I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

värde i tenn?

Övrigt - Blandat

2013-06-29 16:26

värde i tenn?

Har en massa sköna tennföremål. En skit fin plunta, shotglas, fat osv osv. Finns det ngt värde i tenn? Finns det ngt företag i sthlm som antingen har intresse i att köpa föremål i tenn antingen för föremålets skull eller för att smälta? Googlat men får inget bra svar så är d ngn som har kunskap inom detta så hojta! Vill sälja....!

LGTM
Poet

2013-06-29 17:17
Är det stämplat?
At the gates of Eternity...

2013-06-29 22:14
Beror väldigt mycket på vem som tillverkat föremålen.

Men kan finnas ett stort värde i tennföremål. Som metall har tenn nog inget större värde.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-06-30 16:57
BC99: Att något är stämplat behöver inte säga särskilt mycket faktist...särskilt då nästan allt tenn är stämplat.

Dom vanligaste du kommer se om du vänder på saker är att det står pewterware (pewter=tenn) och ofta att det är gjort i Norge (jag antar att vi köpte mycket därifrån back in the days, dock är det mesta på erikshjälpen osv halvdant). Till skillnad från silverföremål som i det stora hela styrs av råvarupriset så är tennföremåls värde styrda av designer och kvalité, jag skickar dig en länk till en sida som kanske kan ge dig något tips så att du kan söka vidare och hitta värdet på dina föremål. Men jag tror att du kommer bli missnöjd om du hade tänkt dig några stadiga riksdollars...

http://macacke.com/Garage/Tennstamplar_A.html <---svenska stämplar...är den norsk får du söka vidare

en annat problem med tenn är att det är en mjuk metall så objekten är ofta bucklade eller har skador vilket såklart drar ner värdet avsevärt.

hoppas att det var till någon hjälp iaf

behöver du fråga folk som verkligen kan saker om tenn så kolla in följande länk:

http://precisensan.com/antikforum/forumdisplay.php?69-Koppar-M%E4ssing-J%E4rn-Tenn-amp-Legeringar

2013-07-01 15:11
Tack Mr Salesman! Så förmodlgen får jag mer kulor för mitt ps3 än från mina tennprylar . Haha. Pluntan är riktigt snygg däremot så får checka stämplarna när jag kmr hem.
 LGTM

2013-07-01 22:47
Senaste updateringen på tenn rent råvarupris var 19800 dollar för ett ton.. så, blir väl 19.80 dollar kilot, så du får nog hoppas på att det är nån designer, eller gamla grejer från svenskt tenn eller nåt ^^

2013-07-05 13:37
Exakt, tror snarare du får pengar för grejerna tack vare någon schysst designer eller att designen (även om märke/designer är okänd) är tillräckligt schysst för att någon annan ska gilla det :) Om du söker på tenn på typ Tradera så kan du ju se på ett ungefär vad "vanliga" tenn-grejer säljs för på en second hand-marknad... Ska du försöka få större pengar, från typ ett auktionsverk, så måste det nog vara lite mer speciellt.