kollektivhus
Jag funderar på att flytta till ett sådant. Någon som har erfarenheter av detta? Kan folk som flyttar in i ett sånt hus fortfarande vara ignoranta och strunta i att bry sig? Hänger man ofta med varandra eller blir det ändå att man sitter i sin lägenhet och tittar på tv? Jag utgår ju ifrån att det inte borde vara så, eftersom man inte flyttar in i ett kollektivhus om man är en ensamstöring som struntar i andra människor, jag tänkte mest worst-case-scenario.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Har 5 polare som bor ihop i ett stort hus, här i Malmö. Jag personligen hade inte pallat. Jag är för anal i mitt städande och strävan efter att ha det rent och fint. Det blir aldrig riktigt rent och fint när man är för många boendes. Alltid något rövhål som ska slacka och ha ursäkter. Krävs ett visst psyke för det hehe.
At the gates of Eternity...
Att dela lägenhet är något jag prövat och inte vill göra om igen. Jag kan leva i min egen röra, men jag vill inte behöva diska och torka upp för andra när jag ställer mig i köket och ska laga mat. Det som är så bra med det här huset är att man får en egen lägenhet och sen har huset gemensamma ytor där man kan umgås. Man lever även så miljövänligt så möjligt, delar på hushållsartiklar och odlar mat. De håller på och bygger ett i Sofielund och jag tycker det låter jättespännande. Då får man ett eget space när man kan ha det städat och gå runt naken, och ändå den här gemenskapen och närheten till någon att bara hänga med, som jag kan sakna väldigt mycket när jag bor ensam.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Kan ju bli hur som helst beroende på vad det är för människor. Man tycker ju att de inte borde vara enstöringar men människor är inte så rationella som man skulle vilja alltid o man lär ju bo någonstans. Skulle inte flytta in med människor jag inte redan var tight med o dela resurser på det sättet du beskriver. Du får inte chansen att klämma och känna lite på folket innan då?
Jag tycker det låter som ett jättebra kollektiv. Just nu bor jag faktiskt i ett, med fem st andra fantastiska människor och det funkar bra än så länge, städningen behöver dock bli bättre men det är alla överens om. Vi kör husmöte då och då där vi går igenom hur allting har gått, vad som behöver göras, hur alla känner osv. Att flytta in här med de här människorna var nog det bästa jag kunde ha gjort just nu. Odlingarna är på gång, håller på att gräva ett potatisland och drar just nu upp massor med grönsaker i växthuset och inomhus. Tanken är att vi ska kunna äta egenodlad mat i så stor utsträckning som möjligt. Nu hade ju alla vi som bor här träffats innan och flera har känt varandra länge, men det funkar bra och alla verkar trivas. Heja kollektiv!
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta? - Det släcks.
Det beror nog på till vilket slags kollektiv du flyttar. Jag har lite lösa planer på att starta ett kollektiv, och jag letar just nu efter 5 rok. Tanken bakom mitt kollektiv är just gemenskapen, men sen så vet jag att det absolut finns mer arroganta kollektiv där man enbart ser efter sig själv, och syftet är då att bara ha en billig hyra.
Jag har ätit pannkaka!
DödenBärAdidas Detta är de första kollektivhuset i malmö så jag har inte så mycket annat val. Tänkte gå på ett möte den 8.e maj, förhoppningsvis så kan jag ställa frågor och se lite vad de är för människor.d-beck MilK Jag tror ni har missförstått lite. Ett kollektivhus är inte en lägenhet man delar. Det hade jag som sagt inte pallat med. Det är ett helt hyreshus där alla har varsin lägenhet men där det finns gemensamma utrymmen för hyresgästerna att umgås och odla.
Ah, var nog lite trött när jag läste ditt inlägg. Men samma sak borde väl gälla i ett kollektivhus egentligen? Fast jag skulle nog tro att risken (chansen?) att bli lämnad ifred är större, med tanke på storleken på komplexet. "Odla"? Haha berätta gärna mer, låter ju underbart!
Jag har ätit pannkaka!
De är luuunt ;) Ja. Det ska finnas utrymme i huset för att kunna odla sina egna grönsaker. Tittade lite mer nu och tydligen så ska det även byggas till ett musik-rum, yogarum, verkstäder och bastu. Ringde dem även idag och de verkar vara många ettor lediga så chansen är rätt stor att jag får en lägenhet där om jag registrerar mig idag och engagerar mig :)
Köket och disken blir ALLTID ett problem utifrån mina erfarenheter.
krossad_anka skrev: Köket och disken blir ALLTID ett problem utifrån mina erfarenheter.Jo... det är därför det är så bra att man har varsin lägenhet med eget kök och allt :P
Jag är född och uppväxt i ett kollektivhus.. =) Så jag har väl 10 års erfarenhet av det. Jag tycker det fungerade perfekt.. Jag skulle gärna bo i ett sådant hus nu idag om jag kunde det. =)
Promotor
2013-05-10 07:12
Tvärnice med separata lägenhet men gemensamma ytor, det låter riktigt väärt! Och med bastutillgång på g, ooh! :D Annars när det kommer till "kollektiv-kollektiv" så är det ju alltid sjuukt beroende på personerna. Har bott med folk som håller rent, folk som grisar ner, enstöringar som bara sitter i sina rum och bara vill ha en garderob/sovplats, till folk som man umgås med jättemycket. Kollektivtboende beror på var persons bakgrund med allt från uppfostran och medvetande om bl.a just renhållning, social kompetens m.m. Bor just nu i ett litet kollektiv, vi är 3 killar, hänger mer med ena än den andra, men lika soft stämning med båda. Alla 3 håller på med musik varav 2 av oss jobbar på samma bolag, det funkar supernice, visst, jag får vara den som diskar och håller iordning men då har jag också erfarenhet från butiksjobb och hemtjänst bl.a, då blir det lite lättare.
We're here
Jag var på mötet igår. 5200 spänn för en etta på 36 kvm. Tyckte det var lite väl dyrt. Jag får väl fundera på om d är värt det. Men skriv gärna mer om era erfarenheter!
Producent
2013-05-10 11:11
^Är 5200 kronor dyrt för en nybyggd stor etta på 36 m2 i skåne?? Vad brukar hyrorna ligga på i Malmö?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Jag bor just nu i en etta på 44 kvm som kostar 3200 kronor i månaden :P
Producent
2013-05-10 12:09
^Got damn! Vad fan gör jag i huvudstan? Min skola finns t.o.m i Malmö ;) De håller på att bygga en ny stadsdel i sthlm som heter Norra Djurgården, där kommer 1:orna ligga på runt 11 000 kronor och uppåt. Jag bor i en bostadsrätt, men jag betalar ungefär 5400 kronor i månaden, då har jag räknat med alla lån, amorteringar och månadsavgift. Det är en liten etta på 24m2 i förorten från 30-talet och det var den billigaste lägenheten jag såg på 6 månader.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Haha... jag har nog bara haft tur och blivit bortskämd. Men hyrorna i malmö är betydligt lägre än i stockholm. Flytta hit! :D Djurgården är ju också en rikemans-stadsdel. Jag har sett en hel del billiga ettor på söder och upp mot liljedalen och gröndal.
Producent
2013-05-10 13:10
Här finns det inga hyreslägenheter kvar-de har sålt ut alla. Nja, Norra Djurgården är inte Djurgården. Norra Djurgården ligger vid Ropsten, Hjorthagen, Stora Skuggan. Enda billiga ettor på söder är hyreslägenheter och de kan man ändå inte få tag på, eller så köper man svart men då är det inte billigt längre;). Jag gick på visningar varje vecka i ett halvår bara på söder sedan märkte jag att de är alldeles för dyra, så jag flyttade till andra sidan bron, till Hammarby nära Gullmars/Globen. Hade jag köpt samma lägenhet på söder hade den kostat minst 500 000 kr mer.
5200 låter inte alls farligt, för jag antar att elen osv. ingår då, eller? Och hur stort är de gemensamma utrymmena?
Jag har ätit pannkaka!
Producent
2013-05-10 19:33
Ja 5 & 2 då kan man ju dricksa när man sätter in hyran
liljedalen och gröndal. menar nog Liljeholmen.. Men de har städat upp de stadsdelarna rätt mycket.. ett torg med galleria och de har utrymt hela parken från de som en gång var där, alkisar och pundare. Vet att de kommer höjja hyrorna där rätt mycket.
Köket och disken blir ALLTID ett problem utifrån mina erfarenheter. Stör du dig på att det är stökigt och rörigt.. Diska din egen disk och acceptera att andra inte diskar direkt efter de ätit.. det kan ta olika lång tid. Men blir det för mycket, diska deras disk oxå eller flytta. De kommer inte förändra sig. Det kommer bara bli dålig stämmning om du ska försöka styra över andra. Alternativt ha egna köksredskap/tallrikar etc. Då syns det vilka som gör vad.. easy fix.
Ett alternativt är att alla får betala för ett städföretag som städar varannan vecka.. gemensamma ytor som hall,vardagsrum, kök, trappor. Inget tjaffs.
3-4 rum och kök 3-4 timmar 525-700 kronor.
Har bott kolektivt större delen av mitt liv. Det handlar mestadels om att ge varandra personligt space och acceptera att alla är olika. Vill du ha något gjort så får du göra det själv, endå. Det som är skönt är att du bor stort o billigare, du får mycket besök, du har alltid någon att hänga o prata med. Ta del av andras intressen.. som du typ aldrig skulle annars. Gratis drama, om inte annat.
Listor och delad mat är ett no no.. Då alla käkar olika mycket och olika för den delen. Folk har olika jobb och olika intressen.. Vilket gör listor till skräp. Alla har olika dagar, dåliga/bra/ slacka/ stressiga/ påfrestande/ frustrerande/ tröttsamma.. Acceptera varandras ork och lust.
Okej på söndag ska alla laga mat tillsammans.. (Men jag ska inte vara här på söndag).. Då är det broken. Bättre att vara spontan isådana lägen. Kolla vilka som vill laga mat tillsammans och lägga ihop pengar och handla tillsammans. Inte dela upp matvaror.. för då får någon betala för det tråkiga och då blir det dålig stämmning. Ska det lagas mat och handlas se till att det inte slinker ner något annat än överenskomelsen. Allt måste vara lika annars funkar det inte. Ska du ha chips och ingen annan. Köp det en annan gång.
De som kan bygga upp tyst frustration är små väldigt enkla saker som typ toalett papper, diskmedel, kryddor, olja och smör, soppåsar, schampoo o duschtvål.
Har du det utanför din privatazon, lovar jag dig att det är någon som testar eller använder det. Thats life. Det kan även vara enkla saker som hur folk ställer skor hänger jackor på stolar eller på golv etc.. men kom ihåg att det är inte ditt sätt som är det bästa. Tålamod och acceptans. One!
-? ? ? ? ? ?- {@L_@} -? ? ? ? ? ?-