I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Cykelhjälm = töntigt?

Övrigt - Blandat

2013-04-05 20:35
Orkar ej ha en cykelhjälm in och ur skåp osv. det är för omständigt att krångla med cykelhjälm hit o dit.
Töntigt tycker jag däremot inte att det är men opraktiskt i annat än säkerhetssynpunkt.
Hangaround

2013-04-05 20:48
Tror det där att det är töntigt kommer från tanken att dom som cyklar med hjälm är rädda, oroar sig för tänkbara konsekvenser osv, lite tramsigt beteend.

Det baserar man på att man själv känner sig trygg och i kontroll på cykeln utan hjälm, då lär dom med hjälm inte vara trygga och i kontroll, för då hade dom ju inte behövt hjälm.
men så är det givetvis inte så enkelt.
Och det är klart ignorant att kalla folk som har hjälm för töntiga...men ändrar inte faktumet att det är SJUKT lame och bara mesar som har!

2013-04-05 23:23
Tech skrev:

Det baserar man på att man själv känner sig trygg och i kontroll på cykeln utan hjälm, då lär dom med hjälm inte vara trygga och i kontroll, för då hade dom ju inte behövt hjälm.
men så är det givetvis inte så enkelt.
Och det är klart ignorant att kalla folk som har hjälm för töntiga...men ändrar inte faktumet att det är SJUKT lame och bara mesar som har!

så jävla sant
Producent

2013-04-06 11:19
Ja hjälmen är väl samma sak som cigaretten - en krycka att stödja sig på. De som cyklar utan hjälm njuter inte av cykelturen mer än någon med hjälm.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-04-06 21:44
Någon akademiskt lagd person borde skriva en avhandling i ämnet så vi får alla infallsvinklar klarlagda i detta fascinerande ämne.
Cykelhjälmsfrågan är sannerligen djup.
Poet

2013-04-08 15:11
Ja det ser töntigt ut. Å andra sidan är det ännu töntigare att ge ett fuck om hur töntig man ser ut när man skyddar sig från döden.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb
Hangaround

2013-04-08 23:44
Varför förutsätta att man dör utan hjälm?, menar den hjälper ingen om man landar snett på nacken ändå..och dom flesta dödsolyckor med cykel lär vara när bilar smackar in i dom..hjälmen räddar ingen där.

Men nej nej, cyklar man utan hjälm och ramlar så kommer man DÖ..har man hjälm lär man överleva.
Jag undrar bara, går ni runt med fallskärm på er också?, ifall ni ramlar ur ett flygplan menar jag..
Moderator

2013-04-09 00:18
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?

2013-04-09 18:51
Var ute och cyklade en gång när jag var liten. Skulle göra en u-sväng precis som alla andra tuffa ungar i området. Hade hjälm på mig. Sadeln var väl en 50cm från marken. Cyklade liiiite för långsamt. Välte (inte ramlade, välte) och fick hjärnskakning. Så: att ha hjälm spelar inte alltid så stor roll :p
"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan

2013-04-09 19:29
Använd alltid hjälm, punkt.

Det är inte värt skadorna man dra på sig om nu olyckan är framme och man cyklat utan hjälm. Som liten lyckades jag flyga över cykelstyret och landade rakt på huvudet, hjälmen gick itu. Tack mamma och pappa för att ni pushade mig med hjälm.

Dessutom har jag haft oturen att ligga bredvid en cyklist @ sjukhus vid två olika tillfällen som varit med om en olycka och inte använt hjälm. Och det är svårt att förstå hur man kan få såna omfattande skador av att inte bära hjälm. den ena cyklisten sa att denne inte använde hjälm pga att det var just töntigt, och den andre för att det sabbade frisyren... men båda djupt ångerfulla över att ej ha haft hjälm, att en sån simpel grej som hjälm hade förhindrat de skador de drog på sig.

Töntigt eller ej, ska ni cykla, använd hjälm. Bara sund förnuft.

Brazen:
Hjärnskakning kan man ju dra på sig med eller utan hjälm, pga slaget mot huvudet. Men hjälmen kan skydda mot andra skador man kan dra på sig, tex frakturer av olika slag. :)
Ja, jag är dum i huvudet och har inget vettigt att komma med.

2013-04-09 21:07
Aah, hjälmfrillan, den eviga skurken i hjälmdebatten!

Jo, klart det är bättre att ha hjälm och hjärnskakning är nog lättare att dra på sig när man är typ fyra. Typ? ^_^ (Om vi nu ska vara seriösa en stund, hehe)
"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan
Rappare

2013-04-10 17:18
Jag önskar verkligen att jag inte tyckte det var töntigt med cykelhjälm, men jag kan inte låta bli.

2013-04-11 00:47

2013-04-13 15:42
Tillägg:

Idag cyklade jag in i en bil-dörr som öppnades precis när jag åkte förbi. Fick dörrkanten rakt i bröstet. Ett bröstskydd kan också vara bra att ha.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.