Hetsen om hästen
Nån som ärligt talat bryr sig om kött-"skandalen"? På riktigt alltså, är väl bara att slänga på en etikett "innehåller hästkött". Jag blev tom nästan sugen på snabb-lasagne som jag annars aldrig äter
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent
2013-02-25 18:02
Många tjejer tycker hästar är söta osv. Det är deras bästa vänner. Själv tycker jag de är ganska läskiga. Alldeles för stora liksom. Har väl säkert med det att göra. Det är väl varför vi inte äter hundar och katter här uppe heller. Hästar ser väl inte så smarriga ut för övrigt ärligt talat, eller? En kanin, ett lamm eller en kyckling ser liksom lite goda ut att äta. Har något med fluffigheten att göra tror jag. Det ska liksom vara sympatiska djur. Därför ser gräsänder också smarriga ut men lär ju kanske inte vara det?
Jag har inget problem med att käka häst. Det jag blir upprörd över är att det inte står korrekt vad som är innehållet. Tycker man kan äta alla djur förutom dom som är utrotningshotade. Det där med oxfilé som var fläskkött var också illa, speciellt för religiösa som inte får äta gris.
Allt har nåt positivt och negativt i sig som en atom
En kanin, ett lamm eller en kyckling ser liksom lite goda ut att äta. Har något med fluffigheten att göra tror jag. Det ska liksom vara sympatiska djur. Därför ser gräsänder också smarriga ut men lär ju kanske inte vara det? Hahaha... fy fan vad jag asgarvar. Äter du allt som är fluffigt och ser sympatiskt ut?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Machete skrev: Många tjejer tycker hästar är söta osv. Det är deras bästa vänner. Själv tycker jag de är ganska läskiga. Alldeles för stora liksom. Har väl säkert med det att göra. Det är väl varför vi inte äter hundar och katter här uppe heller. Hästar ser väl inte så smarriga ut för övrigt ärligt talat, eller? En kanin, ett lamm eller en kyckling ser liksom lite goda ut att äta. Har något med fluffigheten att göra tror jag. Det ska liksom vara sympatiska djur. Därför ser gräsänder också smarriga ut men lär ju kanske inte vara det?Hahaha tack! Det gjorde min dag :D!! Håller för övrigt med om hästarna, dom är skitstora och kan säkert äta upp mig i en tugga! Hua!
"If I had a heart, it might be breaking right now" - Dexter Morgan
Jag börjar nästan tro att det är därför Machete inte vill ha katt eller hund hemma, han är rädd för att han ska äta upp dem! :P
lite av uppståndelsen är väl frågan var hästköttet kommer ifrån och vad det är för djur. jag har tänkt lite onödigt mycket på det... vad jag vet så finns det inga hästköttsfabriker..så var kommer köttet ifrån? gamla hästar "försvinner" från sina "ålderdomshem"...gamla och sjuka ska man säga. och jag skulle gissa att sånt händer över hela europa och dessa gamla ridkamrater säljs nog rätt billigt iom att produktionen av köttet är näst intill 0 om inte ännu lägre. vad jag tror så har svenskar och européer ätit gamla sjuka hästar rätt länge utan att veta det.
"It is the prohibition that makes anything precious" -Mark Twain
Hangaround
2013-02-25 19:40
säkert nån sunkig gammal åsna in the mix också^^
vad jag vet så finns det inga hästköttsfabriker..så var kommer köttet ifrån? http://www.gustafskorv.se/sortiment.html Känns som en produkt per dag dras tillbaka, nu var det ikeas köttbullar... Helt sjukt, skicka all den där maten till mig, fryst och ett extra kylskåp så kan man börja klura med budgeten...
Den här dubbelmoralen är helt sjuk som vi va inne på i nån tråd, vissa djur gulligare än andra och som vi va inne på i en annan tråd så finns ju inte ens hästar.
Sen är det inte jämförbart med målade fläskfilé då det är en ren hälsofara.
vrgnhns; det där var ju en korvfabrik...med hästkött. så lite i rätt linje. men jag tror inte dom föder upp hästar själva för slakt. eller det kanske dom gör? jag har inte forskat nåt eller ens googlat och talar väl ur ett stereotypt perspektiv...men finns det någon i sverige som föder upp häst för matproduktion?
"It is the prohibition that makes anything precious" -Mark Twain
Gustafskorven är en delikatess från dalarna... Nej, det som gör att det känns aningen bättre är väl att hästar verkar behandlas bättre än de flesta boskap, men man ska nog se upp med förhoppningarna.
Menvafan. Problemet är väl att man gärna vill att köttet man äter kontrolleras så man vet vad det innehåller, inte att buhu hestar är söta.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Det som folk är upprörda över är att det är häst trots att det står att det är nått annat. Skulle det stått häst från början skulle ingen klagat.
problemet är att det ska skickas tillbaka/kaseras
Det enda jobbiga i det här, som jag ser det, är att det inte varit någon kontroll av hästköttet, och det har hittats spår av mediciner i hästarna, som de får livstids karens för, vilket betyder att de inte är särskilt hälsosamma att äta. Det har under senaste året också varit en stor debatt om att slakterierna i Sverige som tar emot häst (tyvärr bara ett fåtal) inte sköter reglerna som de ska. En häst har precis som människor ett pass, i detta stämplas allting som har med mediciner att göra, så att man säkert ska veta om hästen får lov att gå till livsmedel eller ej. På ett par av dessa slakterierna, så har passkontroll inte utförts, i vissa fall inte heller ägarkontroll. (En kvinna i Mellansverige har satt i system att erbjuda gamla hästar ett "sista hem" till ägare som av en eller annan anledning inte kan ta hand om dem, hon har därefter skickat dem till slakt ett par dagar senare, utan att vara ägare, för att tjäna pengar. Ca 4-8000 kr/ häst) Många travhästar som inte duger för banorna i Sverige, skickas till Malta, Cypern, och Rumänien, de får springa ett par lopp om de har tur, annars går de till slakt direkt. Där är det vanligt att äta hästkött, för att det är så billigt. Eftersom deras kontroll av köttet är ännu sämre än vad Sveriges obefintliga kontroll är, så är det enkelt att räkna ut vad för skit man får i sig. Jag har själv ett gäng hästar, och skulle faktiskt inte ha något emot att äta dem om jag verkligen blev tvungen, jag vet hur de är uppfödda och vad de fått i sig under sin livstid. Jag skulle däremot aldrig äta häst som jag inte vet blivit slaktad efter att alla kontroller är korrekt utförda, och så ser verkligheten tyvärr inte ut idag. Hästkött är så billigt att få tag i, just därför fuskas det också, företagen kan tjäna mer pengar på sina produkter!
Producent
2013-02-25 22:41
Ja fan tjejer, fluffiga djur ser smarriga ut! Kor t.ex, de ser sådär dumsnälla och mysiga ut. Man vill liksom bara klättra in i hagen och ta en tugga rätt från stjärten på kossan. Ta med sig bestick och käka den rå medan den råmar och har sig! :D Ibland när jag tittar på Animal Planet och ser hur de små möra och fina gasellerna blir jagade av lejon och slits i stycken så ser det så smarrigt ut. Blir hungrig och måste fixa en macka eller något. Nu tror jag inte att små antiloper är särskilt gott att äta rått men det SER gott ut. Sådär ljusrosa kött, ser fräsch ut typ. Inte som sunkig stek i butiken. Gnuer däremot, de ser nasty ut, typ smutsiga.. Struts kunde kanske funka, om man typ grillade den över en eld via en sån snurrgrej. Som en gigantisk kyckling tänker jag mig. Nu äter jag iofs extremt lite kött men, men..
Håller med machete lite... Gräsänder ser ut som delikatesser, sengångaren däremot...
Producent
2013-02-25 23:01
Fast egentligen så kanske en sengångare är ett kulinariskt fenomen? Jag tänker lite som mögelost bland ostar. Typ en möglig gammal trasa, full av svett och alger. Säkert en och annan fransos som hugger in på den? :P
Producent
2013-02-25 23:03
VRGNHNS Vad skulle du helst käka? En gräsand eller sån smutsduva? En sån grå vanlig en då menar jag. Låt säga att båda har växt upp på pommes frites och cigarettfimpar, vilken tror du är godast? Jag tror ankan är mer saftig. Duvan är nog lite torr sådär?
Sengångar-roulad med Roquefort-ost kanske vore nått... Lite flamberade pungråttor som förrätt på toast med en apelsinvinägrett över....
Producent
2013-02-25 23:08
I ärlighetens namn är jag ju ett stort fan av kanin, drypandes i olivolja och vitlök med papas fritas, så nice i Spanien där man typ kan hugga det på hörnet i staniol-paket... Så tror absolut marsvin är en höjdare är väl rätt stor i Ecuador och Peru... Sen älskar jag ju skaldjur och andra kryp från havet, ju spektakulärare det bättre så vore kul att prova djungelns versioner typ anaconda, fågelspindel, kajman... En klassiker som groda har jag heller aldrig fått testa på
Fårpung har jag käkat, helt ok, men beror väl på kryddningen... No homo
Producent
2013-02-25 23:12
Åhh, fan det köpte jag senast i Spanien. Mör kanin i gryta med vitlök och och ugnsbakta potatisar. Grymt gott! Nästa så man skulle köpa själv och slakta om man bodde på landet typ. Vet att de käkar mkt marsvin osv runt Anderna men den ser lite råttig ut, men kanske den är god? Den är ju fluffig iaf.. Spindlar känns nasty asså, fy faaan, men typ vissa larver och gräshoppor kanske? Såna de käkar i typ Asien. Har käkat sånt gräshoppssnacks, var riktigt gott. Har ätit krokodil och grodlår, inget av dem var särskilt häftigt. Typ segt och lite smaklöst.
Producent
2013-02-25 23:12
Nej fan inga pungar för mig asså, ^^
Alltså spindeln skiljer sig inte nämnvärt i fulhet från spindeln och såg nått program när några dudes grillade spindeln i blad om jag inte minns fel, sår faktiskt riktigt nice ut, kan tänka mig att det påminner om krabba fast lite tuffare i smaken... Ja gräshoppor sägs ju va nice... Och larver ska ju vara nån riktig högtid nånstans i afrika, typ som kräftskiva. Tråkigt att höra om kräldjuren alltså... Kommer nog ändå ge mig på det om jag får chansen... Sniglar funkar ju liksom, alltid med hetta eller vitlök... I spanien fick jag sniglar rakt på köttet, den lilla typiska sorten där nere, så jvla grym tallrik.
Nej fan inga pungar för mig asså, ^^ Haha vafan, du eju halv-payo då kan du inte rygga när det serveras... Jag har iofs aldrig fått det där nere, tror det va från hötorgshallen i sthlm, inte mkt häftigare än köttfärs
Alltså spindeln skiljer sig inte nämnvärt i fulhet från spindeln Krabba ska det stå först...
Producent
2013-02-25 23:24
Ja, har käkat sniglar jag också, Var väl okej antar jag? Lite som ostron typ. De där fransmännen asså, de käkar så mkt skumma grejer.. Fast de käkar ju lite sniglar och sånt i Spanien också iofs. Nej fan, spindlar är no no no asså, är ngt som riktigt kryper i mig av tanken att knapra på en stekt fågelspindel. Men när vi ändå snackar om djur att äta. Vad med att käka en igelkott? Typ gröpa ur magen på den och fylla den med nån röra, typ kryddor osv? Sen lägga den direkt i elden och sprösteka den genom skalet? Det samma kanske kan sägas om sköldpaddor fast de känns mer sega och smaklösa (egentligen bara baserat på utseende).
Producent
2013-02-25 23:26
VRGNHNS skrev: Nej fan inga pungar för mig asså, ^^ Haha vafan, du eju halv-payo då kan du inte rygga när det serveras... Jag har iofs aldrig fått det där nere, tror det va från hötorgshallen i sthlm, inte mkt häftigare än köttfärsEy, kommer det nån jävla spanjack och jiddrar för att jag inte käkar ballar och kukar, ja fan, då ska han få höra och efteråt skiten nedtryckt i halsen, ;)
Ja alltså sniglar är ju en stor del i spanska köket, i det franska käket kör de väl mest med större sniglar, vinbärssnäckan...
Här går dock min gräns.... På alla jvla sätt : S
Stark varning att klicka kan va det värsta jag sett på yt:
Producent
2013-02-25 23:32
Ja men fan japsar. They craaaazy.. Käkar allt möjligt som slingrar och har sig. Ibland äter de levande fisk. Typ steker den lite lätt och så ligger den och pustar där på tallriken medan de hugger in.
Jo men jag trycker ju den hellre hel isåf än att låta den ligga och blinka halft hackad på tallriken... Som sagt
Producent
2013-02-25 23:36
Men för att svara på duva vs and... Anka har jag ätit och det är sjukt nice, gräsanden är nog inte lika fin... Skulle nog prova duvan, fast helst från skogen gjort på fransk sätt... Har väl ätits en del duva här också under krigstiden har jag för mig
Producent
2013-02-25 23:43
Jo men sån vanlig vit anka och sån fin skogsduva, det är ju delikatesser. Det måste vara den smutsiga stadsvarianten på båda, :)
Haha... Fan va jag grämer mig att jag inte provade valen när jag hade chans till schyst pris i Norge, passa på... Brukar finnas i frysdisken
Producent
2013-02-25 23:49
Överskattat som fan ärligt talat. Har käkat val några gånger, smakade lite bittert, luktade mkt och var inte direkt supergott. Sen så har jag fan problem med att de dödar valar. Skulle inte äta i vuxen ålder. Finns ju knappt några valar kvar längre. Smarta däggdjur som betyder mycket för ekosystemen. Bättre att hålla en inhägnad laxodling istället, det räcker väl som föda?
Trodde valen skulle va lite som entrecote... Du tror inte det var tillagningen som brast? Kan ju va lite av en vanesak också, vissa smaker växer ju På grönland kör dom väl surströmming-modellen på massa havsdäggdjur... Fyller typ en säl med massa gött och gräver ner... Nja, finns det ont om en art ska man ge fan... Utgick från att det va legit då det fanns så frekvent i butiken.
Producent
2013-02-25 23:58
Back in the days (typ 10 år sen, lol) så gick de runt på isen och klubbade små sälungar i huvudet med påkar här i Norge, :S Sälungar ser iofs smarriga ut men man borde nog inte hålla på och jaga dem. Finns knappt sälar kvar heller liksom. Fast urbefolkningen kan ju äta dem tycker jag, de lever i samklang med naturen. Vanliga personer i västvärlden måste inte äta utrotningshotade djur. Oftast behöver de inte ens äta djur öht faktiskt. Hela poängen med kossor osv är ju att de ska gödas och ätas så vi slipper äta alla naturliga djur som lever ute i naturen. Nu finns det ju inte några vargar kvar dessvärre så utan älgjakten så skövlar de hela landet. Mer varg till folket!
Trött på sveriges utbud egentligen, den här gjorde mig lite sugen på snigelsäsongen iaf
Producent
2013-02-26 00:01
Nä, val är känt för att lukta och smaka starkt, vissa gillar det kanske. Om du gillar vilt med mkt smak, typ älg och liknande så kanske du gillar det?
Har hört att det finns väldigt få sälar och valar i våra vatten. Ärligt talat, har du någonsin sett en? Har alltid haft en dröm sedan jag var liten att se en säl nån gång. Typ inte göra något med den, bara se den. De ser sjukt mysiga ut.
Producent
2013-02-26 00:03
Sniglarna såg ganska digg ut.
I fångenskap men har för mig jag sett säl ett par ggr annars också, aldrig val... Jag diggar ju vilt, har lärt mig lever också, handlar ju om tillagningen, kalvlever anglé går ju... Jo, han hade schysst recept på sniglar, ibland blir det ändå inte riktigt som i spanien när man lagar, tycker inte ens äggen är det samma... Och lika dålig som mjölken är där lika svårt är det att få tag på färskt och bra bröd till ok pris här...För att inte tala om lök, den säljs ju podrido här
UUUUhhhhhhhh grodklippet!
Alltså debatten känns väl ändå ganska befogad ang hästarna. Vill man inte äta häst så ska man inte behöva det. Tänk om det inte hade varit något annat djur så som råtta... Jag vill inte äta råtta... Därför vill jag att det ska stå i innehållsförteckningen vad det är jag köper.
Sen att det här kom upp lite som grädde på moset efter att "hästar är frukt" debatten spridit sig på fb.
Men som sagt det handlar ju mest om att man vill veta vad man stoppar i sig. Man kan ju faktiskt äta bajs om det kniper.
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...
Summan av kardemumman: lämna aldrig Machete och VRGNHNS ensamma med era husdjur :P
Denna tråd fick en bra vändning, kastar in lite människo kött i allt. Hur hade ni reagerat då?Spoiler OT: Vem fan bryr sig, vi åt häst för och det funkar bra nu också!
Är vegetarian, så jag bryr mig inte. Men även då jag brukade äta kött, så hade jag nog inte brytt mig heller. Hyckleri att begränsa sig från att äta vissa djur om man verkligen är en köttätare.
At the gates of Eternity...
Jag tycker man kan äta människor också, det är väl inget moraliskt problem egentligen om dom ändå är döda. Hoppas kunna donera min kropp till mat.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Kul tråd. Jag har ett par onödiga tillägg. 1. Halvfabrikat kanske inte är en så bra idé, trots allt? I flera år har jag undrat över varför folk inte bryr sig om vad de stoppar i sig. 2. Min polare träffade på en polack en gång som fiskade gräsänder med fiskespö och bröd. Det var tydligen en ganska hemsk syn. Han bröt nacken av anden så fort han vevat in den, efter en massa sprattlande och misslyckade flygförsök. 3. Människokött har tydligen liknande effekt på oss som kokött har på kor. Men jag hade inte bangat på en liten smakbit, bara för att ha gjort det.
Redline!