I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tankar kring facebookgruppen: "Hästar finns inte!"

Övrigt - Blandat

   

2012-12-13 16:16

Tankar kring facebookgruppen: "Hästar finns inte!"

Om.
Hästar finns inte vilket är vetenskapligt bevisat. Vi stödjer även vetenskapen om att häst är en frukt. Det vill säga att häst är en frukt som inte finns.

Vision
Att göra alla medvetna om att hästar inte finns.

Direktlänk: http://https://www.facebook.com/?ref=tn_tnmn#!/HastarFinnsInte?fref=ts

Bara jag som känner att denna grupp (medvetet eller omedvetet) har liknelser med boken "The Wave"? Bokbeskrivning: http://sv.wikipedia.org/wiki/The_Third_Wave

Liknelse:
"Den tredje dagen hade antalet elever i klassen växt från 30 till 43 personer. Man blev tilldelad ett medlemskort och var och en fick specifika uppgifter, vilket var allt ifrån att designa the Third Wave-logotypen till att hålla icke-medlemmar ute från klassrummet. Efter dagens slut hade rörelsen mer än 200 medlemmar. Jones förvånades själv över detta och inte minst att elever kom fram till honom och skvallrade på andra gruppmedlemmar som inte följt reglerna."

Vid första anblicken tycks gruppen vara baserad på ett internskämt som spridit sig. Vilket det också skulle kunna vara. Men fortsätt läs. På en månad har gruppen gått från cirka 5000 till 200 000 medlemmar med 125 289 personer som talar om detta.



Här börjar jag fundera på hur denna grupp kan intressera så många? Tycker alla att detta är roligt eller är det så att människor blir medlemmar för att hänga med i rörelsen och ha något att prata om?

De som tycks reagera är tjejerna/killarna som själva äger en häst, rider eller jadajada. De som är emot skrattas och hånas det om. Verkar även vara en del som spelar dessa roller på skoj. Okej eller fel?

Här har vi denna bild som någon delade. När jag söker på aftonbladet så hittar jag ej någon artikel om detta så jag utgår från att detta också är ett ploj som någon kokat ihop:



Här börjar även företag bli en del av skämtet. Okej eller fel?

"På experimentets första dag började Jones disciplinera eleverna. De fick endast tilltala honom med "Mr. Jones", de fick lära sig korrekt hållning, att räcka upp handen och resa sig upp vid frågor, att hålla sig till tre ord eller färre och att effektivt och under tystnad ta sig in i klassrummet. Han hade skapat disciplin och effektivitet och givit sig själv auktoritet.

Gruppägarna startar gruppen, förmedlar sin vision om att övertyga att hästar inte finns. Detta är avvikande, något som vi inte sett tidigare - ett intresse skapas, precis som i boken tar vi ställning till om vi är med eller inte, gruppägarna har på så vis skapat och givit sig själva auktoritet. Ok, inte lika strängt som med Mr. Jones, men jag har en poäng som jag kommer till. Medlemmar i gruppen börjar följa, tar efter och visar sin ställning i gruppen. Tiden går och gruppen blir större.


Skämt eller ej, kul eller inte kul - kommer jag inte diskutera. I statusen på bilden blir vi medvetna om att det finns ledare, vi får en "inbjudan" om att övertyga och förändra. Vi får veta att tillsammans är gruppen stark. Med andra ord lärs det ut att vi ska vara som dem och att vi får deras uppbackning om vi går med. Som sagt skoj eller ej, skitsamma.

"Mr. Jones" kunde här med auktoritet intala eleverna att demokrati främjade individualism, något som var en nackdel då gruppen var mycket starkare. Demokratin skulle därför motarbetas. Han skapade mottot "Strength through discipline, strength through community, strength through action, strength through pride".

Av statusen att döma så kan jag inte låta bli att fundera på likheter som har med texten ovan att göra. I gruppen finns det dom som säger emot: "hästar finns visst" vilket skulle kunna vara en nackdel, om denna gruppen var starkare än dom som stödjer visionen, man kan se att detta (medvetet eller ej) motverkas i argumentet: "Hästar finns inte vilket är vetenskapligt bevisat. Vi stödjer även vetenskapen om att häst är en frukt. Det vill säga att häst är en frukt som inte finns." På så vis - ett redan existerande motto. Som ger medlemmarna en slags regel att stå på.

Den tidigare namnlösa gruppen fick under dag två namnet "The Third Wave”. En hälsning, förvillande lik Hitlerhälsningen introducerades. Gruppmedlemmarna blev ombedda att hälsa på varandra med denna hälsning, även utanför klassrummet. Eleverna följde blint.

I gruppen förekommer ingen hälsning, men blir i statusuppdateringar beordrade att föra budskapet vidare som här, den 2dec:

"Rykten säger att vid klockan 23 imorgon kväll så kommer TV4 att sända ett program där denna sida kommer att tas upp. Vill ni veta mer så får ni helt enkelt kolla på TV4 kl 23 eller kolla online på TV4play.

Vi vill även passa på att tacka alla som stöttar oss och har hjälpt oss att komma upp till över 100 000 gilla-markeringar. Tillsammans är vi starka. Sluta aldrig att sprida vetenskapen om att häst är en frukt som inte finns."

Blint följer medlemmar budskapet. Kanske bryr man sig inte om vad som händer. Kanske att känslan av KASAM (känsla av sammanhang - googla om ni ej känner till begreppet) ger mer i stunden än att tänka på hur omvärlden runt omkring påverkas. Företag, hästmänniskor, omvärlden blir påverkade - det är ett faktum.

Jag tror faktiskt inte att det finns någon större baktanke eller koppling till the wave men jag ser likheter och hur gruppen genom liknande verktyg förblindar och manipulerar människors sinnen, hur gruppägarna tjänar pengar på att manipulera folks sinnen med en fantasibild. Får mig att tänka på konsumtionen i världen. Hur lätt vi manipuleras av reklamer.

Hur långt kommer skämtet spridas tror ni? När tar det sitt stopp? Är det bra eller dåligt med denna grupp? Hur tror ni att människor kommer att påverkas av det? Vad tycker ni?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.