I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Om jag inte är jag, vem är jag?

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2005-06-07 20:47

Om jag inte är jag, vem är jag?

Är jag verkligen det JAG som jag alltid trott?

Eller, är jag bara andra människors värderingar, åsikter, betenden osv?

När jag föddes var jag ju tom, tom som en nyformaterad hårdisk. Sedan började männsiskor bestående av mina föräldrar och bekanta mata in information i mig om både ditten och datten, jag lyssna såklart och tog till mig.
Efter ett tag kom även andra människor in i mitt liv och började mata in ditten och datten i min hårdisk (hjärnan) och jag tog till mig. Sedan kom filmer, musik, tidningar och andra liknande saker att fylla min hjärna med information och jag tog till mig. Sedan skapade jag den jag är idag. Men tänk nu om jag hade fötts någon helt annanstans och med föräldrar som hade helt andra värderingar, betenden, åsikter osv. Vad hade hänt då?

Hur mycket egen är jag egentligen?

Ta hypnos där man för en stund kan få vem som helst att bli någon annan men det är ju fortfarande samma person, samma gener, samma kropp, samma utseende osv. Hur mycke egen är man då?

Hjärnan fungerar alltså precis som en hårdisk, det blir vad man lagrar i den. Jag föddes tom, visste ingenting, hade inga värderingar, inga rädslor, inga begär (förutom dom instinktiva), ingen personlighet, inga tankar, inga åsikter, inga fördomar, ingenting!! Sen börjades det matas o matas o matas.

Jag är alltså inte jag som i JAG utan jag är andra människor, jag har inget eget. Inget som är typiskt mig för allt jag trodde var typiskt mig är i själva verket någon annans typiska jag och den personen i sin tur när någon annans typiska jag osv...

Hur blir jag mig själv, hur blir jag egen? Bara om jag växte upp helt isolerat kunde jag blivit det. Hur hade jag vart då? Hade jag vart den jag är idag? Hade jag i huvudtaget haft några drag av den jag är idag?

Vad tror ni? Hur mycket egen är man egentligen?

Om en rasist inte hade vart en rasist om han hade växt upp på annan ort hade han kanske vart antirasist och kämpat för rättvisa! Detta visar ju att åsikter, värderingar, fördomar osv är helt onödigt eftersom dom är inte dina utan någon/några andras.
det vi gör är inte vi, det vi äter kanske vi egentligen inte vill äta, det vi tänker är inte våra tankar, våra värderingar är inte våra, inget av detta är någons i huvudtaget men om det inte tillhör nån vem eller vad skapa det? Hur tänkte första männsikan, hade han värderingar, åsikter, fördomar osv och vem i h-vete skapa dom då??

Hehe, börjar bli flummigt!! Vad tror ni??

Trevlig kväll för nu går jag o lägger mig tror jag :)

Here Was Someone Else