Generaliseringar och rasism ( forts. "dansa snyggt på klubben" )
För att göra det här rätt så fortsätter vi diskussionen här istället.Eng: racism. 1. Ideologiska föreställningar om den egna rasens överlägsenhet över andra raser. Hit hör föreställningar om den ariska rasens förmenta överlägsenhet över andra raser. 2. Förföljelse och trakasserier riktade från den dominerande delen av befolkningen mot individer och grupper som har annan hudfärg. 3. Åtgärder av olika slag som, utan att det sägs rent ut, ger förmåner åt den politiskt dominerande etniska gruppen i samhället samtidigt som andra utestängs från en mängd medborgerliga rättigheter. ur ett lexikon från Henry Egidius
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Dopeness Jag vet inte men jag skulle tro att du inte var rasist men att du var fördomsfull. Det är det jag försöker förklara. Det är skillnad på att vara fördomsfull/ generaliserande och på att vara en rasist. Det är skillnad på att generalisera något om kön ( vilket den största delen av befolkningen fortfarande gör ) och på att vara en kvinnohatare eller sexistisk. Det är skillnad på att göra en generalisering om bögar, och på att vara homofob.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Så om jag som vit europe är stolt över mitt kulturella och genetiska arv och inte har en tanke på att skaffa barn med någon utanför min etniska grupp, Men samtidigt inte hatar något annat folkslag. Men fortfarande tycker att det vore bäst om alla bodde i sina egna länder. Gör det mig till rasist i dina ögon ?
är det en omöjlig tanke att generalisering i sig kan vara rasistisk?
"It is the prohibition that makes anything precious" -Mark Twain
givetvis är det skillnad på att VARA rasist och på att GÖRA rasistiska generalliseringar (INGEN anning varför vissa orfd här är i caps). men när du gör rasisitiska generalliseringar ("vita kan inte dansa", "svarta föds med rytmen i blodet å har stora könsorgan", eller hur det nu var) så är det klart att folk, speciellt på internet, kommer uppleva att du har rasisitksa värderingar -således kommer de kalla dig för rasist. precis som Blweria säger så finns det nämeligen generaliseringar som är homofobiska/sexistiska/rasistiska/osv. och svänger man sig med sådana i diskutioner kommer folk uppfatta en på ett specielt sätt pga. deras eprsonliga fördomar kring dessa generaliseringar.
www.myspace.com/ydetobbe "En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Moderator
2012-11-30 19:05
Om man gör en liknelse med sexism så tycker jag även att det är problematiskt när kvinnor säger att kvinnor minsann är bättre på saker än män och tror att de inte är sexistiska med den åsikten. Det är det här med att göra skillnad på folk och folk jag har problem med, oavsett vem som yttrar sig och om vilka.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Alltså man kan generalisera hur mkt som helst problemet kommer ju när man på fullaste allvar köper att någon kvalité går att applicera på en hel folkgrupp. Alla norrmän är inte lata, alla romer stjäl inte, alla svenskar är inte timida och tråkiga, alla spanjorer är inte otrogna, alla ryssar dricker inte vodka som vatten, alla australier äter inte fläskotlett till frukost, alla svarta har inte rytmen i blodet osv. Sen finns det små genetiska skillnader som BC99 påpekade i någon tråd, vi är ju generellt längre här än i länder i sydeuropa osv... Förstår knappt va ni diskuterar
Alltså man kan generalisera hur mkt som helst problemet kommer ju när man på fullaste allvar köper att någon kvalité går att applicera på en hel folkgrupp. Co-sign.
Alla norrmän är inte lata, alla romer stjäl inte, alla svenskar är inte timida och tråkiga, alla spanjorer är inte otrogna, alla ryssar dricker inte vodka som vatten, alla australier äter inte fläskotlett till frukost, alla svarta har inte rytmen i blodet osv .
Double co-sign.
Sen finns det små genetiska skillnader som BC99 påpekade i någon tråd, vi är ju generellt längre här än i länder i sydeuropa osv... Triple co-sign.
Förstår knappt va ni diskuterar Qudruple co-sign och därmed tycker jag att vi lägger ner tråden. Finns inget mer att säga om ämnet.
At the gates of Eternity...
Värt att påpeka igen, om det nu skulle vara någon som inte fattar. Vi är en endaste jävla ras. That's it. Minst 99,9% av vår arvsmassa är identisk, oavsett vart i världen du kommer ifrån. Den promillen, den 0,1% är dessa små arvsanlag, eller genetiska skillnader, är enbart pga anpassning av miljö. Vilket innebär att alla folkslag har exakt samma förutsättning att ha samma förmågor. En värld, ett folk.
Värt att påpeka igen, om det nu skulle vara någon som inte fattar. Vi är en endaste jävla ras. That's it. Minst 99,9% av vår arvsmassa är identisk, oavsett vart i världen du kommer ifrån. Den promillen, den 0,1% är dessa små arvsanlag, eller genetiska skillnader, är enbart pga anpassning av miljö. Vilket innebär att alla folkslag har exakt samma förutsättning att ha samma förmågor. En värld, ett folk. Precis, det här borde fan vara det man börjar varje skolgång med...
Samtidigt så tycker jag att rasismen har förstört så jävla mkt, särskilt för oss som faktiskt är intresserade av olika kulturer, vilket inte alls borde vara tabu... Bara termerna svart/vit/asiat/latino blir egentligen så jvla fel då de är sjukt generaliserade, bara att se på denna otroliga mångfald av folkgrupper som finns på alla kontinenter, vad som finns att upptäcka och lära oss av allas olikheter och likheter... Tyckte tex det va sjukt intressant att läsa på om Etiopiska judar vilka jag inte ens visste existerade innan jag "lärde känna" BC99
Producent
2012-11-30 23:32
VRGNHNS Precis, det här borde fan vara det man börjar varje skolgång med... I min biologi bok stod det om olika raser, nordamerikanska indianer och sydostasiater är mongoler och afrikaner och aboriginer är negroider o.s.v, stod det något om.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Dopeness P31 jag har ett häfte tryckt av sossarna back in the days "nordens rastyper", bilder på typexempel både framifrån och i profil hehe... Kanske dags att scanna o lägga upp innan den vittrar sönder
Producent
2012-12-01 00:09
Eller hur, men det var typ 17 år sen i 9:an så det är ju inte århundraden sedan, utan 90-talet.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Mmm,uppfattningen om raser har varit diskuterad genom åren men som fastslagits upprepade gånger de senaste så förhåller det sig så som BC beskrivit, olikheterna folkgrupper emellan är inte tillräckliga för att klassificeras som raser. Läste dock att neandertalis är att betrakta som en ras och ska finnas utblandad hos många folkgrupper... Kan inte ge källa atm dock...
Periferiasud90 skrev: Så om jag som vit europe är stolt över mitt kulturella och genetiska arv och inte har en tanke på att skaffa barn med någon utanför min etniska grupp, Men samtidigt inte hatar något annat folkslag. Men fortfarande tycker att det vore bäst om alla bodde i sina egna länder. Gör det mig till rasist i dina ögon ?Ja. Du blir väldigt rasistisk där. Om du delar upp människor i olika etniciteter och anser att alla borde hålla sig inom ett visst område, så tar du indirekt bort människors rättigheter att få bo där dom vill och där dom själva anser kommer gynna deras utveckling som personer. Om du dessutom sitter och väljer bort personer att dejta, vilket är en direkt handling, enbart pågrund av deras hudfärg, så är du väldigt rasistisk.
......
Jag håller med om allt som VRGNHNS' s skriver. Däremot så blir det väldigt svårt att diskutera likheter och olikheter, om folk ska behöva vara rädda för att bli kallade rasister så fort man gör en generalisering. Rasism handlar som sagt om att man börjar använda generaliseringarna som ett argument för att behandla olika etniciteter sämre och för att förminska deras mänskliga värde. Det gör inte generaliseringarna fel eller rätt.
Men om man ska behöva lära sig något och göra en förändring, så kan man inte blunda för att vi beter oss olika. Själv är jag infödd i sverige och växte upp med kompisar som både var helsvenskar och från österländer, och jag tror inte jag hade haft samma ohämmade inställning till dans som jag har, om jag växt upp med enbart svenskar. Det ÄR skillnad på hur man relaterar på dans i olika kulturer. Jag förstår att det inte har att göra med hudfärgen, men man måste också förstå att det är den skillnaden man gör, när man inte förstår något annat.
Sen har jag själv funderat på hur rasistisk jag själv är. Personligen så skulle jag ALDRIG kunna bli tillsammans med en aktivt troende muslim. Helt enkelt för att jag har väldigt svårt för religioner. Jag skulle inte heller vilja bli tillsammans med en aktivt troende kristen. Att behöva leva med någon som går runt och varnar mig för att hamna i helvetet, känns helt enkelt inte som en person jag vill dela mitt liv med. Fast å andra sidan så tror jag inte heller att en aktivt troende religiös person vill bli tillsammans med mig iheller. Det hade nog bara slutat med att vi försökte omvända varandra. Fast å den tredje sidan så vet jag inte heller om det är mina fördomar. Det viktigaste tror jag, är att man försöker se vart man själv har fördomar och generaliseringar, istället för att stå och peka fingrar på var andra människor har det. Hade alla människor mindat sina egna business och självrannsakat sig själv lite mer istället för alla andra, så hade världen varit mycket bättre.
Rasism handlar som sagt om att man börjar använda generaliseringarna som ett argument för att behandla olika etniciteter sämre och för att förminska deras mänskliga värde exempel; "vita kan inte dansa"
oerhört rasistisk generalisering.
Men rasism kan väl knappast anspela på religion? En religiös tro är inte en etnisk tillhörighet, utan en uppsättning hypoteser om hur universum fungerar. Att inte vilja dejta en religiös människa är knappast konstigare än att inte vilja dejta en vuxen person som väljer att tro på jultomten.
Men rasism kan väl knappast anspela på religion? En religiös tro är inte en etnisk tillhörighet, utan en uppsättning hypoteser om hur universum fungerar. Att inte vilja dejta en religiös människa är knappast konstigare än att inte vilja dejta en vuxen person som väljer att tro på jultomten. Håller med till fullo. Religion är något du väljer att tro på. Man kan inte välja sin etnicitet.
Blweria skrev: Rasism handlar som sagt om att man börjar använda generaliseringarna som ett argument för att behandla olika etniciteter sämre och för att förminska deras mänskliga värde exempel; "vita kan inte dansa" oerhört rasistisk generalisering.Läs igen: det blir rasistiskt när man använder generaliseringen för att behandla någon sämre eller förminska deras mänskliga värde. Att du tar något personligt ( dessutom från en person som flera gånger har sagt att han driver och att han själv är vit ) är en helt annan femma. Då kan man ju börja fundera på om något blir rasistiskt när en majoritet av alla de man syftar på, tar illa upp av generaliseringen.
JackFalk skrev: Men rasism kan väl knappast anspela på religion? En religiös tro är inte en etnisk tillhörighet, utan en uppsättning hypoteser om hur universum fungerar. Att inte vilja dejta en religiös människa är knappast konstigare än att inte vilja dejta en vuxen person som väljer att tro på jultomten.Dagens rasism handlar mycket om att man särbehandlar människor pågrund av deras religion ( Islam i Sverige ). Personligen så känner jag inte att det är rasistiskt av mig att välja bort att dejta människor som är aktivt religiösa, men å andra sidan så vet jag inte om det är mina fördomar som gör att jag gör det. Däremot så tycker jag muslimer har lika stor rätt att få utöva sin religion som kristna har i detta landet, och jag skulle aldrig tex välja bort en person i en arbetsintervju om jag var chef någonstans, bara för att personen var muslim.
Däremot så hade jag nog inte velat se kvinnor i burka på arbetsplatsen om det var ett serviceyrke. Av samma anledning som jag inte hade accepterat att en person hade på sig solglasögon eller en skarf som täckte för munnen som en cowboy. Det inger mer tillit om man visar hela sitt ansikte. Fast jag kanske är rasistisk där? Jag vet inte. Att ha en sjal som täcker för håret struntar jag dock fullständigt i om man väljer.
gör det inte onödigt personligt. du känner inte mig. jag känner inte personen som spydde ut orden. att meningen kanske inte är rasistisk ändrar inget. ibland får man akta sina ord helt enkelt. TÄNKA FÖRST!
Blweria skrev: gör det inte onödigt personligt. du känner inte mig. jag känner inte personen som spydde ut orden. att meningen kanske inte är rasistisk ändrar inget. ibland får man akta sina ord helt enkelt. TÄNKA FÖRST!Du känner inte mig, men du kallar mig allt möjligt också. Ibland får man titta sig själv i spegeln innan man börjar peka finger på andra. Se bjälken i ditt eget öga, innan du påpekar att andra har en flisa i sitt.
Jag förstår inte riktigt vad den här tråden handlar om.
SofiaBayo Tråkigt att du har en politiskt korrekta värderingar. Faktum är att det finns studier som visar att de flesta människor dras till människor med samma ursprung som de själva. Tycker dessutom du ska komma ihåg att de flesta fallen av rasism är emot vita och inte tvärtom.
Tycker dessutom du ska komma ihåg att de flesta fallen av rasism är emot vita och inte tvärtom. Nu lugnar vi oss lite :)
Tycker dessutom du ska komma ihåg att de flesta fallen av rasism är emot vita och inte tvärtom. känns osannolikt...
för det första. vilka ingår i gruppen "vita"?
hur ser den typen av rasism främst ut?
en spoiler kan man markera och sen se vad som står i den. man behöver inte vara speciellt smart för att klara detta.
I gruppen vita ingår människor med ursprung i europa även om vissa undantag finns i mellanöstern och nordafrika. Den typen av rasism syns mest genom brott som våldtäkter och misshandel/rån och är en typ av omvänd rasism. Som vi vita ska acceptera eftersom vi tydligen fortfarande har skuld till hela världen pga slavhandeln och kolonialtiden. Det många glömmer är dock att araber har använt sig av mer slavar från afrika än europa har : )
Den typen av rasism syns mest genom brott som våldtäkter och misshandel/rån och är en typ av omvänd rasism Så för att man blir utsatt för brott så handlar det om rasism? Eller missförstod jag nått?
Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!
nu verkar du glömt funktionen av din mun och ersätter den med arslett... hur ser man att agendan är rasistisk i dessa brott?
Hur? eftersom brotten sker i betydligt större utstärkning mot vita än mot invandrare. Föresten kanske du ska lära dig att diskutera innan du kommer med några försök till angrepp. Föresten ser du rätt vit ut själv och kanske bör tänka om ; )
Moderator
2012-12-01 17:28
Periferiasud90 skrev: I gruppen vita ingår människor med ursprung i europa även om vissa undantag finns i mellanöstern och nordafrika. Den typen av rasism syns mest genom brott som våldtäkter och misshandel/rån och är en typ av omvänd rasism. Var i världen kan man se den här rasismen?
Det vore trevligt med lite siffror som stöder uttalandet, gärna kombinerat med några forskningsrapporter som drar samma slutsatser som du.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
KaptenKrok P27 Va beredd på länkar till "realisten" etc.
Föresten ser du rätt vit ut själv och kanske bör tänka om sant!? jag hade glömt vilken färg jag hade...ändras konstant det där...
bara för att en person ur en etnisk grupp, låt oss säga en same, begår ett brott mot en person i en annan grupp, låt oss säga en valon, så betyder inte det att det är av rasistisk karaktär.
pga att du verkar se det som rasistisk så snabbt personerna kommer från olika etniska grupper så menar jag att du snackar skit(snackar ur ditt arlse)
get it!?
trouble in paradise för Blweria och SofiaBayo haha, nåt sånt verkar det iaf se ut som. kanske är hela syftet med tråden...
Periferiasud90 skrev: SofiaBayo Tråkigt att du har en politiskt korrekta värderingar. Faktum är att det finns studier som visar att de flesta människor dras till människor med samma ursprung som de själva. Tycker dessutom du ska komma ihåg att de flesta fallen av rasism är emot vita och inte tvärtom. Jasså? Då måste jag vara en av de få som inte gör det. I love brownsugar ;)
Graffare
2012-12-01 20:41
Vita kan inte dansa, zigenare snor och svarta har lägre IQ. Här sitter jag och generaliserar lite bara.
My stomach got young dead orphans in it I eat from trash cans at abortion clinics -Jus Allah
Graffare
2012-12-01 21:05
Grejen är ju den. Hela vår tillvaro bygger på att vi kan kategorisera/generalisera/strukturera, vi behöver det och kunde vi inte göra det skulle vi inte kunna fungera öht. Därför är det inte konstigt att generalisera även när det gäller andra människor, utifrån sina egna erfarenheter, vad man läser på Flashback eller i Aftonbladet. Men när du okritiskt agerar utifrån generaliserade (i det här fallet negativa) föreställningar och kopplar beteenden och värderingar till dessa, utan uppvisad förmåga till eftertanke om vilka strömningar i samhället du underblåser. Då stör det mig... såna kommentarer bär inte på något som helst intellektuellt utbyte.
My stomach got young dead orphans in it I eat from trash cans at abortion clinics -Jus Allah
stayblack skrev: Grejen är ju den. Hela vår tillvaro bygger på att vi kan kategorisera/generalisera/strukturera, vi behöver det och kunde vi inte göra det skulle vi inte kunna fungera öht. Därför är det inte konstigt att generalisera även när det gäller andra människor, utifrån sina egna erfarenheter, vad man läser på Flashback eller i Aftonbladet. Men när du okritiskt agerar utifrån generaliserade (i det här fallet negativa) föreställningar och kopplar beteenden och värderingar till dessa, utan uppvisad förmåga till eftertanke om vilka strömningar i samhället du underblåser. Då stör det mig... såna kommentarer bär inte på något som helst intellektuellt utbyte.Då måste jag nog ha missat den intellektuella poängen med dina generaliseringar ovan. Jag trodde det bara var menat som skämt.
utan uppvisad förmåga till eftertanke om vilka strömningar i samhället du underblåser precis det som är grejjen. tänk på det lite...
jag ser två sidor i sverige nu. en som backar SD samt ännu värre organisationer och sen resten.
personen som slängde ur sig sitt ogenomtänkta svart/vit-tänk ger liksom rasse-sidan kött på benen. i diskussionen som följer efter legitimeras deras sätt att generalisera folk från folk. det tycker jag är så sorgligt att jag lackar på riktigt. vi behöver inte hjälpa SD eller resten av rasistpacket att generalisera skit.
Graffare
2012-12-01 22:05
SofiaBayo skrev: Då måste jag nog ha missat den intellektuella poängen med dina generaliseringar ovan. Jag trodde det bara var menat som skämt.Försökt inte dra paralleller till Forwards uttalanden här... två helt olika sammanhang, jag illustrerade en poäng medan han illustrerade ett exempel på okritiskt agerande.
Ja. Du blir väldigt rasistisk där. Om du delar upp människor i olika etniciteter och anser att alla borde hålla sig inom ett visst område, så tar du indirekt bort människors rättigheter att få bo där dom vill och där dom själva anser kommer gynna deras utveckling som personer. Jaså, det markerade i fetstil är en mänsklig rättighet. Kan jag alltså ställa upp ett tält på Vita husets tomt och hänvisa till denna rättighet?
Om du dessutom sitter och väljer bort personer att dejta, vilket är en direkt handling, enbart pågrund av deras hudfärg, så är du väldigt rasistisk. Varför är han en rasist? Det handlar om en preferens. Skulle du påstå att jag är en rasist för att jag föredrar smala blondiner framför sådana som ser ut som dig.
stayblack skrev: SofiaBayo skrev: Då måste jag nog ha missat den intellektuella poängen med dina generaliseringar ovan. Jag trodde det bara var menat som skämt. Försökt inte dra paralleller till Forwards uttalanden här... två helt olika sammanhang, jag illustrerade en poäng medan han illustrerade ett exempel på okritiskt agerande. Och din poäng var....?
Skulle du påstå att jag är en rasist för att jag föredrar smala blondiner framför sådana som ser ut som dig. Jag är smal och mörkblond så den jämförelsen var rätt dålig, men du kanske syftade på platina-blonderade brudar med mörk utväxt? För en sån är jag inte ;)
Det beror på hur man uttrycker sig. Om man säger att man medvetet väljer bort någon eftersom man inte tror att man kommer passa ihop på grund av att den andra kommer från ett visst land, så är man rasistisk. Om man däremot säger att man inte attraheras av tex svarta så är man inte en rasist. Då är det en preferens. Ja.
Graffare
2012-12-02 01:11
SofiaBayo: Min poäng var att man kan reflektera över eventuella likheter och skillnader mellan mina tre exempel på generaliseringar...
stayblack skrev: SofiaBayo: Min poäng var att man kan reflektera över eventuella likheter och skillnader mellan mina tre exempel på generaliseringar... Aha. Så du menar att om man gör en generalisering, och samtidigt
menar att man vill att människor ska reflektera, så är det okej. Men om man gör en generalisering, och säger att man skämtar, då är det inte okej?
Redaktionschef
2012-12-02 20:09
Har rensat upp i tråden (offtopic, påhopp m.m) och förväntar mig att det slutar där. Låter bli att låsa tråden då jag tycker ni borde kunna klara att föra den här diskussionen utan att bli personliga, otrevliga osv. /admin
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Tack admin! om man gör en generalisering, en rasistisk sådan, utan att visa att man skämtar. då blir generaliseringen endast rasistisk och i mina ögon vidrig. att låta det passera är ovärdigt. för var i denna mening ser vi att det är ett skämt "vita kan inte dansa" det är en stel meningen. den står helt ensam utan något tillägg på något sätt. alltså en rasistisk groda i bästa fall. får jag inte kalla någon som spottar ut rasistisk skit för rasist? vad ska jag då kalla en sån person?
Så som jag förstod det så är SofiaBayos syn på saken att det inte är rasistiskt att säga rasistiska saker om det är emot vita, lite sådär småkonstigt men ja.
zigenare snor you say it like its a bad thing! hur många ziggar har du sett bli tagna? ;)
skämt åsido vill jag iaf co-signa detta:
när du okritiskt agerar utifrån generaliserade (i det här fallet negativa) föreställningar och kopplar beteenden och värderingar till dessa, utan uppvisad förmåga till eftertanke om vilka strömningar i samhället du underblåser. Då stör det mig... såna kommentarer bär inte på något som helst intellektuellt utbyte. Im done
Satte mig ner och läste igenom hela diskussionen i dans-tråden nu, vilket jag dumt nog inte gjort, och du har rätt. Han var väldigt generaliserande kring svarta och vita. Personligen så skulle jag dock inte kalla honom rasist för det, för i mina ögon så krävs det lite mer för att en person ska bli en rasist. Men jag förstår varför du gjorde det. Jag skulle aldrig lagt mig i diskussionen och jag ber om ursäkt för påhoppen jag gjorde mot dig Blweria. Det var jävligt idiotiskt.
Blweria får jag inte kalla någon som spottar ut rasistisk skit för rasist? vad ska jag då kalla en sån person? Fördomsfull? Trångsynt?
Man behöver inte vara en rasist för att man är fördomsfull, men man är garanterat fördomsfull om man är en rasist.