I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Finns det några gitarrspelare här på whoa?

Övrigt - Blandat

Producent

2013-02-26 21:39

Finns det några gitarrspelare här på whoa?

Vad gillar ni helst att spela? Vilken låt tycker ni är svårast att få till? Vad har ni för gitarrer? Om ni önskar tillägga något så gör det! :D

Själv så har jag alltid haft en förkärlek för Metallicas och Panteras akustiska delar när det gäller akustisk gitarrspelande.

Favoriten är nog To Live Is To Die:

Gillar också Hammets solon över de akustiska delarna, särskilt på Master Of Puppets-skivan. Är inte lika snabb som jag var när jag var yngre och spelade mer så vissa solon är bara för omöjliga för mig just nu, hehe.. Försökte mig på att lära mig alla solon på låten Ride The Lightning en kväll. Blev so and so dessvärre, inte så tight, men början där är hyfsat lätt iaf. De akustiska solona är dock väldigt lätta jämfört med många av de distade solona. Solot till låten Blackened är fan jobbigt jävlig.

(det är inte jag i några videor)

Detta försökte jag lära mig, haha, behövs nog veckor istället för kvällar för det..

Denna kan jag dock bra och är nog en favorit även om själva solona kanske inte är så tekniskt avancerade. Gillar melodierna i dem typ och alla hammer on/pull offs.

Annars så är det nog hela skivan Kill 'Em All. Hastigheten gör det kul att spela!

Funderar på att börja spela lite The Haunted igen, hela första skivan är sjukt kul att spela:

Har en mindre akustisk gitarr, Ramona. Och så har jag en standard Yamaha med lite mer basklang i sig. Bägge nylon. Och en Kramer, Vintage, elgitarr. Epiphone förstärkare.

Now you go!

//Paz

Producent

2013-02-26 22:03
Växte upp med att lära mig alla Iron Maiden låtar men fan vad tråkigt det var att spela dem nu, :S

Vissa undantag som t.ex. denna finns ju:

2013-02-26 22:34
sorry guys jag kör ba banjo!
Rahamadjan av GU-PA!
Producent

2013-02-26 23:06
Nice! Är du duktig? Har spelat lite banjo när jag gick i högstadiet, fanns en på stället där det var en replokal.

Bästa scenen, lol.. ^^

//Paz

2013-02-26 23:27
Skulle vilja spela gitarr.. Oskolad, men spelar flera instrument väl, har dock aldrig fått grepp om just gitarr. Ser inte logiken i instrumentet, fast jag ser ett matematiskt system framför mig när jag spelar t ex piano. Gitarren känns inrutad i massa ackord och särskilda tekniker, föreställer mig att jag aldrig skulle få nå bra flyt i spelandet. Hur funkade det för dig när du började?

Fast när jag ser det här så blir jag lite inspirerad :)

Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2013-02-26 23:30
^Lite mycket show kanske, men just att det är så olikt klassiskt spelad gitarr, som man sett hela livet.
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)
Producent

2013-02-26 23:35
Hmm.. Hur kan du inte se logiken i instrumentet? Precis som vilket annat instrument som helst så är halsen baserad på oktaver, skalor och ackord. Det är inte en slump att pianot har det utseende det har eller att knapparna på en saxofon är placerade exakt där de är. Spelar flera instrument själv, eller rättare sagt, spelade mer förr iaf. T.ex. ett piano och en gitarr har väldigt mycket gemensamt kan jag tycka. Men hmm, det kanske kommer med tiden om du blir mer van vid instrumentet?

Lättaste att börja med är att lära dig alla grundackord. A, B, C, D, E, F, G

Typ lattja med lite Dylanlåtar eller liknande.

Finns på youtube och google.

Sen om du kan läsa noter så är det bra annars så kan du hitta tabulatur på nätet för i stort sett vilken sorts musik som helst. Välj en låt du gillar och som du vill lära dig, sen är det bara att nöta helt enkelt.

Om du spelar flera instrument, inklusive piano redan, så tar det max en månad för dig att lära dig att spela gitarr helt okej.
Producent

2013-02-26 23:44

2013-02-26 23:52
Nej jag vet inte, det är just det med ackorden som blir rörigt och knöligt. Klart att det finns lika mycket logik i en gitarr som i ett piano, men för egen del så hittar inte fingrarna rätt. Klaviatur däremot bara flyter på för att det känns som ett mycket enklare system. Men det kanske bara är ovana.

2013-02-26 23:55
.. och brist på tålamod :)

Producent

2013-02-27 00:03
Ett piano är inte ett enklare system, hehe.. Du har kortare väg genom oktaverna på en gitarr än på ett piano. Du måste röra dig längre och förflytta handen oftare då den bara täcker en liten spännvidd. Du förstår vad jag menar med detta när du lärt dig spela gitarr, :)

Det där med ackord osv, att hitta rätt, det lär du dig ju på någon vecka eller två, sen är det bara att nöta in så du kan byta snabbt mellan dem. Om du tänker dig att ett piano går från alla toner, den lägsta till den högsta med ett en enda förflyttning till höger, tangent förr tangent. Det samma gäller en gitarr, band för band nedåt. Enda skillnaden är att nästa sträng startar i en annan ton, en högre frekvens, allt efter ett system. Du hittar samma tonart på alla strängar i olika oktaver. Vet du sambandet och det inbördes förhållandet mellan strängarna så behöver du aldrig tänka en sekund över vad som återfinns var. Det vet du intuitivt eftersom du känner ditt instrument då.

2013-02-27 00:05
Tackar för tips och insyn!
Producent

2013-02-27 00:17
Producent

2013-02-27 00:19

2013-02-27 00:27
Jag började med piano mycket senare än gitarr, men lyckades ändå lära mig ackordsystemet på piano på mycket kortare tid. Jag fattar piano väldigt snabbt. Det kanske också har att göra med vilken läggning man har ( för instrument alltså ). Eller så kanske det har att göra med att det känns jobbigt att sitta och lära sig vad alla toner heter på en gitarr. Det är mer lättöverskådligt att lära sig toner på ett piano.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2013-02-28 18:50
Det är samma toner på en gitarr som på ett piano, :)

Jo jag vet inte, det kanske är lättare att lära sig piano än gitarr men jag vill påstå att att det är svårare att bli riktigt duktig på piano än på gitarr.

2013-03-01 11:15
Jag lirade väldigt mycket förut, äger fyra gitarrer.

Jag tappade gnistan lite när jag slutade lyssna så mycket på artister som Maiden och Metallica, jag lirade jävligt mycket maiden när jag var ung främst för att jag älskar deras melodiska stil.

Musiken jag lyssnar på nu är mer indiebaserad, jag hade kanske lirat mer om jag hade lärt mig att sjunga samtidigt, men jag orkar bara inte. Problemet med indiemusiken är att den antingen är skitlätt och tråkig eller helt omöjlig.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2013-03-01 11:18
Skillnaden mellan piano och gitarr är väl att du främst gör samma sak med bägge händerna när du spelar gitarr, på piano får du ju en ton bara av att trycka ned en tangent.

Hade väl iofs gått att lägga en gitarr i knät och lira med båda händerna som ett piano å andra sidan.
Producent

2013-03-01 14:25
Yeah, det är ju också så att det finns så otroligt många tekniker till gitarr medan det inte finns det till piano. Pianospelande handlar mest om sostenuto, sforzando, dvs, hur hårt du slår ner tangenterna, hur mkt efterklang du ger tonerna. På en gitarr så har du ju hundratals tekniker att välja mellan;

Det gör självklart instrumentet mycket bredare med fler möjligheter, men jag vill ändå påstå att väldigt hög nivå på piano är svårare att mästra på grund av avståndet mellan tonerna så tekniska och snabba partier är helt enkelt svårare att träffa riktigt än på en gitarr.

App

Kanske du ska plocka upp gitarren igen? :)

2013-03-01 14:52
jag försöker lära mig spela gitarr....funkar väl sådär. kan spela "vem vet" av lisa ekdal och det är jag fett stolt över. lär mig helt på egen hand...eller på egna händer kanske blir mer korrekt ;)

ni som har lite koll kanske kan tipsa om "youtube-skolor" man kan klicka in sig på för att få lite teori etc...?
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-03-01 18:03
Blweria
Jag har lärt mig allt jag kan (vilket förvisso inte är speciellt mycket) av Justin Sandercoe, finns massvis med gratis lektioner av olika slag.
http://www.justinguitar.com
 I try to stay uplifted so that bullshit can pass me

2013-03-01 19:17
Machete Det är rätt kul ändå när man kollar en sån video och vet att man bemästrar nästintill alla tekniker han använder, då blir man lite småintresserad av att börja igen och köra nåt liknande.

Synd bara att jag inte plockade med förstärkaren när jag drog
Producent

2013-03-01 19:44
App

Skit i den, kör på för fan, :)

Finns massa sköna grejer du kan spela.

Blweria

Om du kollar längre upp i tråden angående mina videor om ackord. Det är egentligen bara att söka vilt på tuben och google om diverse saker du vill gå in mer i djupet på. Gitarr handlar mycket om motorik, eller rättare sagt motoriskt minne. Precis som vilket annat instrument som helst, kampsport, Tekken eller vad det nu må vara. Gör samma övning ett par tusen gånger och det blir till slut en reflex mer eller mindre.

2013-03-01 19:49
Tackar mitch och mach:) (underbar kombination av nick på nick)

ska kika lite närmare på dom länkade godbitarna.
förhoppningsvis funkar dom bra för mig.

handen har ju en viss vana av strängar både från piano och cello. betydligt mer vana från cello...vilket nog kan vara till en liten fördel. dock så blir det svårt när flera toner ska tas samtidigt. men det är väl där den typen av motorik ska väckas och justeras.

-Mark Twain
Producent

2013-03-01 20:02

2013-03-04 19:06
diggar den där justin stenhårt! :)

får en skön känsla och vill träna mer tack vare han, trots att fingrarna värker och nästan blöder :)

-Mark Twain

2013-03-04 21:07
haha, eller hur! Justin verkar vara en så jävla bra snubbe! en vacker dag måste jag donera lite pengar till honom. :)

vet inte hur du gått tillväga, men det kan vara en bra idé att gå igenom hans nybörjarkurs först. den kändes rätt givande när jag tyckte det var världens meckigaste grej att ta ett A-ackord. :)
 I try to stay uplifted so that bullshit can pass me