I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Grunden för sexsim inom hiphop..?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-06-03 19:27

Grunden för sexsim inom hiphop..?

jag hållerp å och gör ett skolarbete om varför hiphopen är sexistisk.. skulle uppskatta om någon hade några bra artiklar som kan vara till hjälp.. tack

Straight outta fucking dungeons of rap

2004-06-03 19:35
Jaadu, det går ju långt tillbaks, det där.
Redan på Sugar Hill Gang - Rapper's Delight, var det ju nån snutt om Lois Lane och Stålis, som lutade lite ditåt...fast det var nog mest ett misslyckat raggarskämt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-06-03 19:51
Jag tror Fleppo2 inte är helt ute och cyklar här, för på Rappers Delight dras väl även raden: "If your girl starts actin up, then you take her friend!".

Vad det egentligen har att göra med är att rappare alltid textmässigt utgått från att säga precis samma sak i musiken som de säger till sina polare. Att det då i en mansdominerad musikgenre som speglar normalt samtal smyger med en hel del omklädningsrumsjargong är inte märkligt.

Min andra teori är att när rappare väl kommer upp förvandlas alla tjejer omkring dem till golddiggers, och alla riktiga tjejer försvinner. Som Joe Budden frågar sig själv: Är hon mogen att bära mitt barn, eller har hon ett dunklare motiv?

Några artiklar känner jag dock inte till...

2004-06-03 20:08
Precis...och dessutom kanske detta kan vara ännu en grej:
Många börjar rappa av den klassiskt dumma orsaken "för att få brudar".
De som gör saker "för att få brudar" har en tendens att vara sexister.
Därmed finns många sexistiska rappare.
Sexister har en tendens att säga sexistiska saker.
Rappare har en tendens att rappa vad de säger.
Sexistiska rappare säger alltså sexistiska saker.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-06-03 20:10
Det är machisimo som ligger bakom.
i roll like a bat out of hell

2004-06-03 21:15
det ä den patrialkala kapitalismen och dess lakejer som ligger bakom den, sanna mina ord.

2004-06-03 21:28
som Eksem sa, dom tjejer som de stora rapartisterna omges av (vare sig de vill eller inte) är oftast groupies som bara vill ha sina 15 minuters berömmelse och inte har nåt hjärta bakom urringningen och ingen hjärna bakom mascaran.

tjejer som har självrespekt ställer sig inte nakna i MTV-videos och får sedlar strödda över muttan. och det är svårt att få folk att respektera kvinnor som inte respekterar sig själva.

2004-06-03 21:33
kinky_jojje P16
nej, det gör tjejer som är uthyrda av agenturer och får feta checkar för att skaka på arslet. om sen rumpskakande inte är att respektera sig själv är en annan historia ;)

Hiphop har väl alltid varit mer eller mindre dominerat av män, då är det kanske inte så skumt att innehållet i musiken riktar sig främst till män och pratar om sånt som ligger i gemene mans intresse, D v s: pengar och kvinnor. Konsumenten styr tillgången och vice versa...har nog blivit lite utav en ond cirkel av det hela

2004-06-03 23:09
sexism, och kvinnoförtryck hör ihop. Dessa är karakteristiska egenskaper för patriarkatet. Jag föreslår att du läser Friedrich Engels, ”Familjens, privategendomens och statens ursprung”.
Finns i www.marxists.org

2004-06-03 23:10
Juste glömde att tillägga. "Patriarkatet som i sin tur uppstod som en produkt av privat egendom."

2004-06-03 23:27
jag har läst det.. men just objektifieringen av kvinnan som ett sexobjekt.. är jag out fore..
Straight outta fucking dungeons of rap

2004-06-04 10:42
För att samhället är sexistisk och ingen subkultur som inte medvetet avstår från samhällets maktstrukturer tar upp de? Det är samma sak med exempelvis hardcorescenen, fast det har andra yttringar.
stand up girls

2004-06-04 16:44
...hallickar har länge varit hjältar bland afroamerikaner & var före crackepidemin mer eller mindre "kungarna" i svarta getton. Därifrån rapparnas fascination & glorifiering av "players".

Men som jag skrev i ditt andra inlägg.. först & främst pga hundratals år av förtryck.

2004-06-04 17:34
DrKeso: så sant som han säger också..

I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac

2004-06-04 17:35
ran_hem P60
du är verkligen den typen som dödar alla diskussioner på whoas politikforum...som är mer intresserad av att dra in karl marx än att föra fram egna formuleringar. jag vet inte om just jag tillförde så mycket till det här men nog fan gjorde jag en större ansträngning än att skrika "patriarkat!" och rycka på axlarna.

POSTAL däremot är något på spåren!

2004-06-04 17:45
(och ja, jag vet att det här inte är politikforumet. men mitt inlägg gäller ändå ;))

2004-06-04 18:29
BinarySoul

Fagrap?

det har jag aldrig hört talas om(ursäkta min okunnighet), men det låter intressant.
orkar du förklara lite?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2004-06-04 18:40
Sexismen inom hip-hopen har grund i ordlekar som föregick rap.

Lekar som "The Dozens" där man förolämpar varandras morsor, signifying och toasts.
"Pimpen" var något av en afro-amerikansk hjälte långt innan hip-hopen...

Det skulle dock vara intressant att se varför.
Slavkulturen kan ju ha en del med det att göra, på samma sätt som grovarbetare och andra outbildade brukar vara mer vulgära än högutbildade.

Eller om det är som i Dozens, där de härdade sig själva mentalt genom att förolämpa varandra.
Ibland tillåter jag mig att känna mig mer värd än andra.

2004-06-04 18:40
aha, oki, ska kolla in länken när jag är nykter o minns det efteråt
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Skivsamlare

2004-06-06 03:27
detta är kapitalismens fel. sanna minna ord. om så jorden någon gång krockar med mars så är det kapitalismens fel.

2004-06-06 03:36
Svar:
Rappare är bönder.
Bönder pryglar sina fruar om de inte får en avsugning till morgonkaffet.
Bonde är inte ett arbete eller en livsstil, it's a state of mind .
"Get up, boy. I bet you can squeal. I bet you can squeal like a pig."

2004-06-06 09:26
"tänk dig en vanlig hiphopklubb, fast artisterna och större delen av besökarna har och gillar kuk!"

Ah, som när de körde Club Reefer i Nalen-källaren?

/Jonas, har varit på en riktig fagrapklubb i Stockholm, faktiskt

2004-06-06 17:41
som säkert nån har sagt så borde ju grunden för sexismen inom hiphop vara det patriarkaliska samhället...
What would macgyver do?

2004-06-06 20:06
Demento P17, Alltid.

2004-06-07 00:19
fan va skönt med ett sånt här inlägg för omväxligs skull... däremot verkar ingen besvarat frågan.
blipp

2004-06-07 00:29
OK...kolla med organisationer av svarta amerikaner. Du hittar säkert nåt på www.daveyd.com också

2004-06-07 13:13
LockinG_BoY

Hip-hop sexistisk? Hur menar du? Om ni tycker det är sexistiskt att utöva Breaking, DJ'ing, MC'ing eller Graffiti så... Det tycker iaf inte jag...

2004-06-07 13:22
Ville P19
jag tror nog att LockinG_BoY mera syftade på mentaliteten, som framträder väldigt tydligt i texter o musikvideor. om du inte fattar sexismen där så har du inte fattat mycket!
blipp

2004-06-07 13:41
Ninja

Och du vet tydligen inte ett skit om Hip-hopkulturen, utan tror att Hip-hop främst är en musikstil som spelas på ZTV...

(Fast du har väll förståss skrivit ett specialarbete om Hip-hop i högstadiet, som alla andra 'experter' här inne...)

Mentaliteten... Haha...

2004-06-07 13:51
Ville P19

eh..va? vad menar du med att jag inte vet ett skit om hiphop? har jag utgett mig för att vara nån expert kanske? du började dra upp dom fyra elementen o jag förökte förklara vad jag tror tråden handlar om. Menar du seriöst att du inte förstår vad LockinG_BoY snackar om? kan du inte se nån sexistisk mentalitet i hiphopvärlden? denna mentalitet behöver ju inte alls betyda att alla delar inom hiphopen eller alla texter eller alla musikvideor e sexistiska, men i mina ögon e den väldigt utbredd.
blipp

2004-06-07 14:08
Ninja

Det är klart att det är lätt att se en sexistisk mentalitet inom Hip-hopkulturen om man tror att det är det Hip-hopkulturen är och går ut på... Men som sagt, då har man ju bara fått allt om bakfoten...

Visst kan man se en sexistisk mentalitet inom Hip-hopkulturen precis som i alla andra kulturer i samhället. Det handlar ju om olika människor, individer... De har egna idéer, tankar och åsikter som alla andra... Klart dom kan använda sig av Hip-hop för att uttrycka det...

Men att koppla någon generell sexistisk mentalitet till kulturen i sig är ju bara fel.

2004-06-07 14:23
Ville P19
jag tror inte att nån här har påstått att hiphopen GÅR UT PÅ att vara sexistisk, snarare att sexismen är väldigt stark där. Jag tror att sexismen finns inom alla subkulturer i vårt samhälle därför att den är just kulturell. det går inte att komma ifrån. men i vissa sammanhang o kretsar e den starkare än på andra ställen. jag kan tex se en starkare sexistisk mentalitet inom hiphopen än inom många andra musikstilar. sen finns det ju en massa andra saker som är starka inom hiphopen, som gör hiphop till hiphop. att en subkultur (eller vad du nu vill kalla hiphopen) har en viss mentalitet, att man inom genren ofta talar samma språk är väl just det som enar den. håller du inte med?
blipp

2004-06-07 14:47
Ninja

Jo jag håller med om att det finns vissa mentaliteter som är starkare bland utövare/anhängare av Hip-hopkulturen. Vissa av dessa kanske går att koppla direkt till kulturen som t.ex battle-mentalitetet, peace, love & unity brukar också nämnas i sammanhanget. Eller kanske just det att man vill uttrycka sig på något sätt. Vissa älskar dock bara musiken, vilket är helt OK det med. M.m...

Andra mentaliteter kan finnas och vara relativt utbredda inom Hip-hopkulturen. Men kan ej kopplas direkt till kulturen. Att det finns en stor grupp av människor inom kulturen som är t.ex vegetarianer går ju t.ex inte att koppla till kulturen i sig.

Och som trådskaparen skrev:

jag hållerp å och gör ett skolarbete om varför hiphopen är sexistisk.. skulle uppskatta om någon hade några bra artiklar som kan vara till hjälp.. tack

Ger en fel, snevriden bild av kulturen för de som inte är insatta eller bryr sig om dess historia. Vilket troligtsvis skulle kunna vara ett resultat av för mycket ZTV tittande och The Source läsande... (Missförstå mig inte, det är Hip-hop det med...)

Och om Hip-hop i dina ögon är starkt sexistiskt så tycker jag bara att det är synd att det endast är den biten som har snappat upp.

2004-06-07 15:00
det är verkligen inte bara den biten jag snappat upp, men ja, jag tycker det finns en starkt utbredd sexism bland väldigt många hiphop artister och i dom flesta musikvideorna (hur skriver man musikvideo i plural..?). detta är väldigt synd eftersom hiphopen oxå har otroligt många kvalitéer.
blipp

2004-06-07 15:09
Ninja

Jo jag tycker också att det är synd att det är den typen av musik som säljer mest eftersom det är den musiken och de artisterna som automatiskt blir Hip-hopens ansikte utåt i samhället. Du vet säkert själv hur det kan vara att diskutera Hip-hop med många vuxna som inte har sett något annat... Hehe...

Musikvideos? Inte vet jag...

2004-06-07 16:33
att en stor del av den kommersiella rapkulturen är sexistisk går inte att förneka. men jag anser att det inte är hiphopens fel, den sexistiska människosynen är ju inte något specifikt för just hiphop utan tvärt om, den kommer utifrån. den kommer från de människor i musikbranchen som styr skiten, samma sak med den kapitalistiska ådran i rapmusiken, även den är importerad utifrån bl.a den övriga musikbranchen som generellt över åren gått mot samma håll som övriga samhället.

skivbolagsfolk, musikvideomakare och annat löst folk är de som bär det yttersta ansvaret då de för att tjäna cash medvetet gör om rappare från att till en början vara vanligt folk till att vara superstars med bitches and rides.

they are init for the cash..

även om hela hiphopen blivit mer kommersiell så är det just rapmusiken som drabbats hårdast.

...eller, vad vet jag.
"Power Is My Politics, their system is my bottom bitch."