Har en fråga till whoas troende muslimer
Okej, som jag förstått är ni av den uppfattningen att Jesus ska återvända en dag och slakta antikrist och förkunna/befästa Islams lära? I och med de olika synsätten kring detta från shia och sunni så undrar jag över vad som koranen säger exakt och vad som sagts i hadither. Det är lite svårt att få en enhetlig bild av vad, hur och när Jesus återvänder inom Islam och exakt vad hans roll är. Dvs, vad är vad, utveckla gärna hur det ligger till så detaljerat som möjligt (men bara om ni som svarar verkligen är insatta i det här) så är jag tacksam, :) Sen funderar jag också på vad ni tror antikrist kommer att vara, dvs vilken manifestation vi talar om här, en diktator, en demon, en religiös ledare? //Pz
Det jag förstått från shiahåll är att de väntar på den tolfte imamen (Mahdi) och tillsammans med Jesus förändrar han världen och förkunnar/befäster Islam. Sen kämpar de tillsammans ned antikrist (Dajjal). Skulle gärna vilja lära mig mer om just vad som sagts var och vad som är hadither och inte samt lite jämförelser med sunnimuslimers syn på saken. Är inte religiös själv och detta är inte för någon uppsats eller liknande utan är snarast ett personligt intresse jag har bara. Man blir en visare man om man försöker förstå sin omvärld inom alla aspekter, :) //Pz
Salaam.. Jag vet inte personligen vad Shi'a säger i just detta men jag berätta lite från ett Sunni perspektiv. Jesus, eller 'Isa som vi kallar honom, skall återvända i slutet av tiden inshaallah. Han kommer att slakta grisen, som symboliskt för att han inte tillåtit dess konsumption. Han kommer även att bryta korset. Han kommer att komma ner i Damaskus, Syrien. Men innan 'Isa kommer så kommer al-Mahdi att komma och breda 'Isa's väg. Al-Mahdi kommer att strida i sju år. Masih Ad-Dajjal, dvs den Falska Messias är en människa. Han är blind på ena ögat, och hans hår är som ett fårs, och exakt vad det sistnämnda menas med är jag inte helt säker på. Ad-Dajjal kommer att påstå sig vara Gud. Det finns väldigt tydliga hadither på detta. Inshaallah så ska jag hämta lite hadither osv och skicka och posta om en stund. Shi'a däremot tror att Muhammad al-Mahdi redan lever, och har gjort det i över ettusen år. Dock tros det att Al-Mahdi inte är här med oss nu på det sättet, utan han gick i ockultion. Han kommer dock komma fram igen och så vitt jag vet är det mesta samma sen. Folket kommer vilja att 'Isa ska leda dom i bön, men 'Isa kommer att be Al-Mahdi leda bönen, och så kommer det att bli. Jag kommer tillbaka strax ska bara hämta lite böcker :)
"Humilty is the outcome of knowledge" Imamul Awliya 'Ali ibn Abi Talib(alaihis salaam)
Breakare
2007-04-13 10:20
fattar nada
HERB, bust a cap in yo ass
Manskainteanvändaspacesomlösen Ja, det är det - BLAND MÅNGA . Alla som anser att heder är värt mer än ett liv kan uppenbarligen tänka sig att mörda för det. Det är inte så knepigt att lista ut.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Tack så mkt för svar! Har läst svaren lite snabbt men ska läsa dem igen lite senare och kanske komma med lite frågor! //Pz
Okej, det mesta är ganska bra förklarat redan, jag funderar dock lite på Dajjals och Jesus fysiska attribut. Hur bokstavlig måste man vara i en tolkning? Det kan inte röra sig om metaforer eller bildligt menade beskrivningar? //Pz
Nej alltså Profeten(sawas) har sagt vem av sina Sahaba(kompanjoner) Jesus(as) liknar och även vem av sina Sahaba som Dajjal liknar. Det finns så mycket information som allt visar på att dom båda kommer att komma i fysisk form. Om jag inte minns helt fel så finns det även hadith som säger att Dajjal redan lever och är fastkedjad på en ö.
"Humilty is the outcome of knowledge" Imamul Awliya 'Ali ibn Abi Talib(alaihis salaam)
Okej, men i astral/spirituell form förkroppsligad i en människas kropp eller som dem själva? Dvs, vad jag förstod av det du skrev var att Jesus "descends" från himlen, dvs att han som fysisk person återvänder, precis som den han var 2000 år sedan. Jag syftar inte på en motsats á la reinkarnation dock i annat fall men typ att Jesus manifesteras i en kropp på jorden (dvs förkroppsligas) vid sin nedgång? Vill gärna ha en förtydling på detta, :) Samma princip gäller Dajjal, varför mitt andra inlägg i tråden (längst upp) såg ut som det gjorde, dvs det är inte möjligt att Dajjal kan manifesteras i en kropp med liknande attribut eller talande händelser, låt säga en tyrann som förslavar halva jordklotet och uppfyller många förutsagda attribut? Sorry om jag är luddig, hoppas du förstår ändå, hehe..
Okej, det mesta är ganska bra förklarat redan, jag funderar dock lite på Dajjals och Jesus fysiska attribut. Hur bokstavlig måste man vara i en tolkning? Det kan inte röra sig om metaforer eller bildligt menade beskrivningar? Jag känner till en metaforisk tolkning av Dajjal, dock kommenterar jag inte den eftersom jag inte vet hur pålitlig den är.
http://sidratul-muntaha.org/texter/txt-dajjal_och_vasterlandet.htm
karree: m. asad var en prominent lärd, bl.a. är koranens budskap baserad på dennes exegetik och kommentarer. möjligen hade han vissa mu'tazilitiska och sufistiska lutningar, vilket också manifesterar sig i textstycket du länkade. angående "pålitlighetsfaktorn" torde den vara lika "pålitlig" som all annan exeges och tolkning - den ende som vet om det rör sig om allegori eller ej är allah subhana wa t'ala. däremot är det fullt möjligt att tolkningstraditionen betecknar den eskatologiska aspekten av islam som bokstavlig, men detta vet möjligen någon annan bättre? det känns i alla fall som en rationell slutsats att så är fallet, angående tolkningstraditionen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Om vi går efter vad Ahlus Sunnah Ulama har accepterat som autentiska hadither så levde Dajjal redan på Profetens(sawas) tid. Han är fastkedjad i en grotta på en ö i öst. Om mitt minne inte sviker så är det en av väldigt många öar t.o.m, vilket fött tolkningen att han är i Indonesien. Tolkningar om Dajjal som Västerlandet etc finns men det går emot många autentiska hadither. Om Jesus(as) kommer att få en fysisk manifestation vid sin nergång eller om han har behållt sin fysik under all denna tid kan jag inte svara på. Allahu Alam
Snackar vi om Jesus som föddes år 0 lr en ny frälsare som Islam väntar på?
Vi talar om Jesus Kristus -Aleyhi Salatu Wasalaam- son till Jungfru Maria - SalawatAllahu Alayha-.
Vi talar om Jesus Kristus -Aleyhi Salatu Wasalaam- son till Jungfru Maria - SalawatAllahu Alayha-. En praktisk detalj bara; hur kan en jungfru ha en son? Är det självaste gud som har varit framme?
if this country is so goddamn free then I can burn your fucking flag where I damn well please
En praktisk detalj bara; hur kan en jungfru ha en son? Är det självaste gud som har varit framme? Att Jesus är Guds son är en kristen uppfattning. Dock tror vi att Gud kan skapa vad som helst. Han skapade ju Adam och Eva utan någon förälder alls. Människan har lyckats åstadkomma ett får utan en fader (Dolly), så skulle inte Gud kunna göra mycket mer?
Vi talar om Jesus Kristus -Aleyhi Salatu Wasalaam- son till Jungfru Maria - SalawatAllahu Alayha-. Hur ser islam på dessa 2 personer?En praktisk detalj bara; hur kan en jungfru ha en son? Är det självaste gud som har varit framme? I bibeln står det att ängeln gabriel kom och sa att maria skulle få en son, och gud skapade en i hennes mage :)
Cruiser89 I koranen står det att Jesus (Isa=arabiskt namn) är messias och att han kommer komma tillbaka. Jungfru Maria och Marias man snickaren Josef är även de speciella i Koranen.
"I bibeln står det att ängeln gabriel kom och sa att maria skulle få en son, och gud skapade en i hennes mage :)" ok, då är jag med.
if this country is so goddamn free then I can burn your fucking flag where I damn well please
Dock tror vi att Gud kan skapa vad som helst. Han skapade ju Adam och Eva utan någon förälder alls. nej det gjorde han fan inte sluta nu! Det är en puckad myt som är helt och hållet motbevisad. För övrigt har jag alldrig sett varken Isa_al-talib eller Al-hussaini skriva i en tråd som inte handlar om islam. wtf? är det era uppdrag i livet? att fungera som muslimska reklampelare på whoa?
zombastic fantastic
andas och lugna dig.
Hey skärpning nu! Jag bad Isa_al-Talib att svara i tråden och är tacksam för svaren. Övriga inlägg som syftar på hedersmord, islamisering osv blah blah. Lämna den skiten utanför tråden, det här är inte politik utan en teologisk diskussion kring Jesus roll inom Islam när han återkommer. Inget mer, inget mindre. Vill ni inte läsa så kan ni gitta från tråden skitungar..
Pimp-Daddy En praktisk detalj bara; hur kan en jungfru ha en son? Är det självaste gud som har varit framme? Det är med Allah ta'aala's Vilja det skedde. Men vi påstår inte som de Kristna, dvs att Allah har 'avlat' en son.. audhubillah. Allah har Skapat allt från inget, så hur lite är det inte för Allah att Skapa en son i Bibi Maryams mage -Alayha Salaam-. Men precis som Kristna så tror vi att Ängeln Gabriel -Aleyhi Salaam- kom till Bibi Maryam -Alayha Salaam- och talade om för henne att hon skulle föda en son.Cruiser Hur ser islam på dessa 2 personer? Den stora skillnaden mellan Kristna och Muslimer på denna punkt är att 'Isa inte är Allah's enda avlade/förstfödda(eller hur ni vill översätta) son. 'Isa - Alayhi Salaam- blev heller inte korsfäst för att människan ska få förlåtelse.Zomba nej det gjorde han fan inte sluta nu! Det är en puckad myt som är helt och hållet motbevisad. Nej, den är inte 'motbevisad'. Det finns många vetenskapsmän av 'hög standard' som säger att människan mycket väl kan komma från en man och en kvinna. Jag är mestadels inne i trådar som rör Islam, det har du helt rätt i. Jag bad broder al-Husaini att förklara lite från Shi'a synvinkel etc, därför skapade han en egen användare. Vad är felet i detta?
orka propagera sin tro så jävla mycket. om jag skrev hälften så mycket om ateismen så skulle folk hata så in i norden. förlåt om jag lacka ur lite väl men jag blir rädd när folk verkligen tror på skapelsemyten. människan skapades inte för 6000 år sen för att man har hittat människoskelett från myyyycket längre tillbaks. och evolutionsteorin är väl nåt på 99.9 procent säker vid det här laget... im just sajin maaiiin, det som kan bevisas ansees som sanning i denna dimension men vem vet, allt du skriver kanske e sant i ett paralellt universum? fast ingen kan bevisa existensen av paralella universum... så det ska nog tas med en nypa salt lixom islam...
zombastic fantastic
Zomba förlåt om jag lacka ur lite väl men jag blir rädd när folk verkligen tror på skapelsemyten. Det är iaf bra att du ber om ursäkt. Men varför skall du bli rädd för någons åsikt? Så länge folk accepteras oavsett tro så behövs ingen rädsla. Och om du nu syftar på att troende har en lägre intelligens så är du verkligen ute o cyklar. Man kan kombinera vetenskap och religion om du nu ej är medveten om det. vetenskapsmän tvivlar ej på att Jesus funnits.människan skapades inte för 6000 år sen för att man har hittat människoskelett från myyyycket längre tillbaks. Nähe? Nu är jag som troende chockad... det visste ju inte vi. Människan skapades ej för 6000 år sedan enligt bibliska/islams skrifter. Den moderna tiden bestämms utifrån Jesu födelse (även om det nu ej heller stämmer in att Jesus föddes för 2007 år sedan utan längre sedan än så) Är det ej enklare att benämna vår tid som år 2007 än exempelvis år 67 mil.?och evolutionsteorin är väl nåt på 99.9 procent säker vid det här laget... im just sajin maaiiin, det som kan bevisas ansees som sanning i denna dimension Dinosar har funnits det erkänner även min man och hans mor när vi hade ett samtal om Koranen. Och allt du läser skall du ej se som bevis heller (om vi skall tala på en filosofisk nivå) Har du upptäckt dessa sanningar? kan du titulera dig vetenskapsman? då är du bara ung och dum om du tror på -allt- du läser.. som min kära samhällslärare sa: Källkritisk! Var -alltid- källkritisk!fast ingen kan bevisa existensen av paralella universum... så det ska nog tas med en nypa salt lixom islam... Och bara för att det ej ännu är 'bevisat' så är det ej sanning? Man måste öppna sig för de otroliga sakerna i livet. För mååånga år sedan så trodde människor att jorden var platt. Den teorin föll ju också som en pannkaka... Det enda jag kan se som ganska fantastiskt är väl det faktum att ingen lyckats motbevisa att Gud finns. Man kan som jag kombinera vetenskap och religion och då kan man ha en sådanhär teori: Hur skapades Jorden? svar: Big Bang Hur skapades Big Bang? svar: no body knows.. svaret kanske är enkelt men ändå vet ej folk i dagens läge vart Big Bang kommer ifrån och då kan du sitta och säga att Gud ej finns? Jag tror på Big Bang, urtidsmänniskor, dinosar och det mesta vetenskapen genom tiderna har kunnat påvisa. Men vem säger att Gud inte kunnat skapa Big Bang eller att Gud skapades av Big Bang?
Zomba Vet du vad Islam säger om när Hadhrat Adam -Alayhi Salaam- skapades? Det finns inga som helst bevis på evolotionsteorin, och de mest essentiella delarna är ren spekulation.
"Det finns inga som helst bevis på evolotionsteorin ..." det finns ansenlig evidens för evolutionsteorin, mannen. dessa är så plausibla att det inte går att rationellt förkasta den. likaså verkar det som om de flesta "kreationister" menar att det är makroevolution som inte är möjlig medan mikroevolution är. för mig utesluter inte evolutionsteorin att skapelsen är gudsskapad. du får självklart tro vad du vill, dock. men att det inte skulle finnas evidens för evolutionsteorin stämmer absolut inte.
gaia: du får ursäkta att jag gick off-topic. tänkte inte på det! fridens.
Fredros Assalaamu Alaikum! Jag har studerat evolutionsteorin en del, och jag måste säga att det finns en hel del saker som det inte finns några belägg för. Det är inte allt i teorin som måste vara fel, men av ett flertal punkter så är det ett par som är byggda på rena spekulationer, och det är just dessa som går emot Al-Qur'an intressant nog. Men nej, i det stora hela så är det en bullshit teori faktiskt, försök inte lura mig gosse.. heheh.. SORRY FÖR OFF-TOPIC
wa alaikum assalam. haha. det är lugnt. denna debatt är dömd att misslyckas, så jag lämnar den, min broder. ;)
Så ser vi till att respektera att alla människor har rätt att tro på vad dom vill.
zomba P19 orka propagera sin tro så jävla mycket. om jag skrev hälften så mycket om ateismen så skulle folk hata så in i norden. Skillnaden är att vi är artigare... när folk propagerar för ateism är det alltid att religösa är dumma i huvet.
Nu har jag faktiskt aldrig sagt att religiösa skulle vara dummare än atteister och dom som slänger ut sånt trams bevisar bara sin egen idioti. La_Latinavetenskapsmän tvivlar ej på att Jesus funnits. vadå alla lr.....? ja mycket tyder på att nån som hette Jesus sa (som asmånga andra) sig vara mesias. vad detta bevisar förbryllar mig.Har du upptäckt dessa sanningar? kan du titulera dig vetenskapsman? då är du bara ung och dum om du tror på -allt- du läser.. som min kära samhällslärare sa: Källkritisk! Var -alltid- källkritisk! haha det såg verkligen ut som om du argumenterade emot bibeln/koranen där ett tag. keep it up!Man måste öppna sig för de otroliga sakerna i livet. man måste också lära sig skillnaden mellan otroligt och ej troligt.Det enda jag kan se som ganska fantastiskt är väl det faktum att ingen lyckats motbevisa att Gud finns. Har nån motbevisat flying spaghetti monster än? jag ser det som fullt lika fantastiskt. samma sak med paralella universum..det är helt och hållet omöjligt att motbevisa dem. detta betyder förstås i din värld att dom existerar am i right? mitt stora problem är faktiskt att universum är så fruktansvärt komplicerad att religion i jämnförelse ter sig sjukt simpel. detta går inte ihop för mig. btw hade din man och hans mor inte trott på dinosaurier så hade det varit lustigt eftersom man praktiskt taget kan gå till ett museum och titta på dom, alltså skeletten. Assalaamu Alaikum and god bless!
zombastic fantastic
"Skillnaden är att vi är artigare ..." är det inte du som mer än en gång droppat negativa kommentarer om islam/muslimer i diverse trådar?
om Gud finns, kommer jag att hamna i helvetet pga att jag förnekar honom? btw någon som kan tipsa om nå bra fantasylitteratur? redan läst bibeln/koranen och sagan om ringen.
Hmmm kanske borde läsa lite ur koranen hade inte någon aning om att jesus fanns med i den.
Up and Atom!
vadå alla lr.....? ja mycket tyder på att nån som hette Jesus sa (som asmånga andra) sig vara mesias. vad detta bevisar förbryllar mig.
Bevisar inget anant än att Jesus funnits
man måste också lära sig skillnaden mellan otroligt och ej troligt Och tror man kan säga såhär: Visa människor vet att de ej vet allt
Har nån motbevisat flying spaghetti monster än? Har detta monster en massa anhängare och en bok som sprider tha spagettimonsters lära? Give me! Källa please :)
hade din man och hans mor inte trott på dinosaurier så hade det varit lustigt eftersom man praktiskt taget kan gå till ett museum och titta på dom, alltså skeletten. Precis
Du kan tycka att det är konstigt att folk tror, men låt dem tro på vad de vill.
Ett boktips:
OM GUD - av Jonas Gardell
sjukt intressant genomgång av Bibelns alla karaktärer och även alla Gudar som finns i bibeln. Read it!
herregud vad intressant. Då har jag en annan fråga till alla seriösa muslimer, med risk att stjäla tråden, finns det itne andra saker som är mer värt att ödsla tid på? Saker som är säkra? Typ, fysisk njutning, och pyskisk njutning som till skillnad från erat fall bygger på faktiska händelser. Jag är så oerhört, bortom alla reson, fascinerad av religiösas ihärdiga vilja att ha koll på sin fakta, och som tror på den. TELL ME WHY! Snälla säg mig varför, jag vill också tro på gud, hur gör ni? HUR?!
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*
jag har ödslat min tid - med betoning på ödslat - på "andra saker" och svaret är nej, det finns inget som är mer värt att lägga sin tid på än allah subhana wa ta'ala. på helgerna kan vi se vad alla "antireligiösa" människor har för sig. en trevlig syn. alkohol orsakar mer reell skada i detta samhälle än religion - månne borde du ödsla mer tid på att bekämpa alkoholism, ungdomsmissbruk och liknande.
fredros Haha suck. Du verkar fått för dig att man har 2 val i livet. Söka och finna gud, eller supa sig redlöst full, festa och snorta koks. Och ni säger att religion inte är hjärntvätt och manipulativ..
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*
absolut inte. jag har både ickemuslimska/icketroende vänner och familjemedlemmar som inte dricker. min poäng - som jag försökte exemplifiera genom alkoholkommentaren - är att det finns betydligt viktigare saker att bli upprörd över än en människas personliga val av tro och livsåskådning. men utifrån egen erfarenhet har jag noterat att det är vanligt med folk som gnäller på religiösa människor för att sedan bege sig ut och supa. det är sverige vi snackar om.
Al-Hussaini Tack för infon, jag ser lite skillnader ja ang förhållningssätt, attribut etc till Ad-Dajjal.Bajsaren Skapa en egen tråd där du kan ifrågasätta folks religiositet.
fredros Jag menade itne att klanka ner på troende, men visst blir jag upprörd, men itne arg, över att folk hänger sig så åt något man inte vet. Jag ville helt enkelt veta varför man tror, men lär väl inte få nåt svar pådet.
Bajsaren Du är också troende? Bara inte på samma saker? Alla människor tror, en del på religion, andra på politiska ideologier och vissa på teknologisk utveckling och kunskap och oftast är det en kombination, en mix. Att ha ett liv där man inte tror på ngt måste väl vara lite tråkigt? Just religiös tro är ngt väldigt personligt och privat. Ens förhållande till Gud (eller inte) är egentligen inget nån annan har att göra med och framförallt så bör man respektera att personer tror på de saker de väljer att tro på. Så länge man inte skadar någon annan och visar respekt för sina medmänniskor så borde man få tro på vad man vill?//Pz
gaia Ja, men jag syftade givetvis på religiös tro =)
"Jag ville helt enkelt veta varför man tror" a tror för att han anser att livet är för fantastiskt/komplext/något liknande för att vara gudlöst, b tror för att han har växt upp i ett religiöst hushåll och c tror för att det ger livet någon form av "objektiv" mening i en subjektiv värld. sedan finns det säkert en d, x och y också. det går att dra paralleller till ickereligiositet när det gäller alla dessa anledningar, då det handlar om samma mänskliga drivkraft, begär och företeelser, om än i andra former.
det går att dra paralleller till ickereligiositet när det gäller alla dessa anledningar, då det handlar om samma mänskliga drivkraft, begär och företeelser, om än i andra former. Det är ungefär vad jag hade svarat om du inte skrivit det själv. Jag menar varför tror en på gud och en annan inte? Jag förväntar mig inget svar, låt det bara dö ut här...
ok, jag förstår nog vad du menar. en svår fråga. rent spontant skulle jag säga att det har att göra med individens psykologiska disposition och
socialisationsprocessen .
Ur din länk: "Socialization is the inculcation of formal and informal social rules and expectations for an inexperienced member of an existing social order." Jag tror någonstans att detta är exakt vad det handlar om. När man kommer till världen vet man inget, man lär sig det man vet. Växer man upp i ett samhälle och en kultur där religionen är väldigt starkt befäst, ja då har man också en väldigt stor press på sig att följa strömmen. Det är inte detta fenomen i sig som gör en religiös, utan snarare gör en mer mottaglig för en tankegång och mentalitet som man kan hitta hos en religiös. Men vad vet jag, vissa kanske bara vet att gud finns...
"Det är inte detta fenomen i sig som gör en religiös, utan snarare gör en mer mottaglig för en tankegång och mentalitet som man kan hitta hos en religiös." där håller jag ev. med dig. men din kommentar om att "följa strömmen" är nog inte helt korrekt att använda i sammanhanget. socialisationen innebär att vi "fostras" av omgivningen och samhället i sig, en naturlig process. men det finns flera aspekter av den att ta i beaktning, det är en komplex entitet. i ett samhälle där religionen är prevalent blir det naturligt att vara en del av dess kultur, vilket inkluderar normer och värderingar, seder och bruk, livsåskådning etc. och eftersom det finns många här i världen som växer upp i ickereligiösa omgivningar och ändå omfamnar religion - som jag - tror jag att det också har med andra saker att göra.
antikrist tror jag kommer leda EU i framtiden
Allt är sant på internet.