I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hjälp med matte, fort!

Övrigt - Blandat

2012-11-07 12:18

Hjälp med matte, fort!

Skulle vara bra om jag kunde få hjälp så fort som möjligt nu under lunchen.

Har lite problem med en formel till excel

Jag ska göra en uträkning på biljettförsäljning i excel. Varje biljett kostar 238kr.
Men det jag vill ha formel på är:
F.o.m den första biljetten fram till den 7:e. Så vill jag att den ska resultera i 0kr biljettintäkt.
f.o.m den 8:e biljetten och uppåt så vill jag att den ska räkna 238kr, 9:e biljetten 476, 10:e biljetten 952 etc.

Hoppas ni förstår, och tack så länge

2012-11-07 12:38
Jag förstår inte. Det är meningen att du ska lära dig saker, inte be andra människor om svaren.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-11-07 12:50
SofiaBayo skrev:
Jag förstår inte. Det är meningen att du ska lära dig saker, inte be andra människor om svaren.

moral polisen har talat.
hjälp han den som kan.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-11-07 13:04
Jag går inte i skolan om ni trodde det.
Jag jobbar på ett musikbolag och behöver göra det här. Kommer inte ihåg så många formler från gymnasiet..

2012-11-07 13:19
Ta bort tråden. Fick till det

(238 x X - 1666) va formeln i alla fall

Poet

2012-11-07 13:29
Tänkte just säga att han kanske inte är student och behöver bara hjälp?

Edgeman: Bra att det löste sig :)
At the gates of Eternity...

2012-11-07 13:57
Sorry, jag trodde du var en latmask i skolan men härligt att du klurade ut det själv :D

2012-11-07 19:52
Jag ska göra en uträkning på biljettförsäljning i excel. Varje biljett kostar 238kr.
Men det jag vill ha formel på är:
F.o.m den första biljetten fram till den 7:e. Så vill jag att den ska resultera i 0kr biljettintäkt.
f.o.m den 8:e biljetten och uppåt så vill jag att den ska räkna 238kr, 9:e biljetten 476, 10:e biljetten 952 etc.

här ser du ju ut som att du vill att biljettpriset skall öka exponentiellt (^2) från 8 och uppåt? :P antar att så inte är fallet dock.

(238 x X - 1666) va formeln i alla fall

jag hade nog föredragit att skriva en OM formel (heter såklart IF om du har på engelska) typ OM(radnr>7){0} else {238}
sedan summera antal sålda biljetter/intäkt whatever i slutet av kolumnen. såklart minns jag inte kontexten för hur om satser skrivs i excel men du förstår principen :P

mest för att det är snyggare, och för att försäkra sig om att -1666 inte ger nått negativt när man printar ut allt sen
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2012-11-11 18:25
Bjäär P23

Ja jag hittade en sån formel på något annat forum, men jag fick aldrig till det. Men jag får pröva din formel och se om de funkar
tack