I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

SD ska gulla i naturen på Långholmen idag.

Övrigt - Blandat

2013-04-27 09:25

SD ska gulla i naturen på Långholmen idag.

dom hoppas att det ska bli ett årligt insal.

jag hoppas dom inte får vara ifred alls idag.

vi har en nedskräpningslag i sverige och jag tycker alla ska göra sitt för att städa bort skiten!

"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-04-27 12:23
Angränsar till uppvigling i mina öron.
Vi blir aldrig som dom från stan!

2013-04-27 12:25
angränsar till är inte riktigt samma sak som att verkligen uppvigla.

-Mark Twain

2013-04-27 13:29
Det här med att "städa bort skiten" tror jag fungerar, faktiskt. Dock bara under förutsättning att man kan göra samma sak med SD-väljare på väg till vallokalen. Om det senare visar sig svårt tror jag att det är bättre att ta en annan väg.

2013-04-27 13:41
det smutsiga kanske ska definieras.

det är rätt smutsigt att anse att en kultur skulle vara bättre än en annan.

-Mark Twain

2013-04-27 14:31
Blweria skrev:
det är rätt smutsigt att anse att en kultur skulle vara bättre än en annan.

Jag tycker att det som med en slarvig beteckning kanske kallas "västerländsk" kultur är mycket "bättre" än tillgängliga alternativ. Högt i tak, åsikts- och yttrandefrihet, stark tilltro till vetenskaplig metod över religiös dogm och liknande är uppenbart kulturella värden jag tycker är mycket bättre än deras motsatser.

Jag är jätteglad att vara född där jag är, och just för att jag uppskattar vår kultur så mycket vill jag att fler ska få tillgänglighet till den, och dessutom göra den ännu bättre. Det är ett av skälen till att jag är för fri invandring.

I största allmänhet är det där "alla kulturer är lika bra"-snacket ett symptom på ett ganska oerhört hyckleri. Många jag pratar med företräder den synen, men jag tror att rätt få skulle vilja leva i ett samhälle som inte respekterar äganderätt, där avvikande beteende bestraffas, etc.

2013-04-27 16:34
Högt i tak, åsikts- och yttrandefrihet, stark tilltro till vetenskaplig metod över religiös dogm och liknande är uppenbart kulturella värden jag tycker är mycket bättre än deras motsatser.

men är det kultur som lägger grunden för det?
är det inte en effektiv lagstifting som bäddar för att alla får plats?

en sådan effektiv lagstifting behöver "inputs" från många olika håll för att kunna vara så dynamisk och med så "högt till tak".

-Mark Twain

2013-04-27 18:32
är det inte en effektiv lagstifting som bäddar för att alla får plats?

Trams. Många av världens diktaturer har helt okej lagstiftning, och ibland rent liberala konstitutioner. Begreppet "institutioner" i dess breda bemärkelse inkluderar kultur (se Douglass North, t.ex.)

Ta, exv dagens Egypten som exempel. Tror du att en lagstiftning om religionsfrihet kommer ha någon speciell betydelse i en region där 80% förespråkar dödsstraff för den som lämnar den vedertagna religionen? I ett land befolkat av barbarer hjälper ingen lagstiftning i världen.

2013-04-27 18:38
Tror du att en lagstiftning om religionsfrihet kommer ha någon speciell betydelse

ja.

Trams

I ett land befolkat av barbarer hjälper ingen lagstiftning i världen

redan lådvindemoniserad?

glöm inte vatten mellan varven...

-Mark Twain
Poet

2013-04-27 19:00
Västerländsk kultur är på bekostnad av andras kulturer.
At the gates of Eternity...

2013-04-28 16:57
Blweria

Mursi har själv sagt att den nya konstitutionen skall baseras på islamsk lag, och oavsett vilka liberala begrepp han använder efter det påståendet är den konstitutionen redan förlorad. Västerländsk rättssäkerhet är mer än ett par ord på pappret. Vidare definieras kultur av flera skolor som alla sociala konstruktioner, där givetvis all rättssäkerhet och institutionernas effektivitet och grad av inskränkning (läs korruption/tillämpning) ingår.

2013-05-03 21:02
Det är oftast ett väldigt stort gap mellan det skrivna ordet (lagar, religiösa texter etc) och praxis, dvs hur det faktiskt fungerar i ett samhälle. Jag skulle inte påstå att västerländsk kultur är "bättre" än någon annan jämförbar kultur, att påstå något sådant är det det instinktiva svaret från någon som är fostrad i ett västerländskt samhälle. Jag kan slå vad om att det finns mycket mer lättsamma, njutbara och mer solidariska sätt att leva än i kapitalismens hamsterhjul.
LC

2013-05-03 22:45
vad mursi gapar om är hans och egyptens problem. men det behöver inte betyda att egyptens kultur kretsar kring sharialagar.
det vore ju att se rätt smalt på saken.

det är däremot en väldigt tråkig väg att ta. samtidigt som jag ser det naturligt eller förståligt att religiösa yttringar poppar upp efter ett förtryck. det verkar vara en röd tråd...

men att börja döma deras kultur efter det är att vara rätt orättvis. hälften har säkert inte ens koll på vad mursi skriker om eller vad han stiftar för lagar.
jag tror mest folk känner att dom kan få vara religiösa med honom som ledare och blundar för eller missar att han har en lite väl extrem agenda.

jag skulle ju deppa ihop om någon dömde mig efter reinfeldt och vad han vill med sverige. om hans agenda sågs som sveriges kultur utåt skulle jag verkligen gråta eller anställa en bebis åt mig som kunde gråta.

-Mark Twain

2013-05-03 22:59
Osi

Jag kan slå vad om att det finns mycket mer lättsamma, njutbara och mer solidariska sätt att leva än i kapitalismens hamsterhjul.

Kanske, kanske inte. En fördel med det öppna samhället ("kapitalismen") är att ingen tvingar dig att leva i det, varken själsligt eller geografiskt. Ändå tenderar folk att stanna kvar i båda dimensionerna. F.ö. är det rätt festligt att den västerländska civilisationen bespottas som hårdast av folk med yttrande- och åsiktsfrihet. På Internet, dessutom.

Blweria

men att börja döma deras kultur efter det är att vara rätt orättvis.

Då kan du få chansen att berätta vem som har gjort det.

Jag har "dömt" (märkligt ord) kulturen efter vad folket de facto tycker i erkända opinionsundersökningar. statesofmayhem (och jag) har försökt förklara att lagstiftning kan vara tandlös.

Att du inte klarar slutledning på den mest elementära nivå vet jag, men det här är ju för fan inte ens grundskola.

2013-05-03 23:31

en människa som uttrycker sig på det här viset skulle nog passa i det land personen syftar på i en situation då den precis lämnat den vedertagna religionen.
äckliga svin!

skulle det inte kunna ses som aningen rasistiskt till och med?? whoa crew, vad sägs?

kan man säga att egyptens befolkning är barbarer och "överleva" på whoa?

efter vad folket de facto tycker i

men ärligt...vad vet dessa "barbarer" om nåt egentligen? kan barbarer veta nåt?
är det inte bara galningar som slår ihjäl andra så snabbt tillfälle ges?

jackfalk, att du ens bemödar dig med ditt överlägsna intellekt att försöka ha någon form av diskussion på whoa är ofattbart för mig.
vad gör du här?

iaf..................att ett land väljer som dom gjort i egypten känns väl ändå rätt logiskt?
diktatur först. sen lite kaos och efter det kommer en mycket samlad organisation med en kraftig fundamental agenda. landets befolkning är till största delen muslimsk (men långt ifrån så fundamental som mursi)
vissa blir glada över att få bära heltäckande plagg andra fasar över det.
jag är nog en av dom senare.
jag vill nog tro att dom flesta såg "muslim" och röstade efter det.
jag tror inte att dom såg "sharialagar" och kom i brallan av lycka...

vissa gjorde säkert det men dom lär väl ha skurit av sin egen kuk också pga helig övertygelse...

-Mark Twain
Poet

2013-05-04 01:35
SD är en bunt pajas fittor. Nuff said
I.C.T.W
Ill be heading out soon

2013-05-04 10:35
Blweria

en människa som uttrycker sig på det här viset skulle nog passa i det land personen syftar på i en situation då den precis lämnat den vedertagna religionen.
äckliga svin!

skulle det inte kunna ses som aningen rasistiskt till och med?? whoa crew, vad sägs?

Men jösses. Barbar betyder i sin enklaste form helt enkelt ociviliserad, och jag har ju inte riktat det mot någon nation utan mot idioter som väljer att ha en viss åsikt.

I Egypten tycker 97% av folket att Islam har en given roll i politiken. 80% eller mer vill ha dödsstraff för den som lämnar religionen, stening för den som har sex utanför äktenskapet, och avhuggna händer för småbrott. Nästan hälften vill ha könssegregerade arbetsplatser. Etc. PEW.

Ociviliserat, var ordet. Men det var ju inte det vi pratade om.

2013-05-04 10:44

landet är underförstått egypten. skriver man en mening på det sättet framgår det tydligt att du anser att hela landet endast består av barbarer. du kan försöka mildra dina egna ord och kanske till och med sminka och klä dom i klänningar....men din syn på egyptens befolkning går inte att missa. den är rasistisk.
och det här inte hemma på whoa eller någon annanstans.

barbar - Används i nutid även med betydelsen primitiv, hjärtlös, grym och rå person.

-Mark Twain

2013-05-04 11:20
landet är underförstått egypten.

Nej, landet är uttryckligen Egypten. "Befolkat av" anspelar däremot inte på 100% av alla egyptier. Googla "ett land befolkat av" så ser du hur uttrycket används.

Om du inte har något emot det kanske vi kan avsluta den här diskussionen nu. Jag tror inte att den intresserar någon annan än dig.