I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Om rymden är oändlig

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2007-01-15 00:13

Om rymden är oändlig

...så finns det just nu, någonstans i rymden, en person, som liksom jag, skriver en tråd på whoa.
Det finns även en person, som är jag, som skriver en exakt likadan tråd, fast kanske skriver rubriken med enbart versaler, även någon som skriver ordet "är" med stort R.
osv. osv. i alla de x antal (som vi inte ens kan räkna till) kombinationer som går att föreställa sig.


Det är en ganska stor tankegång att ta in, men helt realistisk om man nu skall tro på att rymden är oändlig.
Jag försökte resonera med mig själv om att "men det finns bara en jord som det bor någon på" - men det funkar inte, för är rymden oändlig, då finns det _allt_ som man kan tänka sig, och utöver allt man kan tänka sig med.

Händer ibland att jag filosoferar med mig själv om ett universum som inte är oändligt, det slutar med att jag föreställer mig ett "slut" - men vad finns utanför "väggen" eller vad det nu är som finns i slutet, om det nu skulle vara så att universum inte var oändligt.


Låter säkert ganska förvirrande det här, men ni förstår nog lite vart jag vill komma.
Brainstorma lite med mig, hur ser ni på oändligheten?
Är människans hjärna för simpel för att kunna förstå en oändlighet?




8



Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.