Vad är bruk och vad är missbruk?
Vart drar man skillnaden. Pratar då främst narkottika och inte alkohol cigg koffain med mera.. Alla har sina dåliga dagar, vissa biter ihop och löser det och andra tar /röker något för att komma bort från stressen eller problemen.. Idag när jag förlorade jobbet så va jag på väg att dra och knarka upp mina sista pengar, men tog de sista förnuftet till fånga och köpte mig cola o ett paket cigg och började fundera runt detta.. När är det ett missbruk? När man ska ha det varje dag? När man behöver det för att klara dagen? Så vart är gränsen mellan ett missbruk o ett bruk? Vad är ett normalt "BRUK" ? Lite dumma natt tankar och eventuella felstavningar o särskrivningar får ni acceptera för klockan e fan 06.37 och jag har levt på cola o cigg hela natten.. Peace on the streets Peter-pan-komplex
Det är inte lätt att vara tung när man ingenting väger
Missbruk för mig är nog när ett beroende skapas. När du pratar om narkotika, vilka droger menar du då? Tråkigt med jobbet man =/ Peace out.
http://Soldjah.blogg.se/
missbruk är kanske när man inte längre förmår att säga nej?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
när man inte kan göra samma saker som man alltid gjort/gått igenom, utan att vara påverkad.
För mig är bruka att följande, brukar du till exempel Thc Amfetamin lr ja vilken drog som helst och du kan sköta ditt jobb passa dina tider, ta hand om sin hygien och att man inte gör några kriminella handlingar för att få tag på penagr till shitet, titta bara i USA där dom flesta röker brajj för medcinskt syfte, dom sköter sin vardag fullkommligt, sinda jobb etc, dom röker endå typ hela tiden, dock är dom inte slöa i huvet som vissa här hemma i sverige är, så det kalla jag att bruka, Att missbruka för mig är, när man kan sitta i sin ensamhet och klarar inte av verkligen heten och måste verkligen ha nått spelar liksom ingen roll om det är muskot nöt eller ful tjack, när man vänder ryggen åt sina vänner och familj, när man skippar skolan hoppar jobber och sluter sig fullkommligt i sig själv, gör kriminella handlingar för att fixa cash och så vidare, jag har själv missbrukat, så på detta viset ser jag på det PEACE
//Crooked//
Ja, enligt tidningarna som matar de flesta människors vardag är man tydligen en missbrukare om man ertappas med 1,5 gram hasch på sig... I Sverige existerar inte bruk av narkotika, i deras ögon är allt missbruk. I mina ögon är ett missbruk när något tar över ens egen vilja, när man inte längre har kontroll över sin drog... När drogen styr din agenda!
Lägg av, är det sant?
När drogen styr din agenda! En mer klockren definition får man leta efter...
Two roads diverged. I took the one less traveled by and that has made all the difference. /Robert Frost
I sveriges rättssystems ögon kan ett missbruk inebära att du provat drogen en gång, tyvärr.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Eru-dum-eller Japp, och har du prövat en gång så måste du på behandling enligt staten...
Lägg av, är det sant?
När drogerna får dej att göra saker du egentligen inte vill. När drogerna bestämmer över dej, och inte du över dom. Då ser jag det som ett missbruk. När du, mer eller mindre, förlorar kontrollen och inte längre kan säga nej, fastän du egentligen vill/bör, och det blir negativa konsekvenser av användandet. Ungefär som en drös andra sagt högre upp i tråden.
Jag antar att det är cannabis du pratar om. Det kan ju ses väldigt individuellt. Jag ser det som så att om man känner av att bruket ifråga påverkar dig negativt så bör man verkligen se över sina vanor. Oftast är ju fallet som sådant om bruket sker dagligen och om någon form av beroende märks av. Vissa människor klarar dock av att leva med ett missbruk vad det gäller cannabis utan att påverkas påtagligt negativt. Precis som med t.ex. tobak. Men för att undvika att påverkas negativt eller känna att man bygger ett beroende kan man ju se till att hålla bruket måttligt. Man får se till att bruket inte blir till en daglig vana. Missbruk vad det gäller t.ex. alkohol eller andra tyngre droger som amfetamin och kokain är ju mer påtagligt och påverkar missbrukaren i en helt annan utsträckning.
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"
håller med Nosferatu det känns som det är väldigt individuellt, jag själv rökte dagligen och det gick hur bra som helst. sen pallade jag inte mer å la ner helt enkelt. medans andra (släktingar till mig tillåme) råkade ut för haschpsykos efter inte särskilt mycket bruk alls :S som sagt det är alldelles för individuellt för att kunna klassifieras enkelt
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Psykos är ju inte heller något som en psykiskt frisk människa råkar ut för. Man brukar väl prata om just psykotiska människor som har anlag för att utveckla en tidigare latent psykos. Oavsett om vad det gäller för droger osv.. Därför tycker jag begre Men att påverkas negativt av bruket är ju något alla kan råka ut för. Paranoia, depresion, tankspriddhet, psykiskt beroende osv. Men som sagt är det ju helt individuellt. Jag har vänner som röker dagligen utan att påverkas negativt samtidigt som jag känner folk som verkligen mår dåligt så fort de röker.
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"
ojDärför tycker jag begre ppet haschpsykos är lite missvisande då det egetligen inte har något med just hasch att göra. Skulle det stå där uppe..
jag tycker att samhället är lite överdrivet när det gäller droginfomation. Jag kommer ihåg när vi läste om droger i skolan första gången, då var man inte gammal kanske 11 bast. Det stod i princip överallt att om man tog droger en gång så var man var fast i ett missbruk och ens liv var över typ. Visst, droger är jävligt skadligt men om man provar en gång så är det inte farligt (om man inte råkar ta en överdos). Kan ju iof va så att denna infomation ges ut för att folk inte ska prova. MEN alla människor är inte svaga och fastnar i ett missbruk bara för att dom proavr en gång. Jag har rökt weed sen jag var 16 bast och har kanske rökt några gånger per år bara. Jag skulle aldrig anse att jag hade ett missbruk. Jag kan röka en joppe och vara jätteglad men för det känner jag inte att jag behöver mer. Jag skulle klara mig lika bra utan weed men jag ser det som en rolig grej att förgylla vardgaen med. Men skulle jag berätta det för typ pappa eller syrran så slulle dom bli skogstokiga. Men dom tycker det är okej att jag dricker.....! Värre är det då med alkohol tycker jag. Varannan människa är ju fan alkis. Tror jag oxå börjar bli det. Jag dricker på tok för mkt. Men mitt liv ser ut så. Alla jag känner dricker lika mkt. Antar att jag bara har alkispolare.
Nä vad roligt, verkligen jättekul!!
Skulle tro att majoriteten av vi svenskar mer eller mindra missbrukar alkohol. Alkoholkultur innebär ju nu för tiden att supa sig dyngrak fredag, lördag alternativt onsdag eller någon annan lilllördag också. Att dricka sig full 2-3 och ibland 4 ggr i veckan är ju ganska vanligt. Jag skulle inte se det som em sund relation till alkohol eller ett måttligt bruk.
Tycker man missbrukar när man sitter i ensamheten o knarkar själv. Eller för den delen då man måste ta droger då man ska träffa sina kompisar. Så kom ihåg, det är en hårfin gräns mellan livsnjutare o missbrukare.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
Nosferatu P26, jo men begreppet är ju myntat därför att just haschet råkade vara den utlösande faktorn och inte tex amfetamin. droginducerade psykoser öht är ju speciella, speciellt med tanke på att dom ofta går över efter en tid och inte blir bestående. min väns farsa tex fick en psykos när han skulle gå ut ur kyrkan dagen han gifte sig, han har fortfarande inte kommit ur den än idag. han äter mediciner dagligen och lär väll göra det resten av livet :S men idag är väll hans sjukdom klassad dom schizofreni. det är väll egentligen det som är skillnaden, permanent eller tillfällig psykos. men man benämner väll dom olika "typerna" av psykoser olika för att dom ter sig olika. psykos är ett ganska brett begrepp som innefattar en hel massa olika symptom även om en psykos i grund och botten är samma sak.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Bruk: När användandet ger mer än det tar. Missbruk: När användandet tar mer än det ger. ex: datorbruk: Använda datorn som verktyg och underhållning datormissbruk: sitta klockan tjugo i ett och skriva ett inlägg om datormissbruk....
Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!
när du inte kan vara utan drogen kallar jag för missbruk.
jag har åkt dit för ringa narkotikabrott och jag är verkligen ingen missbrukare. (hade inte ens rökt när de plockade mig) Att åka dit för bruk och att vara missbrukare är ju faktiskt två helt skillda saker.
okok för mig var det frivilligt. Fick papper från soc osv. Men det var helt frivilligt, vilket man kan förstå. Skulle inte funka att slänga in alla rökare de plockar på rehabprogram för missbrukare.. :)
För mig var det inte heller några bedömningar eller kontroller. Det var bara papper hem i brevlådan som till slut ledde till en inbetalningsblankett på några tusen. Kostade med största säkerhet samhället mer än det smakade för länsman.
Missbruket är när bruket blir ett problem i din vardag.
Missbruk är när ditt bruk direkt eller indirekt går ut över andra personer i din omgivning (oavsett om det är familj, arbetskamrater eller random guy on the street).
bruk e när man gör det en gång, missbruk är när man gör det flera gånger
www.enrichopic.spreadshirt.se YOU wont be disapointed.
Bruk = När man tar lite droger då och då. Missbruk = När man inte har kontroll på sitt bruk. Har abstinens, förlorar nära och kära, lånar pengar, första tanken är droger när man vaknar. Sen tycker jag att alkohol borde vara med för alkoholen är den enda abstinensen man kan dö av
Du glömde Barbiturater eller vad det heter. Där MÅSTE du trappa ner efter långvarigt bruk för att inte riskera så allvariga saker som död av abstinensen.
Dödslistan F58 mkt riktigt.
missbruk för mig innebär att man inte kan lägga av med egen viljekraft.. man kan lätt bruka en drog dagligen, utan att vara missbrukare.. så länge man klarar av allt det vanliga och inte går i taket så fort man inte har råd.. det värsta som finns är folk som inte vet skillnaden och stämplar andra som missbrukare, trots att de bara är brukare..
kärleken till pengarna är roten till problemen.
Nosferatu ^^ du kan juh inte länka wikipedia, in dit kan vi juh vilken knas som helst gå in och förklara :D
//Crooked//
vadådå? har du läst förklaringen? Vad är det som inte stämmer? Wiki är inte skit enbart för att det är ett "öppet" lexikon. Sakfel mm silas ju bort med tiden. Om nu någon skulle uppge inkorrekt fakta är det ju med största sannolikhet någon annan som rättar infon. Förstår inte varför alla hatar wiki..
Missb ruk är när du för första gången röker marijana, då är du förevigt en narkoman som sakta men säkert kommer bli mer och mer beroende och gå till mer och mer tyngre droger tills du tar en överdos eller hoppar ut genom fönstret när du är för påtänd.
haha!
Problemet med en del tolkningar av missbruk här är att dom inte funkar globalt. Termen missbruk skall även funka i olika kontexter, t.ex. maktmissbruk und so weiter och är inte reserverat för just substansmissbruk.
missbruk o beroende är helt olika saker !! Om du missbrukar något så använder du det fel helt enkelt. Asså enkelt förklarat,; receptbelagda tabletter ska bara brukas av ägaren, om en person ist köper dessa o flöddrar på dom så missbrukar han tabletterna.Eller om tex ägaren använder en högre dos är utgivet för att bli hög. Ett beroende är exakt de som många har beskrivit; med abstinens, de tar över ditt liv osv.Ett beroende betyder att du inte kan sluta.Tex alkoholister som är riktiga beroende, kan dö av att sluta. Deras kropp kan efter mycket svåra smärtor lägga av om de helt plötsligt slutar dricka. Dessa förklaringarna har ja fått av en socionom, när vi hade just den här diskussionen.
dagen då ja dör spela min skiva, o säg maria levde för o skriva
Förövrigt så är de ju bara ren svensk kultur som gör att de är mer accepterat att röka/snusa än o röka sig en fet när man är lessen.... men om nikotin skulle kommit in i sverige ida skulle de säkert klassas som värsta knarket.. ;D
dagen då ja dör spela min skiva, o säg maria levde för o skriva
Bruk = när du inte har ursäkter för att bli påverkad. Missbruk = när du använder ursäker för att bli påverkad.
"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change
dags att chilla lite då!
Att använda narkotika är alltid ett missbruk, eftersom du gör en förbjuden handling. Det du pratar om är beroende och det är inte samma sak som missbruk, även om beroende i allmänhet är en form av missbruk. //NickeMannen
I'm back! NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.
NickeMannen P21 Att använda narkotika är alltid ett missbruk, eftersom du gör en förbjuden handling. Du måste väl hålla med om att det är dumt!? Teoretiskt innebär det ju att om en person tar ett bloss cannabis klassas han/hon som missbrukare trots att drogen ifråga inte alls missbrukats. (förutom juridiskt då) Innebörden av att missbruka något försvinner ju helt. I praktiken går det ju dock att bruka droger precis som det går att bruka lagliga berusningsmedel.
Men om man ska se det så så är det väl lagen som missbrukas, inte nödvändigtvis drogen.
titta bara i USA där dom flesta röker brajj för medcinskt syfte haha
Rhetoric 1. the art of speaking or writing effectively 2. skill in the effective use of speech
d e skillnad på missbruk o beroeende framför allt. vi säger att du pundar som tidig tonåring, då kanske du gör det för att d känns lite häftigt och spännande för att du vet att d e fel o sv. Du struntar i skolan e uppe sent o trotsar lilla mamma o träffar fel killar osv. d ublir skickad på en p 12 o inser ditt sendsteg, du slutar punda o börjar sköta dej, fem år senare kan du dricka en öl hit o dit utan att d leder vidare.,...då har du ett missbruk! asså fel att bruka de mängder och de droger och så ofta men du kunde sluta. Beroeendet skulle varit om du sedan kom ut o fem år senare satt ännu djupare i skiten för du trodde att du i alla fall kunde dricka lite då o då men se där d gick inte för d ledde till nya "missbruk" alltså utökat med alkohol. du inser att du mår skit av d o måste sluta men oj d va svårt o d går faaan inte lika bra att punda lite hårdare så du inte känner nåt....o vakna på gatan när du e 30 lr nåt o nekar beroeende me stasen kvar runt armen o en sönder använd nål hängandes ur armvecket...d e beroeende i lite överdriven form kanske men ändå...
titta bara i USA där dom flesta röker brajj för medcinskt syfte jojo för fan :) årets quote!
You can't fool all the people all of the time. But if you fool the right ones, then the rest will fall behind.
Jag har för mig att WHO definerar missbruk som när ett bruk får negativa konsekvenser på sociala, fysiska, ekonomiska och psykologiska faktorer.
Däremot definerar vissa organisationer som arbetar inom missbruk termerna i tre kategorier, som
restinpieces var inne på. Bruk är då ett nyttjande som inte innebär negativa konsekvenser på sociala, fysiska, ekonomiska eller psykologiska faktorer och som kan brytas när som helst. Missbruk är när bruket börjar få dessa negativa konsekvenser men kan fortfarande brytas när som helst. I ett missbruk har man alltså, enligt denna definition,
alltid kontroll över drogen. Det sista skedet är alltså ett beroende, och det som skiljer sig här är att man inte kan bryta bruket/missbruket och därmed
har drogen kontroll över dig. Man kan alltid gå tillbaka till ett bruk från ett missbruk, men aldrig från ett beroende.
Ex. Jag skiter i jobbet, flickvän, familj och vänner och sitter hemma en vecka och super mig redlös, som följd får jag sparken förlorar kanske flickvännen och mår skit. I det läget hade jag varit i ett missbruk då det hade haft negativa konsekvenser på ekonomiska, sociala och psykologiska faktorer. Men i det här läget kan jag sluta missbruka och fortfarande supa mig full till helgen. Alltså var det inget beroende.
Eller som FASS definerar det:
Missbruk är när man gång efter gång ställer till det för sig genom att använda en drog.
Beroende är när man inte längre klarar av att styra intaget av en drog.
(
Fass )
NickeMannen Jag är osäker på hur lagen definerar missbruk (vet du det), det är ju definitivt ett lagbrott, men döms man verkligen för "missbruk av narkotika" och inte bara för "nyttjande av narkotika"? Jag får söka på detta senare. Men i medicinska termer så är bruk av olagliga substanser inte missbruk.
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.
NickeMannen Det var som jag trodde, i Narkotikastrafflagen (1968:64) står såhär om brukandet:
"1 § Den som olovligen innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika döms, om gärningen sker uppsåtligen, för narkotikabrott till fängelse i högst tre år." (Min understrykning/fetstil.)
Lagen skriver däremot om framställning såhär: "
framställer narkotika som är avsedd för missbruk"Dock var det inte framställningen som diskuterades här, trots att det är mysko att all framställning är för missbruk men lagen förutsätter inte att alla brukare är missbrukare, lite motsägelsefullt =)
Men i alla fall, inte enligt medicinen eller lagen är du missbrukare bara för att du nyttjat en olaglig substans.
Bra sammanställning JP. Jag brukar definiera det som att missbruk är när användande av en drog leder till upprepade negativa konsekvenser eller till en allvarlig negativ konsekvens ungefär. Dessutom ser jag som jag varit inne på beroende som en form av missbruk, eller beroende leder till negativa konsekvenser och är därmed också en form av missbruk. När det gäller lagen så använder den ju termen bruka för att det är olagligt att använda oavsett de direkta personliga konsekvenserna. Däremot menar jag fortfarande att det per automatik blir ett missbruk då man gör en olaglig handling och det ser jag som en negativ konsekvens. Visst, det blir lite förvirrande. Men om man tänker på det så förstår man både varför lagen är formulerad som den är och hur jag menar. :) //NickeMannen
I'm back! NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.
NickeMannen Jag förstår hur du menar, jag ser mer på det som WHO att man upprepade gånger ställer till det för sig. Röker jag på en kväll och åker dit för det så är det en negativ konsekvens för mig, men inte tillräckligt för att kategoriseras som ett missbruk. För att ta ett annat exempel, om jag super mig redlös en gång och hamnar i säng med någon random tjej och mitt förhållande därigenom brakar åt fanders så har det haft allvarliga negativa konsekvenser för mig, men eftersom det är en isolerad händelse vill jag inte kategorisera det hela som ett missbruk.
Det jag vänder mig emot i din definition är alltså:
"till en allvarlig negativ konsekvens ungefär." Då jag menar att upprepningen är av yttersta vikt för att kunna kalla det missbruk och inte bara en jävligt dum sak att göra. Jag kan spela bort 10.000:- på poker en kväll och inte vara spelmissbrukare för det trots att jag får sälja bilen för att kunna betala hyran. Därför är nyttjandet av en olaglig substans inte per automatik missbruk då även om lagbrottet är (eller kan bli) en allvarlig negativ konsekvens då det är en isolerad händelse, och om man så vill kanske lagbrottet aldrig blir en negativ konsekvens, om man inte bryr sig om lagen och aldrig åker fast.