I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Chokladbollar från Espresso House... RECEPT?

Övrigt - Blandat

2013-03-14 14:17

Chokladbollar från Espresso House... RECEPT?

Tog en fika på Espresso House häromdagen och testade deras chokladboll. Den var inte som nån chokladboll jag ätit tidigare. Mycket mjukare inuti och mer mättande. SÅ JÄVLA GOD!

Jag vill verkligen hitta ett recept på detta, vet inte om dem kallas något speciellt eller så. Himlans god. Men satans dyr, kostar strax över 20kr på Espresso House om jag minns rätt. Så jag undrar om någon vet receptet på deras underbara bakelse.

Hittade en bild på den:

DEN ÄR HIMMELSK1 Hjälp mig WHOA!

2013-03-14 17:15
1 kilo smör i en boll
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-03-14 18:00
20kr för fika bröd till kaffét är väl inte svindyrt?
Dra åt helvete

2013-03-14 20:19
Varför frågar du bara inte dom i cafet?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2013-03-14 22:35
Jag tror ett kilo smör i en boll stämmer. Däremot undrar jag om nån klurat ut deras recept på scones? Mer deg och sötare än vanliga scones. Ett kilo socker i smeten bara?
Give my regards to King Tut, asshole

2013-03-15 00:19
När vi ändå är inne på det; 7/11s jävla brownies!?
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
Producent

2013-03-15 09:08
Haha! Lösningen på sconesen var ägg. Ägg! Här kommer ett recept på espressohouse chokladboll:

Smält 200 g mörk choklad och rör i 4 tsk snabbkaffe, låt svalna något.
Blanda ihop med 200g smör, 1 dl socker, 2 tsk vaniljsocker , 4 msk och en dl havregryn. Rulla i massa kokos.

2013-03-15 10:32
fråga dom lär ju inte ge ut recepten och dom vet nog antagligen inte heller då alla deras grejer kommer från centralkök, har en kompis som jobbar där så ska försöka luska ut ;) men annars fråga dom i kassan vad det är i sconsen till exempel, säg att du är allergis mot allt typ :P

2013-03-15 22:27
Med tanke på att Espressohouse chokladbollar är veganska så innehåller de inte smör. Margarin däremot...

2013-03-16 09:38
du var nog den mest misslyckade besserwissern jag någonsin sett. Varför skriver du det som om det vore en SJÄLVKLARHET att espresso house's chokladbollar skulle vara veganska? Som om det är allmänbildning. Inte bara det, i övrigt är hela ditt inlägg helt efterblivet och osant . För det första är margarin inte veganskt, och för det andra är ditt påstående med högsta sannolikhet osant med tanke på att det inte står något som helst om det på deras hemsida, plus att kurt russel skrev receptet i några inlägg över MED smör i.

2013-03-16 10:26
Smält 200 g mörk choklad och rör i 4 tsk snabbkaffe, låt svalna något. Blanda ihop med 200g smör, 1 dl socker, 2 tsk vaniljsocker , 4 msk

Tack!! Hur fick du reda på detta om man får fråga. Plus sista saken där, 4 msk med vadå?

Producent

2013-03-16 10:52
ooops, 4 msk kakao förstås. Det var ett recept från nätet från nån som hade haft samma fråga och fått svar från nån espressohouse-expert.

2013-03-16 12:39
Skulle tippa på malda havregryn och rikligt med smör.

Och skippa snabbkaffe, det ska ju vara starkt Zoegas! ;)

Producent

2013-03-16 13:26
Att mala havregrynen är en bra ide, däremot är risken med att ha riktigt kaffe istället för snabbkaffe att smeten kan skära sig eller bli lite vattnig. Superstark espresso kanske funkar.

2013-03-17 07:30
easymode skrev:
du var nog den mest misslyckade besserwissern jag någonsin sett. Varför skriver du det som om det vore en SJÄLVKLARHET att espresso house's chokladbollar skulle vara veganska? Som om det är allmänbildning. Inte bara det, i övrigt är hela ditt inlägg helt efterblivet och osant . För det första är margarin inte veganskt, och för det andra är ditt påstående med högsta sannolikhet osant med tanke på att det inte står något som helst om det på deras hemsida, plus att kurt russel skrev receptet i några inlägg över MED smör i.

Chilla lite med attityden krigare.

1. Så margarin kan inte vara veganskt menar du?

2. Kolla allergiguiden på deras hemsida så ser du vad den INTE innehåller. Sen kan du, som jag, kontakta företaget för att säkert få veta vad som gäller.

Undrar vem som far med osanningar...
Manager

2013-03-17 07:39
Är det bara jag som är chockad över att receptet inte innehåller en massa ord som man inte kan uttala?
Redline!

2013-03-17 10:50
Dr.Octagon skrev:
Är det bara jag som är chockad över att receptet inte innehåller en massa ord som man inte kan uttala?

Fast det där är ju bara någons hittepå-recept. Inte Espressohouse riktiga.
Manager

2013-03-17 10:55
chisel: Lite det jag försökte belysa. Alltså, jag tror inte Espresso House använder samma recept som står på havregryns-paketen, vilket är typ det som shuno där uppe postade.
Redline!
Producent

2013-03-17 11:06
20 kr dyrt? Fy fan, skulle mörda för att få köpa något öht för så billigt här.. Man får typ en mjölkliter eller 2 paket nudlar av den billigaste sorten för 20 kr and that's it..

2013-03-17 11:15
måste hålla med doktorn...det är väl ett internationellt fretag som ska ha samma bullar på alla sina ställen...med samma smak. råvaror garanterar inte smaken. och då använder man lite olika tillsattser för att garantera att godsakerna smakar exakt likadant över hela planeten...

"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain
Producent

2013-03-17 11:32
Nja, Espresso House är faktiskt ett svenskt företag (nu sålt till ett brittiskt riskkapitalbolag). Vilket iofs inte gör dom mindre onda. Men vill ni ha lite tillsatser så kör för all del ner lite glukossirap och maltodextrin, det gör allt gott. Och sluta tvivla på mitt recept innan ni testat det.

2013-03-17 11:38
tillsatser behöver ju inte vara av ondo...:)

men trevligt att det inte är en superjättekedja, det trodde jag faktiskt att det va.

men asså, jag vill inte baka...jag vill ju bara tvivla :p
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-03-17 15:21
1. Så margarin kan inte vara veganskt menar du?

2. Kolla allergiguiden på deras hemsida så ser du vad den INTE innehåller. Sen kan du, som jag, kontakta företaget för att säkert få veta vad som gäller.

Margarin är inte veganskt nej, självklart KAN det vara det liksom det finns vegansk korv men vanligt margarin innehåller mjölk.

Allergiguiden på deras hemsida specificerar klart och tydligt att chokladbollen saknar gluten men däremot INNEHÅLLER mjölk, dvs chokladbollen är klart och tydligt INTE vegansk så som du falskt påstått.

"VÅR CHOKLADBOLL ÄR GLUTENFRI (MEN INNEHÅLLER HAVREGRYN)"

2013-03-17 16:56
Tag några bollar.
Tillsätt choklad.

Servera med kokos
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2013-03-17 17:07
easymode: du är inte på riktigt va? Om du är det:

1. Ge mig en källa som säger att margarin per definition är animaliskt.

2. Utveckla gärna hur du på något sätt kan tyda tabellen som att chokladbollen innehåller mjölk.
Manager

2013-03-17 17:45

2. Utveckla gärna hur du på något sätt kan tyda tabellen som att chokladbollen innehåller mjölk.

Hahaha!
Redline!

2013-03-17 19:41
chisel skrev:
easymode: du är inte på riktigt va? Om du är det:

1. Ge mig en källa som säger att margarin per definition är animaliskt.

1.) "Milda smörgås normalsaltat innehåller följande:
Rapsolja (43%), vegetabiliskt fett, vatten, skummjölk, salt (1,2%), emulgeringsmedel (lecitin, E471 av vegetabiliskt fett), surhetsreglerande medel (citronsyra), arom, A- och D-vitaminer." - http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Fragor-och-svar-om-smor-och-margarin-i-skolan/

"Förutom vegetabiliska oljor och fetter innehåller många margariner också någon form av mjölk. Mjölken bidrar med smak och arom och göra även att det visas en ”temperatursignal” i stekpannan när margarinet hettas upp. Salt bidrar med smak och fungerar också som ett konserveringsmedel." - http://sv.wikipedia.org/wiki/Margarin

"Vegetarianer bör observera att Lätta innehåller kärnmjölk." - http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/fettdebatt/lindgren100813.pdf

2.) Nej jag tänker inte förklara för dig hur man tolkar en tabell.

2013-03-17 20:05
1. Det var inget svar på min fråga. Vad Milda/Lätta innehåller intresserar mig inte det minsta. Jag vill ha en källa på att margarin per definition är animaliskt.

Din källa Wikipedia säger också: Margarin är en typ av matfett som kan vara av animaliskt respektive vegetabiliskt fett. Konsistensen kan vara både flytande som härdad form. Margarin framställs genom att emulsionera vatten med olja. Efter härdningen bleks och deodoriseras produkten för att ta bort färg och lukt. Därefter omestras produkten så att den är lagom hård och smälter vid samma temperatur som smör. Sedan tillsätts vitamin A och D, smaksättning, även benämnt arom. Eventuellt tillsätts även mjölk, för att margarinet skall bli gyllengult vid stekning. Det vegetabiliska margarinet innehåller främst en blandning av vegetabiliska fetter från raps-, solros-, palm- och kokosolja. Det animaliska fettet kommer främst ifrån talg och ister.

2. Jösses...

2013-03-18 03:23
easymode skrev:
1 kilo smör i en boll

Jag tror jag väckte mina grannar..
Manager

2013-03-18 08:41
easymode är ett troll. Man kan inte vara så bränd i verkligheten.
Redline!