I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svart är ingen färg??

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-04-29 00:33

Svart är ingen färg??

Min so-lärare snackar hela tiden om att svart är ingen färg. Utan det som är svart egentligen är osynligt, men eftersom saken måste reflektera ljus så blir den svart. Jag fattar ingeting? Det låter ju ganska rimligt men ändå inte. Någon som vet egentligen?

Är svart en färg?

2007-04-29 00:45
svart är egentligen inte en färg.
men då kan man ju fråga sig om svartmetallikk å dylika som reflekterar ljus... :)
((MAAD))
Producent

2007-04-29 02:24
Hur målar man svart då? Hur köper man en färg som inte finns? Finns det inte svarta kläder? Jag hänger inte med…
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2007-04-29 02:44
Dopeness
Kulörer är reflektioner på ljus och svart är där det är brist på reflektioner.

2007-04-29 03:33
min fars bildlärare lärde sina elever att svart o vitt inte va några färger, utan att det bara va ljus eller vafan hon sa
det kan stämma, men med min definition av färg så e det fortfarande färger
www.facebook.com/papmusik
www.p-a-p.se
www.facebook.com/menasmusic

2007-04-29 04:07
vaa det är ju vitt som inte är en färg för att den inte har ngt pigment!! eller?
 Procreate, receive compensation.

2007-04-29 07:32
haha samma sak min fysiklärare om att svart inte är någon färg

2007-04-29 09:45

Svart är en färg som kan definieras som frånvaron av alla andra färger eller som närvaron av pigment av alla andra färger. Orsaken till att något för ögat verkar svart är att inga synliga färger reflekteras.

"Does it count as pedophilia if the kid is dead?"

2007-04-29 11:19
vitt är ju alla färger. svart är ingen färg-.

2007-04-29 11:42
Om vitt är en ljusmättnad så måste svart vara en ljusOmättnad.

2007-04-29 13:37
färg är egentligen ljus som reflekteras på en viss yta. finns det inget ljus så blir ju allt svart dvs. ingen färg. ett grönt äpple är ju bara grönt om det finns ljus (lampa, solljus...) tar man bort ljuset så är ju äpplet svart; dvs det saknar färg.
We call them winerbrods.

2007-04-29 14:57
Barling

Jag kan blanda brunt och lila utan att behöva använda röd, gul eller blå.

2007-04-29 17:57
jag har en svart lampa, jag kallar den paraply
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-29 17:58
har även en icke mobil svart lampa, kallar den parasoll
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-29 18:01
ja
Som man bäddar får man ligga ;) Glöm aldrig det!

2007-04-29 20:46
mantis: och hur menar du att det skulle gå till?

2007-04-29 21:21
om man blandar alla färger som finns så blir väl slutfärgen svart? eller?
Nä vad roligt, verkligen jättekul!!

2007-04-29 21:25
Fråga er själva, "Finns hål"? Man kan tydligt se ett hål så då måste det finnas? Exakt samma princip gäller "färgen" svart. Ja och nej med andra ord.

2007-04-29 21:30
Hems... om du läser tråden skulle man iaf kunna tro tvärt om :D

om man blandar alla färger får man vitt men så blir det ju inte i verkligheten. Jag har aldrig fattat varför det inte blir vitt om man blandar alla färger efter som det defineras så.

Det kanske vi kan spinna vidare på.

Varför får man inte vitt när man blandar alla färger?

Iofs får man nån grå sörja kan det vara så att alla färger finns med men reflekteras inte så starkt som "ren vit färg?"
Sånt fall om man har skit klara R G B borde man ju kunna göra renare vit färg?

eller har jag fel?

Up and Atom!

2007-04-29 23:48

PeRon - alltså, definitionen på en färg kan man väl se som att "färgen" kommer ta upp alla våglängder av ljus förutom den våglängden som färgen den ser ut att vara.

blått exempelvis, släpper bara ifrån sig våglängder vi ser som blått, men suger åt sig alla andra våglängder. om du blandar alla "färger", så kommer du utesluta reflektion av alla våglängder --> "svart".

vitt ljus är en blandning av alla våglängder vi ser som färger, och saker vi ser som vitfärgade har ingen förmåga att absorbera synligt ljus, utan kommer reflektera allt. att blanda svart målarfärg kommer alltså vara enligt principen "blanda "färger" som tillsammans utesluter reflektion av alla våglängder", medan att blanda alla färger av ljus kommer vara enligt principen "blanda alla våglängder av synligt ljus".

"uteslut alla våglängder" respektive "blanda alla våglängder", alltså. "svart" respektive "vitt".

right?

2007-04-30 11:17
Alla färger är en illusion!
Crime Pays, ask the Rothschilds!

2007-04-30 12:12
Xunzi: det beror helt enkelt på hur man väljer att definiera det och i vilket samanhang det gäller.. i vardagen när det gäller färgval så är ju svart helt klart en färg medan det inom färglära och vetenskap inte behöver definieras som en färg utan kan definieras utifrån våglängder.. allt behöver inte vara så svart eller vitt, hehe! ibland är svart en färg och ibland inte, beror helt på vad man är ute efter.. i ett rum med total brist på ljus t ex är svart ingen färg utan en total brist på färg, samtidigt kan man om man är sugen på det välja färgen svart på sin kostym..

2007-04-30 12:22
Joel413

Jag driver med folks dåliga svenska ;)

Jag har inte sagt att jag kan få fram dom färgerna, bara att jag kan blanda dom.

2007-04-30 14:39

varfor sager man "fargade" till dom svarta?

Shuu

2007-04-30 14:45
Orkar inte läsa tråden men någon har säkert skrivit det.
Gul färg reflekterar gula, hm..färgstrålar typ och inga andra "färgstrålar". Det heter inte färgstrålar men jag kallar det det för jag vet inte vad det heter på riktigt. Det är i alla fall samma sak med alla andra "färger", rött reflekterar rött, blått - blått osv.

Grejen med svart är att det inte reflekterar någon "färgstråle" vilket gör att det inte får någon färg. Svart är alltså "färgen av inget". Det är det som blir kvar när ingen annan färg reflekteras. Vit färg reflekterar alla färger och det blir då vitt.

2007-04-30 15:46
Mini bob, det du ritar med täcker ju det under vilket gör att den nu täckande massan saknar färg eftersom den itne reflekterar någon "färgstråle".

2007-04-30 17:00
svart är avsaknaden av elektromagnetisk strålning som vårt öga kan uppfatta. inte svårare än så.

2007-04-30 17:38
fattar va ni menar, men tycker ändå att om man köper målarfärg så får man den färgen man köper..
Borde annars heta, Reflekterar inte ljuset... sen i den finstilta (den är svart)

2007-04-30 20:16
svart o vit färg är som ett hål i ögat.. man kan icke se vad det är!

svårare är det inte

2007-05-01 00:02
har inte läst allas inlägg.

E-velina F15
klart svart är en färg, om de inte hade vart en färg så hade vi väll inte sett de "svarta". tror de bara är du/din SO lärare som tänker för mycket.
REACT RICOCHET CREW

2007-05-01 10:26
ISKE P0, grejen är den att "svart" är färglöst. Det man målar med, "färgen" reflekterar ingen strålning som gör att våra ögon ser färg. Det är alltså ingen färg, det är färglöst.

Rappare

2007-05-01 11:41
Alla färger vi uppfattar är ljus. En röd väg studsar tillbaka rött ljus, medan en svart vägg inte studsar tillbaka något ljus, vitt studsar tillbak allt ljus. Så enligt mig är svart en färg eftersom det också grundar sig på den här mekaniken.

facebook.com/idiomatisk - fan page
Producent

2007-05-01 21:59
Så då har jag rätt, svarta människor är inte "färgade".
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2007-05-02 14:16
Låt oss titta på vad färg är för något.

Egentligen existerar inte något som heter färg, det är bara en tolkning vår hjärna gör av ljus med olika våglängder. När det inte finns något ljus är det svart, och reflekterar inte ett objekt några ljusvågor alls ger det inte ifrån sig någonting synligt = ingen färg.
WHADUP

2007-05-02 20:18

Låt oss titta på det en gång till. 

alltså, färg är egentligen ljus av den våglängd som reflekteras tillbaka och tolkas av våra ögon. 

2007-05-02 20:30
Man kan blanda antingen svart eller vitt beroende på om man har en additiv eller subtraktiv färgblandning. Jag väljer att inte kalla svart för en färg såvida den inte kommer ur en penna eller en burk.

http://soundcloud.com/80scrackpolo
Graffare

2007-05-02 22:08
Slemväxt P18

skulle inte vitt ha något pigment så skulle den vara transparent, dvs genomskinlig.
They called me Mr. Glass