en skål.
Smält smöret och häll i. Hacka vitlöken i små bitar och häll i, tillsätt salt & peppar.
Rör om ordentligt.

Låt stå i kylen i c:a 15 minuter (medans pizzan står i ugnen t.ex)

Bon appetite
We're here

2012-09-28 19:46
omg kanske ska börja nätdejta i denna tråd..
Graffare

2012-09-28 19:52
Skönt sammanträffande, har precis tryckt i mig hemgjord pizza med bland annat tonfisk på ena sidan. På andra sidan salami, fetaost och rödlök. Till det en Mariestad Old Ox ;)
-Jus Allah
Promotor

2012-09-28 19:57
Vegetarisk Wok

Slänger upp ett till kärt recept.

1 stor broccoli
Blomkål (så mycket som önskas, brukar använda 1/4 - 1/3)
1 Paprika
15 Brytbönor
3 Färska champinjoner
2 Vitlöksklyftor
1 chili
1-2 kanelstänger
2 krm salt
ett par nypor curry
Kokosmjölk
ev. lite garam masala

Skär upp samtliga ingredienser i önskad storlek,
skruva upp värmen på spisen till steg 4-5.
Först i är broccolin samt blomkålen, ha i rikligt med olja så att dessa 2 suger åt sig mycket av detta, häll i curry efter en liten stund när de dragit åt sig olja.
efter ett par minuter så häll i paprika och brytbönor.
nån minut senare champinjonerna.
rör om och låt detta värmas upp en stund tills konsistensen är nicee.
häll i vitlök och chili.
nån minut senare slänger du i kanelstängerna och tillsätter kokosmjölken.
garam masala kan här även tillsättas.

ett par minuter efter detta så är det klaaart.

Serveras gärna med ris och något gott ljust bröd, nanbröd eller libabröd t.ex

We're here
Promotor

2012-09-28 19:58
Stayblack:

ahhh, gillar att göra så också, olika smaker på olika delar, t.ex en stark och en mild sida eller helt olika ingredienser på de olika bitarna, omväxling förnöjer!
We're here

2012-09-28 20:36
Jag kan bara en maträtt
Spagetti Carbonara

Carbonara
1 paket Bacon
Matlagningsgrädde
Chilisalt
Grillkrydda
peppar
philadelphiaost - vitlök (eller densmak man gillar)

Stek baconen som man vill ha de, häll i matlagningsgrädden men bara en liten skvätt, sedan lägg i philadelphiaosten tills de blir en saas sedan ba he i alla kryddor man vill ha.

Koka spagetti
åh de blir typ den bästa carbonaran. Sedan alltid avsluta med rå äggula på toppen.

2012-09-28 20:38
och ost såklart!!
Promotor

2012-09-28 20:51
hushållsost är tjockt gott på pizza, smälter supernice!

är väldigt få svenska pizzerior som har endast hushållsost, isåfall står det alltid och är ofta en mer riktig italiensk pizzeria än vanligt här.

och aaah, det blir mer av en gryta faktiskt.

f.ö mmmm carbonara!!
We're here

2012-09-28 21:05
En klassisk ostsås är inte att förakta:

-4 dl mjölk
-2 msk mjöl
~5 dl riven ost. Gärna en aning lagrad, då du får mer smak.
-Salt
-Vitpeppar
-Eventuellt en skvätt grädde

-Stekt bacon och/eller kokta grönsaker

Blanda mjölk, mjölk och grädde och ställ över värmen. Medan det värms kan du passa på att riva osten

Se till att hela tiden röra om medan det kokar upp, så att det inte bränner fast i botten.

När det kokat några minuter blir såsen tjock. Ta av från plattan och rör ner en del av osten åt gången. Eventuellt kan du behöva värma på lite extra för att få den sista osten att smälta, men se till att du inte låter det koka upp, eftersom det gör att osten klibbar ihop.

Smaka av med salt och peppar och släng i eventuella grönsaker och bacon. Ät till pasta.
Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful. - Lao Tzu

Admin

2012-09-29 23:11
Tråden rensad.

Kom igen nu, det är en tråd om recept. Behöver inte bli tråkig ton. Det går att kritisera utan att vara nedlåtande.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2012-09-30 00:16
Enkelt och grymt god soppa!

Creme ninon(fransk ärtsoppa)
4 personer
4 små charlottenlökar
6 dl gröna ärtor (frysta)
4 dl torrt vitt vin
2 dl vispgrädde
2 dl vatten
3 dl hemmagjord kyckling buljong(alt 2tsk kyckling fond)
1 inte allt för stor vitlöksklyfta
4 stora pilgrimsmusslor
4 msk champagne/mousserande vin efter plånbok

Redning:
Vetemjöl
Smör

Hacka lök och fräs den mjuk i smör. Tillsätt vatten, vin, fond och grädde. Tillsätt frysta ärtor och låt det koka upp. Mixa soppan med mixerstav. Pressa ner vitlöksklyfta, salta och peppra och låt det stå och småputtra på spisen i cirka 15 minuter.

Se till att musslorna är tinade och torra. Gnid in dem med olivolja. Grilla hastigt ca 30sek på varje sida. Salta och peppra lite. Precis innan servering av soppan så toppar man den med champagne eller mousserande vin efter smak och plånbok.

Jag föredrar att sila av soppan genom en finmaskig sil. Red soppan med smör och mjöl. Rulla ihop vetemjöl och smör till små bollar och vispar sedan ner dem i den kokande soppan, börja med lite mindre och prova dig fram tills du får den konsistens du vill ha. Soppan kan lätt förberedas dagen innan, värm då bara upp den och halstra pilgrimsmusslorna innan servering.
"Det finns ingen dålig musik, <br> bara dåliga låtar."

2012-09-30 00:49
Skall man envisas med att använda en sådan sak som pilgrimsmusslor (som redan är svindyrt i sverige) i en soppa kan man lika gärna köpa färska sådana.

Finns få proteinkällor som drar till sig så pass mycket vatten när du fryser dom som pilgrimsmusslor gör, dom är som en svamp, och det spelar ingen som helst roll hur mycket du torkar dom så kommer dom fortfarande ha en blöt och mosig konsistens.

Frysta pilgrimsmusslor använder du enbart för buljonger och dyl.

Sen mjöl i soppor?, för att reda?, does not compute. sen hälla ner alkohol i en gryta eller soppa utan att koka bort alkoholen?

2012-09-30 00:54
Smaken är som baken :)
"Det finns ingen dålig musik, <br> bara dåliga låtar."

2012-09-30 01:48
Känner mig nästan skyldig att bidra med ett någorlunda korrekt carbonara-recept med tanke på LillJ's horribla version..

* sidfläsk/bacon (Tulip om det är bacon som inhandlas. Är det enda märket jag hittar i vanliga matbutiker som inte får sin smak av rökarom.)

* Grädde

* Parmesan/pecorino (jag föredrar en blandning)

* Äggulor

1. Sätt på pastavatten. Salta minst dubbelt så mycket som du tror är rätt.
2. Knaperstek fläsket.
3. Blanda grädde, ägg och ost + svartpeppar i en skål.
4. Släng i pastan i stekpannan med fläsk och vänd runt.
5. Häll över såsblandningen, rör om på eftervärmen i typ en halv minut.
6. Servera! Riven ost och basilikablad är passande garnityr.

Walking the street of dreams
Moderator

2012-09-30 12:48
Jag bidrar med min version av """""carbonara""""":

Stek bacon
Koka Spaghetti
Häll över i djup tallrik
Knäck över ett ägg eller två (med vitan också för krämighetens skull)
Svartpeppra
Har du ost hemma kan du he i det också

Klart!
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2012-09-30 13:49
Naizon - omg vad vare för fel på min?
Den blir krämigare, godare, du körde ju ba nå classic.

Ingen fantasi alls.

Sen tack för att du dissar den enda maträtten som jag kan (som jag faktiskt även har bjudit på och folk tycker det är jätte gott). Jag är skit dålig på att läsa recept så jag har bara gjort eget.

2012-09-30 14:19
Rå äggvita i mat är sådant du blir utkastad från vilket resturangkök som helst för. Ser snyggt ut när "Moderatorer" tipsar användare om sådant som är rent ut sagt hälsovådligt.

Vad blir nästa tips, rare fläskkött?, kyckling carpaccio?

Moderator

2012-09-30 14:22
Vilken tur då att jag inte jobbar i något restaurangkök. Men vad är det hälsovådliga med råa äggvitor?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Moderator

2012-09-30 14:28
Jag menar, jag har tryckt i mig det i ganska många år nu och det vore ju intressant att veta om jag har utsatt mig för livsfara under alla dessa år.

2012-09-30 14:36
Risk för salmonella, nu är visserligen smittspårningen i sverige högklassig, men när rå äggvita inte tillför något överhuvudtaget så finns det heller ingen anledning att använda det.

Det är heller inte speciellt nyttigt i längden då man kan få biotin brist.

Förstår heller inte hur äggvitan skulle göra något "krämigare" då dess kokpunkt är lägre än gulans och äggvita när den utsätts för värme stelnar.

2012-09-30 14:37
Det är säkert inget fel på din pastasås, men det är ingen carbonara. Döp om den förfan, det är ju din skapelse..

Råa ägg (gäller hela ägget) = salmonellarisk. Men den är försvinnande liten. Jag hade inte låtit det hindra lite extra krämighet i min carbonara.

2012-09-30 14:39
brb2009

Det är inte ovanligt att du i Italien får in carbonara som nästan liknar scrambled eggs, där vitan blir till strimlor av ägg. Ingen favorit..

2012-09-30 14:41
(gäller hela ägget)

Räcker med att skilja membranet från gulan så är det safe, går inte ens jämföra vita med gula vad gäller upptagning av salmonella bakterier.

Den ena är förbjuden i resturangkök (från petters sylta på hörnet till 3 stjärniga michelin) andra är inte.

Se om du kan lista ut varför.

Moderator

2012-09-30 14:53
brb2009 skrev:
Risk för salmonella, nu är visserligen smittspårningen i sverige högklassig, men när rå äggvita inte tillför något överhuvudtaget så finns det heller ingen anledning att använda det.

Det är heller inte speciellt nyttigt i längden då man kan få biotin brist.

Förstår heller inte hur äggvitan skulle göra något "krämigare" då dess kokpunkt är lägre än gulans och äggvita när den utsätts för värme stelnar.

Det med stelheten har du helt rätt i (förmodligen det andra också, men jag kände inte att jag hade så mycket att tillägga där), därför får man låta pastan svalna några minuter innan man häller på ägget så brukar det gå bra.

2012-09-30 14:59
Varifrån har du fått att det skulle vara förbjudet med rå äggvita i restaurangkök? Finns många rätter som innehåller rå äggvita. Jag har själv ingen koll på hur lagen ser ut, upplys mig gärna!

2012-09-30 15:00
Nizon - De där är väl för fan visst carbonara.
Jag har bara lagt in philadelphiaost och kryddor?
Men har i stortsett allt du har i din "korrekta" carbonara förutom att jag har kryddat till den för jag tycker den blir godare då och tagit bort de jag inte gillar.
Alla har väl ett eget sätt att laga sin carbonara. Du gör ju på ditt sätt, kaptenen på sitt sätt och jag på mitt sätt.

SEriöst vad äre för fel på vissa i den här tråden? Jag trodde först att brb2009 typ drygade för han hade tråkigt och skämtade typ lite. Men han är ju helt seriös, och sen så kommer de en till .. du nizon.

2012-09-30 15:08
Okej. Chilla!

Var inte meningen att verka dryg. Jag såg inlägget något salongsberusad och tänkte "philiadelphiaost och grillkrydda?", nej, inte i en carbonara. Jag ursäktade mig ju dessutom senare. Tack förresten att du klumpar ihop mig med brb2009, whoas egen besserwisser och google master deluxe..

Naizo, inte nizon.

2012-09-30 15:11
De är ju bara för att ni två är dom enda som är dryga.
Brb2009 har fan tagit priset de enda han gör här är att kommentera alla andra att dom gör fel. Förstår inte ens hur han får vara kvar att skriva.
Men de är lugnt jag godtar din ursäkt och jag föreslår dig att testa philidaelphiaost med vitlökssmak nästa gång. Du kommer gilla de. Tro mig.

2012-09-30 15:35
många rätter

do tell, snälla.

google master deluxe

vet att det kan komma som en nyhet för er som växte upp som en del av pokemón generationen, men oss som kom före har funnit andra sätt att bygga våran kunskapsbas.

men jag antar det är lätt att göra dumma antaganden när man endast har sina egna referens ramar att utgå ifrån.

2012-09-30 15:38
alla dessa "många" torde ju vara svenska rätter då också (alternativt nordiska) då det i övriga världen är sådant du blir utslängd för kors och tvärs, då deras smittspårning inte är i närheten av våran.

2012-09-30 16:08
blev fet hungrig av denna tråden, fyll på me recept!

2013-03-14 19:48
Visst fanns det en annan recepttråd också? Hur som, uppar denna med dom senaste recepten (det kan bli en del, hehe):

Pannkakor med grahamsmjöl
4 port.
1 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
½ tsk salt
5 dl mjölk
2 ägg
1 msk potatismjöl
2 msk rapsolja

Vispa ihop det, låt smeten "svälla" i typ 30 minuter. Stek och ät!

---------------------------------------------------

Grahamsscones
4 port. 250 grader celsius, ~10 minuter

3 dl filmjölk
80g smör (alltså, kör på typ hundra, vem orkar mäta upp 80, liksom?)
4 dl grahamsmjöl
4 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
1 tsk salt

Blanda dom torra ingredienserna i en bunke. Skär smöret i bitar och finfördela smöret i dom torra ingredienserna till en grynig massa. Blanda ned filmjölken till du kan forma det till en deg. Dela degen i fyra bitar, platta ut till fyra runda delar, ca 15 cm i diameter. Skär ett kors över dom och nagga med en gaffel. In i ugnen!

------------------------------------------------------

Frasvåfflor
8 port.

6 dl vispgrädde
4 ½ dl vetemjöl
1 ½ dl vatten
2 msk smör
Salt efter smak

Vispa grädden skummig, häll i lite vetemjöl i taget, häll i vatten och (det smälta) smör(et). Salta. Grädda. Ät!

Morotsmuffins
6 st stora/12 st små, 200 grader celsius. ~23 minuter för stora ~15 minuter för små

2 medelstora morötter
100 g smör eller margarin
2 ägg
2 dl socker
2 tsk kanel
2 msk citronjuice
3 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker poröst. Riv morötterna. Vispa ned resten av ingredienserna, inkl. morötterna. Lägg i eventuella äpplen (brukar ha i Granny Smith, som kontrast mot sötman från morötterna, skär tunna bitar och trycker ner i muffinsarna ^^). In i ugnen. Låt svalna. Ät och njut.

Matmuffins
4-6 st stora, 200 grader celsius ~30-45 minuter (beror på hur stora)

1 ½ dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
1 ½ dl havregryn
3 tsk bakpulver
½ tsk salt
2 ägg
3 dl filmjölk
½ dl rapsolja

Fyllning:
Soltorkade tomater
Riven ost
½ rödlök eller 2/3 gul lök

Eller egentligen: Vad fan du nu än vill ha i!

Sätt ugnen på 200-225% (beror lite på ugnstyp), blanda de torra ingredienserna. Vispa ihop ägg, fil och olja i en annan bunke. Tillsätt de torra under omrörning. Blanda i fyllningen, fördela smeten i formen.

Personligen tycker jag att det är riktigt gott med bacon/salami, soltorkade tomater, lök och riven ost. Mums! Perfekt mellanmål när man slutar ganska sent och vill träna innan man sticker hem :). Räcker med typ en liten då ^_^
--------------------------------------------------------
Chicken penne
Kycklingfilé
Spenatblad
Soltorkade tomater
Vitlök (eller Philadelphia vitlök/örter, eller why not both?)
Lite matlagningsgrädde

Hacka kycklingen, stek den i smör/olja. Tillsätt spenaten och tomaterna när kycklingen fått lite färg. När spenaten "krympt", tillsätt den eventuella philadelpian och matlagningsgrädde. Servera med penne eller kokta grönsaker.

Tips: låt såsen/maten stå och koka utan lock på låg värme. Då blir såsen tjockare och mer omnomnommig :)
"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan
Graffare

2013-03-14 22:13
Skönt att grytan hålls kokande. Ska definitivt göra matmuffins någon dag framöver Brazen.
-Jus Allah

2013-03-24 14:31
Lagade krokodil här om dagen.

Recepet (jobbar som kock så höftar rätt mycket)

En sötpotatis
Krokodilfilé, ca 200g (som jag senare marinerade med en cajunglaze)
Tomater
Gröna Tomater ( går med phycalis)
Vårlök alt, salladslök
Äppelcidervinäger
Olja
Koriander
Chili
Senap, dijon
Paprikapulver
Cajennepeppar
Färsk timjan
Färsk Oregano

Säkert fler grejer men kommer nog på undertiden jag skriver

Börja med glazen
Stöt timjan, oregano, vitlök, paprikapulver och cajenne, i en mortel (om man har)
blanda sedan i en skvätt olja, och en liten mindre skvätt äppelcidervinäger, blanda sedan i lite honung och smaka av.
Skär upp krokodilen och kasta i en påse tillsammans med marinaden, gärna över natten.

Sätt ungen på strax under 200 grader
Slå in sötpotatisen i folie och in i ugnen ca en timme beroende på storleken

Salsa:
Kärna ut och tärna tomaterna (gröna och röda),blanda ihop dom med finhackad vårlök, koriander, färsk spansk peppar, en skvätt vit balsamvinäger eller äppelcidervinäger, ös i flingsalt.

SÅ, ta ut potatisen ur ugnen och låt den svalna av lite, sedan steker du krokodilen på HÖG värme, ca 1-2 minuter på varje sida.
Snitta upp potatisen, lägg krokodilen på, och strö sedan över salsan och lite färsk koriander för ett schysst upplägg :)

2013-03-24 16:10
Krokodilfilé

som att äta dinosaurer...

är krokodil gott..?
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-03-24 20:23
Pappas lasagne
8-10 port. (perfekt för matlåda)

Färsen:

1 ½ paket qournfärs från Qourn eller annat märke (inte Hälsans kök, big no-no)
2 förp. finkrossade tomater med basilika (ca. 6 dl, brukar köpa ICA:s)
1 basilikabuske
1 stor gul lök
2-3 msk tomatpuré (gärna Slotts Delikatess Puré, mums!)
1-6 vitlöksklyftor (beror helt på hur mycket man gillar vitlök)
2-3 dl rödvin (gärna Chianti, men annat märke går också bra) (hälften i såsen, hälften i kocken, som pappa brukar säga)
2 msk socker
1 grönsaksbuljongtärning
Olivolja

Hacka löken och vitlöken, häll olivolja i en ganska stor kastrull så oljan precis täcker botten. Fräs löken i oljan och ha sedan i tomatpurén, buljongtärningen och sockret. Rör om och ha i vinet. Låt det koka på svag värme tills det börjar tjockna lite. Ha därefter i dom finkrossade tomaterna. Låt det koka upp. Blanda ner färsen och basilikabladen från busken och låt det koka under lock på svag värme.

Béchamelsåsen:

1-1½ liter mjölk
~90g smör
~1 dl mjöl
200-250g färsk riven parmesanost (gärna lagrad i 22 månader)
Nymalen peppar

Smält smör och rör ner mjölet med en visp (lättast är att flytta kastrullen från plattan). Ha i lite mjölk i taget, så fort det kokar upp och tjocknar, ha i mer mjölk. När konsistensen nästan är perfekt, rör ner nästan all ost i såsen, men spara lite till gratineringen. Dra några drag med pepparkvarnen och smaka av såsen tills du är nöjd. (Enligt mig ska den smaka mycket parmesan, annars kan det kvitta.)

Varva färs med såsen och ha på gratängost blandat med parmesanen längst upp. Det är gott att ta varannan vanliga plattor och varannan spenatplattor. Ska vara så länge det står på pastapaketet.

Ett tips är att låta den svalna lite och sedan ställa in den i ungefär en kvart innan servering. Lasagne är alltid godast dagen efter :).
"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan

2013-03-25 08:29
Vegansk paj

Shit you'll need (ca 4 pers)
Jag brukar mest gå på ögonmått så jag ska försöka klura ut ungefär dl och grejer.

Pajdeg
*2 dl mjöl
* 100 g mjölkfritt margarin
*2 msk vatten

Fyllning (brukar alltid freestyla och blanda i precis det jag vill ha,inga gränser!)
*1 lök
* 5-7 klyftor vitlök
*Grönsaker (broccoli,morot,sockerärtor,vattenkastanjer..)
*1 burk med bönor (ta de bönorna du gillar mest,brukar använda detta när jag inte använder quornfärs)
* häll i mer om du kommer på något mer att ha i
*Massa kryddor! Tacokryddor fungerar utmärkt till detta.
*Soyayogurt på toppen med tomatskivor på.

Sen är det ultimat ifall man knåpar ihop en sallad till detta också!

Ugn på 225 grader

Såhär fixar man den!
Blanda mjöl och margarin till en grynig massa,tillsätt vatten och tryck ut degen i en Förgrädda den i ugnen i ca 10 min.
Börja på fyllningen,fräs lök och vitlök och tillsätt sedan alla de andra ingridienserna.
Häll i fyllningen i pajskalet och klicka över yogurt på toppen och skiva tomater och lägg dom på toppen sen in i ugnen igen i ca 10-15 min.
Ta ut och låt svalna!
Feeeeeettt gott!

http://www.inminds.co.uk/boycott-israel-2012.php

2013-03-25 08:30
Testade med hemmagjorda falafels i pajen en gång,blev mega!
 http://www.inminds.co.uk/boycott-israel-2012.php

2013-03-25 10:35
Blweria skrev:
Krokodilfilé

som att äta dinosaurer...

är krokodil gott..?

Det var inte det godaste måste jag erkänna, fast det var inte äckligt heller, smakar lite som en blandning av Torsk och kyckling, som en fisk men med fastare konsistens, receptet funkar ju utmärkt med kyckling eller en quornfilé!

2013-03-25 13:44
enorm; den där glazen...fungerar den bra på quorn tro? har aldrig riktigt tagit mig tid att göra marinader till "fake"-kött...har inbillat mig att det inte går :p
men jag måste prova ditt recept.

fast jag byter gärna ut det animaliska mot vegetariskt :)

-Mark Twain

2013-03-25 17:33
självklart går det! Kan sätta mig ner lite senare och försöka anpassa lite till Quorn, fast visserligen är väl inte quornfilé helt veganska om jag minns rätt, men som sagt, Quorn har ju väldigt tam smak enligt mig så det kan behövas piffas upp lite extra, ska komma på lite marinader som kan passa :)

2013-03-25 17:42
Här har du en bra marinad

1 tsk cayennepeppar
2 tsk paprikapulver
Flingsalt, som man vill
nymalen svartpeppar
1 liten knippa färsk oregano, bladen
1 liten knippa färsk timjan, bladen
1 st färskt lagerblad rivet(detta går att skita i men om du nu får tag på det så glöm inte ta bort "remsan" i mitten
2 st vitlökslyftor, skalade och grovhackade
3 msk olivolja
1 tsk grov senap

Stöt alla kryddor i en mordel om du har, eller finhacka ordentligt och musa runt med en gaffel, tillstt sedan olja och sen senap.

Om du ska göra quornfilé så se till att dom är tinade, sen kan du ju sticka den lite här och var med en gaffel så den suger i sig marinaden lättare och lämna i kylen över natten :)

2013-03-25 19:28
and I´m off to the shop :)

tack enorm!

...återkommer imorgon med betyg på rätten.

-Mark Twain

2013-03-25 22:21
haha do it :)

2013-03-26 06:14
Detta står i min ugn just nu :)

Pulled pork
2 kg fläskkarré
2 msk flingsalt
1 tsk svartpeppar
1 msk rökt paprikapulver
2 st gula lökar
1 st vitlök
500 g rökig barbequesås
2 dl stark köttbuljong
Till servering
Tortillabröd
Rökig bbq sås
Cole slaw
Gör så här
Sätt ugnen på 100 g
Skölj och torka köttet
Blanda de torra ingredienserna och gnid in köttet med det
Häll lite olja i en stor kastrull
Lägg i köttet
Skala och klyfta löken och skala vitlöken och lägg runtom
Häll på barbequesås och buljong över köttet så det täcker
Sätt på locket och låt köttet stå i nedre delen av ugnen i 7-12 tim
När det är färdigt ska det bara vara att dra med en gaffel i köttet så det faller isär. Häll därefter i lite god bbq sås för saftigheten.

Detta är bland det godaste jag har ätit i hela mitt liv!
Det blir jätte mkt mat så är man inte så många kan man ju halvera receptet.
Det funkar även att käka i baguette eller som hamburgare!

Pröva!
Ta mig inte seriöst
Jag är inte på riktigt
Graffare

2013-03-26 06:34
Här ligger jag med en kesella och torkade bär och var ganska nöjd över det, fram tills Michelle droppade sitt recept.
-Jus Allah