I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ska Alkohol Va Lagligt ?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-11-05 21:39

Ska Alkohol Va Lagligt ?

tycker du att Alkohol ska va lagligt eller olagligt?
eftersom saker som tillochmed bevisat vara mindre farliga är olagliga? och om man tänker på alla våldsbrott som begås "pga" alkoholen eller tillexempel alla sveriges alkolister?
aja säg va du tycker ^^ Puss hej!

Bana na ehhhh
bana na ehh bananaaaa...

2006-11-05 21:56
eyh om alkohol skulle va lagligt skuille det inte va lika kul /spänannde så småbarn skulle antagligen skita i att dricka sig stupfulla på samma sätt som ida ? eller? kanske tvärtom .. ingen aning ,,, MER ALKOHOL ÅT FOLKET :D
"A good dance is when you give a better impression of the music." <br><br>

2006-11-05 22:06
"eyh om alkohol skulle va lagligt "

Alkohol är lagligt.
Signatur får rum här

2006-11-05 22:22
Lagligt men receptbelagt :P. Återinför motboken!
"Om ison och fille är 2pac så är mange (schmidt) lite mer snoop." -verbose- P21

2006-11-05 22:23
Klart lagligt.. Legalisera Cannabis med!!
Hasta La Victoria Siempre!

2006-11-05 22:28
Lagligt med receptbelagt :P. Inför som medicin!
"Om ison och fille är 2pac så är mange (schmidt) lite mer snoop." -verbose- P21

2006-11-05 22:36
Man blir fett skruwad så de borde sätta sprutt på nån form av "lämplighetsvalidering" individuellt baserad på respektive homo sapiens portfolio. Skulle detta fungera? Jag är inte rätt man att göra den bedömningen. Vissa går emellertid säääkert i gång fint på horsemacka fast blir helt keff av tre fyra sofiero, jag har inte sett så mycket men sett en hel del på nyheterna! Det är direkt till regeringen man måste vända sig med sådana synpunkter för att få bollar att snurra, jo jag tror det.

2006-11-06 00:10
Gewan : du har avancerad svenska ?:P men jovisst;D

Stereotyp : Jo håller nog med där, men om alkohol ska va lagligt ska ju canabis också va de efter som akohol är rankad 5te farligaste drogen medans cannabis är rankad 11te eller nåt sånt eller hurrrrrr;D
Bana na ehhhh
bana na ehh bananaaaa...

2006-11-06 07:17
Klart som fan det ska vara lagligt.

Jag blir orolig hur lag och förbud börjar bli svenskarnas käraste filosofi.

Ae, People freedom and liberty!!

2006-11-06 07:29
man har ju försökt att göra alkohol olagligt förr, det har inte fungerat särskilt bra...vad förbudstiden i exempelvis USA ledde till vet nog dom flesta :)

2006-11-06 11:16
Allt borde legaliseras!

2006-11-06 11:48
Demento

Al Capone blev rik :D

Ne, men detta är väl ännu en "cannabis är braa *gnäll gnäll*, alkohol är dåååligt *peka finger peka finger*"-tråd.
Gäsp.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-11-06 15:21
jag förstår inte att man har ett system bolag över huve taget? skall de bara vara en butik som säljer de så skall de faan ha öppet 24/7 i sånt fall. skall ta mackten å göra mjölk olagligt man kan få papercuts av kartongen?

legalisera vapen, droger what ever folk skall få leva som folk vill.
" Ska vi ... vad är det ni brukar säga? spöa en höna? "

2006-11-06 15:43
PhatSniper

legalisera vapen, droger what ever folk skall få leva som folk vill.

Vad ledsen du kommer bli att du röstade för att legalisera allt när du kommer hem till en mördad familj - vaddå, det är ju lagligt, man ska få leva som man vill!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-11-06 16:06
Ja punkt slut
Släpp sargen och kom in i matchen nu för fan bollen är rund!

2006-11-06 16:36
Daviden: Haha, det där va det sämsta argumentet jag läst..om nån vill mörda ens familj tror jag dom skiter ganska hårt i om vapen å droger är olagliga..

Precis som alla som håller på droger, har inte träffat nån än som slutat knarka lr så för att det varit olagligt..samma gäller vapen..

Legalisera alla droger! Å släpp ut spriten, lr iaf vin å ölet, ut i matbutiken! Är så jävla trött på Anitra Steens glasbank...

2006-11-06 16:38
Med tanke på hur mycket skador som alkoholen ställer till med borde väl ingen egentligen kunna argumentera mot att byta ut det rakt av mot cannabis.

Tom de mest förbudsdrivna antiknarktanterna borde kunna erkänna att det aldrig skulle kunna orsaka lika mycket våld, belastning på sjukvården, våldtäkter, trafikolyckor etc som spriten gör.

2006-11-06 16:40
Lagligt, den som tycker något annat är dum i huvudet.

2006-11-06 19:07
Pimplarn P23
jamen då tycker du alltså att man lika gärna kan släppa alla vapen fria? sälja glocks på 7-11 kanske? om någon plötsligt blir förbannad och känner för att skjuta ihjäl ens familj blir det nog fan så mycket enklare om det inte finns restriktioner för att äga och köpa vapen...fan, är du verkligen 23?

2006-11-06 20:03
olagligt, då skulle jag kunna känna mej ÄNNU coolare när jag dricker ju! kom igen! vilka är med mej?
PAO!

2006-11-06 22:03
om det skulle bli olagligt idag och alla som drack slutade dricka skulle det ju bara visa på att folk tänker för mycket på lagarna, och antingen inte har några principer eller inte följer dem ("jag följer alltid lagen, oavsett om den är rätt eller fel" tycker jag inte är en princip, utan snudd på idioti).
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!

2006-11-06 22:59
the streets - irony of it all........

2006-11-06 23:18
Om det nu vore så enkelt som att ett förbud skulle se till att folk slutar dricka så skulle jag tycka om det. Men nu så kommer det ju inte hända, därför inget förbud. Bättre att försöka påverka folks attityder.

2006-11-07 00:16
Alkohol ska var lagligt för att:

Även om alkohol naturligtvis är en drog och LÅNGT ifrån ofarlig är ett förbud faktiskt ännu farligare. När alkohol är lagligt måste i alla fall legitimation visas i ett försäljningsled. Varje gång alkohol säljs får staten in moms och punktskatter som kan finansiera i alla fall en del av alkoholens baksida, plus att deras trovärdighet i informationskampanjer är trovärdigare. Vore alkohol olagligt skulle dessa pengar istället gå till organiserad brottslighet (som även pysslar med vapen- och människohandel), i alla fall till en stor del.

Dessutom skulle steget vara mindre till betydligt tyngre och farligare droger när någon redan tagit ett olagligt preparat några gånger och kanske tom har kontakterna som behövs!

(Denna tråd handlar om alkohol men notera i protokollet att detsamma är sant för cannabis.)
/nej förresten jag tycker tvärtom!!

2006-11-07 01:39
Legalisera PCP allt annat borde förbjudas! oså borde det va olagligt att inte ta sin morgondos med angeldust.
Dina onödiga handlingar gjorde mina handlingar onödiga. Det jag gjorde blev onödigt i onödan och det är inte mitt fel att det blev mitt fel till slut!

2006-11-07 02:25
nej illegalisera allt, personligt ansvar är av ondo!
cry me a river!
--> thcrew

2006-11-07 08:23
legalisera ALLT som endast rör individen och inte drabbar någon annan så får de som vill horsa ner sig och dö medans andra gör annat...

Kan vi ta och skippa behandling för t.ex. narkomaner då med?
Det kommer beröra mig om vi först skall legalisera alla droger som finns, sedan ska vi ta hand om skiten med skattepengar när de OD:at osv.
För att inte tala om hur mycket kriminaliteten skulle öka om det legaliserades - det kommer beröra många andra.
Eller varför inte stadsbilden - det är jag som kommer få se äckliga narkomaner dag ut och in.
...Och jag tänker inte ens gå in på vilka obotliga sjukdomar som kommer frodas i gamla kanyler - som vi till slut kommer hitta lika ofta som cigarett-fimpar.

som nån sa,legalisera vapen..skulle vara mkt mer folk som skulle kunna ta lagen i egna händer och därav skulle polisen få mindre o göra..och då skulle staten i slutändan spara pengar!

Eller ...så kommer det bli tusentals mål om huruvida personen gjorde rätt när han tog lagen i egna händer eller inte.

Trodde inte naiviteten var såhär utbredd på whoa.

2006-11-07 08:41
Vapen och droger är inte en adekvat jämförelse

Ett vapen i fel händer kan helt enkelt ha ihjäl alltför många alltför snabbt för att det ska vara lagligt (oreglerat). Precis som idag ska det naturligtvis gå att under vissa omständigheter ha vapen, så sluta raljera och kom med lite vettiga argument för en förbudspolitik tack!

Även alkohol är ofta en indirekt dödsorsak och de som exempelvis slår ihjäl någon i berusat tillstånd eller sätter sig bakom ratten och kör packad har alkoholproblem. Att slåss och köra full är förbjudet, men så länge någon bara har personliga problem med att hantera alkhol vinner vi ingenting på att stämpla den personen som kriminell och därigenom få denne att vända sig ifrån samhället ännu mer.

har inte denna fråga med politik att göra btw?

2006-11-07 08:54
Ett vapen i fel händer kan helt enkelt ha ihjäl alltför många alltför snabbt för att det ska vara lagligt (oreglerat).

Exakt vad är skillnaden på att ha ihjäl någon snabbt eller långsamt? - mer än ur ett tidsperspektiv, förstås.

2006-11-07 09:13
MrTomte

Jag tror bestämt att du är den förste på som någonsin skrivit det där på whoa.

2006-11-07 13:00
ideen om att våldta någon, slå sin flickvän, slå nån på käften osv kom knappast förpackad i spritflaskan...
Försök att kriminalisera alkolhol har gjort i sverige och andra länder förr t.ex under förbudstiden. Gick inte så bra kanske...

Ska man kriminalisera alkohol borde man fråga sig varför, för att det är farligt? Det är nästan samtliga berusningssubstanser.
Om några är förbjudna/lagliga ska man förbjuda/legalisera allt?

Det som gör mig mest negativt inställd till alkohol är att följden av alkoholskador är enorma, inte bara ekonomiskt utan även i mänskligt lidande, hos de beroende, familj eller närstående.

Jag är övertygad att så länge alkoholindustrin är så stor och omsätter de summor den gör kommer alternativa droger till alkohol inte vara lagliga.

Jag tycker ju att det känns viktigare att skydda medborgare mot utarmning av a-kassan, anställningsskydd, våldsbrott, diskrimineraing och och klass/könsskillnader än vad det känns viktigt att stopa medborgare från att trycka i sig saker som kanske inte alltid är nyttigt men som dom gör av egen fri vilja.

Oavsett anledningarna till att man super eller knarkar, så kommer folk fortsätta med det så länge folk mår dåligt. förmodligen även om folk mår ok också. Att vara natural high funkar inte så bra som man skulle önska tyvärr.

Känns redan som fighten är "förlorad" oavsett vad lagen säger..
..:: A dollar short and a day late. Story of my life ::...

2006-11-08 07:56
daviden P25: ett vansinnesdåd gör oerhört mycket mer skada med ett skjutvapen jämfört med utan. Att trycka på en avtryckare och avfyra ett skott kan vara ett alltför enkelt sätt att fatta ett oåterkalleligt beslut, som drabbar någon helt oskyldig. Därför denna restriktiva inställning till vapen, har även för mig att samband finns mellan antal vapen i samhället och det dödliga våldet..

Droger "drabbar" i första hand användaren och ingen annan, och inget brott utan brottsoffer är en princip jag tycker ska prägla vår straffrätt (oreglerade innehav av skjutvapen må vara ett undantag).

2006-11-08 08:15
Illegal

Tror du att droger flyger till Sverige av sig själv eller?
Plantage-ägare är trevliga kisar som inte gör en fluga för när? De betalar bra löner till de fackligt anställda som jobbar på dessa fält?

Sen när drogerna väl flygit av sig själv till Sverige och knarkare 1 börjar BRUKA (obs, man får inte säga missbruka  - droger är ju oftast bra enligt drogglorifierare!).
Omgivningen drabbas inte alls av detta, vi skattebetalare får inte alls betala hans vård när han bestämt sig för att det var en dum idé att börja knarka alt. OD:at.
Hans familj lider inte alls av att han är missbrukare heller har jag hört.
När pengarna är slut så går knarkaren bara till närmaste bankomat och tar ut nya ...eller vänta nu, rånar han någon? ...gör han inbro... NEEEE såklart inte, han tar ut sina pengar i bankomaten för att stilla sitt behov och våra affärsinnehavare samt medmänniskor är inte alls rädda för påtända knarkare.

Ja, jag är en smula sarkastisk.

Återigen, naiviteten på whoa är skrämmande.
"Legalize" my ass.

2006-11-08 08:43
daviden

Varför skulle kriminaliteten öka om droger blev legalt?
Är det inte så att droger leder till kriminalitet just för att det är iligalt?

2006-11-08 08:48
Sen fattar jag inte, storhuvet vill gripa alla som säljer droger men själva säljer dom vapen sopm dödar tusentals människor i krig.

2006-11-08 08:58
mantis

Har du ett drogberoende kan du inte sköta ett jobb, kan du inte sköta ett jobb har du ingen inkomst, har du ingen inkomst får du skaffa pengar till ditt beroende på annat håll - annat håll resulterar ofta i kriminalitet.
Det är liksom inga småsummor du måste skaka fram.

Trodde detta var common knowledge - tydligen hade jag fel.

2006-11-08 09:03
daviden

Det är därför inte en enda människa på jorden jobbar förutom i arabstaterna eftersom där är alkohol olagligt.

Man behöver inte vara beroende för att man använder droger.
Desutom kan mna sköta ett jobb även om man går på droger..

2006-11-08 09:08
mantis

Man behöver inte vara beroende för att man använder droger.
Desutom kan mna sköta ett jobb även om man går på droger..

Om du säger det så.
Jag hade dock aldrig anställt en pundare.

2006-11-08 09:11
daviden

Du kan lita på att det finns många, många pundare som jobbar.
Det behöver absolut inte stämma med skräckproppagandan du lärt dig i skolan.

Och som jag skrev i förra inlägget, om man resonerar som dig så skulle det innebära att ingen skulle kunna jobba i dethär landet eftersom alkohol är lagligt.

2006-11-08 09:16
mantis

INFORMATIONEN jag fick i skolan har jag inte haft så mycket till nytta av.
Dock har jag ju sett FD. vänner som gått ner sig i skiten och därifrån har jag skapat min uppfattning om det hela.

Drogtest före anställning borde vara obligatoriskt på alla arbetsplatser.
Hm, det borde ju varit en valfråga :)

2006-11-08 11:01
jag tycker att det är intressant att ingen har diskuterat möjligheten att inte använda droger överhuvudtaget... Men den möjligheten är väl alltför avlägsen i era små insöade världar, där festande equals supande, och ett liv utan droger vore såå tråkigt... Det finns inte ens i er förståndsvärld att ens kunna reflektera över, eller? Det finns andra sätt att fly verkligheten, jag lovar....
Straight Edge HipHop, of course we don't FlipFlop
Producent

2006-11-08 11:08

går inte att göra alkohål olagligt, hela jävla sverige styrs ju fan av alkohål, alla jävla kål-huven här skulle bli helt fukkade om dom inte fick supa till varje onsdag, fredag och lördag, ni behöver den, exakt som vilken drog som helst!

alkohål är en livsfarligt drog som får folk att betee sig helt skevt, visst det finns annat som gör dig totalt fucked men alkohål är oftast med i bilden när det knasar rijält, kolla bara i tidningen på en söndag liksom.

rätta mig om jag har fel...

HANZO THE BEATMAKER

2006-11-08 12:44
gustomatic

Här diskuterar vi frågan om man borde han en lag som förbjuder en viss drog. Inte om vi tycker att man borde eller inte borde konsumera alkohol.

2006-11-08 13:31

Jag tycker att cannabis borde vara lagligt. Enligt mig tillhör det samma klass som cigaretter, snus och alkohol. Alla andra droger ska bort! Som nån sa i denna tråd, staten tjänar på att vi konsumerar alkohol, detsamma gäller snus och cigaretter, vilket innebär att de säkerligen skulle tjäna på att legalisera cannabis också. Anledningen till legalisering av cannabis, enligt mig, är att det inte är lika farligt som alkohol, onödigt att torska på och att människan borde till viss del få friheten att göra som den själv vill. Å andra sidan tycker jag att alla som håller med mig om legaliseringen av cannabis får vara beredd på att betala (skatt) för de som behöver behandling. Ingenting kommer gratis här i livet...

Peace!
DJ

2006-11-08 16:56
Det står en hel del trams i den här tråden, så jag har inte orkat läsa allt. Jag tycker det är intressant att det alltid är massa andra droger som diskuteras när man börjar diskutera behovet eller ett förbud mot alkohol. För en drog måste ju ersättas med en annan? Bara för att en drog är sämre är då en annan drog bra? Här behövs nog lite eftertanke. Gustomatic är inne på rätt spår.

Angående huvudfrågan:

Jag tycker att vi ska föra en politik som innebär att så få människor som möjligt tar skada av en viss drog, då menar jag så väl direkt som indirekt och skador på samhället.

Jag tror inte att ett förbud mot alkohol är realistiskt genomförbart och jag tror inte det skulle fylla något syfte annat än att minska kontrollen över alkohol och därmed möjligheten att begränsa skadorna.

Den politik som har visat sig vara effektivast när det gäller att begränsa alkoholens skadeverkningar är en solidarisk alkoholpolitik. Tyvärr har Sverige valt att delvis luckra upp denna och det är en viktig anledning till varför vi idag ser antalet alkoholskador och antalet alkoholmissbrukare öka...

Men, som sagt. Ett förbud är varken genomförbart eller önskvärt i dagens samhälle.

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.
DJ

2006-11-08 16:57
DUMPY:

Seriöst. Kan inte du förklara på vilket sätt staten tjänar pengar på alkohol och cigaretter? Förklara för mig!

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.

2006-11-08 16:59
våt_ tvärom, polisen skulle få mer att göra iom alla brottsutredningar som skulle tillstå vilka säkerligen skulle vara fler än de som försvann pga vapeninnehav legaliserades =)
cry me a river!
--> thcrew

2006-11-08 17:00
daviden gällande tvångsbehandling av narkomaner ja.
antingen dömer man dem till vård i en rättegång eller så låter man bli att tvinga folk..
cry me a river!
--> thcrew

2006-11-08 17:00
daviden P25

"Tror du att droger flyger till Sverige av sig själv eller?
Plantage-ägare är trevliga kisar som inte gör en fluga för när? De betalar bra löner till de fackligt anställda som jobbar på dessa fält?"

Precis, en legalisering skulle ta marknadsandelar från de som tjänar de stora pengarna på drogkonsumtion idag och istället generera skattepengar. Det kommer du inte ifrån hur illa du än tycker om droger.

"Omgivningen drabbas inte alls av detta, vi skattebetalare får inte alls betala hans vård när han bestämt sig för att det var en dum idé att börja knarka alt. OD:at.
Hans familj lider inte alls av att han är missbrukare heller har jag hört."

Detta är problem som finns idag, i ett land med oerhört restriktiv drogpolitik. Förbudet av den relativt (men absolut INTE helt) ofarliga drogen Cannabis gör att steget till tyngre droger i praktiken inte blir lika stort att ta. Jag vill för övrigt bekämpa missbruket precis lika mycket som du, men förbudspolitik är helt fel väg att gå.  Självklart så ska samhället informera om alla de risker som finns med Cannabis, precis som vi gör med alkohol idag.

Dem som rånar och ställer till med sånt elände tar oftast (nästan jämt) dyrare, farligare och mer beroendeframkallande droger än Cannabis, blandmissbruk är huvudregeln. På vilket sätt missgynnas samhället av att "inköpsporten" elimineras? Av att man köper sin joint där man köper sitt rödvin? Och därmed skjuter in moms och punktskatt i statskassan istället för att ge pengarna till någon som ALDRIG kollar leg och som återinvesterar pengarna i kriminalitet.

Jag tycker det är du som är naiv, svensk narkotikapolitik är en katastrof, både för enskilda och samhället.

2006-11-08 17:01
förövrigt är det billigare att ta hand om en person som tatt en överdos än en som sitter på hem..

tvångsvård kostar cirkus 3500kr / dygn och då tillkommer all övrig kostnad som rör ärendet indirekt..
cry me a river!
--> thcrew

2006-11-08 18:37
"Seriöst. Kan inte du förklara på vilket sätt staten tjänar pengar på alkohol och cigaretter? Förklara för mig!"

NickeMannen
Seriöst, driver du med mig?

Först och främst: Alla vet hur till exempel cigaretter påverkar människans hälsa. Cancerframkallande osv... Enda skälet till att cigaretter fortfarande inte är illegalt är den enorma ekonomiska kraften som ligger bakom plus att man skulle göra stora, stora delar av Sveriges befolkning till kriminella. Staten tjänar pengar på företag som till exempel Swedish Match. Och dessutom, har du aldrig hört talats om tobaksskatt? Måste jag fortsätta på huruvida staten tjänar eller inte tjänar pengar på cigaretter, snus och alkohol?