I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Avskaffa rutinerna?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-02-29 15:22

Avskaffa rutinerna?

jag kom å tänka på en grej..
Varför är nästan alla så fast i livet som det "ska" levas?
Ibland tycker jag att hälften av det vi gör är så onödigt,m när man skulle kunna ha så mycket roligare. JAg kommer å tänka på Aladin-filmen... Han lever ju as soft liv.. bara sitter å chillar å knycker lite mat härådär.. Har en apa.. allting e cool.. men vi å så fast i våra rutiner.. Vakna, äta, plugga, eventuellfritid, äta, sova.. om och om igen.. vi kan ju skita i pengar å börja byta tjänster igen.. de vore mycke softare.. så skulle man kunna leva på sin charm eller nått.. Finns det sånna här länder där man sover tills man inte är trött och går ut och gör det man känner för helt spontant på dagarna?

talar jag i nattmössan?

2004-02-29 19:38
jes.. men iochförsej.. om vi inte hade någon struktur i vårt samhälle skulle sverige se ut som en by i afrika inom kort..

2004-02-29 19:50
hatar rutiner. rutiner dödar. mkt. :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-03-01 18:17
nej du talar inte i nattmössan :P håller med! men de e mycket lättare att leva genom rutiner.. kanske därför man gör det, man är väl lat. men ibland tröttnar man och då jävlar :P

2004-03-05 01:01
våra rutiner ger oss ett sammanhang, en mening utan att vi behöver ifrågasätta eller tänka så mycket

jag tror att vi alla vill och behöver känna att vi är del av ett sammanhang, för att känna oss delaktiga i livet, att livet blir meningsfullt

paradoxalt nog längtar vi samtidigt efter frihet, att få känna att vi har en valmöjlighet, att jag måste inte

men att befinna sig i ett sammanhang medför också krav

beroende kan vara ångestskapande och skrämmas, för tänk om personen du känner att du behöver skulle råka dö eller lämna dig av annan anledning

de e mycket lättare att istället bli beroende av, eller hänga upp sitt liv på ... cigg, droger, koffein, dataspel, arbetet, träningen, rutiner u name it bara det inte involverar känslor för någon människa - för e de nåt som kan såra en så e de människor, om man tillåter sig att känna nåt för dem

vi slussas in i prestationslivet redan i skolan o programmeras till goda samhällsmedborgare genom att mata oss med att den här o den här varan behöver vi köpa för att bli lyckliga

den största religionen i världen är dyrkandet av mammon (rikedom, materiell välfärd) o du kommer inte undan budskapen om karriär, fetelön, golfhandikapp o segelbåt, MTV crib hus, ger dig respekt o status

Jag tror att den främsta o absoluta omutbara känslan av att befinna sig i ett sammanhang, de e kärlek, vänskap, tillit

men inte genererar de pengar, ingen lr fåtal i detta samhälle är beredd lr förmögen till att betala för det som är absolut viktigast för oss (barn, miljö, kreativitet, omsorg, service, musik, kultur, hälsa, utbildning), utan kapitalet går till sånt som genererar mer kapital (näringslivet, aktiemarknaden, teknisk industri)

o visst fan, om jag inte vet vad kärlek är så är det bättre att ta de näst bästa, status, senaste märkeskläderna lr bli ihop med bruden/killen jag kan vara representabel med än ta tag i den där obehagliga känslan av att befinna sig i underläge, bara för att hon/han får mitt hjärta att gå upp i hastighet fastän jag inte ens springer o riskera att bli dissad när jag e som mest sårbar än bara ge upp o sluta existera...

vi är vad vi väljer

åh fan vad jag spann loss på detta nu då!

peace
och..???

2008-01-13 17:56
Vem som helst kan avskaffa sina rutiner, huvudsaken är att den större delen av massan vidhåller de positiva effekterna rutinerna har i samhället. Det går alltid att hoppa ur loopen, just do it.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-13 23:49
it is on its way mayn!
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-01-15 00:00
mikkel_ P20 jag ogillar också rutiner. det tråkiga e att om du knullar dina rutiner så knullar du också din hälsa. kroppen mår bäst utav att sova och äta på regelbundna tider. knullar du din fysiska hälsa så knullar du även din psykiska hälsa. äta och sova är våra mäst grunläggande rutiner och bör inte brytas. sen kan man ju diskutera våra övriga dagliga rutiner, jobb, skola mm. dessa följer med vår sammhällsstruktur och är därför inte riktigt samma sak som mat-och-sov-klockan rutinerna.  anledningen till att så många  väljer att passas in i detta sammhällsmönster är strävan efter trygghet.
www.enigmatic.se

2008-01-15 10:02
Tror du inte det fanns rutiner på tiden när vi bytte tjänster med varandra? Grovarbetarna fick samlas på torget vid soluppgången och hoppas att det fanns någon som behövde deras tjänster. Hantverkarna fick hålla affärerna öppna under dagen. Du kan glömma att resa bort ett tag för platsen du ska till har antagligen redan folk som gör det du gör, så ingen kommer behöva dina tjänster.

Det är säkert jävligt chill att leva 'på sin charm' om man är en gullig karaktär i en disneyfilm, men i verkligheten är det väldigt trevligt att veta var ditt nästa mål mat kommer komma ifrån. Men fan, det är bara att dra till något U-land med så hög inflation att pengar blitt värdelösa, och se hur du gillar det.

Jag har levt lite modernt bohemliv i flera år: ströjobb (och soc ibland), inga fasta tider, levt (eller iallafall festat) på min charm och musikaliska talang. Det är soft... tills alla kläder är trasiga, ölen är urdrucken och datorn pajar. Plus att ingen blir glad av att behöva söka jobb hela tiden. Eller att behöva vända på pengarna hela tiden. Överskattat, det är allt jag säger.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2008-01-15 11:24
De flesta är överrens om att rutiner är ett 
nödvändligt ont precis som arbete osv osv.
Att man måste stå ut med dem för att få 
åtminstone relativt stor frihet i övrigt.

Sedan finns den andra sidan, 
den... skrämmande sidan. 
De som faktiskt tycker OM rutiner 
& känner sig trygga med dem. 
& känner sig vilsna & rädda utan. 
Där snackar vi fångar.

"Ont om rutiner, gott om dåliga vanor,
gott om kitchiga planer.
Jag lever för kicken, precis som du
Jag bli oinspirerad & ledsen av kraven & stressen
Jag har frihet i blicken, precis som du"
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.

2008-01-15 11:33
Jag har hellre rutinen att gå upp på morgonen, iväg till jobbet, hem på kvällen och göra vad jag vill med min fritid än att gå upp när jag vill, behöva sno mat, tigga till sig pengar till en öl och inte veta var jag kommer sova i natt.

Det handlar inte om att rutinerna förstör, det handlar om vilka rutiner man har.
 Varför är folk så dumma?

2008-01-15 12:11
Man kan ju reglera rutinerna iaf, t.ex. gå till jobbet på morgonen 1-2 dagar i veckan och gå hem vid lunch och fortfarande pynta hyran och ha råd med all mat man kan tänkas vilja ha.

Nio till fem 5-7 dagar i veckan är slöseri med liv.