I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Chaufförer på SL-bussar ser vilken biljett?

Övrigt - Blandat

2013-06-25 18:18

Chaufförer på SL-bussar ser vilken biljett?

Hur ligger det till egentligen, ser busschaufförer på SL-bussarna vilken biljett man åker med? Jag ser ju på automaten hur länge biljetten är giltig, men inte om jag åker på hel eller student. Men ser chauffören sånt på sin skärm?

FUN LIGHT!!

2013-06-26 12:54
det piper ju när du "blippar" kortet mot läsaren, 1 pip är helt pris, 2 pip är reducerat. jag är 25 och kör alltid reducerat, aldrig haft något problem med det, varken med busschaufförer eller kontrollanter.
Admin

2013-06-26 14:18
Även studentbiljetter ger ifrån sig två pip liksom alla andra reducerade biljetter. Om föraren sen kan se om det är en studentbiljett eller en reducerad biljett vet jag inte men det kan vara en anledning till varför 25-åringar kan glida igenom. Det, samt att chaufförerna inte orkar tjafsa.

Har även märkt att kontrollanterna slutat kolla mitt studentleg, iaf vid stationskontroller. Kanske är annorlunda på tågen.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2013-07-05 13:34
Som jag märkt, när jag sett folk som plankat eller blivit "busted" på bussar så brukar oftast chauffören säga "Jag måste köra iväg nu och har inte tid att tjaffsa men vill bara påpeka att du gör detta på egen risk och kan komma att bli kontrollerad". Det är ungefär så mycket de verkar orka anstränga sig... Så det är väl kanske inte så noga.

2013-07-05 17:12
Du kan vara 35 och student. Om den blippar två gånger på både student och reducerat så är det ju klart att chaffisen inte bryr sig. Såvida det inte finns en "dold" skärm, då är du ju busted om du är 35 och åker reducerat. (Antar att reducerat är "barn"?)

Moderator

2013-07-06 00:03
dede skrev:
Du kan vara 35 och student. Om den blippar två gånger på både student och reducerat så är det ju klart att chaffisen inte bryr sig. Såvida det inte finns en "dold" skärm, då är du ju busted om du är 35 och åker reducerat. (Antar att reducerat är "barn"?)

och pensionärer!
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?

2013-07-06 00:06
...Och pensionärer!