I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Telefonskräck

Övrigt - Blandat

2012-11-27 19:46

Telefonskräck

Under hela mitt liv har jag lidit av stark telefonskräck. Jag har extremt svårt för att prata i telefon och det allra värsta är ändå när jag måste ringa upp folk. Hjärtat börjar banka hårt, jag blir helt kallsvettig och det svartnar för ögonen (inte så att jag svimmar, men blir väldigt snurrig och känner mig borta). Jag sitter och laddar upp och är nervös inför samtalet flera dagar i förväg och skriver manus inför alla tänkbara konversationer som kan uppstå. T.ex vad svarar jag om han säger si, eller hur ska jag förklara om han säger så osv.

Hittills har min mamma, så gott det går, fått ringa samtalen istället för mig, trots att hon har vissa svårigheter med svenskan. Men det funkar inte längre, jag är ändå 23 år gammal...

Så nu har jag kommit till en punkt där jag inser att jag varken kan eller vill acceptera det här och vill få professionell hjälp för att bota min rädsla.

Jag är annars en väldigt social person och har inga som helst problem med att gå fram till helt främmande människor och prata face to face med. Jag har heller inga andra sjukdomar/diagnoser eller liknande som kan ha med telefonskräcken göra.

Jag har försökt googla efter hjälp men inte fått några vettiga svar, så tänkte kolla med er här om någon kanske vet nåt? Nått tips på vart eller till vem jag ska vända mig till?

FUN LIGHT!!

2012-11-27 19:52
Gissar det är psykolog du skall vända dig till. Kolla med din lokala vårdcentral. De bör veta.

För övrigt är telefonen djävulens påfund. Jag ringer så lite som möjligt till folk jag inte känner.
Sms är fint dock då slipper man ju prata.

Lycka till med att bota det hela. Så svår telefonskräck låter riktigt jobbigt, jag kan ju iaf ringa när jag måste. Men hatar det. Inga större problem när folk ringer mig dock.

Du kan alltid få ringa mig och öva om du vill.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-11-27 19:54
KBT brukar fungera bra på fobier har jag hört. Finns massor av såna terapeuter och även sådana som tar betalt via högkostnads-kortet och då är det gratis efter 1100 kronor.

Vad är det värsta som kan hända när du ringer ett telefon-samtal föresten?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-11-27 19:56
Ligger inte högkostnadsskyddet på 2000kr? Eller det är kanske för mediciner.

2012-11-27 20:02
Nope. Det måste vara mediciner isåfall. Dom höjde det precis från 900 till 1100 på terapeut och läkarbesök.

2012-11-27 20:07
Sofia:

Om jag skall vara ärlig har jag ingen större koll men har för mig jag hört 2000kr men om det stämmer alls är det mediciner i så fall då.

2012-11-27 20:23
Ja, KBT har jag läst om men blir fasligt dyrt om de inte är anslutna till högkostnadskyddet. En timmes terapisnack ligger på ca tusen spänn :O

Vad är det värsta som kan hända när du ringer ett telefon-samtal föresten?

Det vet jag inte änns själv... Jag har försökt lista ut det och på så sätt försöka med självbehandling men jag har ingen aning! Och de fysiska besvären jag får är nästan värre en de psykiska. Att jag bl.a. blir helt skakig, kallsvettas och får huvudvärk.
FUN LIGHT!!<br>

2012-11-27 20:27
2200 kr gäller för frikort (högkostnadsskydd?) på läkemedel. Så det är nog därifrån du har fått siffran 2000 ifrån :) Det höjdes från 1800 upp till 2200 för bara något år sen.
FUN LIGHT!!<br>

2012-11-27 20:33
Dawg_fatha F23

Psykiatrin har KBT-terapeuter som går på högkostnads-kortet. Iaf i Stockholm och Malmö. Ring och fråga dem. Har dom inget att erbjuda, så kanske dom kan ge dig andra tips på var du kan vända dig.

De hade ju varit rätt bra om du försökte klura ut vad det är du är rädd för i själva telefon-samtalet. De som jag känner som har telefon-skräck brukar vara rädda för att det ska bli en pinsam tystnad, eller att dom ska säga något fel. Kan det vara nått sånt?

2012-11-27 20:45
Ring och fråga dem

hahahah komiskt xD
Fick en mini-hjärtattack bara av att läsa det där!

Att det kanske uppstår en pinsam tystnad är heller inte, vad jag tror iallafll, orsaken till min fobi..

Men att vårdcentraler har psykologer och kbt-teraputer som går på högkostndaskyddet kände jag inte till! Ska absolut försöka få kontakt med dom på nått sätt och se vad dom har att säga om mitt fall!
FUN LIGHT!!<br>

2012-11-27 20:46
Dawg

Antagligen därifrån jag fått det.
Är sällan sjuk själv och äter inte mediciner så har ingen större koll.

2012-11-27 20:48
Nu vet jag inte om vårdcentralen har det (är nog bara jag som nämnt just vårdcentraler) men de bör veta var du skall vända dig.

Lycka till iaf.
Hoppas det löser sig för dig.

2012-11-27 20:51
haha... sorry! I värsta fall så kan du ju iallafall ringa dem och vara helt konstig i telefonen så dom förstår allvaret i det hela och ger dig en tid på momangen :P

Annars går det säkert att maila eller gå dit oxå :D
Admin

2012-11-27 22:09
En del vårdcentraler erbjuder någon form av terapi. Ibland kan det stå att de bara har en kurator, men jag tror inte det är ovanligt att de är utbildade inom såväl KBT (som du behöver i det här fallet), psykoterapi och allt möjligt annat. Så man ska inte luras av titeln.

För att du ska få vård via vårdcentral tror jag det krävs att du verkligen behöver det, och det råder det ju ingen tvekan om att du gör (det är ju ohållbart att leva ett vuxet liv utan att kunna prata i telefon). Men du måste förklara för dem hur mycket du faktiskt behöver det, att det påverkar ditt liv och allra helst din hälsa också.

Lycka till!
Carl Only Bildt 4 Cuban Linx
http://matiasrankinen.wordpress.com
Missa inte världens bästa radioprogram Starka Personligheter.
Admin

2012-11-28 01:22
Egentligen ska det finnas psykologer på alla vårdcentraler i landet med det råder brist så det är ganska ovanligt.

Om det handlar om en enskild fobi så är KBT förmodligen det första du ska/kommer få testa.

Kontakta vårdcentralen och ta det därifrån. Antingen kan läkaren hjälpa dig (de ska kunna hantera vissa fall av exempelvis fobi) eller remitteras du vidare till psykiatrin. Du kan mycket väl få vänta ett tag innan du kommer dit men det är bara att hålla ut. Alternativt att du söker upp en psykatrisk mottagning nära dig, kontaktar dem och hör hur du ska gå till väga. Ett ytterligare alternativ är att uppsöka en privat klinik men då blir det dyrt eftersom det inte går på högkostnadsskyddet.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2012-11-28 02:39
u aint no dogg fatha

2012-11-28 03:48
Tack för svaren allihop! Känns som att ett ljus har tänts i all mörker!
Finns det förresten någon här som blivit behandlad med KBT? Verkar vara rätt flummigt...
FUN LIGHT!!<br>

2012-11-28 11:47
Ring och snacka med Fröken Ur några gånger om dagen.
Du får "telefonvana", och hon är alltid lika trevlig.
"lite knark så är det där problemet ur världen. " - Balhoo
Moderator

2012-11-28 12:21
Dawg_fatha, jag har gått KBT, det funkade asbra, PM:a om du vill veta nåt om det eller har frågor!
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?
Rappare

2012-11-28 15:11
123! K B T!
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"

2012-11-29 05:29
Men alltså lugn nu, sakta i backarna. Är det liksom så att du har svårt att ringa folk du känner? Jag menar hur är det om du skulle ringa en polare liksom?

Jag vet att jag har haft sjukt svårt att ringa till liksom myndigheter, csn o allt det där och jag har till och med bett folk att ringa åt mig tidigare.
Jag kom över det när jag kände att det är lika bra att ta det lättsamt och inte tänka allt för mycket. Ta det som det kommer, liksom inte ta det för allvarligt. Värsta som skulle hända är att de inte förstår mig och då får jag upprepa mig själv vilket jag egentligen hatar.

Förlåt nu låter det som vi bara pratar om mig här, men jag vill gärna veta lite mer. Känns som det här med KBT är lite worst case scenario i mina ögon, eller?
Puzzle Productions / puzzleprod.com
soundcloud.com/iloice
Graffare

2012-11-29 12:04
Har också haft enorma svårigheter just med att ringa människor jag inte känner, fortfarande kan jag uppleva visst obehag men det finns bara en metod (om vi bortser från terapeutisk behandling) och det är att exponera sig för det obehagliga:

Det är bara att ringa! Det är aldrig farligt och så fort signalerna börjar gå fram släpper det värsta. Nu verkar dina symptom vara av värre karaktär så behandling kanske är motiverat. Oavsett vilken väg du väljer så kommer du behöva möta din rädsla.

I övrigt är väl KBT inte särskilt flummigt, det handlar om sambandet mellan de tre komponenterna i den sk kognitiva triaden (tanke, känsla och beteende) och vilar på god vetenskaplig grund. Det som börjar komma nu är KBT över nätet, vars effekt inte är helt klarlagd men det verkar ganska lovande.
My stomach got young dead orphans in it
I eat from trash cans at abortion clinics
-Jus Allah

2012-11-29 12:11
Dawg_fatha F23

Folk skriker psykolog... Du är inte ensam direkt, blir bättre med tiden, handlar om att utsätta sig för det...

2012-11-29 23:59
Folk skriker psykolog... Du är inte ensam direkt, blir bättre med tiden, handlar om att utsätta sig för det...

pistol
Moderator

2012-11-30 13:29
Fast det är inte säkert att det blir bättre med tiden, inte heller är det säkert att man klarar av att utsätta sig för det utan hjälp.

2012-11-30 15:38
Trixig-person3 F16

Nej iaf inte om man tänker så... Säger inte att det blir bättre för alla med tiden men det känns som varannan skalle ska gå o älta grejer hos skrynklarna...

Har haft en fruktansvärd telefon-fobi, det har blivit bättre, mest för att man med tiden inser att det finns värre saker att oroa sig över... Känns som halva landet knaprar tabletter som det ser ut nu. Folk borde skaffa husdjur/börja på kampsport eller nått istället.
Moderator

2012-11-30 16:49
VRGNHNS, jo fast vad angår det dig egentligen? Om jag väljer att prata med en psykolog om det som stör mig i livet eller om mitt mående så har jag all rätt att göra det. Dem finns av en anledning liksom.

2012-11-30 16:59
För att många check in but they dont check out, och vissa får ut något av det, vissa nystar upp alla sina livs problem och får livet att kretsa kring dessa. Tror inte att psykologer och absolut inte lyckopiller är för alla...