I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Whoaiter med ADHD,tack?

Övrigt - Blandat

2013-12-16 09:38

Whoaiter med ADHD,tack?

Hej.

Jag skulle vilja fråga er med ADHD om ni lider av tvångstankar (psykiskt)?

Hur tog ni reda på om ni har ADHD?

Hur yttrar sig eran ADHD?

Tack på förhand! <3

You are not your fucking Khakis!

2013-12-16 11:59

Hahaha..och jag som har fått för mig att de flesta här var lite off när det gäller samhällets normer.

2013-12-16 12:15
Hade mycket tvångstankar/tvångshandlingar för ett par år sedan. Tvättade händerna överdrivet mycket och undvek saker som jag var rädd för i allra högsta grad, vilket drog ner på livskvalitén och gjorde att jag inte fungerade i vardagen. Blev dock av med detta beteende efter KBT. Det enda som egentligen återstår från mina tvångstankar är att jag kan vara kontrollerande med saker och ting.

Jag fick reda på att jag hade en ADD diagnos efter 9an då min kontakt på bup föreslog en utredning..

Hur ADD'n yttrar sig i min vardag är inte jättelätt att säga just nu då jag ätit medicin (medikinet) i många år.. Så vet inte riktigt hur jag är utan.. Men mitt största problem är att jag inte kommer till skott med saker utan medicinen, samt att jag är överdrivet emotionell och blir snabbt trött vid många intryck. Också svårt att hålla fler än 3 saker i huvudet samtidigt... Känner mig rastlös när jag inte har något projekt i rullning, men tröttnar lätt om jag inte får som jag vill och skjuter då upp och lägger saker åt sidan och hittar nått annat. Har ofta för bråttom och kan lätt missa detaljer.. Vilket ofta startar konflikter på grund av missförstånd.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Manager

2013-12-16 12:43
Man är knappast "off när det gäller samhällets normer" om man har ADHD. Känns som det är fler som har det än inte har det nuförtiden.
Redline!

2013-12-16 12:44
Ok, tack för ditt svar och ärlighet! :)

Jag skulle vilja veta om tvångstankar och ADD har något samband, fick du det bekräftat?

2013-12-16 16:25
Sant! :) @Dr.

2013-12-17 18:40
Ville du veta om ADD eller ADHD ?
They call me....BBQ Lou, i got a thing for BBQ ribs :D

R.I.P. Whoa !
Admin

2013-12-18 12:07
Hur menar du med samband mellan ADD (eller ADHD) och tvångssyndrom? Kan iofs ha fel, men tror inte det finns några specifika samband. Däremot har jag för mig att de med ADD/ADHD relativt ofta har andra diagnoser eller symtom också, vid sidan av "huvuddiagnosen".

Lite OT nu, men på tal om tvångstankar hörde jag om ett bra test för den som vill veta hur det är att lida av tvångstankar. Ta en lapp och skriv "jag ska döda (nån du älskar)" och gå runt med den i fickan. Även om det bara är en lapp så känns det inte alls bra. Ungefär så känns tvångstankar :)
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2013-12-30 16:16
Depressioner och tvång är något vanligt förekommande bland personer med ADHD/ADD minns jag att min läkare sa.

Jag tror att det ofta hör ihop med att man ofta känt sig missförstådd/hamnat i konflikt utan avsikt osv. med orsak av nedsatt arbetskapacitet vid några av ADHD/ADD-symtomen.
Något som skulle kunna ha lett till en inre konflikt med hög stresskänsla som bildat en stark rädsla för eventuellt kommande scenarion.. Beroende på hur mottaglig och känslig man är, så kan man här alltså utveckla ett överdrivet kontroll/säkerhetsbeteende för att undvika sådant som triggar dödskänslan. Något som kan märkas som ett överdrivet beteende beroende på vilken typ av respons personen möter och hur utsatt personen känner sig. Detta handlar förstås inte om ett par engångsföreteelser utan om något som pågått/pågår under en längre tid. Jag tror detta i alla fall kan vara en bidragande faktor till "vanligheten". Har fler exempel men känns som det går bra att börja med detta :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-12-30 18:45
Haha fan vad luddigt formulerat ser jag nu! Trött och sjuk :p
Admin

2013-12-31 04:55
Tror jag fattar hur du menar :) Alltså att ADD/ADHD kan vara en utlösande faktor för tvångsmässiga beteenden och ritualer, precis som det kan vara för depression. Allt som ett resultat av tidigare negativa upplevelser i specifika situationer. Blir lite nyfiken på om det är vanligt att det går så långt (och om det är vanligt) att det kan klassas som tvångssyndrom som är sjukliga, som t ex OCD. Det är ju skillnad mellan OCD och ritualer, rutiner, överdrivet säkerhetstänk eller lättare tvångsmässiga beteenden. Världen upplevs inte gå under av de senare sakerna.

Hur som helst intressant, eftersom jag gissar att ett sådant beteende oftast är resultatet av sociala faktorer och inte av genetisk grund.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?