I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ta körkort

Övrigt - Blandat

Producent

2013-10-23 09:39

Ta körkort

Tja!

Har inte tagit körkort fast ja kunnat i 2 år, folk i min närhet börjar klaga, haha! :)
Ja har inte känt att det är ett måste, har gångavstånd till jobb osv. Det är bara så sjukt tråkigt med teori och jag är helt ointresserad. Körningen är det inget fel på alls, brukade smyga ut med morsans subaru på byn redan i 14-års åldern. Det är bara teorin ja inte kan. Är inget sugen på att dra till nån körskola för att göra teorin.

Är det någon som vet nått program eller frågor man kan ladda ner och nöta på?
Helst något du prövat själv så ja vet att det fungerar, tack.

I dont have to die, to go to heaven.

2013-10-23 10:26
Ta in körkort för att folk i din närhet klagar... Fatta mkt cash du sparar genom att inte ha bil, sen att du har gångavstånd till jobbet är heaven, dude du behöver ingen bil!

2013-10-23 10:45
Att inte ta körkort kan vara en utav de mest idiotiska tips jag någonsin har hört. Bara för att man tar körkort behöver man inte ha bil. Körkort i sig är en merit. Vi säger att du skulle bli av med ditt nuvarande jobb av okänd anledning, så kommer du bli bortsållad mot dem som har körkort.
Don't!
Groupie

2013-10-23 13:52
Skitdumt att inte skaffa körkort. Du behöver inte nu men kanske i framtiden?

Flytta möbler etc till ny lya. Skjutsa fulla kompisar. Köra din affären om det regnar eller snöar och man inte pallar gå. Jobb som kräver körkort.
Finns ju ingen anledning att inte skaffa körkort.

Det som är dyrt är inte körkortet det är bilen. Bara för man har körkort behöver man inte ha bil precis som ovanstående sa.

Jag lärde mig bäst inte genom boken utan diverse teoriprogam till datorn. Dels på körskolans datorer och dels hemma nerladdat från piratebay. Helt gratis.

Däremot kostar det lite att göra själva provet har jag för mig, det var ett tag sen jag tog körkort så kommer inte ihåg summan, det kan du nog lista ut med hjälpa av google.

2013-10-23 14:14
så kommer du bli bortsållad mot dem som har körkort.

för i dom flesta jobben idag krävs att man kör chefen till lunch från kontoret i nacka strand där man sitter och programmerar hela dagarna + några extra minuter varje dag...
#sverigeärettindustrilandsomkräverattallamyrorskaffarkörkort
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-10-23 14:57
Blweria
Vad babblar du om? Om jag nu vore chef och skulle anställa en ny. Då skulle jag utan tvekan sålla bort dem som inte har körkort. Även om jobbet inte kräver det. Oavsett tidigare meriter.

Väx upp och gärna ur din hatt.
Don't!
Moderator

2013-10-23 14:59
Mitchy skrev:
Blweria
Vad babblar du om? Om jag nu vore chef och skulle anställa en ny. Då skulle jag utan tvekan sålla bort dem som inte har körkort. Även om jobbet inte kräver det. Oavsett tidigare meriter.

Oavsett tidigare meriter? Varför då?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2013-10-23 15:07

för helvete! jag är man för min hatt!

varför ska körkort spela roll om jag drar varor i någon kassa? eller letar fel i nya telefonsystem?

diiiiiiskriiiimineeeeeeering skulle det kunna stavas.

och nu tar vi och växer upp tillsammans för en relativ bilfri miljö :)

-Mark Twain

2013-10-23 15:16
KaptenKrok
Självfallet finns det fall. Beror på det antal sökande och deras meriter, men generellt så ser arbetsmarknaden ut så. Enligt min uppfattning. Ett års längre erfarenhet väger inte upp ett körkort t.ex..

Blweria
Det handlar om meriter. Uppfattningar om en person och hur långt kommen han är i livet. Är en person 25+ och inte har ett körkort går tankar direkt till mognad, disciplin och hur framåtgående den personen är.

Diskriminering, förutfattade meningar, you name it.
Don't!
Poet

2013-10-23 15:19
Personen som har körkort kan bli snabbt inkallad om det är kris också, nu kan du ju gå till jobbet men du kanske inte har planerat att göra samma sak hela livet

Fixa körkortet det kommer hjälpa i slutändan + att det kan vara rätt skönt att ha ibland när man bara vill komma bort ifrån alla och bara utforska på egen hand.

Ska börja arbeta på mitt pga den andra grejen så jag äntligen kan säga fuck folk och slippa lita på andra helt och hållet
I.C.T.W
Ill be heading out soon

2013-10-23 15:21
meriter...?

och om man inte har haft råd eller tid att skaffa körkort så...?
man kanske har slitit tio gånger så hårt med alla sina jobb än en snorunge som fått allt från sina vårdnadshavare. har den då en "merit" för att den itne behövt göra nåt annat än att skaffa körkort under en viss tid i sitt liv?

och om man bor i en riktig stad med bra alternativ kummunikation så är körkort väldigt överflödigt. elelr helt enkelt en jävligt onödig peng att slänga bort.

-Mark Twain

2013-10-23 15:29
Blweria
Har du slitit hårt med dina arbeten har du råd att skaffa körkort. Att du inte har tid är bara bullcrap. Att du inte vill lägga din tid eller dina pengar på att ta ett körkort är en annan femma.

Ja. Även om den här snorungen inte behövt att göra något annat är det i självfallet en merit. En bra grund att stå på.

Körkort är inte överflödigt, en bil är det i så fall.
Don't!

2013-10-23 15:37
Kommer inte orka diskutera mer, det känns som "Åh hej, välkommen till 2013".
Två grundläggande saker som ökar chansen till arbete är;
*Gymnasieutbildning.
*Körkort.

Har du inte dessa blir du ofta bortsållad. Med andra ord TS, jag råder dig att skaffa ett körkort även om du inte behöver det.
Don't!
Producent

2013-10-23 15:50
Jupp, lika bra att passa på nu känner jag. Skaffar snart egen lya och då blir det en massa avgifter till annat.

Någon som testat nått från bra piratebay och kan länka?

gggg_hatt, det kanske var ett tag sen för dig, minns du vad för något du laddade ner?

2013-10-23 16:34
Helikopter körkort är lite mer intressant alternativt Teleport
 -? ? ? ? ? ?- {@L[email protected]} -? ? ? ? ? ?-

2013-10-23 19:29
Piero61892 skrev:
Körningen är det inget fel på alls, brukade smyga ut med morsans subaru på byn redan i 14-års åldern.

Tänkte på det där att du har kört mycket. Men kan du miljököra? För det är dom rätt jäkla stenhårda på. Kan du säkerhetsrutinerna innan man startar bilen, som dom ofta säger att man ska gå igenom på uppkörningen? Det är så himla mycket mer än bara gasa, bromsa och köra rätt hastighet nu... Just saying
"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan
Groupie

2013-10-23 19:50
gggg_hatt, det kanske var ett tag sen för dig, minns du vad för något du laddade ner?

Tror inte jag kan säga det här utan att bryta mot whoas regler ;)
Men det var alltså ett prov med flera hundra frågor. Mycket lättare att lära sig på frågor än av att läsa en tjock tråkig bok. Tycker jag iaf.

Sen finns det också appar till smartphones där man kan träna skyltar etc

Producent

2013-10-23 22:18
okok, ska kika lite
Admin

2013-10-23 22:33
Om du behöver körkort eller inte beror ju på var du bor. Jag är snart 30 och har inte tagit körkort än. Har aldrig varit i behov av det. Tror inte att arbetsgivare bryr sig nämnvärt om det inte ska användas i jobbet. Ett körkort i dag, iaf i storstäderna, betyder knappt någonting. I Stockholm är lokaltrafiken så väl utbyggd att det är smidigare att ta tåget än bilen. Mer miljövänligt också. Om körkort är en faktor för arbetsgivare så kan avsaknaden av körkort också vara det i en värld där miljömedvetenhet blir allt viktigare. Inte för att jag tror att körkort spelar nån roll åt något håll, men ändå. Jag lär väl ta lappen förr eller senare ändå, men det är mer troligt att det blir mc-kort. Eller fallskärmscertifikat, det låter roligare.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?