I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Övervakningssystemet!

Övrigt - Vardagsfilosofi

Producent

2006-12-12 15:29

Övervakningssystemet!

Förr så fanns där inte massor av kameror som övervakade oss.
Förr fanns inte heller mobiltelefoni och allt sånt som nu är livsviktigt för oss..

det vet väl alla..
under den senaste tiden har jag och en klasskamrat diskuterat en hel del om tro och även vad samhället gör med oss, något som vi inte använt förvandlas plötsligt till det viktigaste någonsin som vi inte "kan" leva utan..

mobiltelefonen har ju gått ifrån stor å klumpig till liten och praktisk och förminskas hela tiden och nya funktioner kommer..
vi har diskuterat vad som kommer härnäst, ett chip är vad han tror, inte helt omöjligt.. men detta chip skall även kunna funka som så att det syns var man är, "dom" ser oss, "dom" vet var vi befinner oss exakt..

och övervakningen här i gbg iallafall är ju rätt så stor, det finns kameror i vagnar, bussar, i femman, överallt..
skall nästa steg bli att vi ska ha kameror i lägenheterna?
okej, vi kanske inte vill det, men tänk om det plötsligt blir hemskt nödvändigt för alla hyresvärdar att ha det för att kunna se vad vi gör och på så sätt ha kontroll över vad vi gör..
men detta är ju inget som händer över en natt, att t.ex, program som big brother visas på tv och andra dokusåpor där man är övervakad största delen av sin vardag, även privatare stunder finns där för att få oss vana vid tanken av denna övervakning..

själv så har jag mest lyssnat och fascinerats av hans många tankar, vi diskuterar saker som livet, samband mellan större saker och människan själv och kroppen osv så det är kanske lite rörigt, jag är ganska dålig på att formulera bra såhär ihopslängt..

MEN, det vore roligt att diskutera och höra vad andra tänker om vad som händer, och framförallt vad är det som händer egentligen?

Nine.D
Multifaceted Creativity
http://www.INFININETY.se

2006-12-12 16:04
För tidigt att dra en parallell med det som finns nu och med ett totalitärt övervakningssamhälle. De flesta kameror som finns är till för att förebygga brott eller underlätta brottsutredningar. Integriteten värnas fortfarande. Men ökar brotten, då ökar övervakningen. Det går hand i hand.
Yeah!
Producent

2006-12-12 16:07
mja, alltså, det är det jag menar, dom ska ha mer övervakning..
för att människan själv är ett hot mot utvecklingen.
"dom" vill ha total kontroll, och förbereder det sakta men säkert..

jag tror inte att det till 100% handlar om att förebygga brott, även för att få oss att vänja oss endel... for the future.......

Nine.D
Multifaceted Creativity

2006-12-12 16:10
Jovisst kan man tro att allt är en konspiration. Men vad ska du göra åt det anyway? Det där är för djupt att analysera nykter ändå.
Yeah!
Producent

2006-12-12 16:13
sant, därför har det mest inte diskuterats helt nyktert.. hehe
nä alltså jag tycker det är intressant att diskutera, olika idéer och funderingar om det :)
Nine.D
Multifaceted Creativity

2006-12-12 16:36
polisstaten närmar sig, babylons fallande murar likaså....
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2006-12-12 16:44
Komplex: Men ökar brotten? Och ökar de i så fall i så pass stor omfattning att alla nya metoder osv som kommer till är motiverade?
En väldans många studier visar på att så inte är fallet.
Är så trött på skiten nu så ni får själva leta i källorna: Litteraturen till kriminologi på stockholms universitet.
"Om ison och fille är 2pac så är mange (schmidt) lite mer snoop." -verbose- P21
Producent

2006-12-12 16:48
ja många hävdar att brotten inte alls ökar, och för att tv säger det, att tidningar säger det, är det sant för det?
kolla usa, deras media får folk att frukta sina egna familjer bara dom säger att det är nödvändigt att frukta sin egen familj, om dom säger det via media så måste det ju vara sant ... ysch!
Nine.D
Multifaceted Creativity

2006-12-12 17:11
Det som kommer hända, är ungefär så mycket som vi tillåter det att hända. Ingen kommer att placera en kamera i mitt hem.
Att man placerar kameror på offentliga platser kan vara vettigt ur några olika synpunkter. Men inte på alla ställen alltid. Och när man får sätta upp kameror avgörs av länsstyrelsen. Som knappast tillåter att vilka kameror som helst sätts upp.

Men det finns knappast något entydligt svar man kan säga om vad som kommer hända. Eller, man kan väl säga som jag skrev i början. Det som kommer ske är så mycket som vi tillåter det att ske.

Att prata om övervakningssamhälle, och bigbroter samhälle är bara skitsnack i grund och botten. Paranoia.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2006-12-12 17:13
det vi tillåter.. alltså, utvecklingen gör ju så att det blir en självklarhet att det ska finnas med i vardagen.. så ja,

och jag vet inte om det bara är paranoia..
it makes sense to me..
Nine.D
Multifaceted Creativity

2006-12-12 17:28
Ja självklart gör utvecklingen det så att vi vänjer oss vid dessa medel. Men kanske är det ett tecken på att det vi är så rädda för faktiskt inte är något vi bör vara rädda för?
Det betyder dock inte att man blir mindre misstänksam mot mer inskränkningar i privatlivet.
Dvs jag har svårt att se att man vänjer sig så mycket så man tillåter vad som helst.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-12 23:39
dom har tillåmed kameror på röda rummet now days!!!

då har de har gått för långt.

STOREBROR SER DEJ!!

2006-12-13 11:31
Då flyttar man från sverige
Producent

2006-12-14 09:51
sirboss: whuuaattt...! haha..
Nine.D
Multifaceted Creativity

2006-12-14 11:11

Det som händer är att människorna ger upp mer och mer av sin frihet pga rädsla. Tills vi inte har någon frihet kvar, se bara på USA.

Ett bra exempel är: Alla jävla överdriva säkerhetskontroller på flygplatserna, ja ni vet vad jag försöker komma till.

Hur ska vi få stopp på det innan det är för sent ? Innan vi har gett upp all våran frihet.

Dont drink and drive, take LSD and teleport!

2006-12-14 14:04
ja vet inte vad man ska göra?

känns jävligt sjukt att folk vet vad man gör hela tiden och man är helt omedveten om de.

2006-12-14 19:01
vem är det som ska bevaka de som bevakar då?.. de som bevakar kan ju också utveckla ett hot, och då måste ju nån bevaka dessa personerna osv osv
tillslut så blir det ju att alla bara kommer sitta och titta på skärmar omgiven av en massa kameror och mikrofoner.. funkar inte så :P
va?

2006-12-14 19:36
Gurra

Tja, jag har inte orkat söka. Men hela grejen med bevakning är att den ska förebygga brott. Visar även studierna varför inte brotten ökar? De brottsförebyggande resurserna kan spela in väldigt mycket i den statistiken.
Yeah!

2006-12-20 02:38
"Men ökar brotten, då ökar övervakningen. Det går hand i hand."

Bullshit.
Not a follower, so Twitter has never been an option.

2007-01-02 12:41

Men jag förstår inte varför alla vill tro att det var så lugnt och fridfullt för en väldans massa år sedan när dessa övervakningsystem inte fanns. Skedde väl en massa hemskheter även på 1980talet och början på 1990talet. Jag förstår inte varför alla vill tro att Sverige har gått från ett lugnt och fridfullt samhälle till ett hög- brottsligt samhälle på endast några år.

Det för mej är rent bullshit.

För det tycks ju vara huvudargumenten till dessa kameror.
ååh det är så farligt nu i Sverige och så grov brottslighet
det är inte som det var innan.

För mej är det skitsnack så dramatisk brottsutveckling har Sverige inte haft som media vill framstå det som.