I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

kräva tillbaka pengar av kompis

Övrigt - Blandat

2013-01-24 17:37

kräva tillbaka pengar av kompis

pengar, pengar, pengar, alltid är det pengar som ska ställa till det.
Vart går gränsen tycker ni för när man med gott samvete kan kräva tillbaka pengar av en kompis som är skyldig en det?

50 kr? 500 kr? 5 000 000 kr?

Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!

2013-01-24 17:38
okej lite flummigt formulerat märker ja men aa, ni fattar nog

2013-01-24 18:13
200-300 kr känns som gränsen.
Marijuana is natures way of saying HI!
Admin

2013-01-24 18:27
Spelar egentligen ingen roll summan. Om polaren har sagt "får jag låna" så ska det vara med avsikten att betala tillbaka så snart som möjligt. Det är upp till dig och inte din polare att avgöra huruvida det "är lugnt" eller inte.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Producent

2013-01-24 18:45
Jag säger 100 kronor
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Producent

2013-01-24 18:51
Du kan ju nämna för personen att "ajuste, du är ju skyldig mig pengar va?" eller något?
Poet

2013-01-24 18:59
Som Evolution säger, så fort "Får jag låna?" dras fram så ska varenda slant tillbaka.

Fast å andra sidan kanske jag inte bryr mig om en polare säger "Får jag låna 5 spänn?"

Men blir det däremot "Får jag låna 5 spänn?" en jävla massa gånger så tröttnar man ju till slut.

För övrigt kapade jag precis kontakten med en polare som alltid skulle hålla på och låna pengar, kläder, alkohol osv.

Så mitt tips är att aldrig låna ut pengar till polare.
Däremot har jag lärt mig att man kan låna ut pengar till nära vänner.
Jag har ätit pannkaka!
Producent

2013-01-24 19:06
Undantaget är om det är en polare som ofta bjuder.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-01-24 19:15
100kr
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2013-01-24 19:34
Undantaget är om det är en polare som ofta bjuder.

-word, har 3-4 polare som man bjuder på för att dom bjuder tillbaks.

200 kr är väl minimum där för mig att känna att behöva fråga om dom tillbaka

2013-01-24 19:47
500 kr. skulle jag säga.

Jag lånar ut ofta pengar, men jag brukar vara ganska chill med ett datum då det ska betalas tillbaka för jag tänker att det bjuds ofta tillbaka på något sätt, så det jämnar ut sig. Däremot så lånar jag sällan pengar av folk för jag vet att jag inte är så bra på ge igen.

Jag bli lite frustrerad när man bjuder och bjuder folk, sedan så kommer den där "du, duvet jag bjöd dig ju på en öl i lördags, för du hade inte pengar nog. Lånade ut 5 kr, kan jag få tillbaka den?" eller dom där snåla jävlarna som säger "men du jag bjuder" sedan så "duvet, den där gången då jag bjöd dig, kan jag få tillbaka pengarna?" Snålare människor finns inte. Dom kan ju inte säga att dom bjuder sedan kräva tillbaka pengarna.

Jag kan bli riktigt frustrerad då jag lånar jätte ofta ut pengar till folk och hjälper dom, då tänker jag att de jämnar säkert ut sig nångång i framtiden med att dom bjuder tillbaka. Men då kommer dom som kräver pengarna tillbaka. Många gånger jag har sagt "men ursäkta? ska vi skriva upp en lista på hur mkt pengar jag har lånat ut dig som du aldrig har gett tillbaka, vi ligger nog i ganska mkt mer än att du ska ha pengarna tillbaka för du bjöd mig" men då blir det oftast massa bråk så jag ger dom pengar ändå. (finns få av dessa personer, men ja dom finns).

innan de kommer "sluta låna ut pengar till massa folk då" Ja jag har lärt mig vilka jag lånar ut pengar till, det går inte på löpande band. Men det är fortfarande frustrerad med de snåla personerna. som bjuder och sedan kräver pengar.
All I'm gonna do is just go on and do what I feel - J.hendrix

2013-01-24 20:01
3000 nånstans, beror på hur jävlig jag känner mig

2013-01-24 20:14
Jag kan bli riktigt frustrerad då jag lånar jätte ofta ut pengar till folk och hjälper dom, då tänker jag att de jämnar säkert ut sig nångång i framtiden med att dom bjuder tillbaka. Men då kommer dom som kräver pengarna tillbaka. Många gånger jag har sagt "men ursäkta? ska vi skriva upp en lista på hur mkt pengar jag har lånat ut dig som du aldrig har gett tillbaka, vi ligger nog i ganska mkt mer än att du ska ha pengarna tillbaka för du bjöd mig" men då blir det oftast massa bråk så jag ger dom pengar ändå. (finns få av dessa personer, men ja dom finns).

hahaha! Känner igen det somfan
Producent

2013-01-24 20:55
Jag och mina vänner har ett bra system. Vi lånar inte ut pengar till varandra direkt. Behöver man så får man. I det stora så bjuder alla typ lika mycket. Någon står för notan den ena dagen, en annan kanske bjussar på något annat en annan dag.

Men som ovanstående säger, finns ju nån slags gräns där, ger man bort en tusenlapp så är det ju ett lån. En hundring är skit samma.

2013-01-24 21:00
Med vissa polare, framför allt en nära vän, så gäller bjuda och bjuda igen. Hon köper käket, jag bjuder på krogen, hon betalar bensinen till Gävle, jag står för boendet, osv. Det är så det fungerar.

Med andra... Ja, det är lite som cigg-tiggare. Det är okej, en, två, till och med fem gånger, men sen börjar man tröttna. När det liksom blir en vana för den andra personen att ta men aldrig ge. Man blir rätt less. Då är det dags för ett bestämt NEJ.

Men ja, någon hundring hit eller dit, whatever. Fast säger du att du vill _låna_ pengar av mig, då förväntar jag mig att du betalar tillbaka.
"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan

2013-01-24 22:15
tical - vem av dom i situationen? den som lånar ut, eller den som kräver pengarna tillbaka?

2013-01-25 17:27
spelar ingen roll tycker jag, om man behöver pengarna man lånat ut så ska man alltid "kräva" tillbaka dem!

Det är ju mänskligt att glömma så du kan ju alltid påminna din kompis.

Så länge en kompis är skyldig dig pengar och att det är något du går och funderar över så kommer ni alltid ha lite svallvågor i er relation..
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2013-01-25 19:14
Jag har sjukt svårt att kräva tillbaka pengar. Lånar ut relativt ofta men brukar aldrig vara några större summor. "Det löser sig alltid" om det är under 1500, allt där över brukar vi sätta datum på när cashen ska tillbaka, och har nästan aldrig varit något strul med det.
Du är zattla maffakka jag är badsalt.

2013-01-25 21:22
Manel - delen jag menade det var att jag lånar ut pengar till folk, och sedan så har jag ingen stress med att det ska betalas tillbaka för det jämnar alltid ut sig. Men sedan när en person säger till mig att dom bjuder mig på något, eller att dom kanske lånar ut 5 kr till en öl för jag inte har tillräckligt med pengar. Sedan har dem aldrig betalat tillbaka till mig nått av det jag har gett till dem och så säger dom "du juste, den där gången då jag bjöd dig, kan jag få tillbaka för det?" Då menar jag att det är snålt att dom ber mig ge tillbaka pengar då jag kanske ligger uppe i att lånat ut dom 3000 kr. (totalt på några månader)

2013-01-26 01:23
LillJ

Att jag är den som lånar ut

2013-01-26 01:25
Jag lånar aldrig ut mer pengar än vad jag kan tänka mig klara mig utan ifall personen inte ger tillbaka pengarna. Mitt råd är att man egentligen aldrig kan kräva tillbaka pengar av någon. Får man tillbaka utlånade pengar så är det en bonus.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-01-26 01:31
Precis som bimbradozk skrev så har jag också så himla svårt för att kräva pengarna tillbaka. Känner mig så äcklig på nått sett, som att de egentligen inte är mina pengar jag vill ha tillbaka.
I just det här fallet är det ingen person jag brukar hänga med ofta, så chansen är rätt liten att man t.ex. blir bjuden på nått så att de jämnar ut sig.

But i will just let it go :( förhoppningsvis så funkar "what goes around comes around"

2013-01-26 12:03
Nu är det väldigt sällan mina kompisar lånar pengar av mig. Händer det så är det aldrig särskilt stora summor. För mig är det inte så viktigt att pengarna kommer tillbaka. Jag vet att det kommer tillbaka på ett eller annat sätt. I form av kontanter eller gentjänster. Det är så vänskap ska funka tycker jag.
Jag skulle nog inte låna ut en större summa eftersom det skulle kännas för mycket i min plånbok.
www.nativeswedes.se

2013-01-26 13:18
men DGAF - hur ligger historian till då? Om du inte känner personen väl då är det väl lättare att be tillbaka om pengarna? annars är det väl bara att hyra in en person som tar betalt för att slå personer för att få tillbaka pengarna fortare. ;b

2013-01-26 20:59
Jag lånar ut pengar till alla typ, vissa grejer under 500kr kan jag släppa om jag vet att personen har knas och jag har det bra för tillfället...

Det hände en grej förra året faktiskt, lånade ut 2lax till en polare som skulle utomlands och var rätt fattig, jag jobbade heltid då också och hade inga problem med att ge han pengarna, när han sen kom hem ringde han upp mig och sa att han skulle ge mig pengarna så fort som möjligt men jag sa till han att de va lugnt o att vi skulle ta det senare..
Sen när jag själv blev arbetslös så ringde jag upp honom och bad om pengarna, det dröjde typ 4 månader innan jag fick de och då var jag riksfattig under tiden.
Den här polaren är inte nån jag träffar varje dag, träffar han typ var tredje månad (men vi är fortfarande nära vänner och gått igenom grejer så jag vet liksom vart jag har honom och hur han är) så de e klart att jag hade mer tålamod med honom eftersom vi inte sågs på en daglig basis.
När jag väl mötte upp honom och fick pengarna så sa jag till honom att det var riktigt kefft av honom att inte betala tillbaka tidigare med tanke på att jag gav han pengarna DIREKT när han behövde och när jag satt i skiten var jag tvungen att kriga i flera månader.
Det var inget som påverkade vår "relation" eller så, ville bara att han skulle veta hur jag uppfattade hela grejen.

En grej med snåla personer (har inget med historien o göra) som jag har märkt dock är att de är SJUKT bra på att betala tillbaka pengar, du behöver inte ens tänka på att du gett de pengarna utan de verkar sjävla gå runt o tänka på det hela tiden.
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "

2013-01-27 14:00
200-300kr :P men det är ju olika finns dom i min vänskapskrets som aldrig betalar tillbaka :/.
vad händer??
Producent

2013-02-05 08:28
Sofiabayo
Haha va? Hur fan kan ditt råd vara "man kan inte kräva tillbaka utlånade pengar"
Admin

2013-02-06 05:10
Konstigt:

Jag kan iofs hålla med henne. Man ska inte låna ut mer pengar än man är beredd att skänka bort. Folk som tar det som en signal om att man skänker bort pengar lär ju inte bli långlivade i ens liv. Andra tenderar att komma ihåg lån och betala tillbaka av sig själva så snart de kan.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?