varför just din religion?
Jag har märkt att det finns många religiontrådar här, men jag vill skapa en ny. Min fråga är: Vad får dig att tro att din religion är den sanna och den rätta? Hoppas att tråden inte spårar ut, liksom de andra trådarna! Tack
daoism/bhuddism inriktning, allt är lidande, speciellt strävan efter begär som slår fel... man reinkarneras på det ena eller andra sättet, kokar man vatten blir det ånga som sen blir vatten igen, inget försvinner
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
For den far mig att ma bra, saker pa vad jag tycker, ser, kanner, tanker, och vem jag ar. Den far mig kanna att livet ar vackert och att jag kan gora manga saker, om jag sjalv bestammer mig for det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Super-Nerd P19 Vilken religion talar du om?
jag är anhängare av den abrahamitiska skolan. för tillfället bekänner jag mig inte till någon religion - dvs. varken judendomen, kristendomen eller islam - men i.o.m. mina personliga och långvariga studier av islam är detta den religion jag anser vara "den rätta" av de abrahamitiska religionerna. m.a.o. kommer jag med största säkerhet att anförtro mig åt islam "officiellt" (i avsaknad av ett betydligt bättre ord) inom en överskådlig framtid. men jag skyndar inte. varför just denna "väg"? det är svårt att sätta fingret på varför. känslor, åsikter, ens syn på livet och existensen - allt detta spelar säkert in när en person "bekänner" sig till en viss existerande religion eller ideologi. "det känns rätt", "jag tror" eller - om jag får vara så fräck - "jag 'vet'" är nog den bästa förklaringen jag kan ge till varför denna väg är den rätta - dvs. den rätta för mig.
Muslim, för att jag alltid velat bli pilot HAHAHAHAHA stööörd jag är anhängare av den abrahamitiska skolan. för tillfället bekänner jag mig inte till någon religion - dvs. varken judendomen, kristendomen eller islam - men i.o.m. mina personliga och långvariga studier av islam är detta den religion jag anser vara "den rätta" av de abrahamitiska religionerna. m.a.o. kommer jag med största säkerhet att anförtro mig åt islam "officiellt" (i avsaknad av ett betydligt bättre ord) inom en överskådlig framtid. men jag skyndar inte. samma här fast jag tror inte på klassiskt vis. jag orkar inte gå in på hur jag tror men de här emd evig eld eller evig himmel är bara metaforer i mina ögon. gör du något bra så kommer det förevigt att vara inpräntat i världsalltetminne. detta världsallt som vissa kallar gud, den som vet bättre, ser jag bara emr som ett tomt intet där alla handlingar osv svävar omkring i. rent bildligt. vad är sanning? vem har rätt vem har fel? Moral är relativt beroende på normer, tradiitoner etc,. därför tror jag inte människan har kunskap nog att veta avd som egentlgien är det objektiva RIKTIGHETEN, sanningen, DEN SANNA vägen. vissa säger att denna kraf är Gud som vet bättre..det vi människor itne har sunt förnuft för.. jag ser det mer som om någonstans vet ju något vad som är rätt eller fel, har man gjort något dumt så hönger det alltid kvar, oavsett om någon kommit på dig eller inte. Jag kan inte l'ngre bekänna mig till någon stor religion eftersom jag möter på stort motstånd. jag är muslim, men jag anser mig mer tillhöra den mystika delen snarare än den praktiska. den delen som tar vara på kärnan, det andliga snarare ä nden delen som sätter upp en massa levnadsregler som till stor del int behövs idag pga rådande omständigheter. min tro är lyrik, och poesi och jag tar åt mig saker i deheliga skrifterna som jag finenr inspirerande och jag som tycker främjar människan.. om jag är god som människa förstår jag inte avrför gud ställer ett krav på att jag ,åste tro på Gud och att jag annars brinner. om det är så, som de sägs i en del religioner, så har Gud talat egoistiskt. har Gud behov av att bli sedd/nådd7hörd? uppenbarade inte Gud sig för vår skull för att vi skulle bli vägledda och få harmoni? om vi nu har det inom oss, behöver vi du Gud? eller är de Gud som svartsjukt saknar osss? mycket i de heliga skrifterna tror jag är rent påhitt, men tro kan man alltid göra
Femme fatale
dessutom finner jag en stor paradox bland fundamentalister. om man blint tror koranen är´hundra procent sann och omanipulerad så verkar ju också tro att människan är ofelbar och omanipulerad och hundra procent rättledd. detta går ju helt emot principen av att ingen är så perfekt som Gud. vis som Gud, allsvetande som Gud. Sannenlig som Gud.. Människor är felbara kan inte de som antecknat ner Orden, ha felat? ljugit? manilpulerat? utnyttjat? omskrivit+ valt ut? sållrat bort´? efter hans eget bästa? Mångas motargument är att det var många som sm tillsammans gick igenom vad t.ex. profeten sa och att man valde ut det som de alla var överrens om. min fråga är kan inte dessa ALLA män som kanske på sin höjd var 20 pers, faktiskt haft ett gemensamt intresse? Kvinnofrågorna..gynnar dem inte männen? även om de inte dirket är förtryckande kan vi inte komam ifrån en hel del saker som att kvinnan ärver hälften mannen etc. om Gud är så jämlik och God visste inte Gud att det rätta är att de är lika värda själsligt lika mycket som i förmögenhet,, ? detta visar att Koranen är en rba bok ,den var bra för sin tid. den gav kvinnor rätt til saker som europeiska kvinnor inte hade låångt senare... men nu när vi har ännu emr jämlika texter som mänskilga rättigheter etc, varför stanna på en halvbra vägen?
Femme fatale
och detta med hadither...asså jag tror inte fol kförstår hur mycket rykten kan förvränga..snälla kolla på min kurdiska del av släkten..när de ska beskriva en person så överdriver de så jävla mycket...hån hade så häääääääär stora ögon!! han var stark som en oxe!!!! osv.. med tiden så kan överdrifter faktiskt vilseleda människor. min farmor som är shiamuslim tror t.ex. på allvar att fatima (profetens dotter) var si eller så osv..såååvacker såååå modig etc Vad fan vet min farmor om en flicka som antagligen itne gick många steg ur huset och som allmänheten antagligen iten visste mycket om... hadither är ju inget annat om troligtvis sanna rykten bland troene. vilka har vi att intyga? hur många människor i verkliga livet har man inte missbedömt pga skitsnack eller glorifiering? vad tror ni hände när et går 1000 år? 40 år? etc? tror ni någon precis efter andra värlskriget i sverige kudne säga att förintelsen itne skett? nu 40 år senare finns det nazigrupper som vågar påstå det. tiden gör mycket emd människor. de är alltid lättare att ljuga när ingen överlande kan vittna. karree han syftar på piloter med 9/11. ett skämt som du snart kommer beskylla för rasism.antaligen.
Femme fatale
man kan inte välja vad man tror på. antingen tror man på något eller så tror man inte på det.
junkgirl. vad menar du? man kan t.ex. vara skeptisk och sen läsa en massa religiösa texter och finan vissa överensstämma emd ens egna moral och tankar och på så sätt få upp ögonen för en tro och bli troende. frälst. alla konvertiter har ju gjort ett val. alla föds inte troende.
Femme fatale
junkgirl. innan du lackar på mig så vill jag lägga marginal av att jag förstår att de är stor chans at jag missförstod dig :P
Femme fatale
äh religioner är så sjukt lika ändå... jag ser mer likheter än olikheter.. så länge vi håller sams och beter oss som folk så =)
Femme fatale
Amar F18 absolut, men man kan inte välja vad man ska tro på. man kan inte vakna en dag och bestämma sig för att man ska tro att tomtar finns. förstår du hur jag menar? jag önskar att jag kunde tro på gud, men gud är för utflippad i mina ögon. som idé då. jag kan inte tro på att någon kraft ligger bakom skapelsen. jag kan inte tro på en skapande och styrande kraft helt enkelt. och det kan jag inte välja att börja tro på. visst, jag kan läsa mig till eller bli övertygad (inte troligt dock iom att jag läst en hel del religiösa skrifter) att gud existerar. men jag kan aldrig välja att tro det. jag tror att drakar lever på jorden någonstans. inte heller det kan jag välja att inte tro. det verkar logiskt att det ska finnas drakar här någonstans. mer logiskt än att det finns en skapande och styrande kraft iaf. i mina ögon.
Amar F18 varför skulle jag lacka på dig? tror att du bara missförstod vad jag menade lite. folk brukar missförstå mig. jag behöver bli tydligare.
junkgirl Man kan välja religion! Amar F18 Tror du på Gud? Eller tror du bara att det finns mycket bra vägledning i de heliga böckerna? Du som muslim, tror du att Koranen är nedsänd från Gud? F.ö. säg varför ni tror att er religion är den rätta och att just den är nedsänd från Gud/Gudarna.
karree ja, men man kan inte välja vad man tror på. tror man att det finns en gud har man en hel del religioner att välja på. eller snarare, det finns många religioner man kan se efter som passar in på ens moral och värderingar och shit. men man kan inte välja att tro på gud t.ex.
karre. jag tror på att saker vi gör och int gör lagras i ett världsallt. jag tror dock inte en gud sitte roch sorterar eller du kanske förstår vad jag menar. jag tror inte på det bokstavligt. jag tänker det som en metafor för något egentligen mycket enklare. Djävulen ser jag bara som en symbolik för vanlig mänsklig frestelse. Det är lättare att vara god om vi försöker föra över våra negativa sidor till en anan kropp. den blir lättare att hantera och begripa. jag anser att kampen pågår inom en själv, mellan ens förnuft, drifter, godhet och sadism. det kallas i rellgiösa termer för Dualism. det är samma sak med gudsbegreppet. man har Djävulen som Guds motpol. men är det inte Gud som har allsmakt? han kan ju avsätta djävulen om han vill egentligen,. på sätt och viss "jobbar" djävulen för Gud . Gud testar sina troende emd HJÄLP av Djävulen. är det vettigt? kollar du på de första judiska texterna fanns DET INGENTING som syftade på ett himmel oh helvete !!!! man ansåg att belöningen sker p åplats, syndar du utplånas du på plats och får sona genom att dina barn får lida etc. domen drabbade dig på plats. senare blev de så att de var efter döden de erkliga stareffn ko metc. varför? kanske för att det blev svårt att tro på omedelbart straff när idioter går ostraffade eller att fifflare tjänade fett med cash även till sin död och även hans barn? man behövde ett nytt sätt att tro... kan Gud verkligen ha en god och en ond sida? det är tabu att tänka så i viss mån. vi kan prata om givmild och stränghet istället. Gud är ju också sträng. Djävulen är bara en symbolik för mig precis osm Gud. Gud är inget jag kan ta på, Gud är min tanke, min motviation och mitt världsallt. Världens samvete. den som vet och hör allt. det som finns . det som inte finns. allt och inget, det obegripbara, det tröstande och dömande livet vafan
Femme fatale
jag talar utifrån mig som Amar och inte utifrån mig som muslim eftersom det vore fel av mig att ge en bild av islam som jag har som antagligen stämemr med väldigt få muslimers. Jag gillar itne när man vinklar religiösa människor fel. alla har sin tro på sitt sett och speciellt min är väldigt oklassisk. jag är inte en typisk muslim och ingen bra exempel heller antar jag.. jag talar om min filosofi som jag anser att jag kan fina stöd för i heliga texterna om jag tolkar dem på mitt sätt. Och jag tolkar utifrån mig själv precis som alla människor, men jag väljer att se på texterna emd nya ögon, som om de inte lästs förut, för att hitta kärnan och inte döma dem efter andras tolkningar, läs. religiösa ledare. Största misstaget religiösa gör är att lyssna mer på andras rösetr ä nsin egen. att tro är fint emn jag tycker inte man ska tappa huvudet på vägen. vågar man inte argumentera sig själv, ifrågasätta sig själv, battla sig själv så kan de grunda på en osäkerhet om man egentligen tror eller inte. det varlänge så för mig. jag trodde på det "klassiska viset", stötte bort de gnagande frågorna... men när jag tog i tu emd dem förstod jag att jag inte alls behöver ha dåligt samvete jag har funnit mitt sätt att tro och är helt tillfreds med det, jag är frotfarande öppensinnad och vet därför inteom jag kan kalla mig muslim men jag tycker nog koranen i mina ögon är den bättre av de jag läst
Femme fatale
amar: hur kommer det sig att du kallar dig muslim när du - enligt det du skriver - inte riktigt verkar hålla med i en del (eller mycket?) av det som hör i hopp med islam? jag vill påpeka att detta är en fråga utan ont uppsåt och mitt syfte är inte att "ickemuslimförklara" dig på något sätt. det är alltså en uppriktig undran om hur du ser på saken angående att kategorisera sig själv när man inte riktigt följer och/eller tror på allt som ideologin kanske "kräver". jag lägger till en smiley för säkerhets skull: :0)
hahah hejhej! hehe jag bara väntade på något sånt här. jag kanse är otydlig men jag är konverterad muslim. Jag håller med mycket i Koranen! jag bara tolkar det annorlunda. egentligen vet jag inte hur det blev så att man i dagens samhälle måste tillhöra den största gruppen för att tillhöra den rätta alla människor tror naturligtvis att de det tror på är "smartast" eller "mest logiskt" efetrsom de utgår från sitt eget förnuft. jag har slutat jämföra mig med andra. just därför ser jag mig som muslimsk ändå även om jag inte är det på det sätt som anses ska vara. Vår syn på religion har mycket att göra emd de personer som förespråkade den. hade kristendomen verkat så kärleksflummig om Jesus vart en mer steril karaktär t.ex.? om de andra sidor betonants mer eller midnre? vem är mest muslimsk på rätt sätt? ja vad vet jag, är det sufister eller wahhabisten? det är ju en tolkningsfråga. men många lär sig tolka utifrån en organisation, ett visst samfund eller tillhöresle, ex. statlig koranskola, wahhabister, sufier, sunni, shia etc. jag vill inte vara den som pekar på rätt och riktigt men jag anser inte att en extrem minoritet måste vara extremt fel. vad vet vi egentligen och hur kan vi 100& veta?
Femme fatale
inte riktigt verkar hålla med i en del (eller mycket?) av det som hör i hopp med islam? Islam är min religion, om muslimer vill se mig som en av dem kan jag nog inte riktigt påverka och därför slösar jag inte min energi på att övertyga någon som ändå är övertygad. Ingen har första tjing på en uppfattning
Femme fatale
det är alltså en uppriktig undran om hur du ser på saken angående att kategorisera sig själv när man inte riktigt följer och/eller tror på allt som ideologin kanske "kräver". jag vet inte vännen. jag är konvertit men följer kanske inte det som kräver. det finns ju 5 grundpelare som måsten. men om man följer dem men t.ex. ändå är respektlös mot människor, slåss, dricker etc, är man fortfarande muslim för att man tillämpar de 5 pelarna? det tror jag. det finns ju alltid bra och dåliga muslimer, men som ädn å ÄR muslimer. jag har sagt trosbekännelsen och är därför enligt islam muslim.
Femme fatale
du får förstå att eftersom jag fortfarande är förvirrad och ung så har jag inga 100procentigt raka svar att ge. och religion är ju lite flummigt, det är inte lätt att kategorisera osv så det jag säger kan ju låta som ren rubbish för dig. jag är själv osäker på hur jag ska kategoriseras men tycker inte heller det är livsnödvändigt att behöva en etikett, de är inte det viktigaste även om man gärna vill ha ett namn på vad man är :) ens personlighet är ju så mycket mer än bara en mall och såväl ens tro tycker jag. man skräddarsyr ju omedvetet ändå sin religion eftersoma värderingar, moral, erfarenheter samt sätt att ta in information. därför är det helt naturligt att vi nom samma religion nkan ha olika uppfattningar. jag tar in nya sinnesuttryck hela tiden. kan bottna i att jag är ett bladnbarn, både i etnicitet och relgiiöst, detta har ju gjort mig både förvirrad men också fri till intryck. just nu läser jag lite om sufism och drusisk syn på islam. mest ur intressesyfte men sufismen har jag nog ändå en liten förkärlek till, de ser ocså trill den andliga kärnan mer än fasta rutiner. undrar du något mer så kan du alltid skicka gb eller medd. det kanske blir för mycket babbel i denna tråden om just detta spcifikt.
Femme fatale
haha. akta så du inte får skrivkramp bara. :) jag har suttit här en stund och snickrat på någon typ av svar. tyvärr kommer jag inte fram till något vettigt då jag faktiskt helt och fullt - förhoppningsvis - förstår var du kommer ifrån, så att säga. och därför finns det inte mycket att tillägga eller kommentera. jag har själv haft - och har fortfarande i viss mån - en del tankar liknande de du har gett uttryck för i denna tråd. tankar, idéer, frågor och - i grunden - faktumet att vi egentligen inte vet något om det, lite dåligt uttryckt, "transcendenta"; saker och ting utanför vår förnimmelseförmåga. men en tro är en tro. och vi tror på det vi tror på. eftersom du verkade gå emot mycket av, hur ska jag uttrycka det, "konventionella islam", var jag främst nyfiken på just varför du valde att kalla dig muslim. men du skrev ju sedan att du håller med i mycket av det som koranen föreskriver, så jag har nog fått mitt svar där. och just att du menar att du tolkar tron på ditt sätt. case closed, typ.
Amar F18 Var du troende ngt annat innan du konverterade??
Ep-Leptic. alltså såhär är det. min mamma är av sunnimuslimsk släkt. min pappa av shiamuslimsk. min mamma är dock ateist. min pappa var likosm jag en sökare, han var halvt konverterad till kristendom som ung, iaf nära in på, talade med judiska rabbiner osv. Idag är pappa en anhängare av en förislamisk religion som också är monoteistisk som heter Zoroastrism där Zarathustra är Gud. Min pappa gillar inte att kränga äver trosatser på sina barn så jag är inte helt hundra på om han anser sig Zoroastr eller om han bara är ett fan av religione om du förstår vad jag menar. Jag själv trodde på Gud ända sedan jag var liten, vid tolv årsålder började jag fundera kring vilken religion som var min. Min mormor och morfar var j ureligiösa och jag kommer från ett muslimskt land så det naturliga valet var ju egentligen muslim. Vid 14 årsålder slutade jag äta griskött och började fasta under ramadan samt konverterade genom att säga trosbekännelsen. Jag drack heller inte en droppe alkohol ända tills jag fyllde 18. (jag dricker fö knappt nu heller) Idag har jag dock fudnerat mer kring religion och har en annan syn på den än när jag var 14 då jag trodde "klassiskt"
Femme fatale
Det finns en gud, många vägar till himmelen!
För att vi blev fördömda av en härskare i universum att leva i plågor på jorden. -scientologi
Jag tror på att Jesus ord är sanningen. Varför? - Jo, för du kan inte neka till att han hade rätt hur radikalt det än låter, och det är lika tidlöst och lika sant fast att det gått 2000 år. Och vad religionen beträffar så.. skit i vad som står ;) Du ska inte behöva kunna läsa för att tro. Som Jesus sa så är det vad vi bär med oss som är det riktiga, alla vet vi innerst inne vad som är sant och rätt även om vi försöker vända på det för att vinna på det. Seen love - do love!
ozsvensk P0 Ja, jag va o knulla runt i australien o nu tror jag cirkeln börjar sluta sig
;)
Som Koranen säger, låt oss mötas och ta en titt på skriften och se vad som är från Allah och vad som inte är det. Om Koranen inte hade varit från Allah så skulle ni hitta många fel och motsägelser. Detta har jag gjort, och kommit fram till att Koranen inte kan vara från någon annan än Allah subhana wa ta'la. Koranen står i alla tider. När det var Poesins tid, så kunde Koranen's poesi omvända människor så vacker den är. Men samtidigt har Koranen gjort mycket för vetenskapen, då den säger till människorna att undersöka skapelsen. Jag vet inte om ni sover på Islam's historia när det kommer till Botanik, Kirurgi, och all annan form av Vetenskap, men Européerna har rent ut sagt stulit det rakt av utan att ge cred. I den moderna tiden, s.k vetenskapens tid.. så erbjuder Koranen över 1000 ayat(=tecken) som handlar om just vetenskap. T.o.m en nobelpristagare i anatomi konverterade till Islam pga ett par få verser, från att vara Ateist. Eftersom en bok med sådan vetenskap för 1400 år sedan inte kan vara från annat än Allah. Så utmaningen står här till alla icke-muslimer, al-Qur'an står felfri insha'allah.
"Humilty is the outcome of knowledge" Imamul Awliya 'Ali ibn Abi Talib(alaihis salaam)
ozsvensk P0 just precis
HV,den enda sanna.
AayFukYuuuu :@
säger bara 3 ord. Agnostiker, Agnostiker, Agnostiker!
"I like rhymes that be quick as we be takin' the bars, but I hate everybody that don't like electric guitars!"
Agnostiker
"I like rhymes that be quick as we be takin' the bars, but I hate everybody that don't like electric guitars!"
Gud kanske existerar, men om han nu skulle göra det - varför skulle där finnas så mycket hat i världen ?... världens mest överskattade fråga. Svaret är hur enkelt som helst. Gud har inte för avsikt att trolla med hela världen, hade han det hade det inte behövts regler eller en fri mänsklig vilja. Enligt alla de tre monoteistiska religionerna har människan jorden att förvanska och bruka. De gör sina egna val och religionen är vägledning till det harmoniska samhället. man är ju inte berövad sin fria vilja bara för att ödena är "förutbestämda" olika val leder till olika öden, det är därför också Gud i skrifterna uppmuntrar till förbättring och ånger, för att helt enkelt få en chans att göra rätt för sig. Dert står i skfiterna att om du är en god troende så väntar det sig gott för dig efter döden, det blir ju ens öde och den troendes motivation. Ja varför svälter barn? Det är inte brist på resurser direkt, utan det handlar om korrupta politiker och samhällig misär.
Femme fatale
nu säger jag inte att det är min åsikt att man ska sträva efter himmel etcetc jag vill bara ge ett enkelt svar på frågan hur kan det finnas ont i världen om det finns en god Gud? jorden är människans eget ansvar. och att mä'nniskor lever i misär är alla likgiltigas fel samt de som gör livet surt för dessa människor. Om man födelade rikedomar jämnt hade ingen behövt svälta, det handlar om orättvis fördelning mellan resurser, rättigheter och pengar
Femme fatale
Gud kanske existerar, men om han nu skulle göra det - varför skulle där finnas så mycket hat i världen ? Vadå han? Snackar vi en en kille eller om Gud? "Varför skulle där finnas så mycket hat i världen?" - Varför finns det dalar när det finns så många berg?
men framför allt, varför finns det mahogny?
Jag tror på Thomas Di Leva.
"There's an apple in the pussy mouth..."
Folk verkar välja en religion pga vad den säger om ondska :S Jag tror att när en muslim ber, när en kristen ber, när en jude buddist (kanske inte ber) och hindu ber kommer alla böner till samma gud. Go kristiänity
religion är fel. imo Ateism is teh shit.
Tror inte på någon gud, tror på en universeal balans som styr hur allt går. för att jämna ut balansen så den kan utvidgas jämnt och fint. astrologi, stjärntecken, allt sånt stämmer för väl för mig för att de sak vara slump