I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jag är feminist! Frågor?

Övrigt - Blandat

2013-04-15 16:52

Jag är feminist! Frågor?

Det florerar en hel del fördomar om vad feminism och genusvetenskap är, så fråga mig så mycket ni kan så ska jag svara så gott jag kan!

(Inlägget ändrat av Squirtle 2013-04-16 12:16:25)

(Inlägget ändrat av KaptenKrok 2013-04-16 21:44:30)

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-04-15 16:55
hur löser vi jämställdheten i Sverige? inom det närmaste ca 10åren?
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2013-04-15 16:55
haha, flashback-vibbarna
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-04-15 17:04
Manel skrev:
hur löser vi jämställdheten i Sverige? inom det närmaste ca 10åren?

Haha... det är en rätt svår fråga att svara på och egentligen inte riktigt sånt jag hade inte tankarna. Men man kan ju börja med att rösta på FI i nästa val. Sen tror jag personligen att det krävs förändring på individ-nivå innan samhället blir helt jämställd. Lagar är inte tillräckliga så länge människor inte är medvetna. Så det bästa sättet är egentligen att uppmärksamma hur man själv beter sig. Var behandlar du och jag någon annorlunda utifrån hur den ser ut?

VRGNHNS skrev:
haha, flashback-vibbarna

Där jag fick inspiration ifrån :D Tyckte det kändes som en kul grej.

2013-04-15 17:18
är du vanlig feminist eller militant feminist? :P
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2013-04-15 17:25
Okej men såhär då.

Är det rätt att kvotera in kvinnor till ledande position (som man gör i norge tex), eller tycker du att det är orättvist för dem som kämpar mot en ledande position, att inte få sin plats för att man ska fylla statistik?

har män och kvinnor olika förutsättningar för att utföra olika arbetsuppgifter?

Vad är ett könsneutralt samhälle? är det att byta ut gubbar på skyltar till kvinnor, eller handlar det om ändra människans inställning till det motsatta könet?

vad är det för poäng med ett tredje kön?

42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2013-04-15 17:56
Simba skrev:
är du vanlig feminist eller militant feminist? :P

Förklara var du ser skillnaden först, så jag inte missförstår dig innan jag svarar!

Manel

Är det rätt att kvotera in kvinnor till ledande position (som man gör i norge tex), eller tycker du att det är orättvist för dem som kämpar mot en ledande position, att inte få sin plats för att man ska fylla statistik?

nej. Jag tycker inte man ska ta in någon som är sämre lämpad för ett arbete bara för att fylla upp en statistik. Däremot så tycker jag man definitivt ska kvotera när det handlar om två stycken likvärdiga personer. Syftet med kvotering är att man ska bryta människors vana att välja någon av ett visst kön, pågrund av ens fördomar som säger att ett visst kön är mer lämpligt för ett arbete. Syftet är inte att fylla upp en arbetsplats med okompetenta människor.

Jag tycker inte det. Känner man passion för att utföra en viss uppgift, så blir man ( oftast ) automatiskt bra på den.

Vad är ett könsneutralt samhälle? är det att byta ut gubbar på skyltar till kvinnor, eller handlar det om ändra människans inställning till det motsatta könet?

Jag tycker inte om det ordet. Vi ska inte bli köns-neutrala, om vi inte väljer att vara det. Det handlar om att ha friheten att kunna vara som man vill, utan att bli diskriminerad.

Syftar du på ordet hen, eller personer som inte identifierar sig som varken man eller kvinna?
Moderator

2013-04-15 18:03
Kul tråd!

Jag är också feminist men har inte så mycket mer att tillägga. Mig får man inte ställa några frågor till.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Moderator

2013-04-15 18:04
Jag har en fråga också!

Vilken/vilka, om någon/några, feministiska filosofer tycker du har varit viktigast eller haft mest rätt?

Två frågor!

Hur ställer du dig till Wollstonecrafts dilemma?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Admin

2013-04-15 18:10

Samma som med mans- och kvinnokönet, det vill säga: ingen särskild, det bara är där.
Carl Only Bildt 4 Cuban Linx
http://matiasrankinen.wordpress.com
Missa inte världens bästa radioprogram Starka Personligheter.

2013-04-15 18:25
nej. Jag tycker inte man ska ta in någon som är sämre lämpad för ett arbete bara för att fylla upp en statistik. Däremot så tycker jag man definitivt ska kvotera när det handlar om två stycken likvärdiga personer. Syftet med kvotering är att man ska bryta människors vana att välja någon av ett visst kön, pågrund av ens fördomar som säger att ett visst kön är mer lämpligt för ett arbete. Syftet är inte att fylla upp en arbetsplats med okompetenta människor.

Okej, när det gäller meriter så är personerna identiska. Men när det kommer till social kompetens så ligger kvinnan snäppet under. Är det då rätt att kvotera?

Jag tycker inte det. Känner man passion för att utföra en viss uppgift, så blir man ( oftast ) automatiskt bra på den.

Håller med dig till 100% rent hypotetiskt sätt. Men vid särskilda fall som att sänka krav för en viss arbetsgrupp för att det ska kunna bli mer jämställt på arbetsplatsen, tycker du att det är rimligt?

Jag tycker inte om det ordet. Vi ska inte bli köns-neutrala, om vi inte väljer att vara det. Det handlar om att ha friheten att kunna vara som man vill, utan att bli diskriminerad.

aa precis men hur uppnår vi det om vi inte utgår i från en könsneutralt perspektiv?

Syftar du på ordet hen, eller personer som inte identifierar sig som varken man eller kvinna?

aa precis men det var lite onödigt, hör nog inte till denna tråds diskussioner.

När får man börja kalla sig för feminist?

2013-04-15 18:26
Vilken/vilka, om någon/några, feministiska filosofer tycker du har varit viktigast eller haft mest rätt?

Jag är inte alls särskilt insatt i olika feministiska filosofer. Har läst två kurser genusvetenskap på högskolenivå, men jag minns helt ärligt talat inte olika namn. Nina Björk tycker jag om väldigt mycket dock. Hon är väldigt vettig.

Hur ställer du dig till Wollstonecrafts dilemma?

Sorry. Som sagt. Inte så akademisk insatt. Jag är mer street-lärd :) Men jag googlade och läste lite kort om det. Handlar dilemmat om att kvinnor antingen blir som män, eller fastnar i att arbeta i typiska kvinnoarbeten som värderas lägre i samhället? Förklara gärna! Det lät sjukt intressant.

2013-04-15 18:40
vad anser du som feminist om kvinnor som väljer att jobba som strippor eller de som bara vill vara hemmafruar ?

---------

Om du skiter i hur mycket pengar och vilken position inom näringslivet man har vad är feminism för dig då?
 -? ? ? ? ? ?- {@[email protected]} -? ? ? ? ? ?-

2013-04-15 18:47
Manel

Okej, när det gäller meriter så är personerna identiska. Men när det kommer till social kompetens så ligger kvinnan snäppet under. Är det då rätt att kvotera?

Jag tycker det är svårt att svara på. Är det ett arbete där social kompetens är viktigt så är det ju en del av meriterna och då är inte kompetensen likvärdig. Å andra sidan så kan det vara något som man kan bli bättre på. Kvinnan kanske kändes mer driven än mannen och då kan man utvecklas på den biten. Har en kvinna blivit vald av en arbetsgivare så måste man ju utgå ifrån att det var för att denne tyckte hon var lämpligast, annars blir det väldigt fel.

Å andra sidan så väljer väldigt många arbetsgivare vanligtvis in någon av ett visst kön trots sämre meriter, eftersom de tror att personen är mer lämplig på grund av just könet. Det finns tex många kvinnor, på grund av normer, som väljer att utbilda sig till lärare och barnskötare trots att dom inte alls har någon passion för det, som fuckar upp rätt många barn dagligen. Syftet där är också att välja en person som är driven och känner passion för ett arbete, inte utifrån vilket kön personen har.

Men vid särskilda fall som att sänka krav för en viss arbetsgrupp för att det ska kunna bli mer jämställt på arbetsplatsen, tycker du att det är rimligt?

Ge exempel!

aa precis men hur uppnår vi det om vi inte utgår i från en könsneutralt perspektiv?

Jo. Det handlar ju om bemötande om det var de du syftade på. Ett könsneutralt bemötande kan man isåfall kalla det :)

När får man börja kalla sig för feminist?

Det är väl upp till var och en? Jag vet att tex muslimska kvinnor kallar sig feminister, även om jag inte håller med om det dom står för ( det dom förespråkar är särarts-feminism )

Personligen så tycker jag man kan kalla sig feminist om man står för att inget kön ska underordna sig varandra.

2013-04-15 18:53
vad anser du som feminist om kvinnor som väljer att jobba som strippor eller de som bara vill vara hemmafruar ?

Feminism handlar om att man ska göra det man trivs med och det som gör en lycklig. Tyvärr så väljer en stor del kvinnor inte att bli varken hemmafruar eller strippor, men tvingas in i det på grund av ojämställdhet i samhället. Komplexiteten i detta är att försöka hjälpa de kvinnor som inte har valt det själv, utan att stigmatisera och döma dem som faktiskt trivs med det.

Om du skiter i hur mycket pengar och vilken position inom näringslivet man har vad är feminism för dig då?

Jag förstod inte den frågan. Förklara.

2013-04-15 19:19
Jag tycker det är svårt att svara på. Är det ett arbete där social kompetens är viktigt så är det ju en del av meriterna och då är inte kompetensen likvärdig. Å andra sidan så kan det vara något som man kan bli bättre på. Kvinnan kanske kändes mer driven än mannen och då kan man utvecklas på den biten. Har en kvinna blivit vald av en arbetsgivare så måste man ju utgå ifrån att det var för att denne tyckte hon var lämpligast, annars blir det väldigt fel.

Exakt! Det är så det borde vara.
Dock så har man ju alltid rätt över sin egen kropp, som arbetsgivare för ett litet bolag så kan en ny anställning (i hög position) ses som en stor investering. Två likvärdiga 25 åringar en kvinna och en man. Tror du inte att man förutsätter att kvinnan kommer att föda barn och vara borta en längre period inom de närmaste 10åren, vilket gör henne till en sämre investering än om man skulle anställa mannen.

Å andra sidan så väljer väldigt många arbetsgivare vanligtvis in någon av ett visst kön trots sämre meriter, eftersom de tror att personen är mer lämplig på grund av just könet. Det finns tex många kvinnor, på grund av normer, som väljer att utbilda sig till lärare och barnskötare trots att dom inte alls har någon passion för det, som fuckar upp rätt många barn dagligen. Syftet där är också att välja en person som är driven och känner passion för ett arbete, inte utifrån vilket kön personen har.

Nyckel ord här är driven och passion, här tycker jag att ansvaret också ligger hos individen att välja det yrke man vill och känner att man passar för. Fast att göra som man vill är ju en del av feminismen? dvs att våga ta för sig.

Men vid särskilda fall som att sänka krav för en viss arbetsgrupp för att det ska kunna bli mer jämställt på arbetsplatsen, tycker du att det är rimligt?

Ge exempel!

Exempel saxat från sydsvenskan:
Alltför hårda fysiska test leder till att få kvinnor blir brandmän. Det anser statliga Räddningsverket som efterlyser nya riktlinjer för anställningsproverna till de kommunala Räddningstjänsterna.

som anledning för detta står det att – Räddningstjänsten ska avspegla samhället i stort. Därför måste det finnas utrymme för både fysiska och sociala kompetenser.

Har aldrig hörtalat om problematiken för bristande social kompetens hos brandmän. Känns som man försöker rättfärdiga genom att smutskasta de befintliga brandmännen. Men men artikeln hör kanske inte till tråden, men som ett exempel ;)

Om jag säger att jag står för ett jämställt samhälle där alla ska lika förutsättningar. Men det börjar vända sig imagen så fort jag hör ordet feminist mest för att jag inte kan förknippa mig med ordet. Vad är jag då?

2013-04-15 19:29
Tyvärr så väljer en stor del kvinnor inte att bli varken hemmafruar eller strippor, men tvingas in i det på grund av ojämställdhet i samhället.

Vad är det som tvingar in kvinnor till att bli strippor eller hemmafruar. Om de blir slagna eller hotade handlar det inte om jämnställdhet utan om våld. Och om det handlar om våld så är det ett annat topic.

Ja om jobb och pengar inte var problemet. Typ jobb x har 50% kvinnor 50% män alla tjänar lika mycket cash varje månad.
Vad är feminism för dig då?

2013-04-15 19:36
Exakt! Det är så det borde vara.
Dock så har man ju alltid rätt över sin egen kropp, som arbetsgivare för ett litet bolag så kan en ny anställning (i hög position) ses som en stor investering. Två likvärdiga 25 åringar en kvinna och en man. Tror du inte att man förutsätter att kvinnan kommer att föda barn och vara borta en längre period inom de närmaste 10åren, vilket gör henne till en sämre investering än om man skulle anställa mannen.

Fast problemet där ligger i att män inte tar ut lika mycket barnledighet som kvinnor. Ett barn behöver sin pappa lika mycket sina första år som sin mamma. Hade könen varit jämställda i den aspekten att kvinnor och män tog ut lika mycket ledighet, så hade det problemet inte existerat.

Nyckel ord här är driven och passion, här tycker jag att ansvaret också ligger hos individen att välja det yrke man vill och känner att man passar för.

Absolut. Men jag tycker även det ligger ett ansvar hos vuxna människor och samhället att ge barn möjlighet och utrymme att få välja och vara på det sättet man vill, vilket de flesta inte gör idag. Flickor får fortfarande höra att dom inte ska leka med lastbils-leksaken, och pojkar får fortfarande höra att det är bögigt att bära rosa och leka med dock-vagnar. Hjärntvättningen börjar i väldigt ung ålder.

Fast att göra som man vill är ju en del av feminismen? dvs att våga ta för sig

Eller att välja att vara tillbakadragen. Jag kan tänka mig att många killar känner stor press på att de borde ta för sig bara för att dom är killar. Friheten att vara som man vill.

Har aldrig hörtalat om problematiken för bristande social kompetens hos brandmän. Känns som man försöker rättfärdiga genom att smutskasta de befintliga brandmännen. Men men artikeln hör kanske inte till tråden, men som ett exempel ;)

Känns som att jag inte riktigt kan uttala mig om detta :P Personligen så känns det väldigt fel att sänka krav på fysiska test, om det handlar om att man behöver kunna bära människor ur brinnande hus och tung utrustning. Då får kvinnorna helt enkelt träna mer, eller bli tillsatta andra positioner som inte innebär tunga lyft.

Om jag säger att jag står för ett jämställt samhälle där alla ska lika förutsättningar. Men det börjar vända sig imagen så fort jag hör ordet feminist mest för att jag inte kan förknippa mig med ordet. Vad är jag då?

Jag skulle kalla dig feminist :) Vad är det som gör att d vänder sig i magen på dig? Något specifikt du tänker på?

2013-04-15 20:05
CRIBBE

Vad är det som tvingar in kvinnor till att bli strippor eller hemmafruar.

Nu väljer ju väldigt få kvinnor i väst-världen att vara hemmafruar, och jag tror faktiskt att de flesta som väljer de idag väljer det eftersom dom vill men....

En icke-möjlighet att göra karriär på grund av en uppväxt i en konservativ miljö där det förväntas att man har vissa plikter som man eller kvinna, eller lågavlönat arbete inom kvinnodominerande yrken. I många fall inom sexhandel så handlar det dock om våld och hot. Vissa kvinnor börjar med sex-handel av samma anledning som vissa män blir kriminella. Dålig uppväxt, inga bra betyg och inga förutsättningar eller stöd från samhället eller hemifrån. Det är inget man väljer eller blir lycklig av, man bara hamnar där eftersom man behöver betala sina räkningar.

Ja om jobb och pengar inte var problemet. Typ jobb x har 50% kvinnor 50% män alla tjänar lika mycket cash varje månad.
Vad är feminism för dig då?

Aha. Då är jag med :) Att inte behandla varandra utifrån ens kön, sexualitet eller etnicitet. Att en tjej har lika mycket rätt att få vara smutsig och arg, som en kille har rätt att få vara svag och vara sorgsen utan att behöva bli kallad diverse saker. Att bli bemött som en individ med olika egenskaper, känslor och personlighetsdrag utan att få höra att det ena eller det andra är fel och rätt. Det finns lika mycket press på att passa in i en viss mall som kille, som det finns press på att passa in i en viss mall som tjej. Detta gör människor diskriminerade, mobbade och olyckliga. Friheten att få vara som man vill, och inte som man bör.

2013-04-15 20:37
Fast problemet där ligger i att män inte tar ut lika mycket barnledighet som kvinnor. Ett barn behöver sin pappa lika mycket sina första år som sin mamma. Hade könen varit jämställda i den aspekten att kvinnor och män tog ut lika mycket ledighet, så hade det problemet inte existerat.

A fast kvinnan blir ju automatiskt borta ett par månader när hon är gravid. Är det här man borde se en lag som säger att man måste ta ut sina mamma/pappa ledighet?
Men om vi börjar styra feminismen som lag då går man väl emot iden med feminism
Det handlar om att ha friheten att kunna vara som man vill, utan att bli diskriminerad.

Absolut. Men jag tycker även det ligger ett ansvar hos vuxna människor och samhället att ge barn möjlighet och utrymme att få välja och vara på det sättet man vill, vilket de flesta inte gör idag. Flickor får fortfarande höra att dom inte ska leka med lastbils-leksaken, och pojkar får fortfarande höra att det är bögigt att bära rosa och leka med dock-vagnar. Hjärntvättningen börjar i väldigt ung ålder.

självklart är det fel att man säger till sitt barn att det är bögigt att bära rosa eller att flickor inte ska få leka med bilar. Är det verkligen vettigt att ta bort så många klyftor som möjligt? Jag tänker på när barn hamnar i puberteten så behövs det någon "förebild" för att man ska kunna hitta sig själv. Finns det inte risk för en större genusförvirring om man hela tiden strävar efter ett genusneutralt samhälle?

Eller att välja att vara tillbakadragen. Jag kan tänka mig att många killar känner stor press på att de borde ta för sig bara för att dom är killar. Friheten att vara som man vill.

Så vi säger såhär att fler tjejer "väljer" att vara tillbakadragna, vad beror det på? Sitter det i uppfostran? beror det på dagens samhällsstruktur eller är det något biologiskt från våra förfäder som gör att killar hörs mer?

Jag skulle kalla dig feminist :) Vad är det som gör att d vänder sig i magen på dig? Något specifikt du tänker på?

Tack det är nog första gången någon kallat mig för det =)
Äh det är så töntigt men det handlar mest om smaken på ordet, om det hetat typ "knäckemacka" så hade det inte tagit emot på samma sätt.

Moderator

2013-04-15 20:48
SofiaBayo skrev:
Sorry. Som sagt. Inte så akademisk insatt. Jag är mer street-lärd :) Men jag googlade och läste lite kort om det. Handlar dilemmat om att kvinnor antingen blir som män, eller fastnar i att arbeta i typiska kvinnoarbeten som värderas lägre i samhället? Förklara gärna! Det lät sjukt intressant.

Jag är inte superinsatt i det själv men ungefär så förstår jag det också. Dilemmat går ut på att eftersom samhället är skapat med mannen som norm har man två val om man vill nå jämställdhet. Antingen strävar kvinnorna efter att nå männens norm, vilket de gör på bekostnad av sin identitet (de måste anpassa sig efter den manliga normen) vilket kan leda till att de exempelvis kan nå samma poster som männen i samhället, eller så kan man sträva efter att det klassiskt kvinnliga (hemmafru eller vårdyrken till exempel) värderas lika högt som det klassiskt manliga (ledarskap och så) vilket då sker på bekostnad av kvinnornas möjligheter i samhället.
Alltså ungefär vad du skrev fast längre :P

Dilemmat formulerades av Carole Pateman och är enligt mig rätt intressant. Vad skulle du säga är att föredra om du var tvungen att välja mellan dessa och inte fick försöka hitta en mellanväg?

2013-04-15 21:12
A fast kvinnan blir ju automatiskt borta ett par månader när hon är gravid. Är det här man borde se en lag som säger att man måste ta ut sina mamma/pappa ledighet?
Men om vi börjar styra feminismen som lag då går man väl emot iden med feminism

Jag tycker det är en lag som hade gynnat hela samhället, inklusive män. Kvinnor och män hade blivit mer jämställda på arbetsmarknaden. Barn hade fått mer tillgängliga fäder, vilket hade gjort barn mer harmoniska. Fäder hade fått ta hand om mer om hushållet och barnen och lärt sig hur mycket jobb det faktiskt är kvinnor gör när de kommer hem. Kvinnorna hade blivit mer avlastade. Män hade fått mer sex. Män hade mått bättre :P

självklart är det fel att man säger till sitt barn att det är bögigt att bära rosa eller att flickor inte ska få leka med bilar. Är det verkligen vettigt att ta bort så många klyftor som möjligt? Jag tänker på när barn hamnar i puberteten så behövs det någon "förebild" för att man ska kunna hitta sig själv. Finns det inte risk för en större genusförvirring om man hela tiden strävar efter ett genusneutralt samhälle?

På vilket sätt då? Den enda skillnaden är ju att barnen själva kan välja sin förebild, utan att bli dömda för det. Människor som passar in i mallen för vad som är rätt får inte identitetsproblem, det är dom som inte passar in i mallen och ofta får höra och känna att dom är fel som får problem.

Så vi säger såhär att fler tjejer "väljer" att vara tillbakadragna, vad beror det på? Sitter det i uppfostran? beror det på dagens samhällsstruktur eller är det något biologiskt från våra förfäder som gör att killar hörs mer?

Nu är jag själv mer ofta i sammanhang där tjejer pratar mer och högre än killar, så i just detta fallet så kan jag inte alls säga att det är något specifikt för killar. Jag fick tex ofta skäll som liten eftersom jag inte betedde mig som en tjej skulle göra. Jag brukade säga saker rätt ut som jag tänkte dem och jag pratade för högt ( men när killar pratade för högt så var det minsann aldrig någon som sa till dem ) Det bet dock aldrig på mig, jag slutade inte säga vad jag tänkte och jag slutade aldrig prata högt. Jag gick mest runt i flera år efter och trodde att det var nått fel på mig.

Jag tror definitivt inte att tjejer av biologisk natur är eller väljer att vara mer tillbakadragna. Så ja, jag tror det är uppfostran.

2013-04-15 21:21
kaptenkrok

Dilemmat formulerades av Carole Pateman och är enligt mig rätt intressant. Vad skulle du säga är att föredra om du var tvungen att välja mellan dessa och inte fick försöka hitta en mellanväg?

men om jag ska hitta välja de ena eller d andra så är jag ju inte helt ärlig :P men jaja. Jag hade hellre valt att kvinnodominerande yrken blev värderade lika högt. Jag tror det hade lockat mer män till dessa yrken, samtidigt som de kvinnor som redan är där får bättre arbetsvillkor. Att kvinnor blir som män känns helt värdelöst. Mest eftersom jag inte ser att höga poster, status, karriär och pengar gör någon allmän-nytta i samhället. Män borde bli mer som kvinnor istället.

Hur ser du själv på det?

2013-04-15 22:14
Våld och sexhandel är ett annat topic.
Så det är till stor del kvinnor själva som väljer om de vill vara hemmafruar.

Aha. Då är jag med :) Att inte behandla varandra utifrån ens kön, sexualitet eller etnicitet. Att en tjej har lika mycket rätt att få vara smutsig och arg, som en kille har rätt att få vara svag och vara sorgsen utan att behöva bli kallad diverse saker. Att bli bemött som en individ med olika egenskaper, känslor och personlighetsdrag utan att få höra att det ena eller det andra är fel och rätt. Det finns lika mycket press på att passa in i en viss mall som kille, som det finns press på att passa in i en viss mall som tjej. Detta gör människor diskriminerade, mobbade och olyckliga. Friheten att få vara som man vill, och inte som man bör.

förstår inte vad det har med feminism att göra.. låter som mer som mänskligarättigheter.

Män borde bli mer som kvinnor istället.

varför? och vad skulle män göra för att bli mer som kvinnor?

vad är kvinnodominerade yrken och vad är mansdomineradeyrken och varför är det så?

2013-04-16 01:31
på vilka sätt skulle världen bli en bättre plats om män och kvinnor var jämställda?
 graffiti är som bäst, olagligt.. på en snutbil.

2013-04-16 08:32
Våld och sexhandel är ett annat topic.

Jag tycker faktiskt inte det. Mannens våld mot kvinnan är en del av hans överordnad henne.

Så det är till stor del kvinnor själva som väljer om de vill vara hemmafruar.

Jag tror faktiskt det, förutom i särfall i typ små sekter och människor som är nyinflyttade från ett land där det förväntas av kvinnor att vara hemma. Där kan jag tro att det inte är helt frivilligt.

förstår inte vad det har med feminism att göra.. låter som mer som mänskligarättigheter.

Feminism= common sense :)

varför?

Eftersom jag inte ser hur det gynnar världen att alla jagar efter status och makt. Däremot så ser jag att det skulle gynna världen om fler människor blev omhändertagande och mjuka.

och vad skulle män göra för att bli mer som kvinnor?

Bli omhändertagande och mjuka :) Gå i lite mer terapi och använda våld lite mindre. Även om killar inte har mindre psykiska problem än kvinnor, så går de mycket mer sällan till en psykolog och tar itu med sina känslomässiga issues.

vad är kvinnodominerade yrken och vad är mansdomineradeyrken och varför är det så?

Kvinnodominerande yrken bland annat är lärare, barnskötare och det mesta som har med vården att göra. Mansdominerande yrken är tekniskt arbete, bygg osv.

Det är kvarlevor från det samhället vi levde i förr, då kvinnorna var hemma och tog hand om barnen och hushållet och män arbetade och drog hem pengar.

2013-04-16 08:41
daanneh skrev:
på vilka sätt skulle världen bli en bättre plats om män och kvinnor var jämställda?

Om vi hade levt i en värld, där alla människor fått kunna vara precis som de vill för att göra dem själv lyckliga ( förutsatt att det inte skadar andra såklart, men å andra sidan så tror jag inte man mår särskilt bra om man har ett behov av att skada ) tror du inte världen hade blivit en bättre plats då?
Redaktionen

2013-04-16 09:49
hur ser du på män i allmänhet?
namaste

2013-04-16 10:06
ÅderpåleOne skrev:
hur ser du på män i allmänhet?

Som människor.

Jag hatar inte och jag är inte emot män, jag är emot ett samhälle som tvingar in människor i olika mallar beroende av vilket kön man är. Både män och kvinnor upprätthåller dessa mallar genom att inte ifrågasätta om det gör alla människor lyckliga, genom att dela upp dem i fack.

2013-04-16 10:31
Intressant tråd.... Jag har faktiskt en fråga.

Är du feminist pga rådande aktuell världsordning och kommer gå mot egalitaristiska mål när de feministiska målsättningarna uppnås (jag utgår från att de kommer göra det i framtiden, även om det kan ses som naivt)?

2013-04-16 11:39
Wow! Spännande! Vill verkligen veta ALLT om din ism! Jösses, vad modigt av dig!
Vi blir aldrig som dom från stan!
Moderator

2013-04-16 12:02
Cripplarn skrev:

Eller hur! Värsta tönten! Till skillnad från dig som vågar påpeka hur töntig hon är! SHIT VAD DU ÄR COOL!!!!!!111!!!!!1!ettettetettetetet

2013-04-16 12:09
Är du feminist pga rådande aktuell världsordning och kommer gå mot egalitaristiska mål när de feministiska målsättningarna uppnås (jag utgår från att de kommer göra det i framtiden, även om det kan ses som naivt)?

Jag förstår inte riktigt vad din fråga är, så rätta mig om jag inte svarar på den :P

Jag är feminist eftersom jag tror att världen hade varit en bättre plats att leva på om vi började leva sida vid sida om varandra istället för att ha över och under - ordningar. Syftet är inte att alla ska tvingas till att bli likadana, könlösa och gråa. Syftet är att alla ska få chansen att få vara och bli accepterade som unika individer, vilket vi faktiskt är.

2013-04-16 12:09
Cripplarn skrev:

Det är bara att fråga på :)

2013-04-16 12:13
Jag tycker faktiskt inte det. Mannens våld mot kvinnan är en del av hans överordnad henne.

Fast det börjar bli mer på micro-nivå, då det finns inte finns någon "prestige" i det beteendet, varken i samhället eller i populärkulturen, men tyvärr finns det ändå patriarkala tendenser som fortfarande skuldbelägger offret och gör att förövaren "kommer undan".

Mäns våld och övergrepp på män är fortfarande laddat med någon form av "prestige" på samhällets äckliga apberg, vilket går hand i hand med mansbilden.

2013-04-16 12:29
Ska utveckla att tyvärr just inom hiphopen som ofta på gott och ont är kvar i medeltida hävdnings-premisser kommer rappare undan med kvinnoförtryck både till uttryck och beteende.

Även en av mina favoritrappare men fyfan. Sen drog Rick Ross för inte längesen nån rad om att han våldtar tjejer osv osv.

Så, som Sofia Bayo säger, nog finns det där om vi lyfter lite på stenarna... Bottnar sig väl som alltid i en fascination för Assholes, de där som ställer sig över hur man bör beté sig och svinar ut det till fullo. Det farliga...

Vad vi egentligen ser är ett fegt och äckligt beteende och osäkerhet... Men ofta kan det handla om att vi ser en psykopat som går loss medan vi står och håller käften...

http://www.svt.se/ug/linnea-anmalde-valdtakt-pojken-hyllades

2013-04-16 12:34
vad är egentligen skillnaden mellan jämställdhet och feminism?

ska tillägga att jag itne ser någon skillnad själv. och därför kan jag också tycka att själva begreppet blir aningen överfödigt...eller är det nödvändigt?
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-04-16 12:35
Mina "fördomar" om genusvetenskapen är att en genusvetare, tvärtemot en riktig forskare, börjar med en slutsats, för att därefter leta efter en mekanism och empiri. Detta leder till exempel till en gigantisk övertro på kvalitativ forskning, då denna leder till vilka slutsatser man vill.

Varför sådant extremt motstånd mot kvantitativ forskning (som används inom alla angränsande områden) och ser du alls några problem med att generalisera utifrån metoder som per konstruktion är olämpliga att generalisera ifrån?

2013-04-16 12:37
VRGNHNS

Det ligger nått i det du säger. Det finns något prestige-fyllt i att män är våldsamma mot varandra, som allmänheten av någon vrickad anledning accepterar.

När det kommer till våldet mot kvinnor så tror jag ändå att dessa män någonstans tror att det är prestige-fyllt att sätta sin kvinna på plats, även om allmänheten inte skulle hålla med. Mycket av det tänket lever kvar hos många män trots att de själv aldrig skulle få för sig att slå en kvinna. För några månader sedan så satt jag och diskuterade fallet med Chris Brown och Rihanna med några ungdomar, varpå flera av killarna var av åsikten att hon förtjänade att bli slagen eftersom hon varit otrogen. Det säger en hel del.

2013-04-16 12:40
Jackfalk

Mina "fördomar" om genusvetenskapen är att en genusvetare, tvärtemot en riktig forskare, börjar med en slutsats, för att därefter leta efter en mekanism och empiri. Detta leder till exempel till en gigantisk övertro på kvalitativ forskning, då denna leder till vilka slutsatser man vill.

ALLA vetenskapliga undersökningar går till på det sättet. Det är ingen unikt för genusvetare.

Varför sådant extremt motstånd mot kvantitativ forskning (som används inom alla angränsande områden) och ser du alls några problem med att generalisera utifrån metoder som per konstruktion är olämpliga att generalisera ifrån?

Var någonstans generaliserar jag? På vilket sätt är genusvetenskap per konstruktion olämpligt?

2013-04-16 12:53
Blweria skrev:
vad är egentligen skillnaden mellan jämställdhet och feminism?

ska tillägga att jag itne ser någon skillnad själv. och därför kan jag också tycka att själva begreppet blir aningen överfödigt...eller är det nödvändigt?

Feminism är själva rörelsen som strävar efter jämställdhet. Vill man ha ett jämställt samhälle, så är man en feminist.

2013-04-16 13:11
KaptenKrok: töntig kontra cool får stå för dig.
Vi blir aldrig som dom från stan!

2013-04-16 14:42
SofiaBayo skrev:
Jackfalk
ALLA vetenskapliga undersökningar går till på det sättet. Det är ingen unikt för genusvetare.

Trams. Normal samhällsforskning utgår från en hypotes och försöker testa den. Att utgå från vissa antaganden (och vara öppen med det) är inte detsamma som att utgå från en slutsats.

Var någonstans generaliserar jag? På vilket sätt är genusvetenskap per konstruktion olämpligt?

Jag pratar inte om dig. Jag pratar om genusvetenskapen, eftersom du erbjöd dig att besvara mina frågor om denna. Och med "generalisera" menar jag "generaliserbar" ifråga om kunskap, med hänsyn till ett känt tillkortakommande med kvalitativa metoder. Ett tillkortakommande som i mitt tycke ignoreras lite väl ofta i genusvetenskapen.

Producent

2013-04-16 14:55
Tycker du att alla kvinnor ska pröva på feminism i alla fall en gång i sitt liv?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-04-16 15:16
Trams. Normal samhällsforskning utgår från en hypotes och försöker testa den. Att utgå från vissa antaganden (och vara öppen med det) är inte detsamma som att utgå från en slutsats.

Så du tror seriöst att gamla män som försöker bevisa att det finns distinkta skillnader mellan kvinnor och mäns psyke, inte redan har velat komma fram till en given slutsats?

Jag pratar inte om dig. Jag pratar om genusvetenskapen, eftersom du erbjöd dig att besvara mina frågor om denna. Och med "generalisera" menar jag "generaliserbar" ifråga om kunskap, med hänsyn till ett känt tillkortakommande med kvalitativa metoder. Ett tillkortakommande som i mitt tycke ignoreras lite väl ofta i genusvetenskapen.

Det handlar i princip om att man inte ger lika mycket stöd till genusforskning, och forskningen är dessutom relativt ny. Den typen av argument du använder är densamma som man använde för att motbevisa att de som hävdade att jorden var rund, under en tid då vetenskapen påstod att den var platt. Bara för att teorier inte har lika mycket år i ryggen, så betyder inte det att dom inte är sanna. Det har historien visat oss om och om igen.

2013-04-16 15:18
Dopeness skrev:
Tycker du att alla kvinnor ska pröva på feminism i alla fall en gång i sitt liv?

Jag tror de flesta kvinnor ( och män ) i sverige, redan är feminister. Dom har bara inte förstått vad feminism står för. Därför kan jag inte svara på den frågan :P

2013-04-16 15:23
Jag tycker det är en lag som hade gynnat hela samhället, inklusive män. Kvinnor och män hade blivit mer jämställda på arbetsmarknaden. Barn hade fått mer tillgängliga fäder, vilket hade gjort barn mer harmoniska. Fäder hade fått ta hand om mer om hushållet och barnen och lärt sig hur mycket jobb det faktiskt är kvinnor gör när de kommer hem. Kvinnorna hade blivit mer avlastade. Män hade fått mer sex. Män hade mått bättre :P

Så en lag som säger att föräldrarna måste ta ut lika mycket ledighet. Borde inte detta vara något som man ska få bestämma på familjenivå?
Tex. När man känner sig redo att skaffa barn så antar jag att man har någon typ av delad ekonomi. Om min fru tjänar mer än mig så ser jag inget fel med att jag tar ut mer "barnledighet" än vad hon skulle göra.
Om man inte kan prata i sin relation om sådant så borde man fundera över varför man skaffar barn med den partnern från början.
De pappor som inte "vågar" ta ut sin pappa ledighet borde nog också fundera på varför de skaffa barn.

På vilket sätt då? Den enda skillnaden är ju att barnen själva kan välja sin förebild, utan att bli dömda för det. Människor som passar in i mallen för vad som är rätt får inte identitetsproblem, det är dom som inte passar in i mallen och ofta får höra och känna att dom är fel som får problem.

Både ja och nej.
Ja som i att jag håller med dig om att barnen skulle säkert få det lättare välja förebild utan att bli dömd.
Nej som i att jag tror att man behöver bli lite styrd som barn/tonåring för att hamna på lämplig bana. Dvs så att de inte bli rekryterad av SD eller gör något som dem senare i livet kommer att få ångra stort.

Jag tror definitivt inte att tjejer av biologisk natur är eller väljer att vara mer tillbakadragna. Så ja, jag tror det är uppfostran.

Detta är iof mer en naturvetenskaplig fråga. Så du tror inte att hormonerna som vi har i människokroppen styr oss?
Vi människor kommunicerar via det undermedvetna och med feromoner (manligt och kvinnligt könshormon) för att attrahera en partner. Oftast vet vi inte ens själva om att vi gör detta.
Jag tror att det ligger en helt del i dessa hormoner, hur mycket och hur lite man har av dessa som påverkar till störst del om vi håller oss tillbaka eller om vi vill ta mycket plats.
Men visst lite ligger nog i uppfostran men då mer om hur vi behandlar varandra med ömsesidig respekt.

Producent

2013-04-16 15:24
SofiaBayo skrev:
Dopeness skrev:

Jag tror de flesta kvinnor ( och män ) i sverige, redan är feminister. Dom har bara inte förstått vad feminism står för. Därför kan jag inte svara på den frågan :P

Förlåt, jag kunde inte låta bli. Det är från Ali G. =)

Ali G blandar ihop att vara feministisk och lesbisk...
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-04-16 15:38
aahah <3 Ali G

2013-04-16 15:39
Så en lag som säger att föräldrarna måste ta ut lika mycket ledighet. Borde inte detta vara något som man ska få bestämma på familjenivå?

Nej, inte så som samhället ser ut idag, och detta av samma anledning som jag anser att kvotering behövs. Familjer styrs fortfarande av invanda gamla roller, delvis inpräntade av samhället, som oftast är till nackdel för kvinnorna. För att bryta dessa roller och ramar behövs det lagar till en början.

Om min fru tjänar mer än mig så ser jag inget fel med att jag tar ut mer "barnledighet" än vad hon skulle göra.
Om man inte kan prata i sin relation om sådant så borde man fundera över varför man skaffar barn med den partnern från början.
De pappor som inte "vågar" ta ut sin pappa ledighet borde nog också fundera på varför de skaffa barn.

Du pratar om en värld som redan uppnått jämlikhet. Vi är inte där än. Men ja, det borde vara så.

Nej som i att jag tror att man behöver bli lite styrd som barn/tonåring för att hamna på lämplig bana. Dvs så att de inte bli rekryterad av SD eller gör något som dem senare i livet kommer att få ångra stort.

Så du tror alltså att genusmedvetna föräldrar och lärare kommer vara orsaken till att fler unga människor dras till extrema rörelser? Att en kille som tillåts leka med dockor och aldrig får höra att det han gör eller vill göra är fel, senare i livet kommer vilja stå och ropa zieg heil och vandalisera moskeer?

Genom genus lär man barn att vara öppna för olikheterna hos varandra. Jag har väldigt svårt att tro att ett sådant barn skulle dras till extrema rörelser.

Så du tror inte att hormonerna som vi har i människokroppen styr oss?
Vi människor kommunicerar via det undermedvetna och med feromoner (manligt och kvinnligt könshormon) för att attrahera en partner. Oftast vet vi inte ens själva om att vi gör detta.
Jag tror att det ligger en helt del i dessa hormoner, hur mycket och hur lite man har av dessa som påverkar till störst del om vi håller oss tillbaka eller om vi vill ta mycket plats.

Det tror jag absolut. Men eftersom jag i verkligheten ser män som är tillbakadragna och kvinnor som är framåt, så tror jag det är väldigt individuellt och inte baserat på vilket kön man har. Att påstå att tjejer ska vara tillbakadragna på grund av deras hormoner skadar mer än gör nytta eftersom de tjejer som inte alls känner igen sig i den mallen tror att det är något fel på dem. Så jag förstår inte varför man överhuvudtaget måste diskutera kvinnliga och manliga hormoner om det inte går att applicera på alla inom ett kön.

2013-04-16 15:40
JackFalk

Iofs blir ju bara ämnesvalet i sig någonting subjektivt...

SofiaBayo

För några månader sedan så satt jag och diskuterade fallet med Chris Brown och Rihanna med några ungdomar, varpå flera av killarna var av åsikten att hon förtjänade att bli slagen eftersom hon varit otrogen. Det säger en hel del.

Jo, ungdomar har ofta en rätt skev bild av samhället och sig själva vilket är rätt logiskt... Tror tyvärr att allt hade sett så mkt bättre ut om "Sex och samlevnad" hade letts av kompetenta lärare som förstod hur otroligt viktigt det är. Tror många övergrepp hade kunnat undvikits om ungdomar fått bättre riktlinjer i hur parningsdansen borde genomföras och lägga tyngden på respekt för sig själv och andra... Istället blir det fnissiga lektioner med ett par kondomer och närbilder på när en spermie når ägget...

Nu är de med föräldrar som drar sig för "samtalet" eller med en lika ovetande bekantskapskrets utelämnade till populärkultuen och massmedias cyniska utnyttjanden av våra komplex och budskapet att yta är det absolut viktigaste.