I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bomberna i Boston

Övrigt - Blandat

Admin

2013-04-16 14:48

Bomberna i Boston

Vem/vilka ligger bakom? Det lär väl uppdagas snart och då blir förmodligen motivet klart också men spekulationerna är i full gång. Givetvis pekar många fingrar mot islamska terrorgrupper och tänker på exempelvis bomberna i London, Madrid eller på Bali. Men USA har ju haft sin beskärda del av inhemska terrorister som Timothy McVeigh och Unabombaren. För att inte tala om diverse PTSD-skadade f d militärer som flippat ut på hemmaplan.

En annan intressant aspekt är alla experter som uttalar sig om sprängdådet, speciellt experterna här i Sverige. Utan att någon vet vad för typ av bomber det rör sig om, hur de var konstruerade osv så har de fastslagit att det inte var några nybörjare som låg bakom. Hur kan de veta det? Det är väl inte direkt omöjligt att hitta recept på rätt kraftfulla bomber på nätet. Två bomber detonerade ju inte ens vilket iofs inte behöver tyda på att det var amatörmässigt men att fastslå att det är experter som ligger bakom redan nu känns inte särskilt trovärdigt. Baserat på bilderna så ser inte detonationerna särskilt stora ut heller men fick stor effekt i och med att de exploderade i ett område där väldigt många människor samlats på en väldigt liten yta. Å andra sidan är jag inte direkt expert på vad som räknas som "stor detonation", så jag kan ju ha fel.

The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

2013-04-16 15:31
Hur i helvete fick jag grova cravings efter att se fifth element nu när jag har läst ditt inlägg O_o
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2013-04-16 15:45
inatt sa folk ur bostons polis/räddningstjänst/viktigt uniform/kind of persons att dom inte trodde det var "kraftiga" bomber. och andra "experter" sa att det mer lutade åt inhemsk terrorism typ vit makt rörelser eftersom att det var just "amatörmässiga" bomber...
men det var inatt och ganska kort tid efter dåden.

men brukar inte islamistiska galningar skryta rätt snabbt efter dåden om att dom har gjort nåt?

jag gissar, helt ovetenskapligt, på att någon vit makt rörelse ligger bakom dådet.

en av bomberna sprängdes innifrån en butik så kanske hade personerna koll på var säkerhetspersonal skulle kontrollera efter just bomber....
det var ändå i direkt anslutning till målområdet. ett område som med största säkerhet hade kontrollerats.

amerikanerna sa också att dom bjudit in "the israelis" för att få hjälp med säkerheten innan och under loppet. ändå lyckades ett par bomber detonera på kritiska platser.

ordentliga bomber hade dödat hundratalet fler.
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain
Poet

2013-04-16 15:47
men brukar inte islamistiska galningar skryta rätt snabbt efter dåden om att dom har gjort nåt?

De brukar även ta äran för saker de inte ens gjort hehe, så det kan bli förvirrande.
At the gates of Eternity...

2013-04-16 15:47

Sen sattes ju ribban vid 9/11, känns som det här hade varit ett rejält magplask som uppföljare...

Kan vara allt från en galning till Illuminati, vem et kanske ingen kommer ta på sig dådet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-04-16 15:51
ja, lite osmaklig credit-krav kan man se ibland :)

men en ensam galning känns långsökt. men det händer ju sånt också. kanske inte lika vanligt med bomber som med skjutvapen i såna situationer.

-Mark Twain

2013-04-16 15:52
dom borde ju hitta nåt på övervakningsvideo från butiken som sprängdes innifrån.

i usa har väl alla butiker någon form av övervakning...(fördomen talar)

-Mark Twain

2013-04-16 16:18
Jag tror det är de här andra "cellerna" som Anders Breivik pratade om. Vad hände med dem egentligen? Existerar dom endast i Breiviks förvirrade sinne?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-04-16 16:26
SofiaBayo

Va iaf nån inspirerad tomte i Centraleuropa som hade gjort förberedelser innan han bev tagen iaf om jag inte missminner mig.

Tror faktiskt inte det är nazis denna gång, känns som de hade gett sig på något annat mål

2013-04-16 16:44
Jag tror det är de här andra "cellerna" som Anders Breivik pratade om. Vad hände med dem egentligen? Existerar dom endast i Breiviks förvirrade sinne?

Vad skulle en grupp högerextrema "tempelriddare" vinna på att spränga bomber vid ett maraton? Breivik hade ju en agenda och agerade där efter. Attentatet i Boston är för slumpmässigt för att man (jag) ska se en anledning till att det skulle vara en politisk grupp som stod bakom. Antagligen en "ensam galning" (vad bekvämt!) eller någon av de USA-hatande grupperingarna skulle jag säga.
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.
Admin

2013-04-16 16:46
Manel skrev:
Hur i helvete fick jag grova cravings efter att se fifth element nu när jag har läst ditt inlägg O_o

Om du kommer det på så vill jag gärna veta :)
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2013-04-16 16:46
Oj. Ni hörde inte min sarkasm. Terrorism är inget man ska skämta om. Dumt av mig.
Admin

2013-04-16 16:49
Blweria skrev:

Ibland, ibland inte. Den officiella skulden för t ex Madridbomberna har lagts på Al-Qaida eller någon av deras sympatisörer men de har aldrig tagit på sig skulden.

2013-04-16 16:49
Nej, jag missade sarkasmen tyvärr.. =/

2013-04-16 16:50
På frågan hur han 'håller sig ung' svarade Ulvaeus:
– Att springa är bra så länge du inte deltar i Boston Maraton.

jorå, kan abba-legenden skämta så får resten av världen göra det också...

så...vem var det? vem var det som bomba!?
-boston-turken

-Mark Twain

2013-04-16 16:56
Ibland, ibland inte. Den officiella skulden för t ex Madridbomberna har lagts på Al-Qaida eller någon av deras sympatisörer men de har aldrig tagit på sig skulden.

Nja, ursprungligen pekades fingret på ETA av regeringen eftersom en attack från Al Qaida kunde vara ett resultat av att Spanien slutit upp på USAs sida i kriget. ETA har i regel politiska mål och vägrade ta på sig dådet. Blev maktskifte i Spanien det valet.

2013-04-16 16:57
Boston Gurken

Hangaround

2013-04-16 17:06
Tippar att det rör sig om en person, om denne agerar helt självständigt (typ oklahoma) eller självständigt men som del av nånting större (typ WTC 94) tänker jag inte spekulera i.

det som får man att tro att det bara är en person är det förhållandevis småskaliga sätt det utförts på..vill tro att om det hade rört sig om ett grupp personer så hade det varit betydligt större omfattning.

Sen om det var proffs eller amatörmässigt, tjaa..finns det många som utför mängder såna här dåd?..menar dom flesta gör det bara en gång..vad är då ett proffs?

2013-04-16 17:22
vad är då ett proffs?

jag tror du själv vet vad ordet i sig betyder så jag drar en slutsats att du önskar reda ut vad ett proffs i sammanhanget betyder... ;)

kika på terrorismens "födelse". när algeriet började koka på...öööhh..efter kolonialtiden...då frankrike drog sig ur algeriet, som en kuk efter en våldtäckt. då jobbade organisationer från japan, palestina och algeriet tillsammans med info och träning och flera personer utförde flerea olika dåd. dessa personer måste man nog kalla "proffs"

-Mark Twain

2013-04-16 17:50
då frankrike drog sig ur algeriet, som en kuk efter en våldtäckt.

hahaha. #Liknelsen

Hangaround

2013-04-16 18:19
Ah ok, då klarnar det lite..men vill ändå motsätta mig ordet professionell i sammanhanget..karriärsterrorist liksom, njaa.
Jag menar, ett proffs utför sitt yrke mot betalning, brukar inte vara enligt sånt ramverk som såna här dåd utförs..sen vad fan vet jag om saken hehe

2013-04-16 18:43
Beror väl på, fanns ju tydligen 4 bomber varav 2 detonerade (amatör), men bomberna var gömda i små papperskorgar, och hade ändå "hyfsad" kraft. Det är ju inte nån breivik med diesel och konstgödsel precis. Verkar ju vara eventuellt något militärt eller licensbelagd sprängmedel.
Sen vore det ju intressand att veta om dom var tidsinställda eller om han detonerade via telefon eller liknande. Sjukt som fan iaf!

Lite bilder.. Känsliga tittare varnas..

http://www.kaotic.com/16989_War-Videos-Boston-Marathon-Bombing-Graphic-Photo-Update.html
Hangaround

2013-04-16 18:49
Illegala sprängmedel är inget svårare än illegala skjutvapen att få fram rent generellt, kan inte tänka mig att man ska behöva leta länge i USA för att få tag på c4 eller dylikt.
men så behövs ju viss kunskap i hantering och så..

2013-04-16 18:53
Tydligen fanns det bombhundar på plats, poliser har skrikit "Dont panic, it's just a drill!" enligt vittnen, samt att bombstyrkan hittade en tredje bomb 1 mile bort och desarmerade den inom loppet av en timme från första detonationen...

Wtf?

Enbart "This is just a drill" får det att gå kalla kårar längs ryggen på mig, något som förekom under bombningarna i London, samt under elfte september..

2013-04-16 18:55
http://www.infowars.com/eyewitness-authorities-must-have-known-about-bombing/

Nu vet jag ju att infowars inte är den bästa källan.. men det är ju en tanke..
Hangaround

2013-04-16 19:11
Handlar väl om att minimera paniken^^, men ja..det känns ju ganska äckligt

2013-04-16 19:28
Haha, en kille ligger med benen bortsprängda "it's just a drill!".. :P

Menade mer på att elfte sepember hände under en väldigt liknande övning, och bomningarna i London var så exakt enligt övningen att ingen hade en aning om att det var på riktigt, EXAKT samma bussar och klockslag osv osv..
Hangaround

2013-04-16 19:50
Blev det där verkligen bevisat?, trodde det bara var nån foliehattgrej att det skulle varit en övning samtidigt.

2013-04-16 19:53
London är bevisat, WTC attackerna var ju inte exakt lika som övningen, men NORAD hade ju övningar med falska plan på radarn osv osv.
Hangaround

2013-04-16 19:55
Åfan, minns att jag läste om det när London hände men avfärdade det typ, det är fan sanslöst!
Admin

2013-04-16 21:53
Gissar att det dyker upp bombhot mot lite allt möjligt, speciellt i ett land som USA. Om myndigheterna skulle utrymma varenda gång skulle det bli kaos vid varenda sportevenemang, konsert eller annan stor folksamling. En av uppgifterna för ett lands ledning (eller iaf myndigheter som polisen) bör vara att behålla lugnet. Om de nu sökte igenom området kan det ha bedömts som ett något mer troligt bombhot än vanliga "busringningar". Gissar att sånt händer lite då och då men bara uppmärksammas så här när det väl händer nåt.
Battlerappare

2013-04-16 22:34
Ja blir sugen på homeland

Poet

2013-04-17 00:41
bombattentaten i irak samma dag där 33 dog och 166 skadades hör man ingenting om :/ men det är en annan diskussion för en annan tråd kanske..
"life's a garden, dig it."

2013-04-17 07:41
så jävla präktigt...

-Mark Twain
Poet

2013-04-17 09:57
Kanske var en manöver av whoever that did it? Avleda uppmärksamhet för att kunna göra något annat?
At the gates of Eternity...
DJ

2013-04-17 17:30
FALSE FLAG ATTACK!!!

"Dom" gör allt för att strama åt reglerna, Obama vill ju gå in och ändra i 2:a eller om det är 4.e tillägget i konstitutionen,, rätten att ha och bära vapen,, många som tror att det Boston bomberna kommer att skyllas på vapen galna patrioter för att på så vis enklare få folket med sig när dom ska ändra i 2.a tillägget eller om det är 4:e,,
Det här och alla skol skjutningar etc,, om ni läser på om tidigare inhemska attentat visar det sig att FBI varit inblandad in en del,,, säger bara att läs på och tro inte på hälften av vad media säger,, särskilt inte om den är Amerikansk.

Allt för att ta ifrån folket vapen som dom har blivit uppmuntrade att köpa,, kolla vad
Alex Jones har att säga, det var ju tydligen en övning precis innan det small ::

PS. finns fortfarande otroligt många som tror att 9/11 var en terror attack,, hah säger jag bara,, Sanningen visar sig vara långt konstigare än science fiction,, tro det eller ej.. och det är lättare att lura någon än att övertyga någon att den har blivit lurad..,, sjuk värld vi lever i

DJ

2013-04-17 17:59

2013-04-17 22:10
tyntyntyyyynnnnn

Battlerappare

2013-04-18 00:25
Hahaha

2013-04-18 02:12
Balhoo Exakt. Inte om de ca 20 civila som blev dödade i Afghanistan.
Eller varför inte alla dronattacker i Pakistan? Mycket viktigt att mörka allt detta.
 http://www.inminds.co.uk/boycott-israel-2012.php

2013-04-19 01:42
Illuminati

2013-04-19 09:23
om ändå hans hästar inte flytt stallet...

-Mark Twain

2013-04-19 18:44
Ang bombattentat i Irak Afghanistan osv..
Att detta inte tas upp lite mycket i media är ju självklart att vi har mer kontakt med USA, jag själv har flera bekanta i Usa för tillfället medans jag har 2st i Irak.
Irak är en stridzon, det är inte USA, mycket media vi kollar på osv kommer från Usa, inget från irak.
Mycket musik från usa pumpar i våra lurar, inget från irak osv
Förstår ni?

Sen verkar gärningsmännen inte ha något med politik och göra?
Det verkar vara i stil med idiot dåd som skolskjutningar right?
get money

2013-04-19 23:39
Admin

2013-04-20 05:00
tifosen

Självklart blir det större uppmärksamhet kring något ju närmare vi befinner oss det, både geografiskt och kulturellt. Och USA ligger Sverige nära kulturellt. Men det många nog reagerar mot är att det är en sådan enorm skillnad idag. Även om krig och död är något av vardagsmat i rapporteringen från Irak så är det ändå anmärkningsvärt hur stor skillnad 50 döda i Irak fick jämfört med tre i USA. Varannan tidning uppdaterar ju minut för minut och har egna (amatörmässiga) sändningar i bästa amerikanska stil.

Den här händelsen får ju t o m större uppmärksamhet än den där galningen som för några år sedan ställde sig på ett tak i Belgien och började skjuta ner mot folkmassan på ett torg nedanför.

Alla förstår säkert att en orsak till intresset givetvis är 9/11. Om t ex al-Qaida skulle ha legat bakom skulle det säkert kunna ha fått stora konsekvenser på global nivå och det är det som är det stora nyhetsvärdet. Men det här har gått överstyr.

2013-04-20 07:55
tifosen Tycker att det fortfarande inte spelar någon roll var nyheterna sänds eller kommer i från. Civila människoliv överallt,varför ska inte det vara viktigt att nämnas ÄVEN om detta är vardagsmat?
 http://www.inminds.co.uk/boycott-israel-2012.php
Poet

2013-04-20 11:34
Tifosen

Självklart förstår vi, verkar va du som inte förstår
"life's a garden, dig it."