I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vokalrim/mutlies inom vanlig poesi??

Övrigt - Blandat

2013-03-19 13:44

Vokalrim/mutlies inom vanlig poesi??

Existerar detta? sitter o läser i en modern finlandssvensk lyrikbok o hittade ganska snabbt ett poem som verkar ha hur komplext rimschema som helst. är det bara en slump att det råkar finnas flerstaviga vokalrim i detta? eller använde de kanske detta avsikligt? finns inga "vanliga" rim i den heller så (även om det inte behöver rimma egentligen)

Educate me.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-03-19 14:46
assonanser är rätt vanligt förekommande i både modern och äldre poesi. både en- och tvåstaviga. flerstaviga vokalrim är ovanligt i poesi. det är hiphopen som populariserat användningen av dem. däremot kan man idag se att många moderna poeter (spoken word) är klart influerade av hiphopens rimstruktur.

men det är inte konstigt om du hittar brutna assonanser, halvassonans och ord som nästan ser ut som/låter som de rimmar i äldre poesi. men det bygger snarare på att poeter haft ett fokus på språkets ljud, alltså t.ex. att bygga en rytm genom att hitta ord med rätt betonade och obetonade stavelser, särskilt förr i tiden när man i princip alltid arbetade utifrån ett versmått. är man inte van vid poesins verslära kan det vara svårt att urskilja vad som är vad.

2013-03-19 15:32
Som socials skriver är väl fokusen mer på retoriska figurer och rytm men själva rim-scheman finns det ju en del av, upprepningar och alitterationer... blir alltid lite skevt att prata om poesi som hel genre precis som med hiphop

Klassisk sonett av Sor Juana:

La Sentencia del Justo

Firma Pilatos la que juzga ajena
Sentencia, y es la suya. ¡Oh caso fuerte!
¿Quién creerá que firmando ajena muerte
el mismo juez en ella se condena?

La ambición de sí tanto le enajena
Que con el vil temor ciego no advierte
Que carga sobre sí la infausta suerte,
Quien al Justo sentencia a injusta pena.

Jueces del mundo, detened la mano,
Aún no firméis, mirad si son violencias
Las que os pueden mover de odio inhumano;

Examinad primero las conciencias,
Mirad no haga el Juez recto y soberano
Que en la ajena firméis vuestras sentencias
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-03-20 09:16
tack :)

2013-03-20 10:21
Metastrof P19

Det är fetare än va du tror vid första anblicken, bara att testa och skriva efter de versmåtten och scheman: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sonett

Sen kan man ju toppa det med att försöka klämma in massa paralella multirim... Blir det krystat både gällande rim och allegori är det dock instant fail...

2013-03-20 15:52
det är just den lite mer avancerade och djupa poesin jag vill fördjupa mig i.
det med versmått har jag inte hunnit sätta mig in i så mycket än, då jag är med van vid hip-hoppens rimstrukturer som kommit per automatik. det är väl just namnen/reglerna som jag inte kan helt ännu (även om jag själv kan ha använt mig av de) utan har mest bara en överblick, betyder dock inte att jag inte förstår mig på det liksom.

krystade rim som inte smälter in smooth utan bara är där som 'fillers' för att det rimmar osv brukar jag undvika, brukar sj lätt störa mig på dem.

Bomba gärna tråden med sådant som kan vägleda/lära mig mer :)

2013-03-20 15:59
Är ju mest inne på spansk litteratur och det kanske inte ger dig så mkt men Garcilasos kan va värda att kolla upp även om man inte förstår innehållet:

http://www.los-poetas.com/c/garci1.htm

2013-03-20 16:01
Metastrof P19 hiphopen går ju ofta efter olika versmått mer eller mindre omedvetet i takt til rytmen som styr flowet... Både i poesi som hiphop märker man hur ord slås ihop, bryts isär görs om etc allt för att uppnå en bra rytm

2013-03-20 16:14
Om det får vara ny poesi så skriver jag rätt mkt poesi med olika rimstrukturer. Du kan checka priprint.com om du är intresserad. Fotosektionen är ej färdig än så skippa den dock. :)

2013-03-22 15:47
Men om vi säger att jag skulle publicera ett verk, där 8/10 av det jag skrivit innehåller vokalrim? har jag gjort "fel" då? blir det oformellt o jag får kritik över att jag inte kan rimma? eller att det eventuellt klassas som nödrim = inte lika mycket klass? (bortsett från äldre mer traditionella poeter som lär såga vokalrim oavsett)

VRGHNSHFI: Läste länken, förstod inte det mesta sådär direkt så svårt att döma innehållet, men lade märke till ett flertal vokalrim (som som sagt gör det mer rytmiskt/flytande) redan i de 4 första raderna.

Priyan: aa definitivt välkommet :), tror dock du länkat det någonstans tidigare då jag besökt sidan förut? ska iaf läsa igenom dem bit för bit. berätta gärna lite bakgrundsinformation, tips, hur du går till väga med skrivandet osv osv

2013-03-22 18:15
menar du i fallet om något förlag publicerar ditt verk eller i fall du ger ut det på egen hand? stora förlag ger sällan ut poesi och särskilt inte folk med rötter inom hiphopen eller spoken-word. om inte deras varumärke/person är något speciellt. som t.ex. daniel boyaciouglu och bob hansson. men idag händer knappt det. det finns inga pengar att tjäna på att sälja diktsamlingar.

på frågan om vad som är formellt. det är en svår fråga. det finns visserligen en kultur bland etablerade poeter för vad som är bra smak och mindre bra smak. också har ju svensk centrallyrik vissa traditioner och det finns rådande trender. och den innersta kretsen av poeter tar ju formen av ett nationellt erkännandecentrum. det är bättre att skaffa sig en egen målgrupp och publik än att tänka på hur man "bör" skriva.

om man jobbar med hiphopestetik och använder rim och metaforer är det svårt att bli accepterad som poet idag på vissa håll. men å andra sidan det står fritt fram för vem som helst att kalla sig poet. som en annan uppsalapoet säger: titeln gör inget motstånd.

2013-03-22 18:40
socials P30

Attityder ändrar sig med tiden också... sakta men säkert letar den sig in i akademiska rummet, har bara fått bra feedback och intresse för mina studier, blir ju så när litteraturvetarnas barn är "into the shit".

Hiphopen kommer ses med andra ögon, det har den redan börjat göra... Att fokusen är på det "orala", deliveryt har väl bidragit till att filologiska studier har kännts lite avlägset.

Fram till nyligen har kulturen dock bara petats på med en pinne med lite avståndstagande nyfikenhet och studier med fokus på "kulturell påverkan", det sociala och andra som har sina rötter i fördomar har börjat ebba lite...

Blir svårt att ignorera en kulturi all evighet som redan erövrat alla kontinenter och antagligen fått fler personer att skriva i versform än någon annan historiskt sätt.

2013-03-22 18:42
socials P30

När ska du battla förresten och visa hur det går till?

2013-03-22 20:34
Attityder ändrar sig med tiden också... sakta men säkert letar den sig in i akademiska rummet, har bara fått bra feedback och intresse för mina studier, blir ju så när litteraturvetarnas barn är "into the shit".

håller med dig generellt. men jag menade inte synen folk har på rappare. utan om synen på poeter som skriver på hiphopvers eller är klart hiphopinfluerade.

jag menar inte allmänna opinionen eller det akademiska förhållningssättet. utan jag pratar om svenska poeter och hur såna som t.ex. jag (inte) passar in i deras kontext. vårt uttryck i sig bryter mot konventionen. vi reciterar inte ens dikterna. vi framför dem.

så jag menar att motståndet mot vårt uttryck är något som blir tydligt i den distinktion de gör mellan oss och sig själva. det finns en poäng från deras sida att förvägra oss rätten att kalla oss poeter. det leder till att vi kallar oss estradpoeter, scenpoeter, spoken word-poeter, hiphop-poeter osv. som om deras poesi vore den äkta och vi är en subgenre.

När ska du battla förresten och visa hur det går till?

visa hur det går till vet jag inte. har tänkt lite på det där. funderar mest på om det jag gör skulle funka i en sån miljö. och sen, vem skulle man egentligen möta?

2013-03-22 21:22
socials P30

Jag är inte alltför insatt i det som kallas Spoken word... Genren hamnar väl lite mitt i mellan...För street för "poeterna" för "pretto" för hiphoparna... Hittills känns det väl lite som en avart och iom att det har fått sämre genomslagskraft så tror jag historiskt att spoken word kommer ha lite samma prestige som rap-metal, och kanske oförtjänt bara för det hamnat utanför den stora kulturella vågen.

Blev luddigt men tror du förstår vad jag menar.

Jag tror du kan battla vem som helst... Det är väl i nya battleformatet duktig estradpoeter verkligen kan skina då fokusen är på att ta rummet, pondus, hitta en rytm mer fokuserad på "tajming" än en musikalisk bakgrund osv.

Samtidigt förstår jag ditt vem och varför? Det innebär ju en anpassning och till en plattform som är väldigt urvattnad... MEN det innebär ju också att det måste ligga mkt fantasi bakom materialet för att det verkligen ska nå ut och sticka ut vilket är en spännande utmaning i sig.

Att lägga det på ett sätt som är "över folks huvuden" kommer inte ge några skrattsalvor direkt på plats men scenen är definitivt redo för annat än ordlekar/ realtalk och direkta förolämpningar att komma med oväntade vinklar är ju uppskattat men finns ju fler sätt att utglänsa motståndare. Om du tar din grej och varvar med nämnda saker tror jag det skulle funka.

2013-03-23 13:11
Uhmn... Bakgrundsinformation? Förklara hur min poesi fungerar?
Well, mycket skrivs på impuls men det finns antingen en grundstruktur, eller ingen alls.
Jag brukar tänka i siffror. För att förklara vad jag menar så är siffror rim för mig.
Ex
Den här lyder systemet 4,0,2,4,0,2,4,0:
Fijnjaste La Cenicienta

Denna 2,2,2,2a,2,2,2,2a,2,2,2,2a, 2,2,2,2a,2,2,2,2a, 2,2,2,2a, 2,2,2,2a,2,2,2,2 (sista versen fick en ny 2 för att markera slutet):
Think Of

En del ger jag bara en systematisk struktur per bar. Här är det bara 1,1,1,1,1,1osv…
"Look at the signs
The picture may contain an abused girlfriend or wife
Look at the grind
At the happiness that your alcohol never can buy
Look now who lies
It's not the road to success you're trying to climb
Take a look inside
Of all the things that are inside your troubled mind
And what's behind
The times you couldn't afford booze and commit crimes"

I den här är det ganska simpelt, varannan kort, varannan lång. Jag räknar sällan stavelser men försöker se till att det blir ett jämt flyt över det hela.
Från Alcohol, I. C.

En annan typ av struktur: The Worst

Jag kan även blanda både struktur och rim, exempel på det är tex första dikten.

Sen kan jag ge vissa multies ala rap som tex i Dr. Who som jag fetstilat för sakens skull:
Dr. Who (med fetstilade rim)

I vissa kan jag lägga rim inne i varje bar även om de slutligen rimmar på något annat. Ex 3,1,1
” It’s a political attribute, like pressing mute, the risk of people discovering the truth now is minimal”

Somliga kan få en tex struktur inom barsen, 21,21, som ex:
“Why tile up to watch stars through the roof? Life stories ending up in stalemate, hey
One word of advice, if you’re feeling alone at night, don’t kill your cell mate, mate”

I vissa bestämmer jag helt enkelt att exempelvis de två sista vokalerna ska vara samma, sen behöver det inte bli samma rim rätt igenom. Ex The Shadow

Eller att de ska ha en theme, i denna är det ett djurtheme:
World Race

Well, det var väl lite exempel på hur min poesi fungerar. Känns som jag skrev en bok… Orkade nån läsa ända hit?

2013-03-27 11:41
Får tyvärr bli kortare svar då min mobil inte verkar gilla whoa.

Socials: förstår att det är svårt att få något publicerat, tänkte bara att OM jag skulle bli uppmärksammad på något vis (kan lika gärna vara på egen hand), hur många skulle då acceptera mina vokalrim som rim? kommer de flesta poesi insatta säga att jag inte kan rimma eller kanske t om kalla det för någon typ nödrim eller något likande?

Priyan: med bakgrundsinformation tänkte jag på sådant som inspiration, när du börjat skriva, hur mycket tid du lägger på skrivandet, samt hur ofta du läser andras poesi osvosv?

tack för den välutförda beskrivningen btw. även om jag behärskar rimstruktur ganska väl

2013-03-27 12:01
Med tanke på att Tranströmmen knappt rimmar och ändå kammade hem nobelpriset så är det nog ens minsta problem om man vill bli erkänd poet:

APRIL OCH TYSTNAD

Våren ligger öde.
Det sammetsmörka diket
krälar vid min sida
utan spegelbilder.

Det enda som lyser
är gula blommor.

Jag bärs i min skugga
som en fiol
i sin svarta låda.

Det enda jag vill säga
glimmar utom räckhåll
som silvret
hos pantlånaren.
(ur SORGEGONDOLEN 1996)

Generellt, både inom hiphop poesi och konst gäller det att hitta sitt egna uttryck och förfina det så mkt det går.

2013-03-28 22:27
Metastrof:
Ahh, jaha.... Nu blev det enkelt och kort att besvara.... :)
Har väl alltid skrivit... Sen typ 13 års ålder tror jag. Lägger nog i snitt en timme om dagen på skrivande i någon form. Läser extremt sällan andras... Ibland väljer jag bara ett tema. Ett urdrag ur senaste dikten Mood Swings:

"...I’m here today
To meet tomorrow, but my honesty seems to scare you away
And if there’s a better way
Then yes, life, honey, let’s play, the best way would be to explain
How life stories exchange
Experiences and how things can change so rapidly the next day
Meds say I’m needing some
Even though prescriptions should be reduced to a minimum
Visions, I’m seeing some
Black crows, illusions that grow, black holes, and other idioms
Cannot cope with being one
Simply because fighting these demons is hard without the lithium