I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Medicin på jobbet.

Övrigt - Blandat

2013-06-16 00:24

Medicin på jobbet.

Hej.

Jag och en polare har haft en liten diskussion om mediciner på arbetsplatsen.

Låt säga att man har ADHD och fått ritalin utskrivet och av någon anledning så har man svårt för att svälja tabletter. Skulle man då, rent hypotetiskt, kunna mortla ritalinet och ta det näsalt på jobbet eller är det något man skulle kunna få sparken för? Vad skulle facket säga isf?

2013-06-16 02:17
Du har rätt att ta dina mediciner på jobbet.

Sen kan det ev påverka om du jobbar med tunga maskiner eller så och tar starka mediciner.

Hur du väljer att inta din medicin bör inte vara något som arbetsköparen bryr sig om, men sniffar du pulver kan de ju lätt misstänka att du nyttjar narkotika. Jag skulle föreslå att du pratar med arbetsköparen och förklarar varför du gör som du gör.

Jag skulle dubbelkolla med facket med så jag farit med osanning i det jag skrivit här.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-06-16 10:08
du lär ju inte få sparken men du lär ju dra till dig uppmärksamhet som man kansle inte vill ha. Att du ens kommer på tanken att snorta den får mig att litegranna utgå från att det kanske inte är i ditt intresse med pissprov på jobbet liksom. Du kommer ju aldrig få en rekommendation från din läkare att snorta din ritalina för att du har svårt att svälja den.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2013-06-16 10:12
har inte ritalin depoteffekt som man kanske inte vill fucka upp dessutom, om enda syftet at snorta den nu skulle vara att uppnå normal effekt?

2013-06-16 12:47
Tråden handlar om huruvida detta är möjligt eller ej rent hypotetiskt.
Kan jag sätta mig i fikarummet och mortla ritalin och lägga upp en lina och dra den eller är det något jag skulle kunna få sparken för?
Det ska absolut inte finnas någon koppling till missbruk, berusning på arbetsplatsen eller något olagligt. Det förstår jag att man får sparken för.

Sen om det har bäst effekt eller så spelar ingen roll. Det handlar om själva grejen att snorta på jobbet och den bild människor har av just det.
Man får ju tex injicera insulin utan problem så varför skulle man inte få ta sitt ritalin nasalt?

Kan arbetsgivaren tex tvinga mig gå undan och göra det?

Moderator

2013-06-16 19:40
Insulin är livsviktigt, du dör inte om du inte tar ditt ritalin, stor skillnad där.
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?

2013-06-16 20:50
Men vad har det med något att göra? Så om jag dog utan ritalin skulle det vara okej menar du? En person som har grav ADHD mår nog jävligt dåligt utan sin medicin. Skulle denne då inte få ta sin medicin bara för att den överlever utan?
Känns inte riktigt rätt.

2013-06-16 20:52
Det är fortf bara en person som har fattat topicen. Läs den igen och håll er till ämnet.
Moderator

2013-06-16 20:59
Min flickvän har precis läst arbetsrätt och hennes snabba svar var att arbetsgivaren nog kan säga något om att det inte är passande för arbetsplatsen och be dig sköta ditt nasala intag lite mer undangömt. Hon sa något om laserinran också men det vet jag inte riktigt vad det är.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Hangaround

2013-06-16 21:03
Man får ju tex injicera insulin utan problem så varför skulle man inte få ta sitt ritalin nasalt?

Skulle anta att det har med ordinationen att göra.

2013-06-16 21:37
Låt säga att han ber mig gå undan på toa och ta min medicin. Vad händer om jag vägrar? Jag kanske inte vill gå undan och gömma mig, som om det vore något att skämmas för? Kan jag få sparken då eller går facket in och backar upp mig?
Moderator

2013-06-16 21:39
heroinshesaid skrev:
Men vad har det med något att göra? Så om jag dog utan ritalin skulle det vara okej menar du? En person som har grav ADHD mår nog jävligt dåligt utan sin medicin. Skulle denne då inte få ta sin medicin bara för att den överlever utan?
Känns inte riktigt rätt.

Tyckte det var en dum jämförelse bara. Jag mår dåligt utan min medicin men jag dör inte utan den och jag jämför det inte med något livsviktigt så som insulin.

2013-06-16 21:50
Ytterst tveksamt om arbetsköparen kan tvinga dig att ta din medicin i avskildhet. Förutsatt att du inte tar den framför kunder eller barn om du jobbar i skola/förskola, då kan nog sniffande av medicin vara något du inte får göra framför dem.

Men jag spekulerar främst nu då jag inte har helt 100 koll på vad lagar och regler säger.
Ev kan det bli problem iom att du inte följer chefens order om du fortsätter ta medicinen i lunchrummet när hen beordrat dig att göra det i avskildhet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-06-16 23:57
Är det verkligen OK att en chef beordrar mig ta min medicin i avskildhet? Hur jag väljer att ta den måste väl vara upp till mig och vad som fungerar för mig. Att han associerar det med narkotika och missbruk är väl inget jag ska behöva må dåligt för, eller?
Om jag inte får ta min medicin nasalt i lunchrummet så borde väl ingen få ta medicin i lunchrummet, oavsett hur den tas. Det ser väl lika illa ut om någon tar en tablett?

Självklart så förstår jag att man inte kan göra sånt framför barn.
Vi kan väl utgå från att jobbet det handlar om är ett vanligt line/montörs-jobb på ABB eller liknande.

Är det ingen som har koll på lite lagar och så? Ingen som jobbar fackligt?
Vore kul att veta bara.

2013-06-16 23:59
Jag skulle säga att det är ytterst tveksamt om chefen får beodra dig att ta medicinen enskillt.
Admin

2013-06-17 04:32
Tror inte en arbetsgivare skulle gilla att nån snortar nåt på arbetet. Om du mortlat just ritalin så kan du väl lika gärna spä ut pulvret med något. Det är ju meningen att medicinen ska ner i magen ändå så det finns ingen anledning att snorta. Ett sådant beteende kan säkert användas som anledning för att sparka nån.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2013-06-17 10:11
Nu har du missat själva poängen.
Låt säga att jag absolut inte kan blanda ut ritalinet med vatten för jag kräks av smaken. Så det absolut ända sättet för mig är att ta det nasalt och förlora lite utav dess effekt. Då handlar det ju inte om ett beteende. Det handlar om ett tillstånd som måste medicineras men som inte får medicineras för chefen tycker det ser opassande ut?. Hur den tas borde väl inte vara relevant, eller?

Problemet är ju att man tänker "en kille som snortar på jobbet" när det handlar om "en kille som tar sin medicin på jobbet".

2013-06-17 10:15
fast även om du inte klarar smaken så är det inte vettigt att ta ritalin nasalt, mer logiskt hade varit att krossa den och blanda ut med sylt eller äppelmos eller nåt, det finns hur många olika sätt som helst att lösa svårigheter att svälja tabletter och att inte klara något av dem så man "måste" dra sin medicin i linor är helt enkelt inte trovärdigt.
Producent

2013-06-17 11:21
Precis som Mistery_chick sa, plus att snortar du så får du det i munnen också. jag tycker det är 100 ggr lättare att svälja en kapseln (ja det är inte ens tablett, utan en kapsel) än att snorta. Jag har ätit ritalin innan och testade att snorta en gång av nyfikenhet så jag vet. :)

2013-06-17 12:58
Tanken var att det skulle handla om huruvida man kan få sparken för det eller ej. Inte om det är bäst eller vettigast.

Känner jag för att ta ritalinet i näsan för att det känns bäst för mig så är det mitt val och mitt beslut.

Maskulinus, fungerade det? :) Tog du det mot ADHD eller bara för skojs skull?
Om du tog det mot ADHD, hade det någon effekt?

2013-06-17 13:01
jag är nästan lite besviken, om du nu ändå ska ha ett orealistiskt hittepåscenario kan du väl ta i lite, varför inte ta medicinen som rövpanna direkt när du ändå är igång liksom...

2013-06-17 13:22
Det är inte helt orealistiskt men det är ett hittepåscenario.

2013-06-17 13:29
jo, att en vuxen människa inte klarar av att ta sina tabletter på några vettigare sätt än att mortla ner dem och dra som linor är väldigt, väldigt orealistiskt.
Producent

2013-06-17 14:19
Tog det för ADHD. Gav effekt? Det är därför man tar medicinen, för att det ska ge effekt. Ger det ingen effekt så är det lönlöst. Ritalin har väldigt liten till ingen depot. När man sniffar så vill man ha effekten att "ruset" kommer snabbare, men när man tar något som är utan depot så blir skillnaden knappt märkbar. Man blir inte mer "hög" för att man snortar. Det går bara rakt upp i hjärnan och gör att substansen kickar in efter ca. 20 sek istället för 5 minuter. Du får alltså inte mer effekt.

2013-06-17 15:12
Misery_chick.

Håller inte med. Varför skulle det vara så ovettigt att dra dom som linor? Skulle det vara mer vuxet att springa runt med en syltburk tycker du?

MaskuLinus: Tänkte på om det hade samma effekt mot din ADHD nasalt som oralt. Och det hade de ju så då var den luckan fylld :)

2013-06-17 15:13
Fick förövrigt detta som svar från en annan:

"Så länge du har ett läkarintyg på att du ska ha medicinen spelar det ingen roll hur du tar det."
Admin

2013-06-17 16:08
I och med att en vuxen person bör veta vad snortande medför för associationer så är det definitivt mer vuxet att springa runt med en syltburk i fickan än att snorta. Det finns såvitt jag vet inga mediciner som snortas eller där snorta är i närheten av ett bättre alternativ än att blanda ut i kaffet, äppelmoset eller filmjölken (om man nu har så svårt att svälja medicinen). Det går heller inte att jämföra med insulininjektioner eftersom folk i regel vet hur insulin fungerar samt att diabetiker inte brukar dra en snara om armen och injicera i armvecket.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Moderator

2013-06-17 16:32
Så, vi kommer fram till att chefen förmodligen inte kan sparka personen men vi (de flesta) förstår inte varför man skulle lägga upp en lina ritalin på jobbet.
Föreslår att man pratar med chefen om det eller så skiter man i om det är ok eller inte och gör det ändå och står för eventuella konsekvenser när man väljer att fråga ett internetforum istället för någon som faktiskt KAN svara ordentligt på frågan.

Bra svar på ditt "hittepå-scenario"?

Jag har f.ö diabetes och det har inte alls varit helt ok för mig att göra det var jag vill, i skolan var det t.ex många elever som äcklades av det så fick göra det på toaletten. Folk på resturanger och cafén har kommit fram och bett mig göra det någon annanstans. Det har varit ett helvete med diabetes på offentliga platser så att gnälla om att man inte får dra en lina ritalin på jobbet är fan bara tragiskt när folk som har livshotande sjukdomar blir ombedda att ta hand som sin sjukdom på annat håll.
(Inlägget ändrat av Trixig-person3 2013-06-17 16:33:22)

2013-06-17 17:58
DEN HÄR TRÅDEN HANDLAR INTE OM HURUVIDA DET ÄR VUXET ELLER EJ!

Trix:

Så du menar att jag inte kan få kvalificerad information utav människor på internet?
Håller verkligen inte med. Förstår inte riktigt hur folk kan bli så här upprörda över ett fantasi-scenario.

Tycker det känns helt för jävligt att du ska behöva gå undan och injicera på toaletten. Folk som har svårt för sprutor kan titta åt ett annat håll.

Du ser inte riktigt helheten. Den här tråden berör inte bara nasalt intag av ritalin. Som du själv sa så har folk uppenbarligen problem med diabetiker likväl.
Det handlar om att man inte får ta sin medicin som man vill var man vill för att människor associerar det med missbruk eller annat jobbigt.
Men det ska väl för fan inte tex du behöva lida för?
Då gör dom ju din sjukdom till något skamligt.
Personligen så tycker jag att det är diskriminering och inte alls ok.

2013-06-17 18:02
Satt jag på en restaurang och såg en diabetiker ta sin medicin och kände att det var jobbigt... då skulle jag gå därifrån eller titta åt ett annat håll. Inte be personen med diabetes flytta på sig för att jag har problem. Urk!

2013-06-17 21:41
Jag tycker du ska gå till din chef och fråga. Glöm inte att nämna att det bara är en rent hypotetiskt fråga, annars kanske det blir en konstig stämning.
Producent

2013-06-17 23:29
SofiaBayo: Haha, jag tror det kan va så att det blir rätt underlig stämning ändå. Jag kan se det framför mig. Fan va akward! Haha. "Ursäkta mig.. jag undrar om eehh.. alltså detta är inte alls på nått sätt förankrat till verkligheten... men eehh.. vad skulle du säga om jag fixade en lina ritalin och drog fram här på bordet och snortade? Rent hypotetiskt alltså..." Hahahha

2013-06-17 23:40
Jo jag vet att de blivit konstig stämning oavsett. Jag skrev inlägget med en gnutta sarkasm :D
Producent

2013-06-17 23:46
Haha, I know men fick en skön bild i huvudet, så jag va tvungen att dela med mig, hehe.

2013-06-18 00:16
Eller hur, jag såg de också framför mig :D

2013-06-18 14:01
Jag har gått lite fackliga kurser och mitt instinktiva svar är att du borde få göra det. Skall höra med min kollega som är väldigt insatt i regler på arbetsplatsen , återkommer!

2013-06-18 17:24
Ja, det finns ingenting rent juridiskt som ger honom rätt att sparka dig över en sådan sak om en läkare nu gett dig recept på medicinen.
Det finns heller ingen läkare på denna jorden som skulle rekommendera dig att ta det nasalt.

Tycker hela diskussionen är rätt löjlig faktiskt...
www.eddaonline.se
Poet

2013-06-18 17:50
Det kan bero på.

Om det är depåtabletter så kan effekten förstärkas av att du krossar och intar det på annat sätt än hänvisat. Skulle din läkare få reda på detta kan du bli av med medicinen.
Jag har ätit pannkaka!

2013-06-18 18:29
heroinshesaid skrev:
Fick förövrigt detta som svar från en annan:

"Så länge du har ett läkarintyg på att du ska ha medicinen spelar det ingen roll hur du tar det."

Står det inte i receptet hur du ska dosera? Exempelvis: "3 tabletter oralt 3 gånger om dagen" eller liknande.

Jag skulle tro att arbetsgivaren kan kräva läkarintyg på att du ska pulverisera och snorta dina tabletter. Har du det så är det ju inga problem. Facket lär inte lägga sig i din medicinering.
If you go platinum it's got nothing to do with luck, it just means a million people are stupid as fuck.

2013-06-18 18:45
SofiaBayo: Haha, ja det skulle nog bli lite konstigt om jag gick till chefen och frågade.

Milk: Läkaren skulle ju aldrig få reda på det. Chefen kan ju inte kontakta honom och berätta det direkt.

Dominguez: Asbra, ser fram emot din polares svar :)

---

Förövrigt så skulle jag aldrig göra detta på riktigt. Aldrig någonsin. Bara en intressant diskussion tycker jag. Vet att många tycker det är löjligt och omoget men va fan bryr jag mig om det? ;)
Poet

2013-06-18 19:28
Mediciner i den genren du pratar om tas inte nasalt, och om din chef misstycker, vad hindrar honom då från att meddela detta din läkare?

Så varför dra upp en sån här diskussion om den nu saknar relevans?
Ta det lugnt och svälj dina tabletter istället, i alla fall om du nu måste ta de på jobbet... Hypothetically speaking...
Jag har ätit pannkaka!

2013-06-20 08:56
heroinshesaid - pratade precis med min fackligt insatta kollega, Ja du får inta det hur du vill - arbetsgivaren har ingenting med det att göra - sen så kan det finnas vissa undantag inom serviceyrken och dylilkt där man självklart inte skall göra det inför kunder . Mvh. Avdelning 36.

2013-06-20 11:34
Har aldrig provat att snorta medicinen.. Fungerar det?
Producent

2013-06-20 13:53
krossad_anka: Det beror på vad du menar med "fungerar" men såhär skrev jag ovan om du kikar:
Ritalin har väldigt liten till ingen depot. När man sniffar så vill man ha effekten att "ruset" kommer snabbare, men när man tar något som är utan depot så blir skillnaden knappt märkbar. Man blir inte mer "hög" för att man snortar. Det går bara rakt upp i hjärnan och gör att substansen kickar in efter ca. 20 sek istället för 5 minuter.

2013-06-20 16:45
Dominguez, tack för svaret! Känns riktigt bra att veta. Har aldrig haft en tanke på att pröva men nu känns det lite intressant i utbildningssyfte. Kanske ska köra en vecka i näsan och dokumentera det? Få med alla reaktioner på film vore riktigt fett.

Det här inlägget kommer jag få skit för :P

2013-06-20 17:40
Haha , go for it =)

2013-06-20 19:20
heroinshesaid

du kommer köra rek.dos isåfall?
fast via nosen?

där är jag lite intresserad av resultatet för jag tror du kommer få en grötig sörja i nosen och mindre effekt men har inte så mycket belägg för det egentligen, tala gärna om hur det gick.
Poet

2013-06-20 20:49
What Misery_chick said.
Jag har ätit pannkaka!

2013-07-05 00:08
Det är klar skillnad på att snorta och att äta Ritalin, i mitt fall rusmässigt då jag inte har ADHD men har tagit det för nöjes skull. Blir precis samma skillnad som att snorta eller äta tjack:

Snortar du det verkar det snabbare, du behöver mindre mängd, sitter inte i lika länge. "Ruset" ger en kick. Allt tas upp samtidigt av slemhinnorna i näsan.

Äter du det tar det längre tid innan det verkar, du behöver äta mer, det verkar längre tid. "Ruset" smyger sig på. Enkelt förklarat.
stigili dang dang didan
Poet

2013-07-05 11:15
Fuck sakes, bara krossa pillret och lägg i din mat eller något. Eller ha lite vett att åtminstone gå in på toa och snorta fanskapet om du ska envisas med jonkarfasoner. Böla inte nu om att jag fokuserar på fel sak. Som redan konstaterat så behöver du inte snorta din medicin, så sluta göra en grej av det hela och tro att du propagerar för någon mänsklig rättighet.

Och tro nu inte att jag är någon gnällig, hycklande KD-nykterist. Kunde inte bry mig mindre om vad du proppar i dig eller hur du gör det. Men klart som fan att det är opassande att göra det på en arbetsplats. Jag är en daglig rökare, inte fan hade jag tänt en fede-joint på jobbet och börjat blossat, såvidare jag inte hade jobbat på en coffeshop eller liknande. Finns en tid och plats för allt.

SpoilerOch jag har också ADHD. Get a grip!
At the gates of Eternity...