I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad är en våldtäkt?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-05-15 11:57

Vad är en våldtäkt?

Ska skriva ett arbete, vill kolla bl.a. vad folk anser att en våldtäkt är.

Vad anser du krävs för att kalla det våldtäkt?

Varför tror du att det förekommer överhuvud taget?

Varför är det så svårt att få en anmäld våldtäkt att bli dömd för just våldtäkt?

Jag blir jätteglad om ni kan ta er lite tid och försöka besvara de här frågorna utifrån vad ni anser och tycker.

Tack på för hand.

Make love an�music...
Om namaha Shivaya http://jaqee.com/gallery/

2004-05-15 12:11
våldtäkt är idioti.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-05-15 12:13
problemet med att fälla för våldtäkt om man jämför med t.ex. misshandel är att det alltid är olagligt att slå någon, men det är inte olagligt att ha sex. det är svårt att få fram tillräckligt med bevis..
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.

2004-05-15 12:41
Vad anser du krävs för att kalla det våldtäkt?:
När en person har sex med en annan då denna har markerat att den inte vill.

Lika mycket drift som skev bild av hur verkligheten fungerar.

Varför är det så svårt att få en anmäld våldtäkt att bli dömd för just våldtäkt?
För att det är svårt att få fram bevis som styrker att det är en våldtäckt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-05-15 13:25
vad anser du krävs för att kalla det våldtäkt?:
när en person säger nej och den andra gör det ändå.

makt?
eller att "hon" kanske gett signaler om att hon vill, sen i sängen vill hon inte, å då gör killen det ändå. bristande respekt alltså.

Varför är det så svårt att få en anmäld våldtäkt att bli dömd för just våldtäkt? svårt med bevis och sånt. och oftast lägger tjejen skulden på sej själv.
jag är bäst.

2004-05-15 13:50
kan väl vara våldtäkt även om ingen säger nej, kvinnan i fråga kan ju vara drogad tex

2004-05-15 14:08
Tack så mycket till alla som skriver! fortsätt!

FrankieBoy , tack för dina inlägg, och att du uppmärksammar att det är ett försök till en seriös undersökning!

Storpajsarn , tror det klassas som "sexuellt utnyttjande". Jag har tänkt mkt på det och kommit fram till att det förmodligen är det man får klassa det som, men straffet för sexuellt utnyttjande borde vara lika hårt som för våldtäkt, inte för att det är så högt, tyvärr...Men du förstår vad jag menar.

Fortsätt skriv vad Ni tycker!
Make love an�music...

2004-05-15 17:25
På nåt sätt har det blivit accepterat (av både killar och tjejer) att det tjejen säger inte spelar nån roll. tjejer säger ibland nej fast dom menar ja, (kallas även att spela svårfångad) och ibland säger dom ja när dom menar nej, för att dom är rädda. i spelet ingår också att killen inte ska bry sig alltför mycket om vad tjejen säger.

det blir knappast bättre av att 14-åringar pippar när dom är så packade att dom efteråt inte minns vem som sagt vad.
även om killen i fråga inte är mer inställd på att våldta än nån annan, så är det klart att det blir fler missförstånd när relationen mellan könen ser ut som den gör idag.

Tumba-fallet är ju, förutom ett exempel på sjuka sexualvanor, också ett exempel på dålig kommunikation.

2004-05-15 17:29
och nu svarade jag inte på någon fråga direkt...

vad krävs för att det ska kallas våldtäkt?
att tjejen gör klart för killen att hon inte vill och han gör det ändå.

varför tror du att det förekommer över huvud taget?
för att man inte respekterar sin partner och vad den säger.

varför är det så svårt att få en anmäld våldtäckt dömd för just våldtäkt?
eftersom det oftast inte finns några andra vittnen

2004-05-15 18:48
det e vall upenbart våldtäkt man blir tagen med våld...
blir man ful av att tro på gud, eller tror man på gud för att man är ful /socker conny

2004-05-17 13:47
Labolina Jepp! Jag har boken, otroligt hemsk, men mycket bra som du säger...

Vizious Var hittade du det? länka mig?

Tack alla som tog sig tid!!

Mvh
Make love an�music...

2004-05-17 15:59
Våldtäkt är när en flicka och en pojke älskar med varandra, och tjejen ändrar sig efteråt.
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...

2004-05-17 16:02
xpertize P18

vilken jävla idiotisk kommentar, håll bara käften istället

2004-05-17 16:34
Ma:

- gränsen går väl när ma nsäger nej. och när killar/män har sex med avsvimmade/däckade tjejer, då tjejerna inte kan säga ifrån eller säga att de vill.

- för att det finns sjuka människor och att psykvården inte fungerar alternativt det inte komemr fram att en person är sjuk förrän våldtäkten begåtts.

- därför att vi lever i ett sexistiskt och mansdominerat samhälle där kvinnor själva får skulden när de blivit våldtagna.
och om våldtäktsmannen använt kondom så finns kanske inget dna-bevis på att han varit i farten.

plus att det finns tjejer som ljuger och hittar på att de blivit utsatta för våldtäkt och när det senare kommit fram så har folk börjat tvivla på de äkta offrena.

2004-05-17 17:32
Medea: ja...klart jag fattar. jag skulle inte vilja bli våldtagen. Som tjej är det lätt att sätta sig in i en sådan situation. Och jag tycker att folk som våldtar (både kvinnor och män) är sjuka och behöver hjälp. Lika mkt hjälp som offret.

2004-05-18 21:04
En våldtäkt är att den tilltalade eller dom tilltalade ger sig på offret som inte vill ha sexuella handlingar med den tilltalade & andvänder våld mot offter!

Det svära med att få nån fälld för våldtäkt är att man har inte tillräkligt med bevis.

Det vad jag tror .
..____ <br> .(____)__ <br> .( ´o´)~:B-Boy JaceK:~.

2004-05-19 13:58
Princess_S F19:

Är det bara män som våldtar? Ska inte kvinnor som t.ex. utnyttjar män kunna dömmas för våldtäckt?

2004-05-19 22:54
EN RÄTTELSE!

En våldtäkt är att den tilltalade eller dom tilltalade ger sig på offret som inte vill ha sexuella handlingar med den tilltalade & andvänder våld mot offret!

Det svåra med att få nån fälld för våldtäkt är att man inte har tillräkligt med bevis.

Det är vad jag tror .
..____ <br> .(____)__ <br> .( ´o´)~:B-Boy JaceK:~.

2004-05-20 02:10
det behöver inte vara "fullt" samlag för att de ska kallas våldtäkt, de räker med att du tex har fått sugit av nån på grund av tvång!dom blir ändå fälld för våldtäkt

2004-05-20 03:13
Jag vill inte vara taskig, men av alla värdelösa trådar på den här communityn var nog den här en av de allra mest korkade.

För det första är ingen av de tre frågorna åsiktsfrågor, vilket innebär att det inte går att "tycka" eller "anse" någonting om det. Det är ungefär som att ställa frågan "vad tycker du är en tröja?" eller "vad anser du om att tomater är röda?".

Nu till frågorna, för att vara mer specifik.

Vad jag "anser" spelar ingen som helst roll, eftersom det inte är en åsiktsfråga. Väldtäkt är ett definierat begrepp och innebär precis vad det står i lagboken att det innebär.

Varför fråga oss på whoa vad vi tror (gissar), när du antagligen kan få väldigt mycket bättre och faktabelagda svar svar av någon som är insatt i samhällsrelaterade frågor som den här.

Det är det inte. Bevisas det inte att det är en våldtäkt så är det inte en våldtäkt. Anledningen till att de flesta tror att det är svårt att få någon dömd för våldtäkt är att de utgår ifrån att den anklagade är skyldig, vilket ofta inte kan styrkas.
Fuck you and the horse you rode in on

2004-05-20 12:48
Rounder P18
Kära du,
jag är högst medveten om att det står i lagboken, och givetvis har jag med det i mitt arbete...men jag ska redovisa om vad ungdomar tror och tycker om det så det ligger i mitt intresse att ta upp det här.
Varför tror du annars att det förekommer? Det finns ju bland annat folk som anser att de inte begått en våldtäkt,som har gjort det, och det finns folk som utsats för det som enligt lag inte blivit det...
Folks verkligheter....
Make love an�music...

2004-05-20 14:03
toveh F21:
För att våldtäckt i princip bara drabbar tjejer medan misshandel i regel drabbar killar, och de ska ju kunna ta vara på sig själva....

2004-05-20 18:22
Ma F21

"men jag ska redovisa om vad ungdomar tror och tycker om det så det ligger i mitt intresse att ta upp det här"

Jag förklarade ju i mitt förra inlägg att det inte går att "tycka" eller "ha åsikter" kring detta. Vad var det du inte förstod?

"Det finns ju bland annat folk som anser att de inte begått en våldtäkt,som har gjort det, och det finns folk som utsats för det som enligt lag inte blivit det..."

Precis som jag just sa går det inte att "anse" någonting i frågan. Lagen definierar exakt vad som är en våldtäkt, och är det inte en våldtäkt enligt lagen så är det ingen våldtäkt.

"Folks verkligheter..."

Snälla... När ska folk (du) förstå att det inte är en subjektiv fråga - allt kring detta är fakta och definierat i lagen. Det har ingenting med "folks verkligheter" (vilket inte existerar) att göra.

2004-05-20 19:19
Rounder P18
Vad bra att du förkalar hur det ligger till för oss (MIG) som inte förstår!!
Jag anser att man kan ha olika åsikter om detta...Uppenbarligen.
Jag frågar inte ungdomarna Vad står det enligt lag??
Jag anser att någon som blivid drogad, påsatt, utan att ha sagt JA (eftersom det är lite svårt då man är däckad!) våldtagen. Detta anser jag. Men om personen i fråga inte har bevis för att hon/han var drogad, straffas förövaren, om "offret" har tur för sexuellt utnyttjande.
Men jag anser att det är en våldtäkt.
Fattar du vad jag är ut efter?????????
Make love an�music...

2004-05-20 19:45
Ma F21

"Vad bra att du förkalar hur det ligger till för oss (MIG) som inte förstår!!"

Ditt senaste inlägg här ovan visar med all önskvärd tydlighet att du absolut inte har förstått någonting. Jag ska göra ytterligare ett försök att förklara det för dig, så tydligt som möjligt, så att det inte blir så svårt att förstå.

"Jag anser att man kan ha olika åsikter om detta...Uppenbarligen."

Det du inte har förstått är att det inte går att ha åsikter i den här frågan, precis som man inte kan ha olika åsikter kring om jag har större fötter än min bror eller om jag är yngre än du - det är fakta.

"Jag frågar inte ungdomarna Vad står det enligt lag??"

Nej, jag vet, men vad det står i lagen är det enda intressanta i den här frågan, eftersom det är det som är definitionen för en våldtäkt.

"Jag anser att någon som blivid drogad, påsatt, utan att ha sagt JA (eftersom det är lite svårt då man är däckad!) våldtagen. Detta anser jag."

Då anser jag att du är 207 centimeter lång, har grönt hår och bor i Puerto Rico. Det anser jag.

Kom nu inte och säg att jag är löjlig, för det jag skrev är exakt samma sak - inblandning av åsikter i en faktafråga. Vad som är och inte är en våldtäkt regleras i lagboken och går inte att ha åsikter kring. Det enda sättet att ändra definitionen för en våldtäkt är att ändra lagen. Faktum kvarstår dock att en våldtäkt inte är någonting annat än exakt vad som står i lagboken, eftersom våldtäkt är ett definierat begrepp.

"Men om personen i fråga inte har bevis för att hon/han var drogad, straffas förövaren, om "offret" har tur för sexuellt utnyttjande.
Men jag anser att det är en våldtäkt."

Samma fel som tidigare. Det ÄR INTE en våldtäkt om lagen säger någonting annat. Vad som är och inte är våldtäkt är inte en fråga om subjektiv bedömning. Du kan inte tycka att det är en våldtäkt om det inte är det. Punkt.

"Fattar du vad jag är ut efter?????????"

Jag förstår precis vad du säger, men 98% av allt du har skrivit är korkat och rena faktafel. Bemöt gärna det jag skriver med sakliga faktabaserade argument och lämna åsikterna där de hör hemma - det vill säga i subjektiva, meningslösa frågor.

2004-05-20 20:00
restraining order says no, no
but her eyes say yes, yes

2004-05-21 18:31
Utan åsikter, utan att tänka efter och utan att diskutera kommer vi inte utvecklas...
Mitt arbete är inlämnat och klart så jag vill tacka för att ni delat med er av era åsikter kring detta ämne.

Även tack till Rounder P18 som så glatt berättat vad han anser...
Dess värre känner jag att det inte är lönt att fortsätta denna diskution, mellan oss två iaf, så jag tänker inte besvara ditt inlägg mer än så här.

Peace out!!
Make love an�music...

2004-05-21 20:17
ett annorlunda sätt att umgås...
"God damn we can't even afford to die!"

2004-05-25 21:06
Är det bara jag som tycker det är skumt att säga "Det var inte ditt fel" helt oprovocerat till en tjej som blivit våldtagen?
Okej att vissa lägger skulden på sig själva men det är ju SJUKLIGT att ta det för givet! Om tjejen inte redan hade lagt skulden på sig själv DÅ så lär hon ju göra det när andra kommer med så pantade kommentarer.