särskrivningar och annan idioti.

Övrigt - Vardagsfilosofi

Kanske bara jag som är löjligt känslig när det kommer till språket men nu börjar det bara bli för mycket. Att människor säger "spendera" om tid, ex "jag spenderade flera timmar framför datorn" är galet då det på SVENSKA heter "jag tillbringade flera timmar framför datorn". "Spendera" kan man endast göra med pengar! Vill du spendera tid får du ta det på engelska, "spend some time".

En annan sak som börjar bli allt vanligare är särskrivningar. För ett par år sedan existerade de bara på lågstadiet, nu finns de överallt! Kanske mest oroväckande är att de nu verkar dyka upp allt oftare i det vardagliga livet, inte minst i massmedia. Borde man inte ens som journalist av något slag vara någorlunda språkligt kunnig?
Än en gång; vill du särskriva ord får du ta det på engelska, där man VÄLDIGT sällan skriver ihop ord.

Jag har ingenting emot utveckling av språket, men när förändringar sker pga okunnighet är det väl kanske dags att utbilda folket i språket som vi alla kommit överens om! Eller?

Finns det fler som stör sig på detta och/eller kanske har andra störande exempel?

Eller ni kanske inte ens håller med utan tycker att jag överreagerar.... ?

when Im first you dont go next
myspace.com/askinovic
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
Time is money =)
PS. Your cunt is in the sink
Jag irriterar mig på folk som inte fattar hur man byter stycke. Antingen så hoppar man ner två rader, eller så använder man sig av indrag.
PS. Your cunt is in the sink
Ahh, ja. Särskrivningar! Det stör jag mig på hela tiden. Hela tiden för att de finns överallt. Allt fler särskriver och som du säger även massmedia... vilket suger. Det ser sjukt okunnigt ut och man framstår ju som obildad.

Skit i engelskan, i svenska skriver man ihop orden. Och det gör man för att annars skulle det uppstå väldigt många missförstånd.
Är inte heller emot utveckling av språket, men låt det ske på rätt sätt!

visst fan kan man spendera tid!
Bmtf
Jag tycker illa om sättet som vissa människor böjer verbet skära.

Många böjer det skära, skärde skärt. Jag hatar det, mår illa när jag hör det.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
candide

Det heter väl "SKURADE" nu för tiden (som i "ja skurade ejenklien fur choka skivor ost") ? .D
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Klart att man får ta införandet av fler engelska ord i svenskan då det det kulturellt mest inpirerande språket för oss under de senaste 40 åren.

Något som dock få mitt blod att koka är nar man försöker försvenska sitt engelska låneord genom att byta ut bokstäver mot ej ex. mail bllir mejl, date blir dejt osv.

Jag tror också att det enbarat är Microsoft Word som ligger bakom det utbrädda särskrivandet då det idag fortafarande markerar ihopskrivna ord som fel.

Sen hatar jag folk som tror att dator heter data.
"i worship a god with an elephant head" /King Mob
Journalister har för övrigt alltid vart kissiga på att använda svenska. Brott sker tack vare saker, Dödstal betyder inte antal döda utan något helt annat, ordet Chock betryder överraskning...
Om det står rök fritt, borde man seriöst inte kunna försvara sig med att man trodde det betydde fritt fram? Om det inte är märkt med tillhörande symbol.

Skulle nog ta chansen faktiskt.

Det så skönt att överanvända ordet "dem". Det ser så fint ut. Det låter så fint. Kanske för att det rimmar på "lem" som är ett sexuellt laddat ord. 
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.
Takora: Fortfarande är det fel att säga att man spenderar tid, även om kanske större delen av folket inte förstår detta. Sedan är det knappast okunnighet som oftast ändrar språket, vart får du detta ifrån?

Joex
: Nej, man kan INTE spendera tid, fråga din svenskalärare... Tror du jag skulle göra en tråd om något jag inte var helt säker på?

Förövrigt; Om det stod Rök fritt på en skylt någonstans skulle jag inte tveka en sekund att slita fram en cigg och bolma satan, just bara för att jag är en sådan jävla besserwisser.

Folk som särskriver, böjer ord fel eller använder språket fel på andra sätt borde tänka efter då de framstår som totalt korkade. Vem fan tar en sådan människa seriöst?
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

Det kan ju inte vara svårt att INTE särskriva, ord delas i bl.a. engelskan, svenskan kör inte på samma bana. Ifall ett ord delas upp görs det med fördel med ett bindestreck - INTE med ett mellanrum.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Om större delen av folket... jahaja, så nazismen var rätt för att större delen av tyska folket stödde detta? Skumt argument ifrån din sida...

Hur menar du att "spendera" är ett bildligt uttryck? Kan knappast jämföra detta med dina andra exempel..
Jag har konstaterat att varje dag man läser nya rubriker till trådar här på whoa, så är det alltid något ord som är felstavat.

Som sagt, det är skrämmande att se dessa fel i språkkompetens kryper högre upp i åldrarna.

Men vad ska man göra? Det handlar förmodligen om omedvetenhet, och då är det ju svårt att få människor att förstå...
Lägg av, är det sant?
Askin:
"Nej, man kan INTE spendera tid, fråga din svenskalärare... Tror du jag skulle göra en tråd om något jag inte var helt säker på?"
->
korrekt språkbruk: svensklärare...
whoa.nu - siten där snillen spekulerar...
humankind: a big russian roulette, no bullets, instead h.i.v.
"behind every beautiful thing, there's been some kind of pain"
lo-pro: Jag tror att mycket har att göra med att kvaliten på skolorna har förändrats sedan början på nittiotalet. De kompetenta lärarna blir färre och ordningen i skolan är knappast densamma som förr.

KungenKrook: Haha, träffade jag dig i hjärtat med mitt språkpåpekande?
priyan: Förlåt... tänkte inte på det, pinsamt att skriva fel när jag är en sådan språkpolis själv...
Askin P20:

Sen är allt i vanlig ordning så fokuserat på pengar på det ena eller andra sättet. Nedskärningar i skolor, skolor som slutar med "AB" i namnet. Många föräldrar har inte tid att vara med sina barn pga karriär, arbete etc.

Lägg av, är det sant?
Men börja undervisa i svenska då!

Du tänker så grymt egoistiskt, vissa mäniskor har det kanske svårare än dig att uttrycka sig (som du skulle säga) korrekt!!

42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...
Manel: Absolut, därför vill jag påpeka detta! Jag tycker inte att folk som inte kan använda språket på ett korrekt sätt är sämre människor på något sätt. Men vad beror det på?

När allt fler högt uppsatta människor i samhället inte kan uttrycka sig ordentligt skriftligt blir jag oroad.

Jag har faktiskt länge funderat på att bli lärare.
bästa särskrivnigen: Glad packad räkmacka!
Nä vad roligt, verkligen jättekul!!
Hems2: Haha, eller skum tomte... rök fritt är även en personlig favorit.

En annan sak folk inte riktigt vet hur man ska skriva är exempelvis "grön- och rödfärgade soffor". Jag har sett de galnaste varianterna på detta, sist på spårvagnen när ett seriöst företag inte kunde skriva rätt på en reklamaffisch. Vart är vi påväg?

Dessutom är överanvändning av ordet "så" väldigt konstigt och bör högst existera i talspråk. Exempel; "När jag såg att banken var stängd struntade jag i att råna den". "Så" är helt onödigt i detta fall och ska plockas bort eftersom det inte tillför något till meningen.

Folk har spenderat sin tid på diverse ting i hundratals år. Det är nog dags för svensklärarna att ta detta språkbruk till sig. Nedanstående exempel är hämtade från akademins ordbok som också som betydelse 1.b.α) för ordet spendera har listat " BETYDELSE: med avs. på tid (jfr a slutet, slutet): offra l. sätta till."

om iag kommer så sent fram, så har iag ei mycken tid, at spendera på brefs skrifvande. PKALM (1748)

Horkarl! huru mången skiön afton-stund spenderar tu på tina Maitresser? SCHERPING Cober 1: 350 (1734)

Alla wäl inrättade Hushåld, som spendera en tima eller något mera om dagen, antingen at dricka Thé eller äta Fru kost. KLING Spect.  G 2 a (1735)

Jag tar det en gång till för tydlighetens skull, ur SAOB om ordet spendera.

BETYDELSE: med avs. på tid: offra l. sätta till.

• Alla wäl inrättade Hushåld, som spendera en tima eller något mera om dagen, antingen at dricka Thé eller äta Fru kost. KLING Spect. G 2 a 1735
Skumt, är du säker på att detta gäller även i dagens svenska? Jag fick då stenhårt lära mig i gymnasiet att man inte kunde spendera tid.
Du skulle inte kunna länka nånstans?
jag hatar folk som inte har överseende med folk som är dåliga på att skriva, fan låt folk vara som dom är, jävla gnäll. tro inte att ni är så jävla perfekta bara för att ni kan stava och skriva korrekt.
jävla sopor
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Det gäller, betydelsen är inte listad som föråldrad.
ska jag behöva svara på pushermans korkade inlägg?

Har påpekat detta förr men ganska många skriver stog istället för stod.
Full-on-turbo-blast-ultra-fist-goa-trance

ja det tkr jag askin.. spendera mer tid i denna tråden:) kan bli sjukt lång ! ! OH ! AH!

Bmtf
Kan man spendera tid i england så kan man det i sverige. Jag kan kasta bort tid som någon skrev med. Det där var det skummaste grejen att gnälla om ever

easyskanking: Så du vill jämföra engelskan med svenskan? Hmm... Ok, jag hade tydligen fel om "spendera" men särskrivningar ska man inte göra i svenskan men ska göras i engelskan.
Askin, vart fick du in att jag menade särskrivningar? Förr i tiden särskrev gemene man hela tiden, apropå bevara språket.

I dagens samhälle kör vi inte med särskrivningar, så är det bara. Förstår inte ens vad det är att argumentera om. Jag har aldrig påstått att jag vill bevara språket, läs det första jag skrev.
Jag kan inte sluta flina åt följande..

"Folk som särskriver, böjer ord fel eller använder språket fel på andra sätt borde tänka efter då de framstår som totalt korkade. Vem fan tar en sådan människa seriöst?"

Haha, jamen det är ju sant.

Du borde skaffa dig en hobby..
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"
Askin, Nej i dagens samhälle kör vi med bil. Man kan inte köra med sär     skrivningar.

Ganska många uttalar "chans"; changs.
Skåne!
Och egentligen "ejenkligen"

vilka underbart problemfria liv ni måste ha som orkar med att låta sådana här små skitsaker ta upp er tid...

grattis!!
Mabuhay!

Det handlar inte om att ha ett problemfritt liv eller inte, eller att ha för mycket tid på sina händer.

Det handlar om att ha verktyg till att kunna uttrycka det man vill säga, jag tycker det är synd att alla inte har möjligheten till att göra det.

Vare sig man vill eller inte, skapar man ett intryck genom det sätt man talar och skriver på. Vare sig man vill eller inte är människan en dömande varelse, så att kunna uttrycka sig väl i tal och skrift är absolut ingen nackdel.

Jag förstår att en del tycker det är en struntsak att bry sig om, men det är som att jämföra en toy inom graffiti med någon som totalt knäcker på att måla!

Att rita en streckgubbe eller göra ett Daliverk.

Att kunna uttrycka sig är en konst, och självklart kommer inte alla vara konstnärer.

Det som redan nämts är just faktumet att denna omedvetenhet om tal och skrift breder ut sig i samhället, och jag håller med om att det är ganska så synd.

Lägg av, är det sant?
Askin

Det heter ju för fan svensklärare! Ve och fasa, hur kunde du skriva FEL?!

En sak som jag irriterar mig på är alla som byter ut olika ord (Ex: "ja nu ska vi göra lite olika salsor" istället för "Nu ska vi göra lite olika såser") eller sådana ord som faktist ersats med ett engelskt ord, typ Cheescake, med hänbisning till att det redan finns Ostkaka.

Det är ju inte som att man kommer till USA och så säger dom "now, we are about to make a ostkaka".....

Twang System ah di future!
http://www.levebrod.com/
lo-pro: Tack! Kunde inte ha sagt det bättre själv!
lo-pro tog orden ur munnen på mig...

"Jag har ingenting emot utveckling av språket, men när förändringar sker pga okunnighet är det väl kanske dags att utbilda folket i språket som vi alla kommit överens om! Eller?"

-Alltså mannen...vad menar du med kommer överrens egentligen? Jag förstår inte riktigt. Okunnighet?

Jag är ingen expert men handlar det inte snarare om att språket är ett reultat av människans lathet. Konsonanter har försvunnit, ordföljder och verbböjningar har förändrats. Allt för att språket ska bli mer lätttillgängligt och lättbegripligt för fler människor. Talspråket har fått ett större inflytande på skriftspråket.

Jag håller med dig, särskrivningar är något man verkligen kan störa sig på men... Så länge man författaren får ut sitt budskap spelar det ju egentligen ingen roll..eller?

Meningen med språket är väl att man ska kunna ha ett meningsutbyte som båda parter förstår och inte att man ägnar all sin språkliga kunskap på att formulera meningar rätt?

Så länge det inte uppstår någon tvivelaktighet i det man, i det här fallet, skriver tycker jag att det är helt ok att vara lite innovativ och inkorrekt. Språket är ju egentligen ett resultat av språkligt nytänkande och övverenskommelser. Kan man skriva något svårtolkat på ett mer lättförståeligt sätt är väl det jättebra?

Själva poängen med ett språk är att vi ska kommunicera på så bra sätt som möjligt och så länge vi kan kan kommunicera fungerar ju uppenbarligen språket. Den dag då vi inte förstår varandra, då kan vi börja diskutera rätt och fel mer ingående.

som sagt...jag är inte på något sätt expert i ämnet men det är min uppfattning..rätta mig gärna..jag gled ifrån ämnet lite med men det får ni ha överseende med..YO!
http://www.myspace.com/noodlestyle
jag har faktiskt aldrig köpt att det heter svensklärare. För det första så heter ämnet inte svensk utan svenska, för det andra så är min mattelärare precis lika svensk som den jag har i svenska (eller det beror på hur man ser det min mattelärare var polsk om man ska se till ursprungsland. Men efter som han var svensk medborgare så borde han ju var precis lika svensk som min andra lärare).

Jag vet att jag enligt alla slags regler har fel, men jag köper det endå inte. Precis lika lite som att frukt är godis eller nedladning stöld. Eller för den delen att korv är tårta och skattefiffel mord.
Med uttal komer det här intressanta att svenskar inte kan prata engelska även fast vi tror det in i döden. Antagligen beror det på att vi förstår engelska.
Alla jag känner som inte har jobbat på att lära sig prata engelska (även jag) låter som förståndshandikappade strumapatienter när vi tar engelskan i vår munn. För det första tarla vi någon slags blanding av amerikansk och brittisk engelska, vilket gör att varken jänkarna eller britterna förstår vad vi pratar om.
För det andra så är vårt uttal så dåligt att det skulle vara Hollow Man om det var en film. ta tex. ordet cheet som vi envisas med att uttala som sheet, det är typ som att utatla banan i slutet av ordet tunnelbanan som frukten banan.
Haha, Jochman, du är min idol för kvällen..

mr noodle: Jag vet inte riktigt, men jag tycker att du kanske tappade tråden lite... håller dock med dig på många punkter.