I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Distanskurser - nån som har erfarenhet?

Övrigt - Blandat

Producent

2013-11-13 08:59

Distanskurser - nån som har erfarenhet?

Har lite tid över, framförallt nu när man inte får slösa bort den på whoa längre, och har ett tag funderat på om man inte skulle ta nån distanskurs. Tänker framförallt a-kurser i humaniora, historia, sociologi, etnologi, statsvetenskap kanske.

Är det nån som har gjort det och vet hur det funkar? Hur mycket tid tar det, kan man undvika att faktiskt vara där, och kan man undvika tråkgrejer som grupparbete och videoundervisning?

Give my regards to King Tut, asshole
Skivsamlare

2013-11-13 09:15
Jag kan ju föreställa mig att det skiljer sig en hel del beroende på vilken institution som ger kurserna. Jag har bara studerat på distans på en gymnasial nivå, men det har varit hur smidigt som helst. Det har ju ingått muntliga samtal i alla kurser så klart, men absolut merparten av alla uppgifter har jag fått klara på egen hand.

Det enda som kan vara svårt är väl om man inte direkt är intresserad av, och/eller någorlunda bra på ämnet då det kräver att man motiverar sig själv samt klarar av att arbeta utan så mycket utomstående hjälp.

Huruvida man kan undvika att behöva vara någonstans vid några tillfällen är nog sånt som skiljer sig en del från kurs till kurs, det borde väl finnas i beskrivningen av kurserna du vill läsa?
 "I never made a pretense, of living with good sense. It's really not my strong suit"
Poet

2013-11-13 10:24
Har du självdisciplinen för det, go ahead! Men om du, likt jag, behöver få saker lite mer förklarat (jag är en sån som ställer 100 frågor) av en riktig människa IRL, så suger distans ganska kraftigt.
At the gates of Eternity...
Producent

2013-11-13 13:15
Själva pluggandet lär nog inte vara några problem, jag tänker att det nog snarare är skönt att få läsa något lite seriöst istället för att kolla på dåliga tvserier varje kväll. A-kurserna brukar inte vara så svåra heller. Men vad jag verkligen inte vill är att ha att göra med några människor, jag vill inte behöva visa intresse, engagemang eller framfötter och jag vill verkligen inte "förbereda mig för verkligheten" med grupparbeten. Jag har fått helt nog av den verkligheten. Jag vill egentligen bara tillägna mig kunskap och få ett litet bevis för att jag har den.

Har du läst distans på universitet BC?

Huruvida man kan undvika att behöva vara någonstans vid några tillfällen är nog sånt som skiljer sig en del från kurs till kurs, det borde väl finnas i beskrivningen av kurserna du vill läsa?

Jo det gör det, men det finns så jäkla många kurser att sålla mellan, så jag hoppade lite att nån hade gett sig in i det här innan. Jag vill ju helst undvika att sätta mig själv i klistret om det t.ex. skulle visa sig att min lärare plötsligt vill ha gruppsamtal på skype en timme varje kväll.

2013-11-13 13:24
Jag har ju läst ett par som benämndes distans, men då var det mer ett par arbeten i stil med mini-uppsatser och 3 lektioner i klassrum
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2013-11-13 13:29
Jag tycker att man alltid ska ha lite distans till utbildning
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Poet

2013-11-13 13:41
Kurt: Ja men vad fan, gasa på då :) Kan vara jag som är fucked också, du verkar digga formatet så kör på :)
At the gates of Eternity...

2013-11-13 15:20
Redaktionen

2013-11-13 16:26
Kurre:
Jag läste distans i ett år. Det var på Högskolan Väst. Jag behövde aldrig ta mig dit och jobbade aldrig i grupp. Jag gick Webbmaster, så det mesta var kodning, programmering eller grafisk design.

Vi fick videoföreläsningar där dom gick igenom massa grejer och även länkar till saker att läsa. Sen fick vi några en uppgift att lämna in efter halva kursen. Två gånger i veckan kunde man "gå på" online handledartider. Då var alla inloggade, satt med mic och webcam, och ställde frågor till läraren.
Sen avslutades kursen med en slutinlämning.

Jag kunde mycket innan då jag meckat med det mycket själv innan. Så det var toklugnt för min del och jag jobbade typ heltid under tiden.

Men fan, kör på! Det är bara att testa om du diggar det.
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se
Producent

2013-11-14 12:39
Vad härligt uppmuntrande ni är, det blir definitivt en kurs till våren. Ska bara försöka hitta dom som verkligen ger mig minst interaktion med andra människor...
Skivsamlare

2013-11-14 12:46
Jag skakar på huvudet. Hur ska du klara dig i livet, utan en grundlig förberedelse, pöjk!
 "I never made a pretense, of living with good sense. It's really not my strong suit"

2013-11-14 17:11
Dopeness skrev:
Jag tycker att man alltid ska ha lite distans till utbildning

Hahahaha.... den var fan bra.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2013-11-15 01:24
Jag har läst sommarkurs på distans. Funkade skitbra, fick bland annat ta del av föreläsningar via audio. På skolans studentportal fanns ett smidigt forum där man skötte grupparbeten.

När man söker kurser brukar information finnas om huruvida det krävs vissa fysiska träffar för att avklara utbildningen, men det finns många där detta inte är ett krav.
Producent

2013-11-15 09:29
Jag börjar få hybris och tänka att jag kan läsa två på en gång. Jag ska bli en kung av kunskap!
Rappare

2013-11-15 12:48
Jag jobbade heltid och läste en halvfartskurs som var jävligt tung. Det var svettigt, men funkade fint.