I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Snart jul! ...och flugsvamp hör till jul för att???

Övrigt - Blandat

2013-11-18 10:50

Snart jul! ...och flugsvamp hör till jul för att???

frågan är enkel, vad har fluygsvamp att göra i en adventsljusstake?

jag har min egna teori att den kristna kyrkan var en svampsekt från början.
flugsvamp - det röda äpplet (det finns en del glasmosaik som mest ser ut som hyllningar till svamp, flugsvamp dårå...

och svampen i adventsljusstaken är ett eko från vad det en gång va.

"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-11-18 10:53
Eftersom tomtar bor i skogen, och i skogen finns det svamp, och flugsvampen är den mest dekorativa svampen när det kommer till jul eftersom den är röd.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2013-11-18 10:53
Shit, aldrig reflekterat över det :/ But then again, det är jul vi snackar om.
At the gates of Eternity...

2013-11-18 10:55
växer det flugsvamp i snö? minusgrader?

varför finns det svampar avbildade i kyrkmosaik?

-Mark Twain

2013-11-18 10:56
flugsvamp som sen i bibeln blev ett känt äpple? kan det varit lite så??

-Mark Twain

2013-11-18 11:18
Det har väl att göra med skapandet av en liten miniatyrvärld runt ljusen, någon kristen koppling finns där inte. Tomten i gammal folktro är ju en mycket liten varelse så vad bättre än att påvisa denna litenheten genom att placera ut små jämstora svampar i mossans "skogslandskap"? Att enbart dekorera med små svampar tycks snarare vara ett resultat av bristande material och historieinhämtning. Sen går ju också svampar och mossa hand i hand ute i naturen, de är ju trots allt släkt och föredrar ofta samma miljö och syns därför ofta tillsammans. Flugsvampen är ju den till utseendet mest "ikoniska", färggranna och "lättköpta" svampen, den kan med andra ord inte vid en första anblick tas för ett fallos eller ollon som en del svampar ju kan.
Vi blir aldrig som dom från stan!

2013-11-18 11:20
En nyckel till förståelse för fenomenet är gammal konst som inspirerats av allmogens föreställningsvärld, t. ex. Elsa Beskow och Tomtebobarnen:

2013-11-18 11:39
cripplarn, visst är det ett bra resonemang. men som du säger så är det inget som har med "julen" att göra. inte den kristna iaf.

men julen och dess datum har nog en viss betydelse också

"Den 25 december är första dagen på hedningarnas nya år och anglosaxarna firar hela natten till mödragudarnas ära. I det keltiska årshjulet firar man Vintersolståndet 20-22 December vilket heter "Yule""

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jul

i den gamla världen och i dagens så har flugsvamp konsumerats för att komma nära gudarna eller bli en gud. och jag tror faktiskt att flugsvampen i dekoration kommer därifrån mer än att det ska visa att en tomte är liten.

för ska man skärskåda denna lilla tomte från folktron så är den bra mycket större än det dekorativa visar.

-Mark Twain
Manager

2013-11-18 12:31
Redline!

2013-11-18 12:49
"even to this day it is a common practise to stack their mushrooms in
stocks and hang them over the fire-place to dry them over the night"

this is what I´m talking about! :D

-Mark Twain

2013-11-18 12:51
det var en trevlig liten infromativ video.

och visst har kyrkan varit "snäll" som låtit oss hedniska arvtagare få behålla en viss symbolik?

eller var det kanske ett sätt att lyckas få in foten in the first place...?

att bräcka den hedniska tron och införa engudssystem....

-Mark Twain
Poet

2013-11-18 14:49
det var en trevlig liten infromativ video.

och visst har kyrkan varit "snäll" som låtit oss hedniska arvtagare få behålla en viss symbolik?

eller var det kanske ett sätt att lyckas få in foten in the first place...?

att bräcka den hedniska tron och införa engudssystem....

Co-sign haha
At the gates of Eternity...

2013-11-18 17:14
i år blir det en riktig jul för mig iaf.

julklapp föresten borde ju vara äldre än den kristna varianten också.

jul och klapp....

i en session med svamp kan det vara mysigt med en trolltrumma och lite klapp.
endast shamanen trummar på trumman men alla andra får julklappa ;)
ingen glömd och alla får precis lika mycket hur man än vrider och vänder på det samt att familjer skulle må så mycket bättre än vad dom mår av sprit och ha-begär.

-Mark Twain

2013-11-18 18:27
Jag köper inte allt i den där videon, vissa kopplingar känns ju som plockade ur ett verk av Erich von Däniken.

2013-11-18 18:41
cripplarn
men visst köper du att shamaner har använt flugsvamp? och att man har firat midvintern?

och då återstår det egentligen bara att se hur mycket du vill betala för vad du ändå köper....

-Mark Twain
Producent

2013-11-18 19:03
Det kanske inte hör till med flugsvamp, men jag kan tycka att det är lite märkligt att Sankt Nicolaus inte nämns i den delen av filmen som är länkad.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sankt_Nikolaus
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-11-18 19:18
varför skulle han ha något med julen att göra egentligen?
det är bara namnet på honom som fått ge namn åt en tomte...för att han sades vara givmild?

legenden om honom känns bara så överdriven och oärlig.
han drar och blir eremit för att sedan bli ärkebiskop bara så där :)
nej, vissa delar av världen köpte inte det skitsnacket om hans existens :)

däremot anammades cocacola-modet så tomten/shamanen kunde få varma och goa kläder

-Mark Twain

2013-11-18 21:25
It is the prohibition that makes anything precious
Manager

2013-11-19 11:09
Jultomten är en pajas. Tacka vet jag julbocken, han delade ut riktiga klappar.
Redline!

2013-11-19 11:20
Vet inte om det pratades om det i videon men jag såg någon dokumentär för några månader sen då det handlade om att vikingarnas typ shamaner, eller vad det kan ha varit åt flugsvamp för att nå alla spirits eller något. Och det blev någon sammanvävning med kristendomen antagligen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-11-19 13:48
Ja dom lär ha nått andra dimensioner, med tanke på att man dör om man äter flugsvamp :P

2013-11-19 14:01
psssst, man får inte ljuga sofia!

-Mark Twain

2013-11-19 14:08
Blweria

Gå ut och plocka 10 röda flugsvampar och ät upp dem. Med tanke på hur övertygad du är om att jag ljuger så borde det inte vara några problem.

2013-11-19 14:51
man kan dö av den.
den har också varit rekommenderad som matsvamp.

det finns dock två andra varianter av flugsvamp som är betydligt giftigare än röd flugsvamp.

skulle vara kul om du, sofia, kan lyfta fram ett dödsfall i modern tid där röd flugsvamp varit orsaken. jag är faktiskt intresserad av den kunskapen.

men det är klart att det är farligt att konsumera den. skador kan uppstå.

och när man äter(läs; åt) flugsvamp så ska man inte konsumera tio st.
en halv skulle kunna vara en ganska bra mängd för en shaman.

men för att dra resonemanget längre så kan nikotin döda, alkohol likaså men man säger inte att man dör av när man konsumerar det.
man KAN

jag tror du, sofia, har hört/läst att det är farligt och blablabla men utan att få backning på det. och det är en rätt ignorant attityd. för att inte säga dum...

-Mark Twain

2013-11-19 15:00
In the old days it was not a crime

2013-11-19 15:38
Blweria

Jag väntar fortfarande ivrigt på att du ska käka 10 röda flugsvampar.

2013-11-19 15:53
Sofia sluta jiddra när du inte har en aning om vad du pratar om. Gå och lägg dig istället.

2013-11-19 16:15
Den störst vandrande idioten på whoa just nu, som är dryg mot folk i varenda tråd han skriver och kallar kvinnor för jävla hora, har ställt sig på Blwerias sida. Fan vilken diss. Det säger en hel del om blweria dock. Jag älskar att jag kan sitta med min kopp kaffe i handen och låta karma göra jobbet.

2013-11-19 17:06
Jag väntar fortfarande ivrigt på att du ska käka 10 röda flugsvampar.

översatt till svenska så vill du att jag ska äta en dödlig dos flugsvamp....

jävla mongo, varför vill du att jag dör?

nu när du också fått lite skuggor mellan det svarta och det vita så fortsätter du med din ignoranta idiotstil. du måste vara skadad!
VEM FAN VILL ATT NÅGON SKA TA LIVET AV SIG!?

-Mark Twain

2013-11-19 17:07
nej, sofia du är den största idioten. att vara dryg är en sak. att kalla folk saker är en annan men att medvetet vilja att någon begår självmord är fan över gränsen!

-Mark Twain
Battlerappare

2013-11-19 17:25

2013-11-19 19:57
eller hur!!!

midvintern shaman-style känns sjukt mycket mysigare!

-Mark Twain
Manager

2013-11-20 09:46
Från nrm.se:

"Den röda flugsvampen är kanske den vackraste av våra hattsvampar, och även den lättaste att känna igen. Den ingår i släktet Amanita som innehåller såväl ätliga, som mycket giftiga, arter. Den röda flugsvampen är måttligt giftig. Konsumtion kan medföra en mängd symptom, allt från illamående och svettningar, till eufori och hallucinationer. Dödsfall är extremt sällsynta, men har inträffat."

Förövrigt, från magiskamolekyler.org:

"Orsaken till illamående och eventuellt allvarligare bieffekter kommer från ibotensyran."

"Ibotensyra är psykoaktiv men tas upp dåligt av kroppen då större delen av det utsöndras i urinen. Den har därtill flera bieffekter som illamående och är neurotoxisk. Genom torkning eller upphettning dekarboxyliseras ibotensyra till muskimol som är en mer njutbar drog."

Så, kan ni sluta jiddra om eventuell dödlighet nu?
Redline!

2013-11-20 10:20
inte för att vara den...men det är jag

pappa eller octagon, har rätt bra koll på flugisen. men kom inte och snacka om att jag ska backa från att någon har önskat livet av mig!

idioten TROR att det dödar och VILL att jag ska äta.
att det inte dödar är en annan sak.

eftersom ibotensyra är celldödande så kan det döda i stora mängder. DET ÄR INTE OFARLIGT!
det finns flera sajter att titta på än MAGISKA MOLEKYLER. (även om den sidan är bra)

och även om man torkar skiten så kan det göras oogjort genom LÄSK!

att säga att det inte är dödligt är också jävligt dumt!

-Mark Twain
Manager

2013-11-20 11:26
men kom inte och snacka om att jag ska backa från att någon har önskat livet av mig!

Det har jag inte?

att säga att det inte är dödligt är också jävligt dumt!

Det har jag inte?
Redline!

2013-11-20 11:41
sluta jiddra om eventuell dödlighet

tog det här som att du menar att det inte kan vara dödligt.
och det finns dödliga ingredienser i röd flugsvamp även om den kan vara en bra matsvamp.
tycker det ska nyanseras. och främst så ska ignoranta idioters åsikter slås i bitar när dom inte stämmer. jag är tacksam för det samma om jag är ute och cyklar.

sluta jiddra

så jag ska bara ta att någon vill att jag ska äta en, i dens ögon, dödlig dos av något?
hoppas du hajar vad jag menar för så svårt är det inte.
*nödvärn i skrift...kind of*

röd flugsvamp - shamansvamp - risk för att den skadar, ger, efter torkning ett alkoholliknande rus som kan ge hallucinationer, laglig, så vitt jag vet, samten symbol för något som bestals från männskligheten här av kyrkan.
jag har ännu inte sett något om att röd flugsvamp faktiskt har dödat någon alls.
dess syskon kan döda och gör det också relativt ofta men då är det inte tripp-tomtar som dör utan turister som tror att dom hittat en smaskig matsvamp (EJ RÖD FUGSVAMP)

men jag har sagt vad som behövdes nu.

tillbaka till tiden före kyrkans intåg kanske?

verkar som att man skulle kunna titta på sibiriens urfolk för att få en inblick hur vikingarna firade "jul".

-Mark Twain

2013-11-20 12:14
Jag tycker Dr.octagon satte punkt på diskussionen.

Jag vill inte ha livet av dig Blweria. Jag är bara trött på att du diskuterar som ett rövhål när du aldrig betett dig sådär mot mig förut. Vi kan vara överens om att vi inte vill ha kontakt mer, och jag vill definitivt inte ha någon kontakt med dig någonsin med tanke på att ditt beteende är obehagligt, men man kan ändå visa respekt för varandra.

2013-11-20 12:19
men sluta va ett fucking psyko!

har du inget att tillföra så skriv inte!

du har gjort bort dig!

-Mark Twain

2013-11-20 12:29
Sluta vara otrevlig mot mig i trådarna så slutar jag bitcha tillbaka. Du behöver inte svara på saker jag skriver.

2013-11-20 12:32
Sen kan man också fråga sig vem av oss som är psycho. Hur många varningar har du fått under tiden som du varit aktiv på whoa för ditt beteende? En hel del. Jag har fått noll.

2013-11-20 12:39
Blwerias och sofias tjafs är det jag kommer sakna mest, väldigt sällan jag skrattar rakt ut i min lägenhen förutom när ni är igång.

Vi kör ju halft kristen/halft hednisk jul, blir högläsning av evangeliet och Röde orm.

Flugsvampen verkar vara en väldigt etablerad myt, när det kommer till vikingar, är ju värdelös som Bärsärk-drog, men i kombo med en del mjöd kanske...

2013-11-20 12:43
om nu du "vet" vad du snackar om...
Ja dom lär ha nått andra dimensioner, med tanke på att man dör om man äter flugsvamp

Gå ut och plocka 10 röda flugsvampar och ät upp dem
(kom ihåg, du vet att man dör)

Jag väntar fortfarande ivrigt på att du ska käka 10 röda flugsvampar

(fortfarande, du snackar inte ur din röv...................................eller???)

men om du nu inser att du snackar u din röv, vilket jag tror är helt osanolikt då ett "sluta skriv till mig" i din bok betyder "ja, jag skriver en historia i flera delar till blweria"
...då känns det jävligt dumt att säga att jag snackar skit när det jag säger kommer från en mängd sidor på internet där det både finns kraftiga motståndare till att folk berusar sig öht på röd flugsvamp till dom som lurar i sina vänner densamma.

var i helvete har du fått din info ifrån? VEM har dött som du kan backa din vidriga skitsnack ifrån?

sluta snacka skit nu. ingen tror att du vet nåt så det enda du gör är ökar popcorn-försäljning och göder arslen som vill se dig flippa

-Mark Twain

2013-11-20 12:43
Bra att man kan roa någon :D jag finner det också mest komiskt, även om jag känner mig mest kall mot den idioten just nu.

2013-11-20 12:46
Blweria

Om jag snackar ur mitt rövhål, varför lägger du då energi på att diskutera med det? Förväntar du dig verkligen nått vettigt komma ur oss två rövhål emellan?

2013-11-20 12:50
ja, det är en myt både om dödlighet och bärsärk.
dock inte om bruk.

eller, det är en myt angående röd flugsvamp. men det finns ett gäng flugsvampar och en del av dom är väldigt osnälla mot livet.
medans en del fortfarande kan tillredas och ätas med behag.
men som all svamp så krävs det att man vet vad man letar efter och hur den ser ut. finns väldigt få svampar som faktiskt lämpar sig för att äta i jämförelse av hur många olika sorter som finns.

det här var ju tråkigt för svampen...jul-öl mer än bara öl? den är helig också...?
trodde vikingarna tog fram mjöden för högtider...och svampen för andliga sessioner då kanske.
http://hedendom.se/jul

-Mark Twain

2013-11-20 12:51
sofia, svara bara. menade du att jag ska käka dödlig dos svamp eller snackar du skit?
finns inget mer att tillägga.

-Mark Twain

2013-11-20 12:55
Jag menade att om du var så säker på att jag ljög, så kan du väl käka den. Eftersom du tog illa upp, så innebär det att jag inte ljög.

2013-11-20 12:56
http://www.arsundaviking.se/html/julfirande.htm

detta har jag svårt för att köpa
Den traditionella julmaten med skinka, grisfötter och ett svinhuvud på bordet kan ha väldigt gamla anor.
har för mig att dom snackat om just julmaten på någon tv-dokumentär och den har förändrats ganska mycket genom åren...men kanske det var gris som regerade från början och så har man återgått till detta kreatur på senare tid?
vet att älg har varit dominant på julbordet under en liten tid på 1900-talet.

-Mark Twain

2013-11-20 12:56
"ja, jag skiter i att svara på frågan så ser min moral fläckfri ut"

-Mark Twain

2013-11-20 13:02
Ja, alltså svinet har ju varit nordbornas riktiga kelgris sen, jag vet inte när. Iom att det egentligen är enda mat-djuret som har en central roll i asatron känns det som att det också var festmat. Det har ju hållt i sig också, i spanien är det Skaldjur som gäller runt jul.

2013-11-20 13:05
lite intressant läsning som ger små glimtar av ursprung till vår jul

http://www.messianskaforeningen.se/hogt/hedejul.htm

-Mark Twain